Решение по дело №1520/2019 на Районен съд - Пловдив

Номер на акта: 780
Дата: 19 април 2019 г. (в сила от 17 май 2019 г.)
Съдия: Катя Рудева Боева
Дело: 20195330201520
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 8 март 2019 г.

Съдържание на акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е    780

гр. Пловдив, 19.04.2019 г.

 

В   И М Е Т О   Н А   Н А Р О Д А

 

РАЙОНЕН СЪД ПЛОВДИВ, НО, V състав, в открито съдебно заседание на осми април две хиляди и деветнадесета година в състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: КАТЯ БОЕВА

                                                                                         

          при участието на секретаря Таня Стоилова, като разгледа докладваното от съдията АНД № 1520/2019 г. по описа на Районен съд Пловдив, V-ти наказателен състав, за да се произнесе, взе предвид следното:

          Производството е по реда на чл. 59 и сл. ЗАНН.

         Обжалван е Електронен фиш серия „К“, № 1814260, издаден от ОД на МВР Пловдив, с който И.Г.А., ЕГН: **********, е наложена  глоба в размер на 150.00 лева, за това че на 03.05.2016 г. в 10:51 часа в гр. Пловдив, на бул. „Санкт Петербург“ до № 63, при отчетен толеранс на измерената скорост от минус 3 км/ч, е било установено, че управлява МПС марка и модел „Шевролет Авео“, с ДК № ***, със скорост от 75 км/ч, при максимално разрешена скорост от 50 км/ч -  нарушение на чл. 21 ал. 1 ЗДвП.

          Жалбоподателят И.А. обжалва посочения електронен фиш, като излага конкретни доводи в насока неговата незаконосъобразност. Посочва, че в настоящия случай доколкото е имало контролен орган при заснемането е следвало да бъде съставен АУАН, а впоследствие и НП, не електронен фиш. Възразява се, че липсват достатъчно данни за мястото на извършване на нарушението. Като пороци се навеждат липса на ясно обозначено място за проверка и снимков материал. Излагат се доводи, че не е указан срокът на обжалване на електронния фиш и в какво качество водачът управлява процесното МПС – като собственик или ползвател. Поради изложеното от съда се иска отмяна на обжалвания електронен фиш.

          В открито съдебно заседание жалбоподателят, редовно призован, не се явява лично, за него – адв. И., с пълномощно по делото. По същество поддържа наведените доводи в депозираната жалба и допълва, че липсват доказателства процесното измервателно средство да е използвано с необходимите знаци по Закона за измерванията.

          Съдът, като съобрази доказателствата по делото поотделно и в тяхната съвкупност, прие за установено следното:

          Жалбата е подадена в законоустановения срок, произтича от процесуално легитимирана страна, насочена е срещу подлежащ на самостоятелно обжалване пред съд акт, поради което се явява процесуално допустима и подлежи на разглеждане по същество.  

          Разгледана по същество жалбата е ОСНОВАТЕЛНА, по следните съображения:

          От фактическа страна съдът приема за установено следното:

          На 03.05.2016 г. в 10:51 часа в гр. Пловдив, на бул. "Санкт Петербург" до 3 жалбоподателят И.А., управлявал лек автомобил "Шевролет Авео" с рег. № ***, със скорост на движение от 75 км/ч при разрешена скорост от 50 км/ч. Движението на жалбоподателя с посочената скорост било заснето и установено с автоматизирано техническо средство - мобилна система TFR1-M с № 648. Стойността на измерената скорост от техническото средство била 78 км/ч, като след приспаднат толеранс от минус 3 км/ч от измерената скорост била установена стойност на скоростта на движение от 75 км/ч, при което било изчислено, че е налице превишаване на разрешената скорост с 25 км/ч.

          За така констатираното нарушение на чл. 21 ал. 1 ЗДвП и на основание чл. 189 ал.4, вр. чл. 182, ал. 1 т. 4 от ЗДвП против жалбоподателя А. бил издаден Електронен фиш Серия К № 1814260, с който му било наложено административно наказание "глоба" в размер на 150 лева.

          Описаната фактическа обстановка съдът приема за безспорно установена въз основа на събраните по делото и непротиворечиви писмени доказателства:

          От Протокол № 15-32-15 от проверка на мобилна система за видеоконтрол TFR1-M се установява, че процесното техническо средство с идент. № 648 е преминало последваща проверка на 27.03.2015 г. със заключение, че същото съответства на одобрения тип. Изяснява се и че грешката при измерване на скоростта е +/- 3 км/ч при движение до 100 км/ч.

          От Протокол за използване на Автоматизирано техническо средство или система по чл. 10 от Наредба № 8121з-532/12.05.2015 г и от служебно изискания от съда снимков материал от Сектор "Пътна полиция" при ОД на МВР - Пловдив се установява, че мястото за контрол е било обозначено с пътен знак Е24.

          От приложения към преписката снимков материал се изяснява, че измерената скорост на движение на управлявания от жалбоподателя автомобил е била 78 км/ч, като заснемането е извършено на 03.05.2016 г. в 10:51 часа.

          От приложената по делото справка за собственици на превозно средство се установи, че лек автомобил с рег. № ***, е собственост на лицето И.Г. Г.. В срока по чл. 189 ал.5 ЗДвП същият е представил в ОД на МВР Пловдив, сектор „Пътна полиция“ декларация за данни за лицето, извършило нарушението – жалбоподателя И.А., и копие на свидетелството му за управление на моторно превозно средство.

          При така установените факти съдът приема следното от правна страна:

          Обжалваният електронен фиш е издаден в съответствие с изискванията на чл. 189 ал. 4 от ЗДвП относно задължителните реквизити на съдържанието му. В същия са посочени: териториалната структура на Министерството на вътрешните работи, на чиято територия е установено нарушението - ОДМВР Пловдив; мястото - гр. Пловдив, бул. "Санкт Петербург" до63; датата - 03.05.2016 г.; точният час на извършване на нарушението - 10:51 часа; регистрационният номер на МПС – ***; ползвателят на МПС-то – И.Г.А.; описание на нарушението - управление на лек автомобил с превишена скорост - 75 км/ч, при ограничение от 50 км/ч; нарушената разпоредба - чл. 21, ал. 1 от ЗДвП; размерът на глобата - 150 лева; срокът, сметката и мястото на доброволното й заплащане - четиринадесет дневен срок, в БНБ, по указаната банкова сметка.

          В тази връзка не се споделят възраженията на жалбоподателя за пороци, свързани с реквизитите на съдържанието на електронния фиш. Тези задължителни реквизити са изчерпателно изброени в разпоредбата на чл. 189 ал. 4 изр. 2 ЗДвП. Посочените в жалбата обстоятелства - ред и срок за обжалване, обаче не попадат сред тях. Посочването на реда и срока за обжалване цели да обезпечи възможността да бъде реално упражнено правото на обжалване по преценка на правоимащото лице. В случая жалбоподателят своевременно е упражнил правото си да обжалва електронния фиш, като жалбата е подадена пред компетентен орган на съдебната власт и е преценена от него като процесуално допустима. В рамките на съдебното производство пред въззивната инстанция жалбоподателят разполага с гарантирана от закона възможност да упражни предоставените му процесуални права, както и да изчерпи всичките си доказателствени искания. По тези съображения съдът намери, че правото на защита не е било нарушено и не е било допуснато съществено процесуално нарушение.

          Въпреки изложеното съдът намира, че е била нарушена нормативно регламентираната процедура по установяването на процесното нарушение, като допуснато нарушение е неотстранимо, влече незаконосъобразност на впоследствие издадения електронен фиш и съставлява самостоятелно основание за неговата отмяна. В чл. 7 от Наредба № 8121з-532/12.05.2015 г. в приложимата й към процесния случай редакция /ДВ, бр. 36 от 19.05.2015 г./ е посочено, че пътният знак Е24 се поставя преди мястото за контрол във всяка посока на сработване на автоматизираните технически средства и системи. Липсват обаче особени правила за физическото му ситуиране в пространството. При това положение приложение следва да намерят общите правила на Наредба № 18 от 23.07.2001 г. за сигнализация на пътищата с пътни знаци. В чл. 14 от същата е прогласен принципът, че пътните знаци и другите средства за сигнализиране трябва да са видими от разстояние, което позволява на водача своевременно да предприеме действия за осигуряване безопасността на движението. В чл. 16 и Приложение 12 към същия член пък е детайлизирано, че в населени места и селищни образувания, каквато е и процесната хипотеза, разстоянието от настилката на тротоара до най-ниско разположената точка на пътния знак или допълнителната табела, поставени отстрани на платното за движение, е не по-малко от 2,25 м и не повече от 3,30 м, а ако знакът е разположен на преносима стойка разстоянието не може да е на по-малко от 60 см. Видно от приложения по делото снимков материал, документиращ поставянето на знак Е24, в процесния случай не е спазено изискването за разстоянието от минимум 60 см. В процесния случай пътен знак Е24 е поставен непосредствено до пътната настилка. Този начин на поставяне не само не отговаря на формалните изисквания на Наредба № 18 от 23.07.2001 г., но и по същество не създава никакви гаранции, че водачът е имал реална възможност да го забележи. При положение, че знакът е поставен така, че да не може да изпълни указателните си функции, то хипотезата следва да се приравни на липсата на поставен знак. В процесния случай нарушението е осъществено на 03.05.2016 г., т.е. преди изменения в ЗДвП с ДВ, бр. 54 от 2017 г., следователно изискването за надлежно поставяне на пътен знак Е24 все още е съставлявало действащо право, което е следвало да бъде надлежно съблюдавано при установяването на административни нарушения чрез използването на автоматизирани технически средства, като липсата на такова надлежно поставяне е самостоятелно основание за отмяна на санкционния акт /така Решение № 1208 от 28.05.2018 г. по к.а.н.д. № 1213/2018 г. на Административен съд - Пловдив; Решение № 247 от 08.02.2018 г. по к.а.н.д. № 3173/2017 г. на Административен съд - Пловдив; Решение № 816 от 18.05.2017 г. по к.н.а.х.д. № 559/2017 г. на Административен съд - Пловдив, Решение № 1337 от 21.07.2017 г. по к.н.а.х.д. № 1044/2017 г. на Административен съд – Пловдив/.

          Липсват и данни досежно спазването на изискването на чл. 7 ал.1 от Наредба №8121з-532 от 12.05.2015 г. за  условията и реда за използване на автоматизирани технически средства и системи за контрол на правилата за движение по пътищата /ред. ДВ, бр. 36 от 19.05.2015 г./, а именно мястото за контрол да е оповестено чрез средствата за масово осведомяване или на интернет страницата на МВР. Следва да се посочи, че същите бяха изрично поискани с разпореждане на съда от 11.03.2019 г., но такава информация не бе предоставена от въззиваемата страна.

          По тези съображения настоящият съдебен състав намира, че обжалваният електронен фиш е незаконосъобразен и като такъв следва да бъде отменен.

          Така мотивиран и на основание чл. 63, ал. 1 ЗАНН, съдът

 

Р  Е  Ш  И  :

 

         ОТМЕНЯ Електронен фиш серия „К“, № 1814260, издаден от ОД на МВР Пловдив, с който И.Г.А., ЕГН: **********, е наложена  глоба в размер на 150.00 лева, за това че на 03.05.2016 г. в 10:51 часа в гр. Пловдив, на бул. „Санкт Петербург“ до № 63, при отчетен толеранс на измерената скорост от минус 3 км/ч, е било установено, че управлява МПС марка и модел „Шевролет Авео“, с ДК № ***, със скорост от 75 км/ч, при максимално разрешена скорост от 50 км/ч -  нарушение на чл. 21 ал. 1 ЗДвП.

          Решението подлежи на обжалване пред Административен съд Пловдив, в 14-дневен срок от получаване на съобщението до страните за постановяването му, по реда на гл. XII от АПК.

                            

 

РАЙОНЕН СЪДИЯ:

 

 

ВЯРНО С ОРИГИНАЛА!

ТС