Решение по дело №1674/2021 на Районен съд - Перник

Номер на акта: 39
Дата: 13 януари 2022 г. (в сила от 15 февруари 2022 г.)
Съдия: Валери Митков Ненков
Дело: 20211720201674
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 18 октомври 2021 г.

Съдържание на акта Свали акта

РЕШЕНИЕ
№ 39
гр. Перник, 13.01.2022 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ПЕРНИК, I НАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ, в публично
заседание на тридесети ноември през две хиляди двадесет и първа година в
следния състав:
Председател:Валери М. Ненков
при участието на секретаря Биляна П. Миткова
като разгледа докладваното от Валери М. Ненков Административно
наказателно дело № 20211720201674 по описа за 2021 година
за да се произнесе взе предвид следното:
Производството е по чл.59 и сл. от ЗАНН
Образувано е по Жалба на Д. Д. ИВ.-ЕГН**********/от
гр.Перник/,против Наказателно постановление № 20-1158-
000121/14.ІІ.2020год. на Началник сектор ПП-КАТ-ОДП-Перник с което
на жалбоподателя е наложено наказание: Глоба” в размер на 50лв. на осн.
чл.184 ал.4 пр.1 от ЗДвП за извършено нарушение по чл.137А ал.1 от
ЗДвП, затова че на 08.І.2020г. в 13,40ч. в гр.Перник по ул.“Струма“ пред
Бар „Френдс“,като ПЪТНИК в МПС –Фолксваген Голф рег. № ***, НЕ
използва обезопасителен колан с какъвто е оборудван автомобила фабрично.
В жалбата и с.з се изтъкват доводи за неправилност на наложеното
наказание,като се иска отмяна на НП.
Въззиваемата страна редовно призована, представител НЕ изпраща.
Пернишки районен съд, като съобрази доказателствата
събрани по делото, както и предвид становищата на страните по реда на
чл. 14 и 18 от НПК, намира за установено следното:
Жалбата е подадена в срок по чл.59 ал. 2 от ЗАНН, от надлежно
1
легитимирано лице с правен интерес и е допустима, а разгледана по
същество е НЕ основателна.
С Акт Серия GА № 154852/08.І.2020год./Типов номер/ на М. Р. З. е
посочено, че Д. Д. ИВ. на 08.І.2020г. в 13,40ч. в гр.Перник по
ул.“Струма“ пред Бар „Френдс“,като ПЪТНИК в МПС –Фолксваген Голф рег.
№ ***, НЕ използва обезопасителен колан с какъвто е оборудван автомобила
фабрично- нарушение на чл.137А ал.1 от ЗДвП /”чл. 137а. (1) Водачите и ПЪТНИЦИТЕ в
моторни превозни средства от категории M1, M2, M3 и N1, N2 и N3, когато са в движение, използват обезопасителните колани,
с които моторните превозни средства са оборудвани. (2) Могат да не използват обезопасителни колани:1. бременните жени;2.
лицата, чието физическо състояние не позволява използването на обезопасителен колан;3. лицата с трайни увреждания на горни
крайници и/или опорно-двигателния апарат, които управляват моторни превозни средства, адаптирани съобразно техните нужди; 4.
водачите на таксиметрови автомобили, когато превозват пътници в рамките на населеното място;5. инструкторите - при управление на
автомобила с учебна цел.”/
Анотирана съдебна практика Въз основа на горепосоченият Акт е издадено
Наказателно постановление № 20-1158-000121/14.ІІ.2020год. на Началник
сектор ПП-КАТ-ОДП-Перник с което на жалбоподателя е наложено
наказание: Глоба” в размер на 50лв. на осн. чл.184 ал.4 пр.1 от ЗДвП/чл.
184. (1) Наказва се с глоба 30 лв.:1. водач на пътно превозно средство, което не е моторно, както и водач на организирана група
пешеходци, на впрегатни, товарни или ездитни животни или на стада, който наруши правилата за движението по пътищата;2. водач
или пътник, който изхвърля от превозно средство предмети или вещества, които замърсяват пътя;3. лице, на което е отнето издаденото
в Република България национално свидетелство за управление на моторно превозно средство и не е върнало международното си
свидетелство в съответната служба на Министерството на вътрешните работи в 7-дневен срок от влизането в сила на акта за
отнемане;4. (нова - ДВ, бр. 43 от 2002 г.) лице, на което при пребиваване зад граница е отнето международното свидетелство за
управление на моторно превозно средство, издадено в Република България, и не е уведомило за това съответната служба на
Министерството на вътрешните работи в 7-дневен срок от влизането си в страната;5. собственик на пътно превозно средство, което е
паркирано на пътя 30 дни след датата на отнемане или връщане на свидетелството за регистрация на пътното превозно средство в
Министерството на вътрешните работи;(2) С глоба 50 лв. се наказва пешеходец, който:1. преминава през огражденията от парапети
или вериги;2. не спазва светлинните сигнали на пътните светофари и сигналите на регулировчика.(3) С глоба 20 лв. се наказва
пешеходец, който наруши правилата за движение извън случаите по ал. 2. (4) С глоба 50 лв. се наказва пътник, който не
изпълнява задължението за използване на предпазен колан или носене на каска.(5) Когато в резултат на нарушения по ал. 1, т. 1 и
2 и ал. 2 са причинени вреди на пътното превозно средство, на пътници или на други лица, нарушителят се наказва с глоба в размер
100 лв./ за извършено нарушение по чл.137А ал.1 от ЗДвП.
Жалбоподателя НЕ се явява лично в с.з. не изпраща представител.
Свидетелите по акта: М. Р. З. и М. СТ. К. се явяват в съдебно
заседание, като поддържат АУАН и изложената в него фактическа
обстановка.
При така установената фактическа обстановка, съдът направи
следните правни изводи:
Производството, предмет на настоящето разглеждане е от
административно наказателен характер при което е необходимо да се
установи налице ли е деяние, същото представлява ли административно
нарушение по смисъла на чл.6 от ЗАНН, ако да- извършено ли е от
2
посоченото в акта лице и извършено ли е виновно-предпоставките са
абсолютни, като тежестта на доказване лежи върху административно
наказващия орган.
Задължително, комулативно условие е спазването на процесуалните
правила по чл.42 от ЗАНН /още повече ако евентуални нарушения в акта не
могат да се преодолеят по реда на чл.53 ал. 2 от ЗАНН/, както и правилата по
чл.57 ал.1 ЗАНН, каквито в конкретния случай, процесуални нарушения по
издаване на акта за административно нарушение и НП,водещи до съществено
засягане правото на защита на жалбоподателя – не се установиха.
Съставянето на актове за извършеното административно нарушение е
основополагащ елемент от всяко административно производство. Това е
дейност от процесуално естество от чието добросъвестно и законосъобразно
осъществяване зависи в голяма степен ефективността на последващата
юрисдикционна-наказателна дейност на административно наказващия орган.
Чрез съставения акт се сезира оторизирания административно
наказателен орган със съответния административно наказателен спор и се
иска от него да се произнесе по същия, като се внася твърдение, че е налице
виновно извършено административно нарушение от определен вид, който по
силата на разпоредбата на чл.189 ал.2 от ЗДвП /конкретно касаещи ЗДвП/ е
с меродавна доказателствена сила до доказване на противното.
Абсолютно задължително е и в акта за установяване на административно
нарушение и в наказателното постановление административното нарушение,
което е вменено във вина на нарушителя и за което той е санкциониран да
бъде описано точно, прецизно и разбираемо, както и да съдържа всички
обективни и субективни признаци на посочената, като нарушена норма от
съответния нормативен акт.
Също така следва да съществува правно единство между описаното, като
нарушение текстово и цифрово в акта и в наказателното постановление.
Не на последно място съставеният акт за установяване на
административно нарушение, следва да съдържа всички реквизити, посочени
в чл.42 от ЗАНН /”чл.42.Актът за установяване на административното нарушение трябва да съдържа:1. собственото,
бащиното и фамилното име на съставителя и длъжността му;2. датата на съставяне на акта; 3. датата и мястото на извършване на
нарушението; 4. описание на нарушението и обстоятелствата, при които е било извършено; 5. законните разпоредби, които са
нарушени;6. собственото, бащиното и фамилното име и възрастта на нарушителя, точния му адрес и местоработата, единен
граждански номер;7. имената и точните адреси на свидетелите, единен граждански номер;8. обясненията или възраженията на
нарушителя, ако е направил такива;9. (доп. - ДВ, бр. 59 от 1992 г.) имената и точните адреси на лицата, които са претърпели
имуществени вреди от нарушението, единен граждански номер;10. опис на писмените материали и на иззетите вещи, ако има такива,
и кому са поверени за пазене.”/.
Издаденото въз основа на него наказателно постановление е необходимо
да съдържа реквизитите, посочени в чл.57 от ЗАНН/”чл.57.(1)Наказателното постановление
3
трябва да съдържа:1. собственото, бащиното и фамилното име и длъжността на лицето, което го е издало; 2. датата на издаването и
номерата на постановлението;3. датата на акта, въз основа на който се издава, и името, длъжността и местослуженето на
актосъставителя;4. собственото, бащиното и фамилното име на нарушителя и точния му адрес, единен граждански номер; 5. описание
на нарушението, датата и мястото, където е извършено, обстоятелствата, при които е извършено, както и на доказателствата,
които го потвърждават; 6.законните разпоредби, които са били нарушени виновно;7. вида и размера на наказанието;8. вещите,
които се отнемат в полза на държавата;9. размера на обезщетението и на кого следва да се заплати;10. дали наказателното
постановление подлежи на обжалване, в какъв срок и пред кой съд”/ и да бъде издадено от компетентен
орган /Заповед № 8121з-515/14.V.2018год/.
В съответствие с разпоредбата на чл.43 ал.1 от ЗАНН актът е подписан от
актосъставителя както и от свидетеля по акта. Предявен е на нарушителя за
запознаване с неговото съдържание.
В графата му, предоставяща му възможност да даде обяснения по
нарушението да изложи възражения,НЕ се установиха конкретни такива.
Последващата втора възможност за излагане евентуални възражения,
законодателя е предоставил на евентуалния нарушител в разпоредбата на
чл.44 от ЗАНН /чл.44. (1) Освен възраженията при съставяне на акта в тридневен срок от подписването му
нарушителят може да направи и писмени възражения по него. (2) Когато във възраженията си нарушителят посочи писмени или
веществени доказателства, те трябва да бъдат събрани служебно, доколкото това е възможно./ от която същия НЕ се
е възползвал.
При спазване на разпоредбата на чл.43 ал.5 от ЗАНН на нарушителя е
връчен препис от акта срещу разписка.
Съдът, извършвайки служебна проверка на съставения акт за
установяване на административно нарушение и издаденото въз основа на
него наказателно постановление НЕ установи съществени процесуални
нарушения,поради което направи следните правни изводи:
Фактическата обстановка е достатъчно конкретизирана, свидетелите по
АУАН са персонифицирани в достатъчна степен, не е налице противоречие,
между изложеното в АУАН и НП.
Конкретно относно деянието за което в процесното НП е наложено
наказание: Глоба” в размер на 50лв. на осн. чл.184 ал.4 пр.1 от ЗДвП/чл.
184. ……(4) С глоба 50 лв. се наказва пътник, който не изпълнява задължението за използване на предпазен колан или носене
на каска………/ за извършено нарушение по чл.137А ал.1 от ЗДвП/”чл. 137а. (1) Водачите
и ПЪТНИЦИТЕ в моторни превозни средства от категории M1, M2, M3 и N1, N2 и N3, когато са в движение, използват
обезопасителните колани, с които моторните превозни средства са оборудвани. (2) Могат да не използват обезопасителни
колани:1. бременните жени;2. лицата, чието физическо състояние не позволява използването на обезопасителен колан;3. лицата с
трайни увреждания на горни крайници и/или опорно-двигателния апарат, които управляват моторни превозни средства, адаптирани
съобразно техните нужди; 4. водачите на таксиметрови автомобили, когато превозват пътници в рамките на населеното място;5.
инструкторите - при управление на автомобила с учебна цел.”/ затова,че /“…на 08.І.2020г. в 13,40ч. в
гр.Перник по ул.“Струма“ пред Бар „Френдс“,като ПЪТНИК в МПС –Фолксваген Голф
4
рег. № ***, НЕ използва обезопасителен колан с какъвто е оборудван автомобила
фабрично……”/, съдът намира, че същото безспорно е извършено и правилно
административно наказващия орган е наложил съответната санкция
предвид,че жалбоподателя е реализирал хипотезата на чл.137А ал.1 пр.1
от ЗДвП/видно от показанията на свидетелите по АУАН /М. Р. З. и М. СТ. К. ./
, като е нарушил едно законно установено правило за поведение като пътник в
МПС без да постави оборудвания за това колан в автомобила,а от тук и е
реализирана съответно предвидената от законодателя последица, определена
във фиксиран размер в който смисъл същата е наложена правилно и
законосъобразно. Не са констатирани изключващи предпоставки /заболяване
и др./ позволяващи НЕ използване на процесните колани с които
производствено е оборудвано процесното МПС т.е задължението да се
поставят е императивно и следва да бъде спазено,което не е направено от
жалбоподателя респ. същия подлежи на предвидените последици.
Възраженията на жалбоподателя за „противоречие“ в АУАН и
НП,не се приемат от съда, поради неустановено такова. Показанията на
служителите на МВР са от лица имащи отношение към случай само и изцяло
служебно по силата на служебни отношения без индиция за някаква
необективност базирана на отношения с жалбоподателя или др.
предпоставки, поради което липсва основание за евентуална необективност
или заинтересованост на същите в който смисъл се приемат изцяло в тази
насока.
От субективна страна административното нарушение е
осъществено,чрез пряк умисъл като форма на вината.
Д. Д. ИВ.-ЕГН**********, съзнателно не се е съобразил с
изискванията на закона/при липса на фактология изключващи процесното
правило-здравословно състояние и др./, поради което процесното, следва да
бъде потвърдено, като правилно, обосновано и законосъобразно.
С оглед изложеното и на осн. чл.63 ал. 1 от ЗАНН
РЕШИ:
ПОТВЪРЖДАВА Наказателно постановление № 20-1158-
000121/14.ІІ.2020год. на Началник сектор ПП-КАТ-ОДП-Перник с което
5
на жалбоподателя Д. Д. ИВ.-ЕГН: ********** е наложено наказание:
Глоба” в размер на 50лв. на осн. чл.184 ал.4 пр.1 от ЗДвП за извършено
нарушение по чл.137А ал.1 от ЗДвП.
РЕШЕНИЕТО подлежи на касационно обжалване, по реда на
Административно процесуалния кодекс-Глава ХІІ,пред Пернишки
Административен съд в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.
Съдия при Районен съд – Перник: _______________________
6