Решение по дело №468/2021 на Административен съд - Враца

Номер на акта: 440
Дата: 10 декември 2021 г.
Съдия: Миглена Раденкова
Дело: 20217080700468
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 6 август 2021 г.

Съдържание на акта Свали акта

РЕШЕНИЕ

 

№ 440

гр. Враца,  10.12.2021 г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ВРАЦА, пети състав, в публично заседание на  10.11.2021 г. /десети ноември две хиляди двадесет и първа година/ в състав:

 

АДМ. СЪДИЯ: МИГЛЕНА РАДЕНКОВА

 

при секретаря МАРГАРИТКА АЛИПИЕВА, като разгледа докладваното от съдия РАДЕНКОВА   адм. дело № 468 по описа на АдмС – Враца за 2021 г. и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 156, вр. чл. 144, ал. 1 от Данъчно-осигурителния процесуален кодекс (ДОПК), вр. чл. 9б и чл. 4, ал. 1 от Закона за местните данъци и такси (ЗМДТ).

Образувано е по жалба на „Вратица“ АД в несъстоятелност гр.Враца, представлявано от синдика К.П.И. срещу АУЗД №3639-1/10.06.2021 г., издаден от Младши експерт в Дирекция „Местни данъци и такси“ при Община Враца, потвърден с Решение № 1720/20.07.2021 г., издадено от Директора на Дирекция „МДТ“, в частта, с която са установени задължения на дружеството за заплащане на такса битови отпадъци за периода от 2016 г. до 2020 г. в размер на 315 486,25 лева главница и лихвите към тях в размер на 94 597,04 лева.

Счита се, че задължението е неправомерно установено, а оспореният акт е незаконосъобразен и необоснован. Излагат се възражения, че дружеството не дължи ТБО, тъй като за периода 2016 г. – 2020 г. не е работило и съответно не е генерирало отпадъци, а общината не е извършвала услугата по сметосъбиране и сметоизвозване за имотите на дружеството. Липсват доказателства за поставен контейнер и извършвана дейност в района, не са представени пътни листа и график за извозване на сметта, доказателства за закупено и изразходвано гориво, при което услугата реално не е престирана. Излагат се твърдения, че без да е налице услугата по чл. 62 от ЗМДТ не може да има задължение за заплащане на същата по чл. 71 от същия закон. Сочи се, че за 2016 и 2017 г. са подадени декларации, че имота няма да бъде ползван, а за 2018 г., 2019 г. и 2020 г. са подадени заявления за определяне на ТБО за нежилищни имоти според количеството битови отпадъци, а от справка на Община Враца ставало ясно, че за 2019 г. ТБО е определена в пълен промил 7,5%, като не е взето предвид заявеното според количеството битови отпадъци. Органът не е отчел при определяне на ТБО за периода 2018 г. - 2020 г. и обстоятелството, че имот с кадастрален № 12259.1021.47 и партиден № *********-003 е продаден с нотариален акт № 4420/10.08.2017 г.

Иска се отмяна на АУЗД, в оспорената му част, като незаконосъобразен. В представени по делото писмени бележки се поддържат и доразвиват изложените в жалбата аргументи.

Ответникът, Директора на „Местни данъци и такси“ при Община Враца, чрез процесуалния си представител гл. юрисконсулт Б.С. в писмено становище по хода на делото и същество на спора, оспорва жалбата, като я счита за неоснователна и недоказана и отправя искане към съда да я остави без уважение, с всичките произтичащи от това последици. Претендира присъждане на разноски. 

По делото са представени писмени доказателства, както и заверено копие от образуваната пред органа административна преписка.

Административният съд, като се запозна с доводите и съображенията на страните, доказателствата в административната преписка и след служебна проверка на оспорения акт, съобразно вмененото му задължение по чл. 168, ал. 1 от АПК, намира за установено следното:

С Акт за установяване на задължение по чл. 107, ал. 3 от ДОПК, № 3639-1/10.06.2021 г., издаден от мл. експерт в отдел „МДТ“ при Община Враца, по отношение на оспорващото дружество в несъстоятелност са установени задължения за ДНИ и ТБО за периода 2016 – 2020 г. в общ размер на 579 969,36 лева, от които 132 554,88 лева дължима главница за ДНИ, с лихви за просрочие към 10.06.2021 г. – 37 331,19 лв. и ТБО с дължима главница в размер на 315 486,25 лева и с лихви за просрочие към същия период в размер на 94 597,04 лева. Аналитично с конкретизирани характеристики в табличен вид са представени задълженията с посочено правно основание, година, размер, внесена сума, дължима главница, дължима лихва и общ размер на задължението за съответния период.

Недоволно от така постановения АУЗД дружеството го е оспорило пред Директора на Дирекция „МДТ“ в Община Враца, с жалба рег.№ 2600-1801/25.06.2021 г.  Въз основа на така подадената жалба, Директорът на Дирекция „Местни данъци и такси“ в качеството му на ръководител на звеното по местни приходи в Община Враца на основание чл. 4, ал. 5 от ЗМДТ, с Решение № 1720/20.07.2021 г. е потвърдил оспорения АУЗД.

В решението са изложени съображения, въз основа на които е прието, че АУЗД е издаден от компетентен орган, при спазване на предвидената процедура, действащата нормативна уредба и в предвидената от закона писмена форма. ДНИ и ТБО за съответните години са изчислени на база подадени декларации „Вратица“ АД в несъстоятелност, задълженията не са платени в срок и не е извършвана ревизия на дружеството, като същите са установени в сроковете по чл. 109 от ДОПК.

Посочено е, че по отношение на ТБО органът по приходите, издал акта няма правомощия за доказване на извършване или не на определен вид услуга, а следва общите правила, постановени в нормативните уредби. Границите на районите и видът на предлаганите услуги по чл. 62 от ЗМДТ в съответния район, както и честотата на сметоизвозване са определени със заповед на кмета на общината и ежегодно се обявяват публично до 31 октомври на предходната година, съобразно чл. 63, ал. 2 от ЗМДТ. Всички обстоятелства в хипотезите на освобождаване и облекчения през отделни данъчни периоди са съобразени при установяване на вземанията и се съдържат в издадения АУЗД от органа по приходите. Материалния закон е правилно приложен, като размерите на приложените ставки, цени на съдове и основи е на база приетите и действащи през проверявания период наредби на Общински съвет, както и ежегодно приеманата План - сметка. Облагането с ТБО за периода от 2018 – 2020 г. е според количеството съобразно чл. 14б, ал. 1 и ал. 2 от Наредбата, като е удовлетворено искането на лицето за един брой съд тип мева/кука с периодичност определена със заповедта на кмета на общината по чл. 63 от ЗМДТ. За проверявания период органът по приходи е съобразил установяването на таксата с писменото волеизявление на собственика, а той като данъчен субект не е възразил и не е сигнализирал за неизвършване на услугите по сметосъбиране и сметоизвозване, като услугите по поддържане чистотата на териториите за обществено ползване и за обезвреждане на отпадъците в депа или други съоръжения не са обвързани с конкретен имот и са дължими.

С оглед така установеното е прието, че възражението на дружеството в  несъстоятелност е неоснователно, ДНИ и ТБО за посочените периоди са дължими и АУЗД № 3639-1/10.06.2021 г. е потвърден.

Като доказателства по делото са представени заповеди на кмета на Община Враца за определяне на границите на районите и услугите по чл. 62 от ЗМДТ и решения на Общински съвет Враца за приемане на План – сметка за проверявания период, съответно със стойностите на услугите по сметосъбиране, сметоизвозване и обработка на битовите отпадъци в РДНО – Враца. Представени с преписката са и декларации по чл. 14 от ЗМДТ за облагане с ДНИ с вх. №№ 3268,3269, 3270, 3271, 3272 и 3273 от 30.06.2010 г., пет броя декларации от 09.12.2016 г. за освобождаване от такса за сметосъбиране и сметоизвозване по чл. 15а, ал. 3 от Наредба за определяне и администриране на местните такси и цени на услуги на територията на Община Враца, както и Заявления с вх. № 123/28.12.2017 г. и вх. № 200/20.11.2018 г. за определяне на ТБО за нежилищни имоти според количеството на битовите отпадъци по чл. 14б, ал. 1 и ал. 2 от същия подзаконов нормативен акт.

От страна на оспорващото дружество е представен Нотариален акт за покупко-продажба на недвижим имот № 167, том VI, рег. № 5049, дело № 664/2017 г., видно от които дружеството-жалбоподател, на 10.08.2017 г. е продало собствен имот, а именно: ПИ с идентификатор № 12259.1021.47, находящ се в гр.Враца, Промишлена зона, ул. „Шипка“, с площ от 2531 кв.м., незастроен.

В изпълнение на протоколно определение на съда от 14.09.2021 г. от страна на ответника е представена и Справка рег. № 2600-2181/2/ от 01.10.2021 г., относно ставки и основи за определяне на ТБО по подадени данъчни декларации от „Вратица“ АД в несъстоятелност за периода 2016 – 2020 г.

При така установената фактическа обстановка  съдът намира от правна страна, че оспорването е направено от надлежна страна, в законоустановения преклузивен срок,  против индивидуален административен акт по смисъла на чл. 21 ал. 1 от АПК, подлежащ на оспорване, поради което е допустима. Разгледана по същество, същата е неоснователна по следните съображения:

Обжалваният акт е издаден в предвидената от закона писмена форма и от компетентен административен орган. Според чл. 9б от ЗМДТ, установяването, обезпечаването и събирането на местните такси се извършва по реда на чл. 4, ал. 1-5 от ЗМДТ от служители на общинската администрация по реда на ДОПК. Нормата на чл. 4, ал. 3 от ЗМДТ, сочи че в производствата по ал. 1 служителите на общинската администрация имат правата и задълженията на органи по приходите, а в производствата по обезпечаване на данъчни задължения – на публични изпълнители. Съгласно ал. 4,служителите по ал. 3 се определят със заповед на кмета на общината.

Актът за установяване на задължения по декларация е издаден от компетентен орган – младши експерт в отдел МДТ при Община Враца, съобразно нормата на чл. 4, ал. 1 и ал. 3 от ЗМДТ и правомощията, предоставени му със заповед № 425/19.03.2021 г. на кмета на Община Враца (л. 89 от делото). Оспореният акт е издаден по реда на чл. 107, ал. 3 от ДОПК, съгласно който органът по приходите служебно издава акт за установяване на задълженията по декларация, когато задължението не е платено в срок и не е извършена ревизия. В случая са налице предпоставките за служебно издаване на акт, доколкото не е налице спор по делото, че дружеството не е платило задълженията си за ТБО за процесните периоди за притежавани от него недвижими имоти на територията на Община Враца.

При издаването на обжалвания акт административният орган не е допуснал съществени процесуални нарушения, които да са довели до нарушаване правото на защита на жалбоподателя. В издадения акт е посочена дължимата ТБО в общ размер, като не са посочени поотделно размерите на дължимите такси за всяка една от услугите, които се включват в тази такса, но това не е съществено процесуално нарушение, доколкото посредством представените по делото доказателства се установява начинът на нейното определяне.

В случая за база на изчисленията са взети декларираните от дружеството в Декларации по чл. 14, ал. 1 ЗМДТ с вх. №№ 3268; 3269; 3270; 3271; 3272 и 3273, всички от 30.06.2010 г.  (л. 27 – 50), данни за имоти с партидни №№ 816089503_001; 816089503_002; 816089503_003; 816089503_004; 816089503_005; 816089503_006, относно местонахождението на имотите, отчетната им стойност и другите обстоятелства имащи  значение за определянето на данъка, както и размера на самия данък. По делото няма данни, а и дружеството не релевира възражения за промяна на декларираното с горните декларации, послужило за база на направените от органа изчисления за ТБО.

В АУЗ за всяка от процесните години е посочена главницата, представляваща сбора от ставките за всяка една от услугите, а именно: ставката  за услугите по сметосъбиране и сметоизвозване; ставката за услугите по поддържането на чистотата на териториите за обществено ползване в населените места и ставката за обезвреждането на битовите отпадъци и поддържане на депа за битови отпадъци и други съоръжения за обезвреждане на битови отпадъци. Размерът на всяка от трите такси е бил определен поотделно за всяка конкретна година, за да бъде формиран общия размер на задължението. За съответната година освен главница е посочена и дължимата лихва, както и размера на общото задължение. Поради това, жалбоподателят не е лишен от възможността да се защитава срещу всяка от таксите поотделно и в този смисъл не е налице съществено процесуално нарушение.

            Размерът на таксата се определя по реда на чл. 66 от ЗМДТ за всяка услуга поотделно – сметосъбиране и сметоизвозване; обезвреждане на битовите отпадъци в депа или други съоръжения; чистота на териториите за обществено ползване. Таксата се определя в годишен размер за всяко населено място с решение на общинския съвет, въз основа на одобрена план-сметка за всяка дейност, включваща необходимите разходи за посочените в същата разпоредба дейности. По делото са представени решения на Общински съвет – Враца по приемане на План – сметка за дейност „Управление на отпадъците“ и  „Чистота“ за 2016 г., 2017 г., 2018 г., 2019 г. и 2020 година.

Условията, при които не се събира такса за някоя от услугите са посочени в чл. 71 от ЗМДТ, като по отношение на услугите по сметосъбиране и сметоизвозване, и поддържане чистотата на териториите за обществено ползване, е необходимо тези услуги да не се предоставят от общината, а по отношение на  обезвреждането на битовите отпадъци и поддържане на депа за битови отпадъци и други съоръжения за обезвреждане на битови отпадъци – когато няма такива.

Съгласно чл. 62 от ЗМДТ, таксата за битови отпадъци се заплаща за услугите по събирането, извозването и обезвреждането в депа или други съоръжения на битовите отпадъци, както и за поддържането на чистотата на териториите за обществено ползване в населените места.

За да е дължима таксата за битови отпадъци е необходимо услугите по чл. 62 от ЗМДТ да са престирани от общината и ползвани от съответния правен субект. Таксата за услугите не е данък и нейната дължимост не се поражда само и единствено от наличието на установена в закона правна връзка между недвижимия имот на територията на общината и съответния правен субект – чл. 11 от ЗМДТ. По смисъла на цитираната законова разпоредба освен наличието на правна връзка между недвижимия имот и правния субект, е необходимо и фактическо престиране и съответно ползване на услугата. С оглед на различното съдържание на трите вида услуги по чл. 62 от ЗМДТ и на различните цели, които се преследват, законодателят е въвел изисквания, които определят кога услугите са предоставени и кога се счита, че услугите не са ползвани.

По отношение на първото изискване от представените и приобщени към делото заповеди по чл. 63, ал. 2 ЗМДТ на кмета на Община Враца е видно, че услугите по събирането, извозването и обезвреждането  в депа или други съоръжения на битовите отпадъци, както и поддържането на чистотата на териториите за обществено ползване са предоставени от общината за процесните периоди. В заповедите са определени и границите на районите, видът на предоставените услуги и честотата на сметоизвозване.

От доказателствата по делото се установи безспорно, че имотите на дружеството-жалбоподател се намират в строителните граници на гр.Враца, в район, в който съгласно заповедите на кмета са извършвани  услугите по чл. 62 от ЗМДТ. Видно е също така от представените доказателства – Комплексно разрешително № 5-Н1/2010 г. – л. 146 и Решение № 5-Н1-ИО-А1-ТГ1/2013 на МОСВ, Изпълнителна агенция „Околна среда“ – л. 147 и сл., на територията на Община Враца е налично функциониращо депо за битови отпадъци, генерирани на територията на Община Враца, на чиято територия са и имотите на дружеството.

Предвид изложеното и въз основа на приобщените към делото доказателства, настоящият съдебен състав намира за безспорно установено, че Община Враца действително е предоставила визираните в чл. 62 от ЗМДТ услуги за периода 2016 г. – 2020 г.

За да е дължима обаче таксата за битови отпадъци, както се изтъкна по-горе, освен реално престирана услуга е необходимо и ползването й от съответния правен субект. Тъй като е възможно лицето по чл. 64, ал. 1 от ЗМДТ да не ползва за съответния отчетен период имота и с оглед на това да не генерира битови отпадъци, законодателят в нормата на чл. 8, ал. 5 от ЗМДТ е приел, че общинският съвет с наредбата по чл. 9 от ЗМДТ определя реда, по който лицата, които не ползват услугата през съответната година установяват този факт. Целта на тази законова възможност е от една страна, общината да е уведомена за това кои задължени лица няма да ползват услугата и с оглед на обема на необходимата услуга да организира дейността по нейното предоставяне, и от друга, да създаде за собственика на имота възможност да докаже неползване на имота и съответно негенериране на отпадъци и неползване на услугата сметосъбиране и сметоизвозване.

Такава възможност е предвидена и в Наредба за определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги и права на територията на община Враца. Съгласно чл. 15а от цитирания подзаконов нормативен акт, не се събира такса за сметосъбиране и сметоизвозване, когато услугата не се предоставя от общината или ако имотът не се ползва през цялата година и е подадена декларация по образец от собственика или ползвателя до края на предходната година в общината по местонахождение на имота. Услугата поддържане на чистотата на териториите за обществено ползване не е обвързана от фактическото ползване на имота от задълженото лице по чл. 64 от ЗМДТ, поради което относно тази услуга не е предвидена възможност предварително да се декларира неползване.

Не се спори, че за 2016 г. и 2017 г., представляващият дружеството жалбоподател е подал декларации за освобождаване от такса за сметосъбиране и сметоизвозване през 2017 г. за 6 броя имоти с партидни №№ 816089503_001; 816089503_002; 816089503_003; 816089503_004; 816089503_005; 816089503_006, като за 2016 г. и 2017 г. , ТБО е начислен върху данъчната оценка на имотите по 5,60 %0, при пълен промил 7,50 %0, съгласно справка л. 139 и сл. от делото.

За 2018 г. и 2020 г. ТБО е изчислен съобразно подадените от дружеството декларации, според количеството битови отпадъци – за 2018 г. по 2,60 %0, при пълен промил 7,50 %о плюс цената на съда – 253,76 лева и за 2020 г. по 2,60 %0, при пълен промил 7,50 %0 плюс цената на съда – 173,04 лева. За 2020 г. ТБО е определен на база пълен промил 7,50 %о.

Предвид изложеното съдът намира, че акта в оспорената му част, е издаден при правилно прилагане на материалния закон и в съответствие с неговата цел, тъй като с АУЗ е установено задължение на дружеството за услуги, които са предоставени от Община Враца и съобразно декларираните от данъчно-задълженото лице данни, поради което следва да бъде потвърден, а жалбата като неоснователна следва да бъде оставена без уважение.

Поради изхода от спора жалбоподателят няма право на деловодни разноски.

На основание чл. 78, ал. 8 от ГПК във вр. с чл. 144 от АПК и чл. 24 от Наредба за заплащането на правната помощ жалбоподателят дължи заплащане на юрисконсултско възнаграждение в размер на 100,00 лева.

Мотивиран от горното, Административен съд - Враца, V-ти състав

 

Р  Е  Ш  И  :

 

 ОТХВЪРЛЯ  жалбата на „Вратица“ АД в несъстоятелност гр.Враца, представлявано от синдика К.П.И. срещу АУЗД №3639-1/10.06.2021 г., издаден от Младши експерт в Дирекция „Местни данъци и такси“ при Община Враца, потвърден с Решение № 1720/20.07.2021 г., издадено от Директора на Дирекция „МДТ“, в частта, с която са установени задължения на дружеството за заплащане на такса битови отпадъци за периода от 2016 г. до 2020 г. в размер на 315 486,25 лева главница и лихвите към тях в размер на 94 597,04 лева.

 

ОСЪЖДА   „Вратица“ АД в несъстоятелност гр.Враца ДА ЗАПЛАТИ на Община Враца направените по делото разноски в размер на 100,00 лева за юрисконсултско възнаграждение.

 

Решението може да се обжалва с касационна жалба пред Върховен административен съд в 14-дневен срок от съобщаването на страните.

 

 

 

 АДМ. СЪДИЯ: