Решение по дело №602/2018 на Районен съд - Сливница

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 17 януари 2019 г. (в сила от 3 юни 2019 г.)
Съдия: Мариана Митева Маркова
Дело: 20181890200602
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 5 октомври 2018 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е № 144

 

                                                  гр. Сливница, 17.01.2019 г.

 

         В   И М Е Т О   Н А   Н А Р О Д А

 

РАЙОНЕН СЪД – гр. Сливница, пети състав, в публично съдебно заседание, проведено на деветнадесети ноември през две хиляди и осемнадесета година в състав:

                     РАЙОНЕН СЪДИЯ: МАРИАНА МАРКОВА

 

при участието на секретаря Галина Владимирова като разгледа докладваното от съдията НАХД № 602  по описа на съда за 2018 г. и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 59 и сл. ЗАНН.

С.Д.К., с ЕГН: **********,***, обжалва електронен фиш серия „К”, № 1537322, издаден от  ОДМВР София, с който за нарушение на чл. 21, ал. 2 от ЗДвП, за това, че на 07.09.2016 г. в 15.40 часа на път І-8, в района на 26 – ти километър, с посока на движение от КПП - Калотина към гр. София, като водач на МПС – л.а. „Шевролет”, модел „Каптива”, с рег. № …., при ограничение на скоростта за движение от 50 км.ч. въведена с пътен знак В-26, се движел със 74 км.ч. (или с превишение от 24 км.), като скоростта, датата и часа са фиксирани с автоматизирано техническо № 504, на основание чл. 189 ал. 4, вр. чл. 182, ал. 2, т. 3 от ЗДвП му е наложено административно наказание „глоба” в размер на 100 лв. Жалбоподателят твърди, че не са били налице кумулативно изискуемите от  закона условия за издаването на атакувания електронен фиш. На първо място нарушението е заснето в отсъствие на контролен орган и на нарушител, каквито следва да има при използване на мобилно автоматизирано техническо средство № 504. На второ място електронния фиш не съдържа всички предвидени в закона реквизити – в него не е посочен издател, не е посочено дали подлежи на обжалван, пред кого и в какъв срок. Липсата на тези реквизити нарушава правото на защита на наказаното лице. Поддържа, че не е изпълнено изискването за установяване на конкретния извършител на нарушението. Изтъква, че не е била обозначена зоната за контрол с АТС с поставянето на пътен знак „Е 24“, каквото разположение не е документирано със снимка. При така наведените доводи за незаконосъобразност и неправилност на атакувания електронен фиш е направено искане да бъде отменен.

Административнонаказващият орган не изразява становище по жалбата.

Съдът, след като прецени доводите на страните и събраните по делото доказателства намира за установено следното:

На 07.09.2016 г. в 15.40 часа на път І-8, в района на 26 – ти километър, с посока на движение от КПП - Калотина към гр. София с техническо средство радар № 504 е заснет лек автомобил, марка „Шевролет”, модел „Каптива”, с рег. № да се движи със скорост от 74 км/ч при въведено ограничение на скоростта от 50 км/ч. извън населено място. С това водачът е нарушил чл. 21, ал. 2 от ЗДвП. За нарушението е съставен електронен фиш серия „К”, № 1537322, издаден от  ОДМВР - София. Следва да се приеме, че същият е бил управляван от жалбоподателя, тъй като в срока по чл. 189 ал. 5 от ЗДвП, последния не е представил декларация с данни за лицето, което е управлявало цитираното МПС на установената дата и място. Ето защо в конкретния случай не са налице основания за анулиране на така издадения фиш.

Безспорно е установено също така, че в района на 26-ти километър на ПП І-8 се е осъществявал контрол на скоростта на движещите се МПС с техническо средство радар № 504. Техническото средство било валидно към датата на която е било установено нарушението, видно от приложения по делото протокол от проверка № 9-40-16/02.03.2016 г., поради което по безспорен начин е установена и скоростта, с която автомобила се е движил, както и точният час на нарушението.

Видно от приложеното по делото удостоверение за одобрен тип средство за измерване № 10.02.4835, е че се касае за мобилна система за видеоконтрол тип ТFR1-М. Техническото средство е било валидно към датата на която е било установено нарушението, видно от приложеното удостоверение е, че срокът на валидност е до 24.02.2020 г., поради което според решаващия съдебен състав по безспорен начин е установена и скоростта с която автомобила се е движил, както и точният час на нарушението. Посочените в обжалвания фиш данни, съдът възприема за безспорно установени и с оглед разпоредбата на чл. 189 ал. 15 от ЗДвП.

При така описаната фактическа обстановка, съвпадаща с възприетата от административнонаказващия орган, настоящия съдебен състав намира, че атакуваният електронен фиш е законосъобразен и правилен и следва да бъде потвърден изцяло.

За да бъде ангажирана административно – наказателна отговорност спрямо едно лице е необходимо да са налице няколко кумулативно предвидени от закона предпоставки: На първо място следва да е извършено административно нарушение (действие или бездействие), което нарушава установения ред. То следва да е извършено виновно и да е обявено от закона за наказуемо с административно наказание по административен ред. На второ място, отговорността в административно – наказателното производство е лична, от което се налага извода, че по безспорен и категоричен начин е необходимо да бъде установено авторството на деянието. На трето място е необходимо да са спазени формалните изисквания на чл. 34 от ЗАНН, относно предпоставките за образуване на административно наказателно производство и сроковете за завършването му, както и издадените фишове да отговарят на формалните изисквания и да съдържат предвидените в закона реквизити.   

Тези обективно дадени предпоставки обуславят наличието, или не на съответното административно нарушение.

В конкретния случай съдът намира, че представения по делото електронен фиш, издаден от ОДМВР София, от формална страна съдържа изискуемите реквизити и отговаря на изискванията на чл. 189 ал. 4 от ЗДвП, именно: съдържа данни за: териториалната структура на Министерството на вътрешните работи, на чиято територия е установено нарушението, мястото, датата, точния час на извършване на нарушението, регистрационния номер на моторното превозно средство, собственика на когото е регистрирано превозното средство, описание на нарушението, нарушените разпоредби, размера на глобата, срока, сметката, или мястото на доброволното й заплащане, а също така образецът на електронния фиш съответства на утвърдения от министъра на вътрешните работи. Законодателят е определил точно какви елементи съдържа този специфичен административен акт. Електронният фиш няма характеристиките на АУАН и в този смисъл по отношение на него не намират приложение разпоредбите на чл. 42 от ЗАНН.

В случая е без значение и типа на техническото средство – мобилно, или стационарно. По делото са налични доказателства (удостоверение за одобрен пит средство за измерване) от които се налага извода, че техническото средство с което е била измерена скоростта на движение и е заснет автомобила управляван от жалбоподателя е годно техническо средство по смисъла на чл. 189 ал. 4 от ЗДвП. Законовият текст не разграничава техническите средства на мобилни и стационарни, а единственото условие е, че нарушението е установено от самото техническо средство в отсъствие на контролен орган и нарушител. Логичното тълкуване на този текст предполага, че при установяване на нарушението, контролният орган (дори да се приеме, че присъства на място) не спира движещият се автомобил и не му съставя АУАН т.е. изключва се човешкият фактор, както от страна на контролния орган, така и на нарушителя. Различно от изложеното тълкувание, води до нелогичната интерпретация, че се издава електронен фиш и се санкционира лице, без да е налице извършител, което противоречи както на правната, така и на житейската логика.

Според решаващия съдебен състав на първо място безспорно е установено по делото, че на конкретния пътен участък е наличен ограничаващ скоростта на движението знак В-26, въвеждащ задължителна максимална скорост на движение от 50 км./ч. В случая не е задължително и наличието на указателна табела даваща разяснение, че на този участък се извършва контрол на скоростта на движението, каквито доводи са наведени в жалбата, но за пълнота следва да се отбележи, че такава е била налична в случая.   

От съдържащият се в делото доказателствен материал може да се направи обоснован извод, че на посочените в обжалвания фиш, дата, час и място, жалбоподателят е извършил нарушение на правилата за движение по пътищата, а именно, както правилно е посочено там – чл. 21 ал.2  от ЗДвП, като вместо със скорост от 50 км.ч. се е движил със скорост от 74 км.ч. или е превишил максимално допустимата скорост с 24 км.ч. поради което подлежи на санкция на основание чл. 182 ал. 2 т. 3 от ЗДвП в размер на 100 лева. В случая АНО е наложил именно предвидената в цитираната разпоредба глоба, поради което не се налага нейното изменение.

За прецизност следва да се отбележи, че не е налице несъответствие между установената скорост на движение и тази за която е санкциониран нарушителя. Посочената в ЕФ скорост е редуцирана съобразно трайната и ноторно известна практика на наказващия орган от установената скорост да бъде приспаднато допустимото отклонение от 3% което винаги е в полза на водача, поради което и в обжалвания фиш е посочена скорост с 3 км. по – ниска от реално установената.

Ето защо обжалвания електронен фиш, следва да бъде потвърден изцяло, като правилен и законосъобразен.

С оглед горните съображения и на основание чл. 63, ал. 1 ЗАНН съдът

 

                                                                  Р Е Ш И :

ПОТВЪРЖДАВА електронен фиш серия „К”, № 1537322, издаден от  ОДМВР София, с който на С.Д.К., с ЕГН: **********,***, за нарушение на чл. 21, ал. 2 от ЗДвП, за това, че на 07.09.2016 г. в 15.40 часа на път І-8, в района на 26 – ти километър, с посока на движение от КПП - Калотина към гр. София, като водач на МПС – л.а. „Шевролет”, модел „Каптива”, с рег. № …., при ограничение на скоростта за движение от 50 км.ч. въведена с пътен знак В-26, се движел със 74 км.ч. (или с превишение от 24 км.), като скоростта, датата и часа са фиксирани с автоматизирано техническо № 504, на основание чл. 189 ал. 4, вр. чл. 182, ал. 2, т. 3 от ЗДвП му е наложено административно наказание „глоба” в размер на 100 лв.

Решението подлежи на обжалване пред Административен съд – София област в 14 -  дневен срок от получаване на съобщението за постановяването му.

 

РАЙОНЕН СЪДИЯ: