Решение по дело №141/2021 на Административен съд - Враца

Номер на акта: 167
Дата: 1 юни 2021 г. (в сила от 1 юни 2021 г.)
Съдия: Красимир Томов Георгиев
Дело: 20217080700141
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 18 март 2021 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

 

№ 167

 

гр. Враца   01.06.2021 г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ВРАЦА, АДМИНИСТРАТИВНОНАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ, в публично заседание на 11.05.2021 г. /единадесети май, две хиляди двадесет и първа година/, в състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: СЕВДАЛИНА ВАСИЛЕВА

ЧЛЕНОВЕ:  ТАТЯНА КОЦЕВА

КРАСИМИР ГЕОРГИЕВ

 

при секретаря ДАНИЕЛА МОНОВА и с участието на прокурора  ВЕСЕЛИН ВЪТОВ, като разгледа докладваното от съдия ГЕОРГИЕВ КАН дело № 141 по описа на АдмС – Враца за 2021 г. и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 208 и сл. от АПК във връзка с чл. 63 ал. 1 от ЗАНН.

Образувано е по касационна жалба на  „Д.“ ЕООД *** представлявано от Е.Д.Г., против Решение № 260021 от 16.01.2021 г. на Районен съд – Враца, постановено по АНД № 29 по описа на съда за 2020 г., с което е потвърдено НАКАЗАТЕЛНО ПОСТАНОВЛЕНИЕ № 424540-F478598/01.04.2019 г., издадено от Началник на отдел „Оперативни дейности“-Велико Търново в Централно управление на НАП.

С цитираното НП на касатора „Д.“ ЕООД *** за нарушение на чл.33 ал.1 от Наредба Н-18/13.12.2006г. за регистриране и отчитане чрез фискално устройство на продажби в търговските обекти, изискванията към софтуерите за управлението им и изискванията към лицата, които извършват продажби чрез електронен магазин и на основание чл. 185 ал. 2  изр.2-ро от ЗДДС  е наложена административна санкция – „имуществена санкция“ в размер на 700 /седемстотин/ лева.

В касационната жалба се твърди, че оспореното решение е неправилно, поради нарушение на закона и съществено нарушение на процесуалните правила за което се излагат съображения. Иска се неговата отмяна, както и отмяна на наказателното постановление. Твърди се приложимост на чл. 28 от ЗАНН -  „маловажен случай“. Не се явява представител пред съда, представено е писмено становище в подкрепа на жалбата.

Ответникът по касация Отдел „Оперативни дейности“-Велико Търново в Централно управление на НАП, чрез процесуален представител - * В.А., излага становище за правилност и законосъобразност на обжалваното решение, и неоснователност на жалбата.

Представителят на ОП-Враца дава заключение за неоснователност на жалбата. Посочва, че не е налице маловажност на случая. Сочи, че няма нарушения на материалния закон и изразява становище за оставяне на решението в сила.

По делото не са представени нови писмени доказателства за установяване на касационните основания.

Настоящият съдебен състав, след като обсъди доводите на страните и събраните по делото доказателства, намира за установено от фактическа и правна страна следното:

Касационната жалба е подадена от надлежната страна, против неблагоприятен за нея съдебен акт, подлежащ на инстанционен контрол, в установения срок по чл. 211, ал. 1 от АПК и същата е процесуално допустима. Разгледана по същество е неоснователна.

С Решение № 260021 от 16.01.2021 г. на Районен съд – Враца, постановено по АНД № 29 по описа на съда за 2020 г., е потвърдено НП № 424540-F478598/01.04.2019 г., издадено от Началник на отдел „Оперативни дейности“-Велико Търново в Централно управление на НАП, с което  за нарушение на чл.33 ал.1 от Наредба Н-18/13.12.2006г. за регистриране и отчитане чрез фискално устройство на продажби в търговските обекти, изискванията към софтуерите за управлението им и изискванията към лицата, които извършват продажби чрез електронен магазин и на основание чл. 185 ал.2 изр.2-ро от ЗДДС, на касатора „Д.“ ЕООД *** е наложена административна санкция „имуществена санкция“ в размер на 700 лева.

За да потвърди НП, въззивният съд е приел, че АУАН е съставен, а НП издадено от компетентни органи, в кръга на предоставените им правомощия, при спазване на изискванията, визирани в чл. 42 и чл. 57 от ЗАНН, и в съответствие с Наредба Н-18/13.12.2006г. и ЗДДС, като не са допуснати съществени процесуални нарушения при издаването им. Обсъдил е защо е неприложим чл.28 от ЗАНН за „маловажен случай“.

Прието за безспорно по делото е, че при извършена проверка на 10.03.2019г. в 11.30 ч. в търговски обект – питейно заведение „Б.“, находящ се на адрес: ***, стопанисван от „Д.“ ЕООД с ЕИК *********, е установено, че не се отбелязвало във фискалното устройство всяка промяна на касовата наличност – начална сума, въвеждане и извеждане  на пари във и извън касата. В обекта имало фискализиран и работещ ЕКАФП „ДАТЕКС DP150T – KL“ с ИН на ФУ DT722879 и ФП 02722879, който конструктивно притежавал възможността да се извършват операциите „служебно въведени“ и „служебно изведени“ суми. Нарушението е констатирано, чрез засичане на касовата наличност. Установена е била фактическа касова наличност, съгласно попълнен опис на паричните средства от К.Г. – * в обекта, в размер на 270.17 лв. Касовата наличност за деня до момента на проверката по междинен ФБ от фискалното устройство е била в размер на 180.60 лв. от които 50.00 лв. са били служебно въведени във ФУ или установена разлика е била в размер +89.57 лв., която разлика не е била въведена във фискалното устройство, като „служебно въведени“ суми. Констатираното нарушение не води до неотразяване на приходи. Нарушението е по чл.33 ал.1 от Наредба Н-18/ 13.12.2006г. за регистриране и отчитане чрез фискално устройство на продажби в търговските обекти. Прието е, че извършването на нарушението и неговото авторство се явяват напълно и категорично доказани, както и правилно е определена следващата се за нарушението санкция в размер от 700 лв., съгласно чл.185 ал.2 изр.2 от ЗДДС.

Съдът е изложил обосновани съображения за неоснователност на наведените от жалбоподателя доводи за допуснати нарушения на материалния и процесуалния закон. Достигнал е до извода, че няма допуснати нарушения на административно-производствените правила при издаване на АУАН и НП.

Решението на РС Враца е валидно, допустимо и правилно. Изводите на Районния съд се споделят напълно от настоящата инстанция. Същите са съобразени със събраните по делото доказателства и с приложимото право, а възраженията на касатора са изцяло неоснователни.

Първоинстанционният съд правилно е възприел фактическата обстановка и подробно, и мотивирано е обсъдил всички доказателства по делото, като е обвързал изводите си с фактите по делото.

При издаване на НП и АУАН, и в хода на административно наказателното производство не са допуснати съществени процесуални нарушения, които обуславят незаконосъобразността на постановлението. Спазени са сроковете по чл.34 от ЗАНН, компетентността на длъжностните лица е надлежно установена. Като е стигнал до изводи за законосъобразност на наказателното постановление, районният съд е постановил правилен съдебен акт

В решението са изложени подробни и задълбочени мотиви относно законосъобразността на наказателното постановление. Фактите по делото са обсъдени поотделно и в тяхната съвкупност. Съобразени са в пълнота, както с писмените, така и със събраните гласни доказателства по делото. Въз основа на правилно установената фактическа обстановка, са направени законосъобразни изводи относно приложението, както на материалния, така и на процесуалния закон.

Фактическите констатации и правните изводи формирани от първостепенния съд се споделят напълно от настоящата инстанция. Правилно и в съответствие с доказателствата по делото са и изводите на РС, че от страна на касатора е извършено административното нарушение визирано в НП, което е безспорно установено. Правилно е определен и размера на имуществената санкция.

Извършеното нарушение не е маловажно предвид засегнатите обществени отношения, целите на наказанието и генералната превенция. РС е обсъдил подробно приложението на разпоредбата на чл.28 от ЗАНН и е стигнал до правилен извод за неприложимост на тази разпоредба.

Настоящият касационен състав счита направените в касационната жалба и в писменото становище възражения за неоснователни. Няма нарушения на материалния закон и няма нарушение на процесуални правила от първоинстанционния съд. Районния съд е обсъдил всички доказателства, изложил е мотиви в подкрепа на доводите си и е обсъдил доводите и възраженията на касатора „Д.“ ЕООД ***. Фискалното устройство в обекта е било работещо при проверката и конструктивно е притежавало възможността да се извършват операциите „служебно въведени“ и „служебно изведени“ суми. Управителя и собственик на търговското дружество Е.Д.Г. е присъствал при проверката и няма данни ФУ да не е функционирало коректно към момента на проверката, като същия е подписал Протокола за извършена проверка /ПИП/ от 10.03.2019г. и АУАН от 22.03.2019 г. без възражения. Датата и мястото на нарушението са посочени, както в АУАН, така и в НП. Не е налице маловажен случай на административно нарушение. Разликата не е била малка сума, а е била в размер +89.57 лв., която разлика не е била въведена във фискалното устройство, като „служебно въведени“ суми. Правилно е определен и размера на имуществената санкция, именно 700 лв., при предвиден в закона размер от 500 до 2000 лв. Решението на РС Враца е правилно.

При извършената служебна касационна проверка не се установяват основания за отмяна на обжалвания съдебен акт. Районният съд е постановил валидно, допустимо и правилно решение, в съответствие с приложимия материален закон, преценявайки всички събрани в хода на производството доказателства, без да игнорира или анализира превратно което и да е от тях, което настоящата касационна инстанция възприема напълно.

По изложените съображения, касационната инстанция намира, че касационната жалба е неоснователна, а оспореното решение е валидно, допустимо и правилно, и следва да бъде оставено в сила.

        Воден от горното, на основание чл. 221, ал. 2, предл. първо от АПК, във връзка с чл. 63, ал. 1, изр. 2 от ЗАНН, съдът

 

Р Е Ш И:

 

ОСТАВЯ В СИЛА Решение № 260021 от 16.01.2021 г. на Районен съд – Враца, постановено по АНД № 29 по описа на съда за 2020 г., с което е потвърдено НАКАЗАТЕЛНО ПОСТАНОВЛЕНИЕ № 424540-F478598/01.04.2019 г., издадено от Началник на отдел „Оперативни дейности“-Велико Търново в Централно управление на НАЦИОНАЛНА АГЕНЦИЯ ПО ПРИХОДИТЕ.

 

Решението е окончателно и не подлежи на обжалване и протест.

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:

 

 

ЧЛЕНОВЕ: 1.

                         

 

                                                                                                                                                                    2.