Р
Е Ш Е
Н И Е
№……………………. 2020
година,
гр.ВАРНА
В И
М Е Т
О Н А
Н А Р О
Д А
АДМИНИСТРАТИВЕН
СЪД гр.Варна, тридесет и втори състав
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
ГЕРГАНА СТОЯНОВА
В съдебно заседание,
проведено на 04.11.2019 г. при участието на
секретаря Камелия
Александрова изслуша докладваното от председателя административно дело № 2164 /2020
г. и за да се произнесе взе предвид
следното:
Производството
по делото е инициирано
е по жалба от „А.- 2012“ ЕООД, ЕИК ***, със седалище и адрес на управление в гр.Долни чифлик, представлявано от ***- управител, депозирана чрез процесуален представител срещу Заповед 278-ФК/21.09.2020г.
издадена от Началника на отдел „Оперативни дейности“ в ГД „Фискален контрол“ при ЦУ на НАП, с която
на дружеството е наложена принудителна административна мярка „запечатване на
търговски обект – смесен магазин, находящ се гр.Долнич чифлик, ул. „***и
забрана за достъп до него за срок от 14
дни.
В жалбата
са изложени доводи за
незаконосъобразност на наложената
мярка, като се твърдят допуснати
нарушения на материалния закон и съществени нарушения на процесуалните правила.
Обширно
е развит довод за противоречие на наложената с процесната заповед ПАМ с целта
на закона. Изложени са възражения и срещу приетия от АО извод, че дружеството
укрива значителна част от продажбите си, или че е въвело организация, която
няма за цел спазване на данъчното законодателство, като същия се счита за
немотивиран и необоснован.
Твърди
се и липса на мотиви от страна на органа при определяне продължителността на
мярката относно тежестта на нарушението, съпоставени със сумата на неотчетената
продажба - предвид въведения от
законодателя минимален срок от седем дни,
В тази връзка
се твърди нарушение на основен принцип, заложен в чл.6 от АПК, съгласно
който администрацията при упражняване на своите властови функции има
задължение да стори това по разумен,
добросъвестен, справедлив и законосъобразен начин, като в тази връзка се изтъква, че при налагането на мярката и издаването
на АУАН все още не е издадено
наказателно постановление, предвид на
което мярката не отговаря на целите, заложени в чл.22 от ЗАНН.
Въз основа на
изложеното е формирано искане за отмяна на заповедта.
Ответникът в депозирани
по делото писмени бележки оспорва релевираните в жалбата доводи, счита
ги за неоснователни. Счита, че с извършеното нарушение – неиздаване на ФБ за
извършената покупка на стойност 0.50 лв.
е достатъчно да обоснове законосъобразност на наложената ПАМ. От друга страна
охраняването на държавния бюджет винаги обосновава наличието от „хипотеза на
защита на особено важен държавен
интерес, изразяваща се в гарантиране и
осигуряване на постъпления в него, чрез спазване на финансовата дисциплина.“
Оспорената заповед счита за мотивирана и обоснована
включително и относно определяне продължителността на ПАМ.
Въз основа на изложеното
иска от съда да отхвърли жалбата.
След анализ на събраните по делото доказателствата
и при съобразяване на
доводите, релевирани от на страните
съдът приема
следното:
По
допустимостта:
Жалбата е подадена против индивидуален
административен акт, подлежащ на съдебен контрол, от надлежно легитимирано
лице, спрямо което е приложена принудителната административна мярка в
срока по чл. 149, ал.1 от АПК, поради което е процесуално допустима.
Разгледана по същество е НЕОСНОВАТЕЛНА.
Фактите
по случая са следните:
На
20.09.2016 г. в 15:18 часа в търговски обект –смесен магазин,
находящ се в гр. Долни чифлик, ул. „*** стопанисван
от „А.2012“ ЕООД инспектори от ТД на НАП Варна
извършили проверка, при която
констатирали, че за извършена контролна продажба на стока – една бутикла
малка минерална вода
на обща стойност 0.50 лв.,
платена в брой търговецът не издал ФБ от монтираното в обекта ФУ, с което нарушил разпоредбите на чл. 118, във
връзка с чл. 3, ал.1 от ЗДДС и на чл. 25, ал.1 от Наредба № Н-18/13.12.2006
г.
При проверката е установена касова наличност в размер на
32.80 лв. видно от съставения опис на паричните средства. Изведени и приложени
по делото са дневен финансов отчет за
20.09.2020 г., както и периодичен отчет.
Констатациите
си проверяващите обективирали в протокол № 0360371 /20.09.2020 г., впоследствие е съставен
и АУАН № F571697/25.09.2020 г., в който възпроизвежда същата фактическа обстановка.Връчен на
проверявания търговец, подписан с възражение, че „в него ден не работел,
направил изключение и обслужил инспектора
с една вода без касов бон.
Горното съдът приема като изявление за признание от
страна на търговеца за извършеното нарушение.
Така въз основа
на тези доказателства началникът на отдел „Оперативни дейности“ в ГД „Фискален контрол“ при ЦУ на НАП
Варна издал Заповед № 278-ФК/21.09.2020 г., с която на основание чл. 186 от ЗДДС наложил на търговеца ПАМ – запечатване
на стопанисвания от него търговски
обект забрана на достъпа до обекта за срок от 14 дни
на основание чл. 187 ал.1 от същия закон.
По правото:
Правното основание за налагане на принудителната
административна мярка е чл. 186, ал. 1, т. 1, б. "б" от ЗДДС.
Съгласно цитираната разпоредба, тя се налага независимо от предвидените глоби
или имуществени санкции, когато лице не спази реда за въвеждане в експлоатация
или регистрация в Националната агенция за приходите на фискалните устройства
или интегрираните автоматизирани системи за управление на търговската дейност.
При
налагане на ПАМ по реда на чл. 186,ал.1 от ЗДДС се забранява и достъпа до същия обект/обекти - чл. 187, ал.1 от същия закон.
Видно
е, че втората мярка не може да има самостоятелно приложение, макар и да е
уредена в отделна правна норма – тя е обвързана от налагането на първата мярка,
цели да гарантира реалното и действие. Поради това налагането им е кумулативно заложено от законодателя.. След
като е така, то компетентността на органа
за прилагане на чл. 186 от ЗДДС
се разпростира и е валидна и относно мярката по чл. 187 от същия закон и не е
необходимо изричното и отделно възлагане.
Относно материалната
законосъобразност на оспорената заповед.
Съдът
намира, че не е нарушена процедурата по налагане
на принудителна административна мярка.
Оспорената
заповед е изцяло съобразена с разпоредбите на материалноправните норми,
съответства и на целта на закона. Издадена е на основание чл. 118, ал. 1 от ЗДДС във вр. с чл.
186, ал. 1, т. 1, б. "а" от същия закон.
Съгласно
чл. 118, ал. 3 от ЗДДС фискалният и
системният бон са хартиени документи, регистриращи продажба/доставка на стока
или услуга в търговски обект, по която се плаща в брой, с чек, с ваучер, с
банкова кредитна или дебитна карта или с други заместващи парите платежни
средства, издадени от въведено в експлоатация фискално устройство от одобрен
тип или от одобрена интегрирана автоматизирана система за управление на
търговската дейност.
Издаването на фискален бон е задължение на всяко лице,
извършващо продажби на стоки или услуги в търговски обект по аргумент от чл. 3, ал. 1 от Наредба
№ Н-18 от 13.12.2006 г. на МФ за регистриране и отчитане на продажби в
търговските обекти чрез фискални устройства.
Към
момента на проверката дневният финансов отчет за 20.09.2020 г. сочи 0.00 лв. общ оборот, фактическата наличност в касата е в размер на
32.80 лв. и касов бон за извършената
продажба на една малка минерална вода на стойност от 0.50 лв. не е издаден. По
тези факти спор между страните не съществува.
При обвързващата доказателствена сила на протокола
и другите съставени от органи по
приходите документи, (съгласно чл. 50, ал. 1 от ДОПК), отразените в него факти се считат за действително
осъществили се, доколкото търговецът не ангажира доказателства, които да ги оборят.
Горното
води до извод за наличие на първата и същеставена материалноправна предпоставка
за прилагането на процесната мярка - както
се каза и по-горе търговецът не оспорва извършеното деяние, съставляващо
административно нарушение и изразяващо се в неиздаване на фискална касова
бележка (фискален бон) за извършена от него продажба на описаната в заповедта
стока, на посочената дата и в същия
търговски обект.
Този
юридически факт поражда правомощието на
органа по приходите да приложи съоветната ПАМ по запечатване на обекта, като в
този случай административният орган действа в условията на обвързана
компетентност.
Релевираните
в жалбата оплакваният за немотивираност на акта в частта му досежно срока, за
който е наложена процесната ПАМ съдът намира за неоснователни. Преценката на АО
е по целесъобразност при упражняване на
предоставената му оперативна самостоятелност, поради което и не подлежи на
самостоятелен съдебен контрол, още повече предвид казаното за съответствие на
оспорената заповед с целите на закона.
Предвид
приетия по спора краен правен резултат и своевременно направеното от
процесуалния представите на ответника искане за присъждане на юрисконсулстко възнаграждение,
съдът намира същото за основателно, следва да се уважи в размер, съобразен с
чл. 78, ал.8 от ГПК.
Мотивиран
от изложеното и на основание чл. 172, ал.2, предложение второ от АПК, съдът
Р Е Ш И:
ОТХВЪРЛЯ ЖАЛБАТА
на „А.- 2012“ ЕООД, ЕИК ***, със
седалище и адрес на управление в гр.Долни чифлик, представлявано от ***- управител, срещу Заповед
278-ФК/21.09.2020г. издадена от Началника на отдел „Оперативни дейности“ в ГД „Фискален контрол“ при ЦУ на НАП, с която
на дружеството е наложена принудителна административна мярка „запечатване на
търговски обект – смесен магазин, находящ се гр.Долни чифлик, ул. „***и забрана за достъп до него
за срок от 14 дн.
На основание
чл. 143, ал.1 от АПК
ОСЪЖДА А.- 2012“ ЕООД, ЕИК ***, със седалище и адрес на управление
в гр.Долни чифлик, представлявано от ***-
управител, да заплати на ЦУ на НАП Варна
юрисконсултско възнаграждение в размер от 100 (сто) лева.
Решението
подлежи на обжалване в 14-дневен
срок от съобщаването
му на страните пред ВАС.
ПРЕДСЕДАТЕЛ: