Решение по дело №2588/2023 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 2188
Дата: 29 ноември 2023 г.
Съдия: Анелия Илиева Харитева
Дело: 20237180702588
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 18 октомври 2023 г.

Съдържание на акта

 

Р Е Ш Е Н И Е

№ 2188/29.11.2023г.

 

Град Пловдив, 29.11.2023 година

 

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД ПЛОВДИВ, І отделение, ІV състав, в публично заседание на двадесет и първи ноември две хиляди двадесет и трета година, в състав :

                                                           Съдия: Анелия Харитева

при секретар Севдалина Дункова, като разгледа докладваното от съдията административно дело № 2588 по описа за 2023 година, за да се произнесе взе предвид следното:

 

Производство по реда на чл.145 и сл. от АПК.

Образувано е по жалба на Община Куклен срещу решение № РД-21-292 от 02.10.2023 г. на главния директор и ръководител на УО на Програма „Развитие на човешките ресурси“ (ПРЧР) в Министерство на труда и социалната политика (МТСП), с което е отказано предоставянето на безвъзмездна финансова помощ за проектно предложение BG05SFPR002-2.003-0163 „Бъдеще за децата на община Куклен“ в процедура чрез подбор на предложения BG05SFPR002-2.003 „Бъдеще за децата“.

Според жалбоподателя оспореното решение е незаконосъобразно поради нарушение на материалния закон и несъответствие с целта на закона и се иска неговата отмяна, като се задължи административният орган да завърши процедурата и отпусне финансовата помощ. Претендира разноски за платената държавна такса.

Ответникът чрез процесуалния си представител оспорва жалба и счита същата за неоснователна, поради което моли тя да се отхвърли. Претендира юрисконсултско възнаграждение. Подробни съображения по същество са изложени в депозираните на 24.11.2023 г. писмени бележки.

Съдът намира, че жалбата е подадена от активно легитимирана страна, имаща право и интерес от оспорването с оглед направения отказ за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ, с който неблагоприятно се засяга правната сфера на жалбоподателя. Жалбата е подадена в преклузивния 14-дневен срок (пощенски плик с клеймо от 16.10.2023 г. – л.47) от съобщаването на решението, извършено по електронен път чрез ИСУН на 03.10.2023 г. (л.8), и срещу отказ по чл.38, т.5 ЗУСЕФСУ, който съгласно чл.27, ал.1 ЗУСЕФСУ подлежи на оспорване пред съд по реда на АПК. Всичко изложено налага извод, че жалбата е допустима, а разгледана по същество, тя е неоснователна поради следните съображения:

От събраните по делото доказателства се установява, че община Куклен е кандидатствала за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ в размер на 352 166 лева по проектно предложение BG05SFPR002-2.003-0163 „Бъдеще за децата на община Куклен“ в процедура чрез подбор на предложения BG05SFPR002-2.003 „Бъдеще за децата“.

С уведомление от 23.08.2023 г. общината е поканена в 30-дневен срок да представи изчерпателно изброени документи за изготвяне на административен договор по процедура BG05SFPR002-2.003 „Бъдеще за децата“ (л.11-13), като изрично е указано, че срокът е преклузивен и че в съответствие с чл.38 ЗУСЕФСУ ръководителят на УО на ПРЧР ще издаде решение, с което отказва предоставянето на безвъзмездна финансова помощ, ако не се представят исканите документи в срок или се установи, че кандидатът не отговаря на изискванията за бенефициент.   

На 21.09.2023 г. от община Куклен са представени необходимите документи, сред които и декларация за минимални и държавни помощи по образец, видно от която е декларирано в т.13б, че общият размер на получателя/кандидата и предприятията, с които той образува „едно и също предприятие“, не надвишава левовата равностойност на 200 000 евро за период от три последователни години.

В същото време при извършената от административния орган проверка в регистъра за минимални помощи е констатирано, че община Куклен е получила реално през 2022 г. държавна помощ в размер на 39 348,03 лева (л.81), поради което не отговаря на изискванията за бенефициент, тъй като с безвъзмездната помощ по проектно предложение BG05SFPR002-2.003-0163  се надхвърлят установените в Регламент (ЕС) № 1407/2013 прагове на минимална помощ.

За да издаде оспореното решение № РД-21-292 от 02.10.2023 г. – предмет на настоящото съдебно производство, с което е отказано предоставянето на безвъзмездна финансова помощ, ръководителят на УО на ПРЧР е приел, че при кумулирането на помощите, предоставени на община Куклен, с помощта, която би се предоставила за изпълнението на проект BG05SFPR002-2.003-0163 „Бъдеще за децата на община Куклен“ (352 166 лева), се получава сума в размер на 391 514,03 лева, която надхвърля максимално допустимия праг на помощта de minimis, която общината може да получи съгласно правилата на Регламент (ЕС) № 1407/2013.

В хода на съдебното производство не са събирани нови доказателства, доколкото представените от ответника са неразделна част от административна-та преписка по издаване на оспореното решение.

Представеното от процесуалния представител на жалбоподателя писмо от 07.11.2023 г. от администрацията на МС, според което за последните 3 години (2023 г., 2022 г. и 2021 г.) община Куклен не е получавала минимални помощи по Оперативна програма „Добро управление“ (ОПДУ), няма правно значение за законосъобразността на оспореното решение. От една страна, това писмо е издадено след датата на издаване на оспореното решение – предмет на делото, а от друга страна, процесуалният представител на жалбоподателя не оспорва факта, че към 04.10.2023 г. в публичния регистър за минималните помощи е имало записване за получени от общината 39 348,03 лева, което записване обаче е било погрешно.

При тези факти съдът намира, че оспореното решение е законосъобразно и не са налице основания за неговата отмяна.

Съгласно чл.3, § 2 от Регламент (ЕС) 1407/2013 общият размер на помощта de minimis, предоставяна във всяка държава членка на едно и също предприятие, не надхвърля 200 000 евро за период от три бюджетни години. Съгласно чл.3, § 4 от Регламент (ЕС) 1407/2013 помощта de minimis се смята за отпусната в момента, когато законовото право да получи помощта е предоставено на предприятието, съгласно приложимия национален правен режим, независимо от датата на плащане на помощта de minimis на предприятието. Съгласно чл.38, т.5 ЗУСЕСИФ ръководителят на управляващия орган издава мотивирано решение, с което отказва предоставянето на безвъзмездна финансова помощ за проектни предложения, при които държавната помощ е недопустима или се надхвърлят прагът на допустимата държавна помощ или установените в акт на Европейския съюз прагове за минимална помощ.

В случая надхвърленият праг по Регламент (ЕС) 1407/2013 е доказан по безспорен начин и е без правно значение за законосъобразността на отказа да се предостави безвъзмездна финансова помощ причината, поради която в публичния регистър за минималните помощи общината е посочена като получател на такава помощ, съответно дали причината е грешка. Дори да се приеме за обосновано и вярно твърдението на жалбоподателя, че е налице грешка в регистъра и че общината реално не е получила държавна помощ за 2022 г., липсата на плащане не променя факта, че съгласно регистъра през 2022 г. община Куклен е участвала в процедура BG05SОP001-2.025 „Повишаване на гражданското участие в процесите на изпълнение и мониторинг на политики и законодателство“, по която договорената стойност на помощта е в общ размер на 267 457,50 лева. Т.е., в съответствие с нормата на чл.3, § 4 от Регламент (ЕС) 1407/2013 независимо от датата на плащане на помощта, тя се смята за отпусната с оглед възникналото право на общината да я получи след приключената процедура. В този смисъл изводът на ръководителя на УО, че е в случая безвъзмездната финансова помощ е недопустима поради надхвърляне на максимално допустимия праг на помощта de minimis, е напълно обоснован и правилен. Още повече, че ръководителят на УО няма други механизми за проверка на етап договаряне освен публично достъпната информация в регистъра за минимални помощи.

Съгласно раздел 16 от Условията за кандидатстване по процедура BG05SFPR002-2.003 „Бъдеще за децата“ допустимостта на кандидатите се удостоверява чрез декларация за минимални и държавни помощи и се проверява служебно към момента на сключване на административния договор чрез проверка на информацията в информационната система „Регистър на минималните помощи“ на Министерството на финансите, както и изрично е указано, че УО не носи отговорност за погрешно декларирана сума, довела до отказ за сключване на договор. В качеството си на кандидат в община Куклен е била запозната с Условията за кандидатстване по процедурата и е била длъжна да провери, евентуално да поиска корекция на погрешно вписана в регистъра информация, която е напълно валидна за третите лица.

С оглед безспорно установения факт на надхвърляне на максимално допустимия праг на помощта de minimis в настоящия случай е доказано наличието на хипотезата на чл.38, т.5 ЗУСЕФСУ, при която ръководителят на УО издава отказ за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ. Нормата е императивна, административният орган действа в условията на обвързана компетентност и няма право на преценка относно съдържанието на своето волеизявление, защото тази преценка е извършена от законодателя при създаването на правната норма.

Предвид всичко изложено съдът намира, че жалбата като неоснователна следва да се отхвърли. С оглед изхода на делото и направеното от процесуалния представител на ответника искане за присъждане на юрисконсултско възнаграждение същото като основателно следва да бъде уважено и да бъде осъден жалбоподателя да плати на МТСП сумата 100 лева на основание чл.143 АПК, във връзка с чл.37 от Закона за правната помощ и чл.24 от Наредбата за заплащането на правната помощ.

Затова и на основание чл.172, ал.2 АПК Административен съд Пловдив, І отделение, ІV състав,

 

Р Е Ш И:

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на Община Куклен срещу решение № РД-21-292 от 02.10.2023 г. на главния директор и ръководител на УО на Програма „Развитие на човешките ресурси“ в Министерство на труда и социалната политика.

ОСЪЖДА Община Куклен да заплати на Министерство на труда и социалната политика сумата 100 (сто) лева, юрисконсултско възнаграждение.

Решението подлежи на обжалване с касационна жалба пред Върховния административен съд в 14-дневен срок от съобщаването.                                  

 

Съдия: