Определение по дело №2030/2019 на Окръжен съд - Бургас

Номер на акта: 99
Дата: 10 януари 2020 г.
Съдия: Галя Василева Белева
Дело: 20192100502030
Тип на делото: Въззивно гражданско дело
Дата на образуване: 19 декември 2019 г.

Съдържание на акта

О П Р Е Д Е Л Е Н И Е

Номер V -      99                                Година 2020, 10.01                                    град Бургас

                                                           

БУРГАСКИЯТ ОКРЪЖЕН СЪД, ІІ-ро гражданско отделение,V-ти въззивен  състав

На десети януари, две хиляди и двадесета година

в закрито съдебно заседание, в следния състав:

 

                                                                ПРЕДСЕДАТЕЛ:Вяра КАМБУРОВА

                                                                          ЧЛЕНОВЕ:Галя БЕЛЕВА

                                                                                              мл.с.Ваня ВАНЕВА

                                                                                                                                                                                  

Секретар:-

като разгледа въззивно гражданско дело номер 2030 по описа за 2019 година, за да се произнесе, съдът взе предвид следното:  

 

Производството по делото е по реда на чл.258 и сл. от ГПК.

Образувано е по повод въззивна жалба, вх.№56293/09.12.2019г. по описа на БРС, подадена от Главна дирекция ,,Пожарна безопасност и защита на населението“-МВР, адрес: гр.София, ул,,Пиротска“ №171- а, чрез пълномощника юрисконсулт Татяна Стойкова, с адрес на призоваване: гр.Бургас, ул.,,Александър Велики“ №37 Б, срещу Решение № 3123/20.11.2019г., постановено по гр.д.№6211/2019г. по описа на Районен съд- Бургас.

С посоченото решение, Бургаският районен съд е осъдил Главна дирекция “Пожарна безопасност и защита на населението“ на Министерство на вътрешните работи да заплати на Е.К.О., ЕГН **********, с адрес: ***, сумата от 1750,19 лв главница, представляваща нетния размер на дължимото и неизплатено допълнително възнаграждение за извънреден труд – общо 257,40 часа, получени след преизчисляване с коефициент 1,143 на положения от него за периода от 01.07.2016г. до 30.06.2019г., 1800 часа нощен труд в дневен, ведно със законната лихва върху главницата, считано от 30.07.2019г. до окончателното плащане, както и сумата от 226,45 лева, представляваща лихва за забава върху главницата за периода до 29.07.2019г.

Със същото решение ГД “ПБЗН“ на МВР, е осъдена да заплати на Е.К.О., сумата от 350 лева съдебно-деловодни разноски, както и сумата от 120 лева – държавна такса и 180 лв.- разноски за експертиза по сметка на Бургаски районен съд.

Жалбоподателят счита, че решението е неправилно и необосновано, постановено при неправилно тълкуване и прилагане на нормативната уредба, която урежда полагането, отчитането и заплащането на нощен труд от държавни служители, чиито правоотношения са уредени от Закона за министерството на вътрешните работи (ЗМВР).

Излагат се доводи, че съдът неправилно е приложил субсидиарно Наредбата за структурата и организацията на работната заплата (НСОРЗ), тъй като общата уредба на трудовите правоотношения била неприложима към служебните правоотношения на държавните служители, назначени по чл. 142, ал. 1, т. 1 ЗМВР, какъвто е и ищецът.

Проследена е нормативната уредба относно вида и условията за заплащане на възнагражденията на държавните служители в МВР съответно в ЗМВР от 2006г. и ЗМВР от 2014г., като са изложени доводи, че изброяването на видовете възнаграждения и по-специално за извънреден труд е изчерпателно. Сочи се, че приложението на общите правила по ЗДСл /и съответно КТ и актовете по прилагането им/ е отклонено с чл. 187, ал. 9 от ЗМВР -2014 г., който делегира на министъра на вътрешните работи издаването на особен подзаконов нормативен акт. Намира, че с оглед нарочната уредба на видовете допълнителни възнаграждения и размера им не са налице предпоставките за субсидиарно  прилагане на КТ, ЗДСл и актовете, към които препращат.

Излага становище, че ЗМВР препраща към КТ само в определени разпоредби, като редът на полагане, отчитане и заплащане на нощен или извънреден  труд е изрично уреден в ЗМВР и препращане към КТ по тези елементи на служебните правоотношения на служителите няма. Твърди се, че не е налице празнота в правната уредба, а специална нормативна уредба, която не допуска преизчисляване на часовете положен нощен труд. Действително за определен период от време, който обаче е извън процесния, действала Наредба №8121з-407/11.08.2014г., според която се е извършвало преизчисляване на часовете положен нощен труд към дневен, което било в несъответствие със ЗМВР, но това било поправено с последващите наредби.

Изложени са доводи, че съотношението на нормалната дневна продължителност на работното време (чл. 187, ал. 1 ЗМВР) към нормалната продължителност на нощния труд (чл. 187, ал. 3 ЗМВР) е 8 часа към 8 часа, което е равно на коефициент 1, а не както е по КТ – 8 часа към 7 часа, което е равно на коефициент 1, 143. Счита, че за държавните служители по ЗМВР положеният нощен труд не се трансформира в дневен такъв, а се заплаща по 0, 25 лева на час съобразно Заповед № 8121з-791/28.10.2014 г. на министъра на вътрешните работи. Позовава се на докладна записка с рег. № 8121р-20741 от 30.04.2015 г., изготвена от Дирекция „Правно-нормативна дейност“ към МВР. Цитира и съдебна практика. Поддържа се, че съдът не е мотивирал извода, на който основава решението си, че при преизчисляване на положените от служителите в МВР часове нощен труд в дневен се дължи заплащане като извънреден труд. От една страна съдът установява, че е положен нощен труд, в рамките на утвърдени графици за дежурство, а от друга страна счита, че на ищеца се дължи заплащане за извънреден труд.

Излагат се възражения, че не е обсъдено и приложеното като доказателство Писмо с изх.№ 94-НН-198 от 29.08.2011 г. на МТСП, видно от което превръщането на часовете нощен труд в дневни е с цел увеличено заплащане на нощния труд, а не за заплащане на извънреден труд. Позовава се на съдебна практика в този смисъл. Представя писмена правна консултация на проф. Васил Мръчков. Излагат се съображения, че преизчисляването на часовете нощен труд към дневни такива с коефициента, получен от съотношението на продължителността на дневния труд и продължителността на нощния труд, регламентирана в КТ и приложима за лица, работещи по трудово правоотношение, би означавало с неприложим към материята подзаконов акт да бъде дерогирано действието на законовата норма, в случая чл. 187, ал. 3 ЗМВР, която регламентира специалната 8-часова продължителност на нощния труд за лицата, назначени по ЗМВР и работещи на смени, което е недопустимо и противоречи с принципа на йерархия на нормативните актове.

Сочи, че мотивът на съда относно поставянето на служителите в МВР в по-неблагоприятно положение от работещите по трудови правоотношения, е несъстоятелен.

Твърди, че третият поставен към експертизата въпрос е неправилно формулиран, тъй като при преизчисляване на часовете положен нощен труд не се формира извънреден труд, защото същият не е положен извън рамките на редовното работно време. Сочи, че когато отработените часове не превишават месечната норма, на ищеца се заплаща само допълнително възнаграждение за нощен труд в размер на 0,25 лв. за всеки час, а когато отработените часове са повече от нормата, то те се компенсират с възнаграждение за извънреден труд, т.е. това са два вида нощен труд – положен по график в рамките на месечната норма и положен по график над месечната норма. Съществува и полагане на труд по заповед, при наличие на извънредни ситуации, който се заплаща като извънреден такъв.

Излага съображения, че в платежните ведомости е начислен нощен труд от трите групи – положен  по график в рамките на месечната норма, положен по график над месечната норма и положен по заповед, но тези обстоятелства не са били отчетени от вещото лице по извършената съдебно – икономическа експертиза. Поддържа, че съдът е приел като доказателство СИЕ с манипулативен резултат, като не е отчел, че част от положения нощен труд вече е бил заплатен на ищеца като извънреден труд.

Иска съдът да отмени обжалваното решение и да отхвърли изцяло предявените искове. Евентуално моли съда да вземе предвид разпоредбата на чл. 9г от Наредбата за работното време, почивките и отпуските в редакцията й за периода от 01.01.2018 г. до 17.07.2018 г. Прави възражение за прекомерност на адвокатското възнаграждение на насрещната страна. Претендира за присъждане на направените по делото разноски и юрисконсултско възнаграждение в минимален размер.

При проверката, извършена на осн. чл.267, ал.1 ГПК се установи следното:

Препис от първоинстанционното решение е връчен на упълномощено от ответника лице- юрисконсулт Стойкова, на 26.11.2019г. Въззивната жалба е входирана в деловодството на БРС на 09.12.2019г.- следователно е подадена в законния двуседмичен срок. Жалбоподателят е страна, която има правен интерес от обжалване на първоинстанционното решение. Жалбата е редовна и допустима за разглеждане по същество.

Препис от постъпилата въззивна жалба е връчен на процесуалния представител на ищеца на 16.12.2019г.

В срока по чл.263, ал.1 от ГПК е депозиран отговор от въззиваемия – Е.К.О., чрез адвокат З.Б., с който въззивната жалба се оспорва изцяло.

Въззиваемият намира атакуваният съдебен акт за правилен и законосъобразен.

Твърди, че условията и редът за изплащане  на допълнителните възнаграждения за полагане на труд през нощта, в рамките на процесния период се определят от няколко наредби. Посочва, че в Наредба № 8121з-592/25.05.2015г. и Наредба № 8121з-779/29.07.2016г. липсвала изрична норма, съответстваща на чл.31, ал.2 от Наредба № 8121з-407/11.08.2014г., според която при сумирано отчитане на отработеното време общият брой часове положен труд между 22.00 ч. и 6.00 ч. за отчетния период се умножава по 0,143. Подчертава, че липсата на изрични норми в наредбите, действали по време на процесния период, не следвало да се тълкува като законово въведена забрана за преизчисляване на положения нощен труд от служителите на МВР, тъй като същата представлявала празнота в нормативната уредба, поради  което се прилагала общата такава. Действително ЗМВР и ЗДС съдържали специални норми и уреждали специфични правоотношения, но не следвало да се приеме, че тези норми следва да поставят техните адресати в по-неизгодно положение от правоотношения по КТ.

Сочи, че според чл.9г от НРВПО, отработените часове от работника в края на периода, за които е установено сумирано изчисляване на работното време са повече от часовете, определени съгласно чл.9б, се отчитат за извънреден труд по реда на чл.149 КТ без превръщане на нощните часове в дневни. В последствие думите „без превръщане на нощните часове в дневни“ се заличават, от което следва, че волята на законодателя е да признае за извънреден труд часовете получени след преобразуване на нощните часове в дневни. Независимо, че горното изменение на НРВПО било направено по време на процесния период, то през целия период действало правилото на чл.18, ал.3 от НСОРЗ. Цитира и нормата на чл.9, ал.5 от Наредбата за трудовата книжка и трудовия стаж, според която нощните часове труд също се превръщат в дневни.

Иска от съда атакуваното решение да бъде потвърдено като правилно и законосъобразно. Претендират се разноски пред въззивната инстанция.

Бургаският окръжен съд, след проверка допустимостта на подадената въззивна жалба и отговора, намира, че делото следва да бъде внесено в съдебно заседание за разглеждане и решаване.

С оглед на гореизложеното и на осн.267, ал.1 ГПК, Бургаският окръжен съд

 

О П Р Е Д Е Л И :

 

ВНАСЯ в.гр.д.№2030/2019г. в съдебно заседание за разглеждане и решаване на 20.01.2019г.  от  10,00 ч., за която дата и час на страните са изпратени призовки.

На страните да се връчи препис от настоящото определение.

Определението е окончателно.

 

 

 

                                                          ПРЕДСЕДАТЕЛ:                            

 

 

 

                                                                    ЧЛЕНОВЕ: