Р Е Ш Е Н И Е
№ 1805 29.10.2019 г. град
Бургас
В
И М Е Т О Н А Н А Р О Д А
Бургаски административен съд ХХІІІ състав
На двадесет и осми октомври
две хиляди и деветнадесета година
В публичното заседание в състав:
СЪДИЯ: Галя Русева
при секретаря С. А.,
като разгледа докладваното от съдията Русева
адм.дело № 431 по описа за 2019
година,
за да се произнесе, взе предвид
следното:
Производството
по делото е по реда на чл. 145 и сл. АПК вр.чл.130, ал.11 от Закона за туризма и
е образувано по жалба на «Алва» ЕООД с ЕИК *********, със седалище и адрес на
управление гр. Созопол, ул. «Стара планина» № 1, вх.,2, ет.2, представлявано от
управителя Т.А.П., против Заповед № 8-Z-162/01.02.2019 г. на кмета на Община Созопол, с която е
отказано определяне на вид и категория на туристически обект „закусвалня“ с
адрес: къмпинг „Златна рибка“, гр. Созопол, находящ се в ПИ с идентификатор №
67800.34.23, м. „Света Марина“, по заявление с вх.№ К-2047-204/20.06.2018 г.,
подадено от Т.А.П., представител на „Алва“ ЕООД.
В жалбата се сочи незаконосъобразност на оспорения ИАА, като се твърдят
допуснати съществени процесуални нарушения /заповедта била издадена при
противоречиви мотиви, при неизяснена фактическа обстановка и това ограничило
правото на защита на жалбоподателя/, както и в противоречие с материалния
закон. Според жалбоподателя неправилно органът е приел, че обектът не е въведен
в експлоатация, тъй като същият се намирал в къмпинг «Златна рибка», построен и
въведен в експлоатация в началото на 80-те години от ТК «Балкантурист» - Бургас
съгласно териториално-устройствен план /ТУП/ на окръг Бургас – обяснителна
записка том ІІ, Постановление № 9 на Министерски съвет от 21.02.1966 г. за
утвърждаване на районния ТУП на Черноморската крайбрежна зона и Протокол за
въвеждане в експлоатация /Акт 16/ на разширение на къмпинг «Златна рибка» от
30.08.1985 г. на осн.чл.67, ал.4 от Правилника за капитално строителство. Ето
защо жалбоподателят счита, че след като всички сгради в къмпинга са били приети
заедно, а не поотделно, и са въведени общо в експлоатация, е недопустимо да се
изисква отделно удостоверение за въвеждане в експлоатация за конкретния обект.
Поради това, претендира се отмяна на заповедта като незаконосъобразна и
присъждане на разноски.
В с.з. жалбоподателят се представлява от адвокат, който поддържа жалбата
и сочи доказателства.
Ответникът по жалбата - Кмет на гр. Созопол - не е депозирал становище
по същата. В с.з. не изпраща представител. Ангажира доказателства.
Бургаският административен съд,
като взе предвид изложеното в жалбата и като прецени доказателствата по делото
поотделно и в своята съвкупност, намира за установено от фактическа и правна
страна следното:
Жалбата е подадена чрез куриер в преклузивния срок по чл. 149, ал.1 АПК
от лице, което е адресат на оспорения акт и има правен интерес от обжалването
му, поради което е процесуално допустима.
Разгледана по същество, жалбата е неоснователна, по следните
съображения:
Съгласно
чл. 129,
ал.1 от Закона за туризма /ЗТ/, лицето, което ще
извършва хотелиерство или ресторантьорство в места за настаняване и в заведения за
хранене и развлечения, или упълномощено от него лице подава до съответния
категоризиращ орган заявление-декларация за
категоризиране. Заявлението-декларация
трябва да отговаря на посочените в закона изисквания, като към него се прилагат:
а) копие от договора за наем или от друг договор, от който е
видно, че са налице условия лицето да извършва съответната туристическа дейност в обекта; б) документ, удостоверяващ
въвеждането на обекта в експлоатация, или друг документ, удостоверяващ
законността на обекта. Категорията на обекта се определя от кмета на общината
или оправомощено от него длъжностно лице по предложение на Общинска експертна
комисия по категоризация на туристически обекти /ОЕККТО/ - чл.128 ЗТ.
Съгласно чл.
130 от ЗТ,
съответната
ЕККТО разглежда заявленията-декларации и приложените към тях документи в
14-дневен срок от датата на постъпването им и след като констатира, че
представените документи съответстват на изискванията на чл.
129, ал. 1, 2
или 3 от ЗТ, се произнася по тях с мотивирано предложение до
съответния категоризиращ орган или до оправомощено от него длъжностно лице да
открие процедурата по категоризиране на туристическия
обект и да издаде временно удостоверение за
откритата процедура по категоризиране. Според ал.2 на чл.130 от ЗТ, в случай на констатирана непълнота или нередовност на
представените документи по чл.
129, ал. 1, 2
и 3 съответната експертна комисия по
категоризация на туристически обекти в
срок 10 работни дни от датата на заседанието писмено уведомява заявителя и
определя 14-дневен срок от получаване на уведомлението за отстраняването им. Ако в указания срок
непълнотите и/или нередовностите не бъдат отстранени, съответният категоризиращ
орган със заповед отказва определяне на вид и категория на обекта – чл.130, ал.3 ЗТ.
Видно от данните по административната преписка, със заявление вх.№ К-2047-204/20.06.2018
г. Т.А.П. - представител на „Алва“ ЕООД, е поискал от кмета на Община Созопол да
бъде категоризирано заведение за бързо хранене – закусвалня, с адрес гр.
Созопол, къмпинг „Златна рибка“, със собственици Р. П. Я.и М. Ж. Б.. В заявлението
не е посочена друга индивидуализация на обекта, нито е посочено в кой поземлен
имот по КККР на гр. Созопол попада, но по делото липсва спор между страните, че
става въпрос за обект, попадащ в ПИ с идентификатор № 67800.34.23 по КККР на
гр. Созопол, м. „Света Марина“.
Към
заявлението е представен Договор за наем от 25.11.2016 г., сключен между Р. П.
Я.и М. Ж. Б. – наемодатели, от една страна, и „Скорпион Груп“ ООД - наемател, от
друга, по силата на който наемодателите са предоставили на наемателя за
временно и възмездно ползване съсобствения си ПИ с идентификатор № 67800.34.23
по КККР на гр. Созопол, м. „Света Марина“, с площ от 7 330 кв.м., с тройно
предназначение на територията: горска,
за срок от една година, с възможност за продължаване срока на договора съгласно
чл.16, ал.2 от същия, при липса на волеизявление от страните в противен смисъл.
Към заявлението за категоризация на обекта са приложени и нотариалните актове,
с които наемодателите се легитимират като собственици на отдадения под наем
имот – нот.акт за покупко-продажба на недвижим имот № 124/13.10.2016 г. на
пом.-нотариус Г. Б. при БРС и нот.акт за покупко-продажба на недвижим имот №
78/03.10.2012 г. на нотариус А. Д. при БРС.
Представен е и Договор за наем от 01.05.2018 г., със срок на действие от
01.05.2018 г. до 20.10.2018 г., по силата на който „Скорпион Груп“ ООД е отдал
под наем на жалбоподателя „Алва“ ЕООД следните обекти: 269 кв.м. ид.ч. от ПИ с
идентификатор № 67800.34.23 по КККР на гр. Созопол, „върху които да разположи
временна постройка с предназначение „ресторант“
с площ от 169 кв.м. и 100 кв.м. временна тераса към него“; 73 кв.м. ид.ч. от
същия имот, върху които е разположена временна постройка с предназначение „фурна“; 129 кв.м. ид.ч. от същия имот,
върху които има разположена временна постройка с предназначение „магазин за хранителни стоки“.
От
така представените документи към заявлението не може да се направи извод за
идентичност на посочения в заявлението търговски обект „закусвалня“ с някой от
обектите, които са били предоставени за временно и възмездно ползване на
жалбоподателя, т.е. не може да се направи извод за изпълнение на изискванията
на чл.129, ал.2, б.“а“ от ЗТ, свързани с необходимост от представяне на копие от договора за
наем или от друг договор, от който да е
видно, че са налице условия лицето да извършва съответната туристическа дейност в обекта. Към заявлението не е бил
приложен и документ, удостоверяващ въвеждането на обект „закусвалня“ в къмпинг
„Златна рибка“ в експлоатация, т.е. не е било изпълнено и изискването на
чл.129, ал.2, б.“б“ от ЗТ.
По
заявлението на жалбоподателя е заседавала в законен състав и при необходимия
кворум за провеждане на заседание и за вземане на решение Общинска експертна
комисия по категоризация на туристически обекти към Община Созопол, определена
със Заповед № 8-Z-1633/16.12.2013 г. на Кмета на
Община Созопол, чийто правилник за организация и дейност е утвърден по реда на
чл.14, ал.6 от ЗТ със Заповед № 8-Z-1634/16.12.2013 г. на кмета на Община Созопол. Видно от Протокол
№ 19/30.10.2018 г., след като е констатирала непълнота и нередовност на
представените документи, на осн.чл.130, ал.2 от ЗТ ОЕККТО е изискала от
жалбоподателя в 14-дневен срок от получаване на уведомлението да отстрани
пропуските, като представи удостоверение за въвеждане в експлоатация на обекта
или друг документ, от който да е видно законността на обекта вид: закусвалня,
находящ се в ПИ с идентификатор № 67800.34.23, м. „Света марина“, землище на
гр. Созопол.
В
изпълнение на указанията, жалбоподателят е представил АДС от 1996 г., в който
са описани няколко едноетажни постройки в посочения поземлен имот, една от
които е твърдял, че представлява въпросната закусвалня, твърдейки, че обектът е
въведен в експлоатация още през 80-те години като част от къмпинг „Златна
рибка“, като строежът на целия къмпинг бил държавно приет и било недопустимо да
се изисква отделно удостоверение за въвеждане на обекта в експлоатация.
Въз основа на така представените от заявителя доказателства, с решение
по Протокол № 1/01.02.2019 г. на ОЕККТО е направено мотивирано предложение пред
категоризиращия орган – кмета на Община Созопол, да откаже определяне на вид и
категория на следния обект: вид «закусвалня», находящ се в ПИ с идентификатор №
67800.34.23, м. «Света Марина», гр. Созопол, по депозираното от «Алва» ЕООД
заявление от 20.06.2018 г. Като мотиви за предложението е посочено издадена
Заповед № 8-Z-481/11.04.2018 г. от
кмета на Община Созопол за премахване на незаконен строеж „едноетажни
постройки“, находящ се в ПИ с идентификатор № 67800.34.23, м. „Света Марина“,
землище на гр. Созопол, в обхвата на който попадал и обектът, подлежащ на
категоризиране, както и неяснота относно това дали обектът, за който е поискана
категоризация, изобщо съществува.
По
направеното мотивирано предложение от ОЕККО, кметът на Община Созопол се е
произнесъл с оспорената заповед, препращаща в мотивите си към решението на ОЕККТО
от 01.02.2019 г. За да постанови отказ за определяне вида и категорията на
туристически обект „закусвалня“ с адрес: къмпинг „Златна рибка“, гр. Созопол, находящ се в ПИ
с идентификатор № 67800.34.23, м. „Света Марина“, административният орган е възпроизвел
мотивите на ОЕККТО, като е приел, че на първо място не е ясно дали обектът
съществува, тъй като от представените документи за собственост и договори за
наем не се установява наличието на закусвалня; на следващо място се е позовал и
на Заповед №
8-Z-481/11.04.2018 г. на
кмета на Община Созопол за премахване на незаконен строеж „едноетажни
постройки“, находящ се в ПИ с идентификатор № 67800.34.23, м. „Света Марина“,
землище на гр. Созопол.
От
доказателствата по делото се установява, че Заповед № 8-Z-481/11.04.2018 г. на кмета на
Община Созопол, с която е наредено на осн.чл.225а, ал.1, т.1 ЗУТ да бъде
премахнат незаконен строеж „Едноетажни постройки“, находящ се в ПИ с
идентификатор № 67800.34.23, м. „Света Марина“, землище на гр. Созопол, е била
предмет на обжалване по адм.дело № 1139/2018 г. на Адм.съд Бургас и оспорването
й е било отхвърлено с влязло в сила Решение № 1927/01.11.2018 г. по същото
дело, развило се между страни „Хелио-тур-с“ АД /жалбоподател/ и кмет на Община
Созопол /ответник по жалбата/.
Независимо че жалбоподателят „Алва“ ЕООД не е бил страна по това
производство, решението по същото го обвързва и му е противопоставимо, тъй като
влязлата в сила заповед за събаряне на незаконния строеж е стабилен вече
административен акт и подлежи на изпълнение.
Отхвърлянето на оспорването срещу Заповед № 8-Z-481/11.04.2018 г. на кмета на
Община Созопол е факт от значение за делото, който е настъпил след приключване
на производството пред административния орган по повод издаването на процесната Заповед № 8-Z-162/01.02.2019 г. на кмета на
Община Созопол и следва да бъде взет предвид на осн.чл.142, ал.1 АПК, тъй като
е настъпил до момента на приключване на устните състезания пред настоящата
инстанция. Съгласно чл.142, ал.1 от АПК съответствието на административния акт
с материалния закон се преценява към момента на издаването му, но според ал.2,
установяването на нови факти от значение за делото след издаването на акта се
преценява към момента на приключване на устните състезания.
По делото е назначена СТЕ, заключението по
която е изготвено от в.л. З.А. и което съдът напълно кредитира като неоспорено
от страните, обективно, компетентно и безпристрастно. Съгласно същото, обектът,
за който жалбоподателят е подал заявление за категоризация на заведение за
хранене – закусвалня, с адрес на обекта к-г „Златна рибка“, гр. Созопол, е
идентичен с част от посочения за премахване незаконен строеж, описан в Заповед
№ 8-Z-481/11.04.2018 г. на
кмета на Община Созопол.
С
оглед на така установената фактическа обстановка, жалбата се явява
неоснователна. Обжалваният административен акт е издаден от компетентен орган по чл. 128
от Закона за туризма /кмета на общината/ и в кръга на неговите правомощия,
поради което е валиден. Неоснователни се преценят доводите в жалбата, че
заповедта съдържа противоречиви мотиви и поради това нарушава правото на защита
на жалбоподателя. В случая ОЕККТО и категоризиращият орган са изпълнили в
цялост процедурата, визирана в Закона за туризма. Указанията, които са били
дадени на жалбоподателя от ОЕККТО за представяне на допълнителни документи в
14-дневен срок от съобщението с цел отстраняване на непълнотите, напълно
кореспондират с мотивите за отхвърляне на заявлението на жалбоподателя.
Законосъобразно административният орган е приел, че въпреки дадената му
възможност за корекция, жалбоподателят не е изправил в срок нередовностите на
заявлението си, като от една страна от представените от него документи не може
да се установи идентичност на някой от отдадените му под наем обекти с този, за
който е подадено заявлението, а от друга страна, не е представено и
удостоверение за въвеждане в експлоатация на обекта, респ. доказателства за
законността на строителството му. В допълнение и като индиция за незаконността
на строителството, административният орган се е позовал на обжалваната по това
време Заповед
№ 8-Z-481/11.04.2018 г. на
кмета на Община Созопол, с която е предвидено събарянето на постройки в имота,
предоставен за ползване на жалбоподателя съгласно договора за наем, а именно - ПИ
с идентификатор № 67800.34.23, м. „Света Марина“. След като с влязло в сила съдебно
решение е стабилизирана заповедта, с която е било наредено премахването на
незаконния строеж, част от който е и процесното заведение - туристически обект
„закусвалня“, то се налага извод, че правилно и законосъобразно, в съответствие
с изискванията на материалния закон /чл.129, ал.1, б.“б“ от Закона за туризма/,
категоризиращият орган е отказал определяне на вид и категоризация на този
обект, тъй като същият не е годен да се ползва по предназначение и подлежи на
събаряне.
С
оглед на горното, жалбата се явява неоснователна и като такава следва да се
отхвърли, като с оглед изхода на делото, на жалбоподателя не следва да се
присъждат разноски.
Мотивиран от горното, Бургаският административен
съд
Р Е
Ш И :
ОТХВЪРЛЯ жалбата на «Алва» ЕООД с ЕИК *********, със седалище и адрес на управление гр.
Созопол, ул. «Стара планина» № 1, вх.2, ет.2, представлявано от управителя Т.А.П.,
против Заповед № 8-Z-162/01.02.2019 г. на
кмета на Община Созопол, с която е отказано определяне на вид и категория на
туристически обект „закусвалня“ с адрес: къмпинг „Златна рибка“, гр. Созопол,
находящ се в ПИ с идентификатор № 67800.34.23, м. „Света Марина“, по заявление
с вх.№ К-2047-204/20.06.2018 г., подадено от Т.А.П., представител на „Алва“
ЕООД.
Решението подлежи на обжалване с
касационна жалба в 14-дневен срок от съобщаването му на страните пред Върховен
административен съд на РБ.
СЪДИЯ: