Решение по дело №1058/2020 на Районен съд - Варна

Номер на акта: 1083
Дата: 23 юли 2020 г. (в сила от 23 октомври 2020 г.)
Съдия: Милена Николова Николова
Дело: 20203110201058
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 5 март 2020 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

№ 1083/23.7.2020г.

 

гр. Варна

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

РАЙОНЕН СЪД - ВАРНА, НАКАЗАТЕЛНО ОТДЕЛЕНИЕ, XХII състав, в открито съдебно заседание на двадесет и трети юни две хиляди и двадесета година, в състав:  

 

                              СЪДИЯ: МИЛЕНА НИКОЛОВА                     

  с участието на секретаря Елена Пеева, след като разгледа докладваното от съдията НАХД № 1058 по описа за 2020 г., за да се произнесе съобрази следното:

 

  Производството е по реда на чл. 59 и сл. от ЗАНН.

          Образувано е по жалба на Е.Д.Т., подадена чрез адв. Й.А. ***, срещу Наказателно постановление № 23-0000142 от 20.02.2020 г., издадено от и. д. директор на Регионална дирекция „Автомобилна администрация“ – Варна при Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“, с което на жалбоподателя на основание чл. 93в, ал. 17, т. 1 ЗАвтП е наложено административно наказание глоба в размер на 1500,00 лв. за нарушение по чл. 34, §1, изр. 1, предл. 1 Регламент (ЕС) № 165/2014 г. на Европейския парламент и Съвета.

          Във въззивната жалба са изложени съображения за допуснати съществени нарушения на процесуалните правила и нарушение на материалния закон. Отправено е искане за отмяна на наказателното постановление.

          В проведеното открито съдебно заседание въззивната страна се представлява от адв. Й.А. ***, който поддържа въззивната жалба.

          В проведеното открито съдебно заседание въззиваемата страна Регионална дирекция „Автомобилна администрация“ – Варна при Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“ се представлява от своя процесуален представител мл. експерт В.В., която моли за потвърждаване на наказателното постановление, поддържайки аргументите, изложени в становището по преписката. Отправя искане за присъждане на юрисконсултско възнаграждение.

          Съдът, като прецени събраните по делото доказателства и като съобрази възраженията и доводите, изложени от страните, намира за установено следното:

 

          От фактическа страна:

          На 06.12.2019 г. около 06,50 часа св. Б.Г.И. изпълнявал служебните си задължения като инспектор в Регионална дирекция „Автомобилна администрация“  - Варна, като извършил проверка на автобус марка «Ман» с рег. № В6453 НТ, кат. М3, собственост на «Ефо М Турист Сервиз» ООД, намиращ се на сектор 8 на територията на Автогара – Варна.

          В хода на проверката водачът Е.Д.Т. представил обяснение, в което посочил, че извършва международен случаен превоз на пътници по маршрут гр. Варна – гр. Бентаки, Р. Чехия, за което представил пътен формуляр № 1/06.12.2019 г. към книжка № 3000177, издадена от Министерство на транспорта, информационните технологии и съобщенията.

          Контролните органи установили, че автобусът е оборудван с аналогов тахограф, но в същия не е поставен тахографски лист.

          Св. И. на място съставил акт за установяване на административно нарушение по чл. 34, §1, изр. 1, предл. 1 Регламент (ЕС) № 165/2014 г. на Европейския парламент и Съвета, който връчил на водача. Водачът Е.Т. от своя страна подписал съставения АУАН без възражения.

          В предвидения в разпоредбата на чл. 44, ал. 1 ЗАНН срок въззивникът не е депозирал писмено възражение срещу съставения АУАН.

          На 20.02.2020 г. К.Р.П.– и.д. директор на Регионална дирекция „Автомобилна администрация“ – Варна при Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“, приемайки идентична фактическа обстановка, като тази, изложена в АУАН, издал обжалваното наказателно постановление.

         

          По доказателствата:

          Гореизложената фактическа обстановка се установи и се потвърди въз основа на събраните по делото гласни доказателствени средства: показанията на св. Б.Г.И.; писмени доказателства: формуляр № 1 към книжка № 3000177, издадена от Министерство на транспорта, информационните технологии и съобщенията,  фактура, справка за нарушител по правно основание и веществени доказателства – 5 бр. снимки.

          Съдът кредитира свидетелските показания на св. Б.Г.И. като обективни и достоверни, доколкото същите не съдържат противоречия в себе си, последователни и логични са, а освен това съответстват на събраните по делото писмени доказателства и по-конкретно на представените формуляр № 1 към книжка № 3000177, издадена от Министерство на транспорта, информационните технологии и съобщенията и  фактура, както и на направените в хода на проверката снимки.

 

          Съдът кредитира посочените писмени и веществени доказателства като достоверни и допринасящи за разкриване на обективната истина по делото, доколкото същите по отделно и в своята съвкупност са непротиворечиви, поради което въз основа на тях и на свидетелските показания изгради своите фактически изводи.

 

          От правна страна:

  Жалбата срещу наказателното постановление е подадена в установения в чл. 59, ал. 2 от ЗАНН 7 – дневен срок, от надлежна страна, срещу акт, който подлежи на обжалване, поради което се явява процесуално допустима.

  Съдът в рамките на служебната проверка не констатира съществено нарушение на процесуалните правила, визирани в ЗАНН. АУАН е изготвен от длъжностно лице със съответната компетентност, съдържа необходимите реквизити, изброени в чл. 42 ЗАНН и е надлежно връчен по реда на чл. 43, ал. 1 ЗАНН. НП е издадено от компетентен орган, отговаря на изискванията на чл. 57 ЗАНН.

След като прецени всички доказателства, релевантни за делото, поотделно и в тяхната съвкупност, съдът прецени, че въззивникът е извършил нарушението, за което е санкциониран с НП.

Съгласно нормата на чл. 34, §1. изр.1 от Регламент 165/2014 год. водачите използват тахографски листове или карти на водача всеки ден, през който управляват превозно средство, считано от момента на поемането му.

В случая автобусът е бил паркиран на сектор 8 – тръгващи на Автогара - Варна, т.е. автобусът вече е бил поет от водача, доколкото е управляван от него до сектора, преди паркирането му за качването на пътниците. Следователно към момента на проверката въззивникът е управлявал ППС, кат. М3, като не е използвал тахографски лист. Безспорно поведението на въззивника е в нарушение на чл. 34, §1, пр.1 от Регламент 165/2014 г., поради което и правилно е била ангажирана административнонаказателната му отговорност.

 

По възраженията на въззивната страна:

          Възражението, че превоз не е бил осъществен и дори не е бил започнат, доколкото работното време на водача започва в по-късен от проверката час и превозът е следвало да започне в 07,00 часа, съдът намира за ирелевантно, доколкото разпоредбата на чл. 34, §1, пр.1 от Регламент 165/2014 г.  изисква използване на тахографски лист от момента на поемането на превозното средство, като не е въведено изискване в превозното средство да се намират пътници или тахографът да се използва само в работното време на водача. Действително съгласно чл. 3, § 1 от Регламент 165/2014 г. тахографите се монтират и използват в превозни средства, регистрирани в държава-членка, които се използват за автомобилен превоз на пътници или товари и за които се прилага Регламент (ЕО) № 561/2006 г., но в §1, т. 3 от ДР на ЗАвтПр е дадена дефиниция за "превоз на пътници" - дейност на физическо или юридическо лице, регистрирано като търговец, за превоз на пътници срещу заплащане, която се осъществява със специално конструирани и оборудвани моторни превозни средства независимо дали са натоварени или не. Следователно е без значение обстоятелството дали пътниците са се намирали в превозното средство и дали то е поело по съответния маршрут, доколкото преди да бъде спряно за престой на сектора, същото е било поето и управлявано от водача. 

Не е налице и твърдяното противоречие между фактическото описание на нарушението и правната му квалификация. Доколкото водачът не е използвал тахографски лист в деня на проверката 06.12.2019 г., при това без превозното средство да попада в изключенията по чл.3 от Регламент (ЕО) 561/2006 г. на Европейския парламент и на Съвета, водачът обективно не може да представи такъв на контролните органи при извършената от тях проверка, с което е осъществен състава на вмененото му нарушение по чл.93в, ал.17, т.1 от ЗАвтПр. Следователно не е налице противоречие между фактическото описание на нарушението и правната му квалификация, което обективно да затрудни или да попречи на водача да разбере какво нарушение му е вменено с АУАН и за какво е наказан с НП. По изложените съображения липсва допуснато съществено процесуално нарушение като самостоятелно основание за отмяна на наказателното постановление.

Съдът намира, че в настоящия случай е неприложима разпоредбата на чл. 28 ЗАНН, тъй като не са налице такива смекчаващи отговорността обстоятелства, които да отличават нарушението като такова с по-ниска степен на обществена опасност в сравнение с обикновените случаи на нарушения от този вид. Напротив касае се за типично нарушение. В тази връзка следва да бъде посочено, че използването на тахографски лист в монтирания в ППС апарат е изключително важно задължение на водача, тъй като данните, отчитани от него, са решаващи за осъществяването на контрол върху работното време и правилното ползване на почивките, изминатото разстояние, спазването на разписания и много други показатели, пряко свързани с безопасността на движението по пътищата за всички участници в него. Неизползването на тахографски лист винаги води до невъзможност на контролните органи да изпълняват функциите си, включително да установят евентуалното наличие на други нарушения при осъществяването на автомобилния транспорт, който винаги е източник на повишена за хората опасност.

 

По отношение на наказанието:

Приложима в случая се явява санкционната разпоредба на чл. 93в, ал. 17, т. 1 ЗАвтПр, съгласно която се наказва с глоба 1500 лв. водач, който при проверка от контролните органи не представи документите, които са регистрирали времето на управление, прекъсванията и почивките му през текущия ден, и тези от предходните 28 календарни дни: 1. тахографски листа, и/или 2. карта на водача (ако притежава такава), както и записите от нея, и/или 3. ръчни записи и разпечатки, и/или 4. удостоверение по чл. 10, ал. 1 от наредбата по чл. 89, ал. 1.

  Поради това, че размерът на предвиденото административно наказание е фиксиран, пред съда не е поставен въпросът за неговата евентуална завишеност, респ. несправедливост.

По изложените съображения, съдът намира, че наказателното постановление е законосъобразно и следва да бъде потвърдено.

 

По разноските:

Предвид изхода от спора разноски се държат на въззиваемата страна. С оглед разпоредбите на чл. 63, ал. 5 ЗАНН и чл. 27е от Наредба за заплащането на правната помощ съдът определя дължимото в случая юрисконсултско възнаграждение за въззивната инстанция в размер на 80,00 лв.

Мотивиран от горното и на основание чл. 63, ал. 1 от ЗАНН, СЪДЪТ

 

Р  Е  Ш  И:

 

          ПОТВЪРЖДАВА Наказателно постановление № 23-0000142 от 20.02.2020 г., издадено от и. д. директор на Регионална дирекция „Автомобилна администрация“ – Варна при Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“, с което на Е.Д.Т. на основание чл. 93в, ал. 17, т. 1 ЗАвтП е наложено административно наказание глоба в размер на 1500,00 лв. за нарушение по чл. 34, §1, изр. 1, предл. 1 Регламент (ЕС) № 165/2014 г. на Европейския парламент и Съвета;

          ОСЪЖДА Е.Д.Т., ЕГН ********** да заплати на Регионална дирекция „Автомобилна администрация“ – Варна при Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“ сумата от 80 лв. (осемдесет лева), представляваща разноски за юрисконсултско възнаграждение пред въззивната инстанция.

          Решението подлежи на обжалване с касационна жалба пред Административен съд - Варна в 14-дневен срок от получаване на съобщенията от страните, че решението е изготвено.

 

         

                                                СЪДИЯ В РАЙОНЕН СЪД: