РЕШЕНИЕ
№ 64
гр. Царево, 21.11.2023 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ЦАРЕВО, IV НАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ, в
публично заседание на четиринадесети ноември през две хиляди двадесет и
трета година в следния състав:
Председател:НИКОЛА Т. ДЕЛИЕВ
при участието на секретаря Нели Г. Стоянова
като разгледа докладваното от НИКОЛА Т. ДЕЛИЕВ Административно
наказателно дело № 20232180200309 по описа за 2023 година
Производството е по чл.59 и сл. от ЗАНН.
Образувано е по постъпило по подсъдност н.а.х.д. №3434/2023 г. по
описа на Районен съд гр. Бургас, образувано по предявена жалба от И. Й. Т.,
с ЕГН: ********** от гр. А.*** против Наказателно постановление №
47/18.08.2023 г. на Директора на ОДБХ гр. Бургас, с което за нарушение на
чл. 23 ал. 1, във вр. с чл. 24 ал. 1 от Закона за храните му е наложена глоба в
размер на 2000 лева на основание чл. 128 ал. 1 т. 3 от Закона за храните.
Жалбоподателят счита издаденото НП за неправилно и незаконосъобразно,
поради което иска неговата отмяна. В с.з. за жалбоподателят, редовно
уведомен, не се явява представител и не изразява становище.
В с.з. за АНО, редовно уведомен, се представлява от юрк. Н.. Изразява
се становище, че жалбата е неоснователна.
След като обсъди оплакванията на жалбоподателя, събраните по делото
писмени и гласни доказателства, съдът намери за установено следното:
На 25.07.2023 г. гл. инспектори към ОДБХ гр. Бургас д-р Р. Ж. П. и д-р
Е.И. З. извършили проверка на обект – щанд за пържене на мекици, находящ
се в гр. Ахтопол, местност „Коросята“, до рецепцията на бунгала „Синята
лагуна“, където И. Й. Т. осъществявал търговия на храни на място и
предлагал за консумация на клиенти мекици, без същият да е вписан в
Регистъра на обектите за обществено хранене и търговия на дребно с храни
по реда на чл. 24 ал. 1 от Закона за храните. За констатациите от извършената
проверка, на която е присъствал И. Й. Т., е съставен Констативен протокол №
1
0009858 от 25.07.2023 г., подписан от него без възражения. Актосъставителят
е приел, че Т. е нарушил разпоредбата на чл. 23, ал. 1, във вр. с чл. 24, ал. 1, т.
3 от Закона за храните, поради което съставила на място против дружеството
Акт за установяване на административно нарушение № 0000893/25.07.2023 г.,
подписан от Т. с обяснение и възражение, че „имам“.
Въз основа на така съставения АУАН и след преценка на всички,
събрани по АНП доказателства, АНО е издал обжалваното НП №
47/18.08.2023 г. на Директора на ОДБХ гр. Бургас, с което за нарушение на
чл. 23, ал. 1, във вр. с чл. 24, ал. 1 от Закона за храните му е наложена глоба в
размер на 2000 лева на основание чл. 128, ал. 1 т. 3 от Закона за храните.
Препис от Наказателното постановление е връчено на лицето на
22.08.2023 г., видно от приложената пощенска разписка за връчване, а
жалбата е депозирана на 25.08.2023 г. видно от входящия регистрационен
номер на жалбата.
Изложената фактическа обстановка бе безспорно установена от
събраните по делото писмени доказателства, приобщени към делото по реда
на чл.283 от НПК. При така установената фактическа обстановка, съдът прие
от правна страна следното:
Жалбата е подадена от легитимирано да обжалва лице, посочено в
наказателното постановление като нарушител, в законоустановения срок по
чл. 59, ал. 2 от ЗАНН, съдържа всички необходими реквизити, поради което
същата е процесуално допустима, а разгледана по същество неоснователна,
като съображенията за това са следните:
При съставянето на акта и при издаването на наказателното
постановление не са допуснати съществени процесуални нарушения. Актът за
установяване на административно нарушение е издаден при спазване на
процедурата, предвидена в чл. 40 и чл. 43 от ЗАНН. АУАН и наказателното
постановление съдържат изискваните в чл. 42 и чл. 57, ал. 1 от ЗАНН
реквизити. Както в акта, така и в наказателното постановление пълно и точно
са описани нарушението, датата и мястото на извършване, обстоятелствата,
при които е било извършено и законовите разпоредби, които са нарушени,
поради което възраженията на защитата в тази насока са неоснователни. Не са
налице формални предпоставки за отмяна на НП, тъй като при реализирането
на административно наказателната отговорност на жалбоподателя не са били
допуснати съществени процесуални нарушения, които да водят до
опорочаване на производството.
Съгласно чл. 23, ал. 1 от Закона за храните, производство, преработка
и/или дистрибуция на храни се извършват след регистрация или одобрение по
реда на закона, като съгласно чл. 24, ал. 1 от ЗХ, Българската агенция по
безопасност на храните поддържа на интернет страницата си публичен
национален регистър на бизнес операторите, обектите за производство,
преработка и/или дистрибуция на храни и на хранителните добавки и храните,
предназначени за употреба при интензивно мускулно натоварване.
В конкретния случай се събраха безспорни доказателства, че на
2
инкриминираната дата 25.07.2023 г., в процесния обект щанд за пържене на
мекици, находящ се в гр. Ахтопол, местност „Коросята“, до рецепцията на
бунгала „Синята лагуна“, жалбоподателят е извършвал търговия с храни на
място и предлагал за консумация на клиенти мекици, без същият да е вписан
в Регистъра на обектите за обществено хранене и търговия на дребно с храни
по реда на чл. 24 ал. 1 от Закона за храните. Неоснователно е оплакването за
нарушение на материалния закон. Съдържащата съставомерните признаци и
предвиденото наказание за неспазването на чл. 23, ал. 1, във вр. с чл. 24, ал. 1
от Закона за храните, разпоредба на чл. 128, ал. 1 т. 3 от същия закон
предвижда, че се налага глоба или имуществена санкция в размер от 2000 до
4000 лв. на лице, което извършва дейност, без да е вписано в регистъра по чл.
24, ал. 1 или 2. В конкретния случай се касае за липса на регистрация на
обекта, в който жалбоподателят е осъществявал търговия с храни и именно
това обстоятелство е релевантно за санкционната разпоредба на чл. 128, ал. 1
т. 3 от Закона за храните. Изхождайки от обективните белези от състава на
чл. 128, ал. 1 т. 3, във вр. с чл. 24 ал. 1, във вр. с чл. 23, ал. 1 от Закона за
храните, за надлежно описание на въпросното противоправно деяние следва
да се приема това, което дава данни относно това има ли извършване на
производство/търговия с храни, осъществява ли се на територията на
Република България и дали производството/търговията става в нерегистриран
обект, т.е. в такъв, за който няма издадено удостоверение за регистрация по
чл. 23, ал. 1 от Закона за храните.
В случая разпоредбата на чл.28 от ЗАНН е неприложима доколкото
няма данни констатираното нарушение да се отличава с по-ниска степен на
обществена опасност в сравнение с другите нарушения от този вид, поради
което възраженията в тази насока на жалбоподателя са неоснователни.
Съдът намира, че за така извършеното от лицето нарушение по чл. 23
ал. 1, във вр. с чл. 24, ал. 1 от ЗХ, АНО като е съобразил смекчаващите вината
обстоятелства – по делото няма данни за други нарушения на жалбоподателя,
следователно това е първо нарушение, както правилно е отбелязано в АУАН,
правилно е определил наказанието имуществена санкция по чл. 128, ал. 1 т. 3
от ЗХ в размер на 2000 лева, който размер е минималния, предвиден от закона
размер и поради което не подлежи на изменение при съдебния контрол.
Мотивиран от горното и на основание чл. 63, ал. 1 от ЗАНН, съдът
РЕШИ:
ПОТВЪРЖДАВА Наказателно постановление № 47/18.08.2023 г. на
Директора на ОДБХ гр. Бургас, с което на И. Й. Т., с ЕГН: ********** , с
адрес: гр. А., за нарушение на чл. 23, ал. 1, във вр. с чл. 24 ал. 1 от Закона за
храните му е наложена глоба в размер на 2000 лева на основание чл. 128, ал. 1
т. 3 от Закона за храните.
Решението подлежи на касационно обжалване пред Административен
съд – Бургас в 14-дневен срок от получаване на съобщението за изготвянето
3
му на основанията, предвидени в НПК и по реда на Глава XII от АПК.
Съдия при Районен съд – Царево: _______________________
4