Решение по дело №641/2019 на Районен съд - Асеновград

Номер на акта: 12
Дата: 30 януари 2020 г. (в сила от 16 юли 2020 г.)
Съдия: Иван Димитров Бедачев
Дело: 20195310200641
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 14 август 2019 г.

Съдържание на акта

                            Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

                                          № 12

                                гр. Асеновград, 30.01.2020 г.

 

                             В   И М Е Т О   Н А   Н А Р О Д А

 

       Асеновградския  районен съд – ІІ  наказателен състав в публично заседание на  тридесети септември през две хиляди и деветнадесета   година в състав:

                                                            ПРЕДСЕДАТЕЛ: ИВАН БЕДАЧЕВ

 

       При участието на секретаря Ася Иванова, като разгледа НАХД № 641/2019 г. по описа на Асеновградския  районен съд, за да се произнесе взе в предвид следното:

       Производството е по реда на чл.59 и следващите от ЗАНН.

       Обжалвано е наказателно постановление № 45 от 24.07.2019 г., издадено от Директора на РИОСВ-Пловдив  доц.д-р Стефан Иванов Шилев, с което на ***,  представлявана от ***, на основание чл. 164 ал.1 от Закона за опазване на околната среда е наложена  ИМУЩЕСТВЕНА САНКЦИЯ  в размер на 10 000 лв. за извършено нарушение по чл.125 ал.1 т.2 от Закона за опазване на околната среда.

        В жалбата и в съдебно заседание чрез процесуалния представител на жалбоподателя – юрист Пенка Кисьова се излагат аргументи за незаконосъобразност на  наказателното постановление и се навеждат нарушения както в процедурата по издаването му, така и при приложението на  материалния закон, като искането към съда е за пълната му  отмяна.

         Въззиваемата страна, РИОСВ – гр.Пловдив, се представлява от процесуален представител в лицето на юрисконсулт Илияна Хаджиева, която пледира за потвърждаване на наказателното постановление като правилно и законосъобразно.

         Съдът на базата на доказателствата приема за установено следното от фактическа страна:

         Община Асеновград имала издадено Комплексно разрешително   № 451-НО/2013 г. за експлоатация на обект “Регионален център за обезвреждане на твърди битови отпадъци – І –ви етап за общините  Асеновград, Първомай, Садово, Куклен и Лъки“. В цитираното разрешително като оператор на инсталацията е посочена Община Асеновград.

         На 11.03.2019 г. била  извършена планова проверка на място и по документи от служители на РИОСВ- Пловдив, сред които и актосъставителя А.А. на инсталацията РЦОТБО, находящ се в гр. Асеновград  ул. „Боянско шосе“ № 4, с предмет на проверката “Контрол по изпълнението на условията в комплексното разрешително“. При извършената проверка било установено, че операторът на инсталацията – Община Асеновград не изпълнява Условие № 11.3.2.1., поставено в Комплексното разрешително № 451-Н0/2013 г. издадено от ИД на ИАОС на МОСВ, тъй като депонирането на неопасните отпадъци не било съобразено с правилата и експлоатационните изисквания, определени с Плана за експлоатация, който според горното условие представлява неразделна част от технологията за депониране и съответно от комплексното разрешително. Конкретното неизпълнение на условието се състояло в това, че на базата на извършени измервания чрез геодезично заснемане и поредица от изчисления на базата на данните за обема и плътността на депонираните битови неопасни отпадъци било прието,че при разрешен полезен обем на Клетка № 1, от 150 000 м3, към датата на проверката 11.03.2019 г. са били депонирани 150 186,503 м3, т.е. приблизително с около 187 м3 повече. За констатираното нарушение, а именно неизпълнение на посоченото  условие  по комплексното разрешително  бил съставен АУАН на Община Асеновград за нарушение на чл. 125 ал.1 т.2 от ЗООС. АУАН бил съставен в присъствието на упълномощен представител на Община Асеновград. Същият го подписал, като при предявяване на АУАН депозирал писмени възражения, които не били уважени от административно-наказващия орган. Въз основа на АУАН било издадено и атакуваното наказателно постановление.

        При така установената фактическа обстановка съдът направи следните изводи от правна страна: Жалбата е подадена в срок, срещу подлежащ на съдебен контрол акт и от надлежно легитимиран процесуален субект, поради което е процесуално ДОПУСТИМА и следва да се разгледа по същество. Разгледана по същество същата   е  основателна.

         При пълната проверка на НП по отношение на неговата законосъобразност съдът намира, че както АУАН, така и НП са издадени от компетентни за това органи, в изискуемата от закона форма, съдържат необходимите реквизити по ЗАНН. Правилно е описано и квалифицирано твърдяното нарушение  към нарушената материално правна разпоредба- чл. 125 ал.1 т.2 от ЗООС /сега отменен/, като правилно е приложена редакцията и действала към момента на извършване на нарушението.  Независимо от това съдът намира, че НП е незаконосъобразно в частта, с която на жалбоподателя е наложено административно наказание, тъй като нарушението с оглед неговите обективни характеристики, следва да се квалифицира като маловажен случай и по отношение на него е следвало да се приложи  разпоредбата на чл. 28, б.А от ЗАНН. В ЗАНН няма легално определение на понятието “маловажен случай”, но предвид препращащата норма на чл.11 от ЗАНН, следва да намери приложение легалната дефиниция на това понятие, дадена в чл. 93, т. 9 от НК, тъй като разпоредбата на чл. 11 от ЗАНН препраща към общата част на НК, а именно извършеното административно нарушение, с оглед липсата на вредни последици или незначителността им и с оглед другите смекчаващи отговорността обстоятелства, представлява по-ниска степен на обществена опасност в сравнение с обикновените случаи на нарушения от съответния вид.

          Настоящият случай е именно такъв, тъй като нарушението  разкрива по–ниска степен на обществена опасност в сравнение с обикновените случаи на нарушения от този вид. При преценката на тежестта на нарушението и съответно степента на обществена  опасност, следва да  се съобразят във всички случаи конкретните обстоятелства по неговото извършване и обективните му характеристики  а именно: При  проведената комплексна проверка по отношение на всички условия зададени в Комплексното разрешително, което буквално съдържа стотици конкретни условия, структурирани в 16 пункта  е установено нарушение на само едно конкретно условие, а именно 11.3.2.1. препращащо към правилата и експлоатационните изисквания, съдържащи  с в Плана за експлоатация. Както вече се каза, конкретиката на нарушението се състои в превишаване на полезния обем на Клетка № 1, фиксиран в Плана за експлоатация, който е 150 000 кубически метра.  Превишението установено при проверката обаче е в размер на по –малко от 187 м3, а именно 186. 503 м3. Ясно е, при елементарно аритметично изчисление, че превишеното количество депонирани отпадъци е само  0,12% от общия разрешен обем, което количество в сравнение с обемния капацитет на клетката е толкова незначително, че попада в рамките на изчислителната грешка. Налице е пренебрежимо малко и несъществено  несъобразяване  с обемния  лимит на клетка № 1, фиксиран в Плана за експлоатация, който в практически план поради използвания метод за измерване на първоначалното количество чрез геодезично заснемане , няма как да бъде отчетен от оператора  в момента на депониране на отпадъците. Не са отчетени и липсата на вредни последици от нарушението. Отчитането на тези факти неминуемо води до извод за незначителна степен на обществена опасност на нарушението, както и не са преценени останалите смекчаващи отговорността обстоятелства, а именно, че в цялостния контекст на проверката и въпреки значителния и обем и голям контролиран период, при нея не са открити други нарушения на Условията зададени в комплексното разрешително. При това положение, налагането на имуществена санкция в размер на 10 000 лв., макар и в минималния предвиден за нарушението размер, се явява несъразмерно тежка санкция спрямо тежестта на нарушението и степента на обществена опасност на същото. При наличието на описаните по-горе факти, административно-наказващия орган, е следвало да извърши преценка за наличие на маловажен случай.   С разпоредбата на чл.28 от ЗАНН несъмнено е дадена възможност на административно-наказващия орган да освобождава от административно-наказателна отговорност, когато приеме, че случаят е маловажен. Преценката за “маловажност на случая” подлежи и на съдебен контрол, и когато съдът констатира, че предпоставките на чл.28 от ЗАНН са налице, но наказващият орган не ги е приложил, това е основание за отмяна на наказателното постановление, като в този случай преценката на съда е преценка за законосъобразност /ТР №1/12.12.2007 г. на ОСНК - ВКС/.

        Процесният случай, с оглед посочените по-горе обстоятелства, както и предвид липсата на данни за извършени от жалбоподателя на други нарушения на разпоредби по ЗООС,  разкрива  по-ниска степен на обществена опасност, в сравнение с другите такива нарушения, и е типичен маловажен случай на административно нарушение. Като не го е квалифицирал като такова, административно-наказващият орган е приложил неправилно материалния закон, тъй като са били налице всички предпоставки за прилагането на чл. 28, б. “а” от ЗАНН, и не може да се приеме, че налагането на такова административно наказание е в съответствие с целта на закона.

         На второ място и отделно от горното съдът намира ,че нарушението в твърдените в НП параметри не е установено и доказано по несъмнен начин. Видно от описанието на нарушението и доказателствата по преписката първоначалния обем на депонираните отпадъци е определен чрез геодезично заснемане на видимия обем на клетката, като е констатирано, че обемът на битовите неопасни отпадъци е 145 494 м3. Същото обаче е извършено на 19.01.2019 г. За да приеме, че е налице превишение на обема на клетката към 11.03.2019 г., АНО е добавил количествата депонирани отпадъци по данните от отчетните книги, но за периода от 01.01.2019 г. до 10.03.2019 г., като на базата на аритметичен алгоритъм е приравнил приетото количество по тонове в обемно съотношение от 4 692,803 м3 и стигнал до извода, че обемът на клетката е превишен с около 187 м3. По този начин обаче количеството отпадъци депониране през периода от 01.01.2019 г. до 19.01.2019г. е добавено два пъти, тъй като те вече са били отчетени в обема при геодезичното заснемане. Ако не беше така очевидно към датата на проверката нямаше да има превишение, което дори и в този случай  е в много малък размер от 187 м3. Горното налага извода, че от една страна извършването на нарушението не е доказано по несъмнен начин, и от друга, че при коректно изчисление състава на административното нарушение не е реализиран от жалбоподателя, а в тежест на АНО е да докаже всички обстоятелства относими към обективния състав на нарушението. Констатирания порок обуславя  незаконосъобразност на НП и е отделно и самостоятелно достатъчно основание за неговата отмяна.

        Ето защо, поради изложените съображения  и на основание чл.63 ал.1 от ЗАНН, съдът

                                                  Р Е Ш И :

 

          ОТМЕНЯ наказателно постановление № 45 от 24.07.2019 г., издадено от Директора на РИОСВ-Пловдив  доц.д-р Стефан Иванов Шилев, с което на ***,  представлявана  от Кмета ***, на основание чл. 164 ал.1 от Закона за опазване на околната среда   е наложена  ИМУЩЕСТВЕНА САНКЦИЯ  в размер на  10 000 лв. за извършено нарушение по чл.125 ал.1 т.2 от Закона за опазване на околната среда.

 

         Решението подлежи на обжалване в 14-дневен срок от съобщаването му на  страните пред Административен съд- гр. Пловдив.

 

 

 

                                                        РАЙОНЕН СЪДИЯ: