Решение по дело №1228/2019 на Районен съд - Пазарджик

Номер на акта: 754
Дата: 19 декември 2019 г. (в сила от 7 януари 2020 г.)
Съдия: Таня Петкова Петкова
Дело: 20195220201228
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 24 юни 2019 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

№ ……

 

гр. Пазарджик, 19.12.2019 г.

 

В    И М Е Т О     Н А    Н А Р О Д А

 

РАЙОНЕН СЪД ГР. ПАЗАРДЖИК, Наказателна колегия, Х състав, в публично заседание на двадесет и трети октомври две хиляди и деветнадесета година в състав:

 

                                                        Председател: ТАНЯ ПЕТКОВА

 

при секретаря Соня Моллова, като разгледа докладваното от районен съдия Петкова АНД № 1228/2019 г. по описа на РС- Пазарджик, за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството по реда на чл.59 и следващите от ЗАНН.

Образувано е по жалба от П.А.П., ЕГН **********, с адрес ***, против Наказателно постановление № 33-0000044 от 10.05.2019 г., издадено от Началника на Областен отдел „Автомобилна администрация“ гр. Пазарджик, с което за нарушение на чл.7 ал.2 изр.2 от Наредба № 40/ 14.01.2014 г. на МТС, МВР и МОСВ на основание чл.105 ал.2 от Закона за автомобилните превози (ЗАвПр) му е наложена глоба в размер на 500 лева.

Релевираните в жалбата оплаквания се свеждат до това, че НП е постановено при нарушение на материалния закон, което води до неговата незаконосъобразност, поради което се иска и отмяната му.

В съдебно заседание за жалбоподателят редовно призован се явява лично, поддържа жалбата, като моли съда да отмени НП по изложените в жалбата съображения.

Въззиваемата страна, редовно призована, не изпраща законов или процесуален представител. От същата няма депозирано становище, а единствено в съпроводителното писмо, с което е изпратена административнонаказателната преписка е депозирано искане за потвърждаване на НП.

Районният съд провери основателността на жалбата, като прецени доводите изложени в същата, съблюдавайки закона, по вътрешно убеждение и като обсъди събраните по делото писмени и гласни доказателства, прие за установено от фактическа страна следното:

         Жалбоподателят е санкциониран с НП за това, че на 15.04.2019 г., около 16,00 часа, в гр. Пазарджик, на ул. „***“ № 26, в Областен отдел „Автомобилна администрация“ след подадено заявление от 15.04.2019 г. с Вх. № 40-22-20-377, не подадено копие на всеки доклад на консултанта за 2018 г. в ИА „АА“ до края на месец февруари 2018 г. от фирма „П.“ ООД, притежаваща лиценз за обществен превоз на опасни товари № 07666/28.06.2016 г.

Горното съставлявало нарушение на чл.7 ал.2 изр.2 от Наредба № 40/ 14.01.2014 г. на МТС, МВР и МОСВ. За така констатираното св. Н.Р.-*** съставил срещу жалбоподателя АУАН № 255107/15.04.2019 г. в негово присъствие, като му бил предявен и връчен срещу подпис.

Въз основа на съставения акт било издадено атакуваното НП. Последното било връчено на санкционираното лице на 12.06.2019 г., видно от разписката към НП, а жалбата против същото била подадена лично от санкционирания чрез АНО и входирана в деловодството на ОО „АА“І Пазарджик на 18.06.2019 г., поради което е процесуално ДОПУСТИМА, като подадена в срока по чл.59 ал.2 от ЗАНН, от лице, активнолегитимирано да инициира съдебен контрол за законосъобразност на НП и пред компетентния съд..

Гореописаната фактическа обстановка съдът възприе въз основа на събраните по делото писмени доказателства и от показанията на актосъставителя- св. Н.Р..

Съдът кредитира изцяло събраните писмени и гласни доказателства, които по съществото си са достоверни и непротиворечиви, като по категоричен начин очертават гореописаната фактическа обстановка.

При така установената фактическа обстановка от правна страна съдът приема, че жалбата е ОСНОВАТЕЛНА.

В хода на административнонаказателното производство съдът намира, че са допуснати съществени процесуални нарушения при издаването на обжалваното наказателно постановление, което е основание за отмяна на постановлението по следните съображения:

Вярно е, че Наказателното постановление е издадено от компетентен орган- Началника на Областен отдел „Автомобилна администрация“- Пазарджик и в шестмесечния преклузивен срок, но същото не е съобразено с нормата на чл.57 от ЗАНН. Вмененото във вина на въззивника нарушение не е индивидуализирано в степен, позволяваща му да разбере в какво е обвинен и срещу какво да се защитава.

В НП, а и в предхождащия го АУАН, не е посочено кога е извършено нарушението. Не може да се приеме, че това е станало около 16,00 часа на 15.04.2019 г., т.к. това са датата и часа на съставянето на АУАН, видно от последния. Освен това в самото описание на нарушението се сочи, че констатираното му е станало при подадено заявление с вх. № 40-22-20-377 на горепосочената дата. Казано с други думи нарушението е било установено от контролните органи на 15.04.2019 г. Нарушението в тази насока се задълбочава с посочването че нарушението е извършено във връзка с не подадено заверено копие на доклад на консултанта за 2018 г. в ИА „АА“ до края на м. февруари 2019 г. Тоест неизпълнението на задължението за подаване на доклада е станало още в края на м. февруари 2019 г. По този начин не става ясно дали АНО приема, че нарушението е извършено в края на м. февруари 2019 г., която е изтекъл срокът на подаване на доклада или на 15.04.2019 г., когато е констатирано, че е задължението не е изпълнено.

На следващо място, неясно е и местоизвършването на нарушението. В НП и в АУАН е посочено, че нарушението е извършено в гр. Пазарджик, на ул. „***“ № 26. В описанието на нарушението обаче е посочено, че докладът е следвало да се подаде в Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“, чието седалище безспорно е в гр. София. По този начин наказващият орган е посочил още едно място на извършване на нарушението, като е неясна неговата воля, кое от двете посочени места приема за място на нарушението. Очевидно е, че следва да се приеме, че нарушението ще бъде извършено там, където е следвало да бъде подаден доклада на консултанта и където това задължение не е изпълнено. В този смисъл няма как нарушението да е извършено на административния адрес на наказващия орган, там където е констатирано нарушението.

         По-нататък не е посочено в описанието на нарушението в какво качество е санкциониран жалбоподателя. Още повече, че от нарушената материалноправна норма на наредбата става ясно, че съответното предприятие, което извършва превози на опасни товари, е задължено да съхранява доклада на консултанта и да представи заверено копие на доклада за съответната година до края на м. февруари на следващата година. Или иначе казано субект на това нарушение може да бъде само ЮЛ- предприятието, в случая дружество „П.“ ООД.

Посочените процесуални нарушения са от категорията на съществените такива, тъй като нарушават императивните правила на чл.42 т.3 и т.4 и чл.57 ал.1 т.5 от ЗАНН и всякога водят до нарушаване на правото на защита на привлеченото към административнонаказателна отговорност лице, поради което и обуславят незаконосъобразността на НП, което пък води до необходимостта от неговата отмяна.

         Съдът обаче намира, че е налице и друго основание за отмяна на НП. Както се посочи вече субект на нарушението по чл.7 ал.2 изр.2 от Наредба № 40/2004 г. е предприятието- ЮЛ. Това е така, тъй като посочената правна норма

задължава предприятието да съхранява докладите за срок от пет години, както и да изпрати заверено копие на всеки доклад в съответното регионално звено на Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“ до края на месец февруари на следващата година. Тоест адресат на задължението е самото ЮЛ, дори не ръководителят на предприятието. Макар жалбоподателят да е управител на задълженото дружество „П.“, то той не може да бъде санкциониран в качеството му на ръководител, още по-малко като физическо лице, както е сторил наказващият орган. В този смисъл е следвало да бъде ангажирана административнонаказателната отговорност на дружество „П.“, което не е изпълнило задължението си да предостави в срок заверено копие на доклада на консултанта за 2018 г. Неправилното определяне на административнонаказателно отговорното лице представлява самостоятелно основание за отмяна на наказателното постановление.

         Налице е и още едно основание за отмяна на НП. Както се посочи в него и в АУАН, с който е повдигнато адм. обвинение, е посочена дата на извършване на нарушението 15.04.2019 г. При положение, че представянето на доклада на консултанта за 2018 г. е следвало да стане до края на м. февруари 2019 г. След като дружеството не го е изпълнило, то на 01.03.2019 г. то вече е осъществило нарушението. В този смисъл вмененото нарушение не е извършено на 15.04.2019 г., а на тази дата е било констатирано неговото извършване от контролните органи.

         Не на последно място, АНО в чиято тежест е да докаже повдигнатото адм. обвинение, не ангажира каквито и да е доказателства, от които по категоричен начин да се установи, че през 2018 г. дружество „П.“ е извършвало превоз на опасни товари, напр. товарителници, пътни листа и др. Не са представени и убедителни доказателства, най-малкото извадка от деловодната програма на ОО „АА“ относно постъпили документи от дружество „П.“, от които да е видно, че не е подавано (постъпвало) копие от доклад за дейност с опасни товари зае 2018 г. Казано с други думи повдигнатото обвинение е и необосновано, поради своята недоказаност (дефицит на доказателства). Всичко това отново обуславя незаконосъобразността на НП и е самостоятелно основание за неговата отмяна.

Така мотивиран и на основание чл.63 ал.1 от ЗАНН, Районен съд Пазарджик, в настоящия си състав

 

Р  Е  Ш  И  :

 

ОТМЕНЯ Наказателно постановление № 33-0000044 от 10.05.2019 г., издадено от Началника на Областен отдел „Автомобилна администрация“ гр. Пазарджик, с което на П.А.П., ЕГН **********, с адрес ***, за нарушение на чл.7 ал.2 изр.2 от Наредба № 40/ 14.01.2014 г. на МТС, МВР и МОСВ на основание чл.105 ал.2 от Закона за автомобилните превози (ЗАвПр) е наложена глоба в размер на 500 лева, като незаконосъобразно.

 

Решението подлежи на обжалване в 14-дневен срок от съобщението за изготвянето му пред Административен съд гр. Пазарджик.

 

 

РАЙОНЕН СЪДИЯ: