Решение по дело №644/2020 на Административен съд - Плевен

Номер на акта: 634
Дата: 16 октомври 2020 г.
Съдия: Елка Ангелова Братоева
Дело: 20207170700644
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 30 юли 2020 г.

Съдържание на акта

Р       Е       Ш     Е       Н       И       Е

 

№ 634

 

гр. Плевен, 16.10.2020 г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ПЛЕВЕН, първи касационен състав, на  осемнадесети септември две хиляди и двадесета година в публично съдебно заседание в състав:

Председател:  Н. ГОСПОДИНОВ

Членове:         ЕЛКА БРАТОЕВА

    КАТЯ АРАБАДЖИЕВА

              

С участието на Прокурор от Окръжна прокуратура - Плевен:

ИВО РАДЕВ

При Секретар: БРАНИМИРА МОНОВА

 

Като разгледа докладваното от съдия Братоева Касационно административно-наказателно дело № 644/2020г. по описа на съда, на основание доказателствата по делото и закона, за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по чл. 208 и следващите от Административно-процесуалния кодекс вр. чл.63 ал.1 изр. 2 от  Закона за административните нарушения и наказания.

Образувано е по касационна жалба на К.М.К. *** срещу Решение № 287/25.06.2020г. на Районен съд – Плевен, постановено по н.а.х.д. № 485/2020г. по описа на съда.

С решението си съдът е потвърдил като правилно и законосъобразно НП № 34/11.02.2020г. на Зам. Кмет „Териториално развитие“ при Община Плевен, с което на К.М.К. *** на основание чл. 232, ал. 5, т. 3 от ЗУТ е наложено административно наказание „глоба“ в размер на 1000 лв. за нарушение на чл. 223, ал. 5, т. 1, вр. чл. 223, ал. 1 и ал. 2 от ЗУТ, затова че като собственик на жилищна сграда с идентификатор 56722.659.704.2 не е изпълнил писмено разпореждане, възложено със заповед № РД-12-385/26.09.2019г. на зам. Кмет „Териториално развитие“ при Община Плевен за осигуряване на достъп за извършване на проверка на 07.10.2019г. на сграда с идентификатор 56722.659.704.2, находяща се в гр. Плевен, ул. „Борис Шивачев“ № 45.

Касаторът К.М.К., чрез адв. Н.Д. от Адвокатска колегия – гр. Плевен, обжалва решението с доводи за неговата неправилност поради нарушение на материалния закон – касационно отменително основание по чл. 348 ал.1, т. 1 от НПК.  Навежда доводи, че са  изцяло незаконосъобразни и необосновани изводите на първоинстанционния съд за това, че е било правилно констатирано административното нарушение, за което на К. е наложено административно наказание. Счита за неправилни и необосновани изводите на районния съд за това, че в хода на административно-наказателното производство не са били допуснати съществени нарушения на приложимите административни и процесуални правила. Посочва, че е налице съществено нарушение на ЗАНН, а именно на чл. 40, ал. 2 от същия, доколкото от материалите по административната преписка е видно, че АУАН е съставен в отсъствието на нарушителя, без да са налице данни същият да е бил търсен и призован за съставянето на акта или да е бил редовно уведомен за датата на съставянето на акта. Счита, че са налице и съществени нарушения по смисъла на чл. 42, т. 5 и чл. 57, ал. 1, т. 6 от ЗАНН, доколкото видно от съдържанието на оспореното НП и на АУАН, в същите изобщо липсва ясно и разбираемо формулиране на нарушенията, които административно-наказващият орган е приел, че са извършени от К. и ясно и конкретно посочване на точните разпоредби на ЗУТ, за които се твърди, че са нарушени. Сочи, че бланкетно е цитирано, че е извършено нарушение по смисъла на чл. 223, ал. 5, т. 1 и т. 2, чл. 223, ал. 1 и ал. 2, като алинея 1 на чл. 223 съдържа 11 точки и липсва конкретизация по коя от тези 11 точки административно-наказващият орган е приел, че има извършено административно нарушение.   Същото се отнася и за алинея 2, която има 6 подточки, като не са посочени по коя конкретно точка се визира, че е налице извършено нарушение. Счита, че тези съществени нарушения на административно-производствените правила са довели до ограничаване правото на защита, което намира за съществено нарушение и за касационно основание за отмяна на обжалваното съдебно решение. Не е налице неизпълнение на разпореждане на административния орган по реда на чл. 223 от ЗУТ, да осигури достъп на комисия, назначена от Община – Плевен за извършване на проверка. Видно от заповедта, с която се твърди, че е дадено такова разпореждане,  в нея подобно разпореждане за осигуряване на достъп, вменено на доверителя му, няма. Там има единствено  в една от точките указание да представи документи за собственост при евентуалната проверка. Счита, че НП и АУАН не съответстват на действителната фактическа обстановка и не е налице извършване на административното нарушение, което се твърди, че е извършено и за което му е наложено въпросното наказание. Моли да бъде отменено постановеното от РС – Плевен решение, а по същество – да се отмени НП и да му бъдат присъдени направените по делото разноски за двете инстанции.

Ответникът по касация – Община Плевен, чрез  юрисконсулт Д. С., изразява становище, че жалбата е неоснователна и недоказана, не кореспондира с фактите и доказателствата по делото. Посочва, че за деня и часа на проверката жалбоподателят е надлежно уведомен, но не е присъствал и съответно не е осигурил достъп до обекта на проверката, за което е съставен и констативен протокол, акт и впоследствие е издадено обжалваното НП. Счита, че в цитираните правни норми се посочва кои законови разпоредби е нарушило лицето и в какво се състои нарушението и с това са изпълнени задълженията по ЗАНН органа, издал НП да посочва ясно и точно нарушението, да се посочи откъде черпи правомощия и не на последно място - да посочи размера на наказанието и основанието за налагането му. От доказателствата по делото и при разглеждането им в тяхната съвкупност, може да се направи безспорен извод, че К. е уведомен за извършването на проверката на дата 07.10.2019г. в 10,30 часа, поради което твърденията му в тази насока са неоснователни. Моли да бъде отхвърлена касационната жалба като неоснователна и некореспондираща с фактите и обстоятелствата по делото, както и в полза на Община Плевен да бъде присъдено юрисконсултско възнаграждение в размер на 200 лева.

Прокурорът от Окръжна прокуратура – Плевен дава заключение, че решението на първоинстанционния съд е правилно, мотивирано и законосъобразно. Отговаря на всички изисквания, поради което следва да бъде потвърдено.

 Настоящият състав на Административен съд – Плевен, като прецени допустимостта и основателността на касационната жалба, доводите на страните, както и след служебна проверка на осн. чл.218 ал.2 АПК за валидност, допустимост и съответствие на решението с материалния закон, въз основа на установените факти, приема следното от правна страна:

Касационната жалба е подадена в срока по чл.211, ал.1 АПК, от надлежна страна и затова е процесуално ДОПУСТИМА.

Разгледана по същество, жалбата е  ОСНОВАТЕЛНА.

Решението на Районен съд – Плевен е валидно, допустимо и правилно с оглед доказателствата по делото и закона.

Съдът правилно е установил фактическата обстановка по делото въз основа на всички събрани писмени и гласни доказателства и е достигнал до правилен извод за доказаност на соченото нарушение при правилна правна квалификация и липса на допуснати съществени процесуални нарушения в хода на административно-наказателното производство, които да са ограничили правото на защита на наказаното лице, а наложеното наказание е законосъобразно определено според предвиденото в посочената правна норма и е в минимален размер.

Неоснователни са поддържаните в касационната жалба доводи за допуснати съществени процесуални нарушения в хода на административно-наказателното производство.

От фактите по делото е установено следното:

По повод на постъпил сигнал от съсобственик – И. П. за незаконно строителство в имот с идентификатор 704 в гр. Плевен на ул. „Борис Шивачев“ № 45 в периода 15.06.2019г. -23.08.2019г. , извършено от В.К. и К.К. е изпратено писмо Изх. № ЖС-94И-150-1/30.08.2019г., с което собствениците на имота В. и К. К. и И.П. са уведомени, че ще бъде извършена проверка на 11.09.2019г. от 10:00ч. от комисия при Община Плевен на осн. чл. 223 ал.2 ЗУТ за законността на строителството като е цитирано, че на осн. чл. 223 ал.5 т.1 и т.2 ЗУТ при проверката служителите имат право на достъп до строежите, до сградите и съоръженията, да изискват всички необходими документи, данни, легитимации, писмени справки и обяснения. Изрично е указано, че при осигуряване на проверката е необходимо собствениците да осигурят достъп до имота, до описаната жилищна сграда и да представят документи на длъжностните лица – копие от актуален документ за собственост на имота; строителни книжа, одобрени проекти и разрешения за строеж за извършено строителство на обекта. Указано е и, че присъствието на собствениците или техен упълномощен представител при проверката е наложително за изясняване на случая на място, за осигуряване достъп до имота и за предоставяне на исканите документи, описани в писмото, с цел неговото законосъобразно решаване. Писмото е редовно връчено с обратна разписка на К.К., чрез съпругата му – В. К. на 02.09.2020г. Видно от съставения протокол от 11.09.2019г. собствениците на имота не се явили на проверката и не са осигурили достъп до жилищната сграда за извършване на огледа.

С второ писмо Изх. № ЖС-94И-150-1/27.09.2019г. до собствениците е изпратена Заповед № РД-12-385/26.09.2019г. на Кмета на Община Плевен за извършване на нова проверка. Видно от съдържанието на заповедта в нея е посочен състава на определената комисия, която да извърши проверка на местонахождението на строежа на 07.10.2019г. от 10:30ч., като собственикът на обекта следва да представи при проверката всички актуални документи за собственост, строителни книжа и др. Посочено е, че заповедта следва да се връчи на заинтересованите лица за участие в проверката и предоставяне на всички документи. Писмото е редовно връчено с обр. разписка на 01.10.2019г. на К.К., чрез съпругата му В. К., но според съставения на място Протокол от 07.10.2019г. собствениците на имота – В. и К. К. не са се явили и не са осигурили достъп до сградата за извършване на оглед и проверка на изпълненото строителство. От изслушаните свидетелски показания се установява, че свободен достъп до сградата, предмет на проверката, не е възможен и такъв не е бил осигурен от собствениците, както правилно е приел районният съд.

С първото писмо жалбоподателят недвусмислено е поканен да се яви и присъства при огледа от комисията и да осигури достъп до имота на 11.09.2019г., както и да представи документи за доказване собствеността на имота и законността на строителството, но не се е явил.

С второто писмо, видно от съдържанието на приложената към него заповед, повторно е поканен за участие в проверката и предоставяне на всички документи на комисията при огледа на местонахождението на строежа на 07.10.2019г. от 10:30ч., а не само за представяне на документи, както твърди касаторът. Запознат е бил със съдържанието на заповедта, в която ясно е посочено, че ще се извърши проверка от комисията по местонахождението на строежа, имота, предмет на проверката, деня и часа, както и че собствениците следва да присъстват и участват в проверката. Протоколът от 07.10.2019г. доказва, че собствениците на сградата – В. и К. К. не са се явили и не са осигурили достъп до жилищната сграда за извършване на оглед от комисията и проверка на изпълненото строителство в имота, след като са били надлежно уведомени, с което са препятствали контролните органи да изпълнят служебните си задължения по проверка законността на строителството.

Горните обстоятелства подробно са описани в съставения срещу К.К. АУАН.

Актът е съставен на датата на насрочената проверка, за която К. е бил надлежно поканен, но не се явил, т.е. АУАН е съставен в негово отсъствие. Действително нарушителят не е бил поканен за съставянето на АУАН, което е нарушение на чл. 40 ал.2 от ЗАНН, но настоящият касационен състав го преценява като несъществено, тъй като впоследствие актът е връчен срещу подпис на нарушителя, същият е подал подробни писмени възражения в тридневен срок, с които наказващият орган  се е запознал преди издаването на НП, с което не е било накърнено правото на защита на наказаното лице. То е упражнило процесуалните си права на възражения своевременно и в пълен обем, какъвто именно е смисълът на цитираната разпоредба.

Наказателното постановление е издадено, затова че К.М.К. в качеството си на собственик на жилищната сграда с идентификатор 704.2, находяща се в гр. Плевен, ул. „Борис Шивачев“ № 45 не е изпълнил писмено разпореждане, съдържащо се в Заповед № РД-12-385/26.09.2019г. на Зам. Кмета по ТР на Община Плевен за осигуряване на достъп за извършване на проверка на сградата на 07.10.2019г. Посочена е датата и мястото на извършеното нарушение и описанието в обстоятелствената част не създава неясноти.

Деянието правилно е квалифицирано като нарушение на чл. 223 ал.5 т.1 от ЗУТ, според който  при изпълнение на функциите им служителите по ал.2 имат право на свободен достъп до строежите, както и до сградите и съоръженията по време на тяхното ползване по реда на чл. 194 ал.1 и ал.3 ЗУТ, в който текст от своя страна се съдържа насрещното задължение на собствениците за осигуряване на достъп до имотите за извършване на контролни дейности.

Привръзката с чл. 223 ал.2, произтича от посочената за нарушена разпоредба като в нея са изброени правомощията на контролните органи по строителство на територията на страната, а привръзката с ал.1 на същия член съдържа правомощията на кмета на общината във връзка с незаконното строителство, въз основа на които е разпоредил извършването на проверка по сигнала. Посочването на тези две разпоредби не е било необходимо, но и не създава неяснота и не се отразява на законосъобразността на НП. Още повече, че в посочената в НП санкционна норма – чл. 232 ал.5 т.3 ЗУТ, която предвижда наказание глоба от 1000 до 5000 лв. за лице, което не осигури достъп, не представи необходимите документи, данни, легитимация и писмени справки на контролните органи, се съдържа и правилото за поведение, което се сочи за нарушено и кореспондира с чл. 223 ал.5 т.1 ЗУТ. В този смисъл не е налице твърдяната от касатора неяснота в правната квалификация на нарушението – то се състои в неосигуряване от собственика на достъп до строежа за извършване на проверка от контролните органи по строителство в изпълнение на правомощията им.

Като е потвърдил НП като законосъобразно Районен съд – Плевен е постановил правилно решение, което следва да се остави в сила.

При този изход на делото на осн. чл. 63 ал.3 от ЗАНН вр. чл. 78 ал.8 ГПК вр. чл. 144 АПК в полза на ответника следва да се присъди юрисконсултско възнаграждение за касационната инстанция в размер на 80 лв. съгласно чл. 27е от Наредбата за заплащане на правната помощ.

Водим от горното и на основание чл. 221 ал.2 от АПК съдът

 

 

Р       Е       Ш     И :

 

ОСТАВЯ В СИЛА   Решение № 287/25.06.2020г. на Районен съд – Плевен, постановено по н.а.х.д. № 485/2020г. по описа на съда.

ОСЪЖДА К.М.К. *** да заплати на Община Плевен юрисконсултско възнаграждение в размер на 80 лв. за касационната инстанция.

РЕШЕНИЕТО е окончателно.

         ПРЕПИС от решението на осн. чл. 138 ал.1 АПК да се изпрати на страните и Окръжна прокуратура – Плевен.

                    

                          

ПРЕДСЕДАТЕЛ: /п/                     ЧЛЕНОВЕ: 1. /п/                       2./п/