Р Е Ш Е Н И Е
№ 2188/29.11.2023г.
Град Пловдив, 29.11.2023 година
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД ПЛОВДИВ, І отделение, ІV състав, в публично заседание на двадесет и първи ноември две хиляди двадесет
и трета година, в състав :
Съдия: Анелия Харитева
при секретар Севдалина Дункова, като разгледа докладваното от съдията административно дело № 2588
по описа за 2023 година, за да се
произнесе взе предвид следното:
Производство по реда на чл.145 и сл.
от АПК.
Образувано е по жалба на Община
Куклен срещу решение № РД-21-292 от 02.10.2023 г. на главния директор и
ръководител на УО на Програма „Развитие на човешките ресурси“ (ПРЧР) в
Министерство на труда и социалната политика (МТСП), с което е отказано
предоставянето на безвъзмездна финансова помощ за проектно предложение BG05SFPR002-2.003-0163
„Бъдеще за децата на община Куклен“ в процедура чрез подбор на предложения BG05SFPR002-2.003
„Бъдеще за децата“.
Според жалбоподателя оспореното
решение е незаконосъобразно поради нарушение на материалния закон и
несъответствие с целта на закона и се иска неговата отмяна, като се задължи
административният орган да завърши процедурата и отпусне финансовата помощ.
Претендира разноски за платената държавна такса.
Ответникът чрез процесуалния си
представител оспорва жалба и счита същата за неоснователна, поради което моли
тя да се отхвърли. Претендира юрисконсултско възнаграждение. Подробни
съображения по същество са изложени в депозираните на 24.11.2023 г. писмени
бележки.
Съдът намира, че жалбата е подадена
от активно легитимирана страна, имаща право и
интерес от оспорването с оглед направения отказ за предоставяне на безвъзмездна
финансова помощ, с който неблагоприятно се засяга правната сфера на
жалбоподателя. Жалбата е подадена в преклузивния 14-дневен срок (пощенски плик
с клеймо от 16.10.2023 г. – л.47) от съобщаването на решението, извършено по
електронен път чрез ИСУН на 03.10.2023 г. (л.8), и срещу отказ по чл.38, т.5
ЗУСЕФСУ, който съгласно чл.27, ал.1 ЗУСЕФСУ подлежи на оспорване пред съд по
реда на АПК. Всичко изложено налага извод, че жалбата е допустима, а разгледана
по същество, тя е неоснователна поради следните съображения:
От събраните по
делото доказателства се установява, че община Куклен е кандидатствала за
предоставяне на безвъзмездна финансова помощ в размер на 352 166 лева по
проектно предложение BG05SFPR002-2.003-0163
„Бъдеще за децата на община Куклен“ в процедура чрез подбор на предложения BG05SFPR002-2.003
„Бъдеще за децата“.
С уведомление от 23.08.2023
г. общината е поканена в 30-дневен срок да представи изчерпателно изброени документи
за изготвяне на административен договор по процедура BG05SFPR002-2.003 „Бъдеще
за децата“ (л.11-13), като изрично е указано, че срокът е преклузивен и че в
съответствие с чл.38 ЗУСЕФСУ ръководителят на УО на ПРЧР ще издаде решение, с
което отказва предоставянето на безвъзмездна финансова помощ, ако не се
представят исканите документи в срок или се установи, че кандидатът не отговаря
на изискванията за бенефициент.
На 21.09.2023 г. от
община Куклен са представени необходимите документи, сред които и декларация за
минимални и държавни помощи по образец, видно от която е декларирано в т.13б,
че общият размер на получателя/кандидата и предприятията, с които той образува
„едно и също предприятие“, не надвишава левовата равностойност на 200 000 евро за
период от три последователни години.
В същото време при
извършената от административния орган проверка в регистъра за минимални помощи
е констатирано, че община Куклен е получила реално през 2022 г. държавна помощ
в размер на 39 348,03 лева (л.81), поради което не отговаря на
изискванията за бенефициент, тъй като с безвъзмездната помощ по проектно
предложение BG05SFPR002-2.003-0163
се надхвърлят установените в Регламент
(ЕС) № 1407/2013 прагове на минимална помощ.
За да издаде
оспореното решение № РД-21-292 от 02.10.2023 г. – предмет на настоящото съдебно
производство, с което е отказано предоставянето на безвъзмездна финансова
помощ, ръководителят на УО на ПРЧР е приел, че при кумулирането на помощите,
предоставени на община Куклен, с помощта, която би се предоставила за изпълнението
на проект BG05SFPR002-2.003-0163
„Бъдеще за децата на община Куклен“ (352 166 лева), се получава сума в
размер на 391 514,03 лева, която надхвърля максимално допустимия праг на
помощта de minimis, която общината може да получи съгласно правилата на Регламент
(ЕС) № 1407/2013.
В хода на съдебното
производство не са събирани нови доказателства, доколкото представените от
ответника са неразделна част от административна-та преписка по издаване на
оспореното решение.
Представеното от
процесуалния представител на жалбоподателя писмо от 07.11.2023 г. от
администрацията на МС, според което за последните 3 години (2023 г., 2022 г. и
2021 г.) община Куклен не е получавала минимални помощи по Оперативна програма
„Добро управление“ (ОПДУ), няма правно значение за законосъобразността на
оспореното решение. От една страна, това писмо е издадено след датата на
издаване на оспореното решение – предмет на делото, а от друга страна,
процесуалният представител на жалбоподателя не оспорва факта, че към 04.10.2023
г. в публичния регистър за минималните помощи е имало записване за получени от
общината 39 348,03 лева, което записване обаче е било погрешно.
При тези факти съдът
намира, че оспореното решение е законосъобразно и не са налице основания за
неговата отмяна.
Съгласно чл.3,
§ 2 от
Регламент
(ЕС) 1407/2013
общият размер на помощта de minimis,
предоставяна във всяка държава членка на едно и също предприятие, не надхвърля
200 000 евро за период от три бюджетни години. Съгласно чл.3, § 4 от Регламент (ЕС) 1407/2013 помощта de
minimis се смята за отпусната в момента, когато законовото право да получи
помощта е предоставено на предприятието, съгласно приложимия национален правен
режим, независимо от датата на плащане на помощта de minimis на
предприятието. Съгласно чл.38,
т.5 ЗУСЕСИФ
ръководителят на управляващия орган издава мотивирано решение, с което отказва
предоставянето на безвъзмездна финансова помощ за проектни предложения, при
които държавната помощ е недопустима или се надхвърлят прагът на допустимата
държавна помощ или установените в акт на Европейския съюз прагове за минимална
помощ.
В случая надхвърленият
праг по Регламент (ЕС) 1407/2013 е доказан по
безспорен начин и е без правно значение за законосъобразността на отказа да се предостави
безвъзмездна финансова помощ причината, поради която в публичния регистър за
минималните помощи общината е посочена като получател на такава помощ,
съответно дали причината е грешка. Дори да се приеме за обосновано и вярно
твърдението на жалбоподателя, че е налице грешка в регистъра и че общината
реално не е получила държавна помощ за 2022 г., липсата на плащане не променя факта,
че съгласно регистъра през 2022 г. община Куклен е участвала в процедура BG05SОP001-2.025
„Повишаване на гражданското участие в процесите на изпълнение и мониторинг на
политики и законодателство“, по която договорената стойност на помощта е в общ
размер на 267 457,50 лева. Т.е., в съответствие с нормата на чл.3, § 4 от Регламент (ЕС)
1407/2013
независимо от датата на плащане на помощта, тя се смята за отпусната с оглед
възникналото право на общината да я получи след приключената процедура. В този
смисъл изводът на ръководителя на УО, че е в случая безвъзмездната финансова
помощ е недопустима поради надхвърляне на максимално допустимия праг на помощта
de minimis, е напълно обоснован и правилен. Още повече, че ръководителят на УО
няма други механизми за проверка на етап договаряне освен публично достъпната информация
в регистъра за минимални помощи.
Съгласно раздел 16 от
Условията за кандидатстване по процедура BG05SFPR002-2.003 „Бъдеще за децата“ допустимостта
на кандидатите се удостоверява чрез декларация за минимални и държавни помощи и
се проверява служебно към момента на сключване на административния договор чрез
проверка на информацията в информационната система „Регистър на минималните
помощи“ на Министерството на финансите, както и изрично е указано, че УО не
носи отговорност за погрешно декларирана сума, довела до отказ за сключване на
договор. В качеството си на кандидат в община Куклен е била запозната с Условията
за кандидатстване по процедурата и е била длъжна да провери, евентуално да поиска
корекция на погрешно вписана в регистъра информация, която е напълно валидна за
третите лица.
С оглед безспорно
установения факт на надхвърляне на максимално допустимия праг на помощта de
minimis в настоящия случай е доказано наличието на хипотезата на чл.38, т.5
ЗУСЕФСУ, при която ръководителят на УО издава отказ за предоставяне на
безвъзмездна финансова помощ. Нормата е императивна, административният орган
действа в условията на обвързана компетентност и няма право на преценка относно
съдържанието на своето волеизявление, защото тази преценка е извършена от
законодателя при създаването на правната норма.
Предвид всичко изложено съдът намира, че жалбата като
неоснователна следва да се отхвърли. С оглед изхода на делото и направеното от
процесуалния представител на ответника искане за присъждане на юрисконсултско възнаграждение
същото като основателно следва да бъде уважено и да бъде осъден жалбоподателя
да плати на МТСП сумата 100 лева на основание чл.143 АПК, във връзка с чл.37 от
Закона за правната помощ и чл.24 от Наредбата за заплащането на правната помощ.
Затова и на основание чл.172, ал.2 АПК Административен
съд Пловдив, І отделение, ІV състав,
Р Е Ш И:
ОТХВЪРЛЯ жалбата на Община Куклен срещу решение № РД-21-292 от
02.10.2023 г. на главния директор и ръководител на УО на Програма „Развитие на
човешките ресурси“ в Министерство на труда и социалната политика.
ОСЪЖДА Община Куклен да
заплати на Министерство на труда и социалната политика сумата 100 (сто) лева,
юрисконсултско възнаграждение.
Решението
подлежи на обжалване с касационна жалба пред Върховния административен съд в
14-дневен срок от съобщаването.
Съдия: