Решение по дело №141/2020 на Административен съд - Враца

Номер на акта: 185
Дата: 23 юни 2020 г. (в сила от 23 юни 2020 г.)
Съдия: Татяна Любенова Коцева
Дело: 20207080700141
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 2 март 2020 г.

Съдържание на акта

 

РЕШЕНИЕ

№ 185

 

гр. Враца, 23.06.2020 г.

 

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ВРАЦА, АДМИНИСТРАТИВНОНАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ, в публично заседание на 9.06.2020г./ девети юни  две хиляди и  двадесета  година/ в състав:

                                                  

ПРЕДСЕДАТЕЛ: СЕВДАЛИНА ВАСИЛЕВА

ЧЛЕНОВЕ: ТАТЯНА КОЦЕВА

ГАЛИНА ГЕРАСИМОВА

 

при секретаря  Стела Бобойчева  и в присъствието на прокурора Веселин Вътов, като разгледа докладваното от съдия Коцева КАН дело №141 по описа на АдмС – Враца за 2020г. и за да се произнесе, взе предвид следното:

               Производството е по реда на чл.208 и сл. АПК, във вр. чл.63, ал.1 ЗАНН.

               Образувано е по касационна жалба на “Т.Б.” ЕАД ***, депозирана чрез * С.К. против РЕШЕНИЕ №5/02.01.2020г. на Районен съд Враца, постановено по АНД №1004/2019г., с което е потвърдено изцяло НП № К-030295/30.09.2019г. на Директор в Регионална дирекция за областите Видин, Монтана и Враца при Комисията за защита на потребителите. С касационната жалба се твърди, че оспореното решение е постановено при съществени нарушения на процесуалните правила и противоречия с материалния закон. Иска се неговата отмяна, както и отмяна на потвърденото с него наказателно постановление по съображения изложени в касационната жалба.  

               Ответникът – КЗП- РД за областите Видин, Монтана и Враца, чрез депозирано по делото писмено становище от * С.П. оспорва жалбата, като неоснователна. Моли за оставяне в сила на оспореното решение, като правилно и законосъобразно.

               Участващият по делото прокурор от ОП-Враца дава заключение за неоснователност на касационната жалба и оставяне в сила на решението.   

               Административен съд-Враца, в настоящия касационен състав, след преценка на доказателствата по делото и във връзка с доводите на страните намира, че касационната жалба е подадена  в  законоустановения 14-дневен преклузивен срок по чл.211, ал.1 АПК, от надлежна страна, срещу подлежащ на касационно обжалване съдебен акт, поради което същата е допустима. Разгледана  по  същество  е  НЕОСНОВАТЕЛНА.

               Предмет на делото е Решение №5/02.01.2020г. на  Районен съд  Враца, постановено по АНД №1004/2019г., с което е потвърдено изцяло НП № К-030295/30.09.2019г. на Директор в Регионална дирекция за областите Видин, Монтана и Враца при Комисията за защита на потребителите, с което на “Т.Б.” ЕАД ***, ЕИК ********* на основание чл.222а от Закон за защита на потребителите /ЗЗП/ е наложена имуществена санкция в размер на 2000/две хиляди/ лева за нарушение на чл.114, ал.3 ЗЗП. За да потвърди оспореното НП въззивния съд е приел, че в проведеното адм.наказ.производство не са допуснати съществени процесуални нарушения, които да водят до отмяна на наказателното постановление на това основание. По съществото на спора е прието, че  дружеството като търговец е допуснало извършването на визираното нарушение по чл.114, ал.3 ЗЗП, което е безспорно установено от доказателствата, поради което и правилно е ангажирана отговорността му на основание чл.222а ЗЗП. Прието е, че не е налице маловажен случай, както и че наложеното наказание е правилно определено в предвидения от разпоредбата на закона размер.Изложени са подробни мотиви, възоснова на които е прието, че оспореното наказ.постановление е законосъобразно и е потвърдено в негота цялост.  

               Настоящия съдебен състав изцяло споделя изводите на РС-Враца, водещи да потвърждаване на оспореното пред него НП и не намира за необходимо да преповтаря същите отново в решението. Правилно РС е приел, че в проведеното АНП не са допуснати съществени процесуални нарушения, които да водят до отмяна на НП. При анализа на доказателствата по делото се налага извода, до който е достигнал и районния съд, че  дружеството - касатор е извършило посоченото нарушение на чл.114, ал.3 ЗЗП. Налице са четири рекламации, като е подадено и искане от потребителя за разваляне на договора на една и съща стока, поради което  за търговеца е възникнало задължението по  чл.114, ал.3 ЗЗП да удовлетвори искането за разваляне на договора и да възстанови заплатената от потребителя сума, което в случая не е налице, поради което правилно е  санкциониран с издаденото НП. С оглед вида на  извършеното нарушение не може да се приеме, че е налице маловажност на случая, както и че наказанието не е правилно определено в съответния размер. Наказателното постановление не страда от пороците на незаконосъобразност, посочени в  касационната жалба. Нарушението е установено по безспорен начин, правилно квалифицирано, спазени са процесуалните правила на производството по установяване на административно нарушение и на производството по налагане на административно наказание. Възраженията в касационната жалба са  сочени и пред въззивният съд, който ги е обсъдил и е извел изводи за тяхната неоснователност, които се споделят и от настоящата инстанция.

               При осъществения контрол по реда на чл.218, ал.2 АПК относно валидността, допустимостта и съответствието на решението с материалния закон, касационната инстанция намира, че обжалваното решение е валидно, допустимо и постановено в съответствие с процесуалния и материалния закон, поради което следва да остане в сила.

               При този изход на спора на ответника следва да се присъдят разноски по делото, като искането е направено своевременно на основание чл.143 АПК  вр.  чл.63, ал.3  ЗАНН   за  юрисконсултско възнаграждение в размер определен в чл.37 от Закона за правната помощ ЗПП/, съгласно препращащата  разпоредба  на  чл.63, ал.5 ЗАНН, а именно възнаграждение за юрисконсулт в размер на 100 лева. В случая Регионална дирекция за областите Видин, Монтана и Враца не е самостоятелно юридическо лице, което означава, че разноските следва да бъдат възложени върху ЮЛ, от което е част наказващия орган, а именно Комисия за Защита на потребителите ***. Съгласно разпоредбата на чл.2, ал.2 от Устройствения правилник на КЗП при Министъра на икономиката и нейната администрация комисията е юридическо лице на бюджетна издръжка със седалище *** и с регионални звена на територията на страната. Предвид изложеното, касатора  следва да заплати сумата от 100.00 лева на КЗП – юридическото лице, в чиято структура е органът, издал наказателното постановление.

               Водим от гореизложеното и на основание чл.221, ал.2 АПК Административен съд – Враца

                                                   

Р Е Ш И:

              

               ОСТАВЯ в сила Решение  №5/02.01.2020г. на  Районен съд  Враца, постановено по АНД №1004/2019г. по описа на съда.

               ОСЪЖДА “Т.Б.” ЕАД ***,  ЕИК *********  да  заплати на Комисията за защита на потребителите със седалище ***  разноски по делото в размер на 100/сто/ лева.

               Решението е окончателно и не подлежи на обжалване и протест.

 

              

ПРЕДСЕДАТЕЛ:

 

ЧЛЕНОВЕ: 1.

 

 

                                                                                                                                            2.