Р Е
Ш Е Н
И Е № 15
Гр.Пловдив,13.01.2020 г.
В ИМЕТО НА
НАРОДА
Пловдивски
окръжен съд,търговско отделение,в закрито заседание на тринадесети януари през
две хиляди и двадесета година в състав:
Окръжен съдия:КРАСИМИРА ВАНЧЕВА
като разгледа докладваното от съдията
т.д.№986 по описа за 2019 г.,ХVIІІ-ти
състав,за да се произнесе взе предвид следното:
Производство
по чл.25 от ЗТРРЮЛНЦ.
Постъпила
е жалба от РАЙОННА ПОТРЕБИТЕЛНА КООПЕРАЦИЯ „ПОДКРЕПА“-с.Тополово,община
Асеновград,обл.Пловдив,с ЕИК *********, подадена чрез председателя на
кооперацията П.Д.С.,против отказ №20190725114730 от 13.11.2019 г. на Агенция по
вписванията-ТР,постановен по заявление с вх.№ 20190725114730 от 25.07.2019 г.,с
което е поискано обявяването в търговския регистър на годишните финансови
отчети на кооперацията за 2017 г. и 2018 г.В жалбата е изложено становището,че
отказът е незаконосъобразен, неправилен и постановен в противоречие с
материалния закон,като са развити и конкретни доводи за обосноваване на това
становище.Въз основа на тях е поискано обжалваният отказ да бъде отменен и да
бъдат дадени задължителни указания на длъжностното лице по регистрация за
обявяването на ГФО на кооперацията-жалбоподател за 2017 г. и 2018 г.
ПОС,след
като прецени приложените доказателства,доводите в жалбата и след служебна
проверка по електронната партида на кооперацията-жалбоподател в ТР към
АВ,приема за установено следното:
Жалбата
несъмнено е подадена в законоустановения 7-дневен срок по чл.25,ал.1 от ЗТР,тъй
като е постъпила в АВ на 14.11.2019 г.,т.е. на следващия ден след
постановяването на обжалвания отказ,както е видно от уведомителното писмо на
агенцията,съпровождащо изпратената на съда преписка по жалбата.Наред с
това,същата е редовна,изхожда от надлежна страна с право на жалба и правен
интерес от обжалване,а и е насочена срещу подлежащ на съдебен контрол акт на
Агенцията по вписвания-Търговски регистър.С оглед на изложеното процесната
жалба се явява допустима и следва да бъде разгледана по същество.
Разгледана
по същество жалбата е и основателна.
Обжалваният
отказ от 13.11.2019 г. е постановен по заявление с вх.№ 20190725114730 от
25.07.2019 г.,с което е поискано обявяването в търговския регистър на годишните
финансови отчети за 2017 г. и 2018 г. на
РАЙОННА ПОТРЕБИТЕЛНА КООПЕРАЦИЯ „ПОДКРЕПА“-с.Тополово,община Асеновград,
обл.Пловдив,с ЕИК *********.Отказът е мотивиран с аргумента,че на заявителя са
били дадени указания по реда на чл.22,ал.5 от ЗТРРЮЛНЦ за представянето на
определени документи,но тези указания не били изпълнени в законния срок.В
мотивите на отказа са посочени и самите документи,които според дадените на
заявителя указания е следвало да бъдат представени и които според длъжностното
лице по регистрация са необходими за проверка редовността на свикването на
общото събрание,взело решенията за приемане на представените със заявлението
годишни финансови отчети на кооперацията-жалбоподател.Изложени са и мотиви за
необходимостта от извършването на такава проверка.Посочено е също,че следва да
се представи,но липсва и документ за платена държавна такса по
заявлението.
Съдът
констатира,че действително са били дадени на заявителя указания по реда на
чл.22,ал.5 от ЗТРРЮЛНЦ,обявени в ТР по електронната партида на
кооперацията-жалбоподател на датата 08.11.2019 г.,с които е указано да се представят определени документи с цел
установяване надлежното свикване на проведеното общо събрание,взело решенията
за приемане на представените годишни финансови отчети.На заявителя е указано да
представи и документ за платена държавна такса.В срока по чл.19,ал.2 от ЗТРРЮЛНЦ не е подавано заявление обр.Ж1 за отстраняване на описаните в
указанията недостатъци,но въпреки това съдът намира обжалвания отказ за
неправилен и незаконосъобразен по следните съображения:
От
разпоредбата на чл.21,т.5 от ЗТРРЮЛНЦ следва,че когато има подадено заявление
за обявяване на акт,в това число и на годишен финансов отчет,длъжностното лице
по регистрация проверява само дали подлежащият на обявяване акт е представен и
дали отговаря по външните си белези на изискванията на закона.Наред с
това,съгласно разпоредбата на чл.62,т.2 от Наредба №1 от 14.02.2007 г. за
водене,съхраняване и достъп до търговския регистър,към заявлението следва да се
приложат и документите,които доказват изпълнение на изискванията относно
приемането на подлежащия на обявяване акт,ако такива са установени от
закона.Специално за годишните финансови отчети,разпоредбите на чл.62а,ал.2,т.1
и т.2 от посочената наредба предвиждат необходимостта от представянето на
подлежащия на обявяване ГФО в оригинал,нотариално удостоверен препис или
заверен от заявителя препис,както и представянето на документите,които доказват
изпълнение на изискванията относно приемането на подлежащия на обявяване
годишен финансов отчет.В чл.15,ал.4,т.5 от Закона за кооперациите приемането на
годишния финансов отчет е предоставено като правомощие на общото събрание на
кооперацията и съответно на това е необходимо вземане на решение от събранието
за приемането на отчета.
Предвид
гореизложеното съдът намира,че за обявяването в търговския регистър на годишен
финансов отчет на една кооперация е необходимо да се представи самия отчет със
съставните му части,изискващи се от закона,както и да се представи решението на
общото събрание на кооперацията за приемането на отчета.Проверката на
длъжностното лице по регистрация по чл.21 от ЗТР е строго формална и следва да
се ограничи именно до това дали е представен ГФО,дали той отговаря по външните
си белези на изискванията на закона и дали е представено решение за приемането
на отчета от оправомощения за това орган.
В
конкретния случай със заявлението от 25.07.2019 г. са представени годишните
финансови отчети на кооперацията-жалбоподател за 2017 г. и 2018 г. в съставните им части,изискващи се от
действащия Закон за счетоводството /в сила от 01.01.2016 г./,които са подписани
от представляващия кооперацията и съставителя на отчетите и отговарят на визираните в същия закон формални изисквания
за редовност.Налице са и решения на общото събрание на кооперацията-жалбоподател
за приемането на двата представени годишни финансови отчета,като решението за
приемане на отчета за 2017 г. е отразено в представения със заявлението
протокол №1 от 22.02.2018 г. за проведено на тази дата общо събрание на
кооперацията,а решението за приемане на другия отчет се съдържа в представения
протокол №1 от 28.02.2019 г.Видно от тези два протокола,приемането на годишния
финансов отчет на кооперацията-жалбоподател /съответно за 2017 г. и 2018 г./ е
включено в дневния ред на събранието и е гласувано с единодушие,с оглед на
което е покрито изискващото се от закона /чл.18,ал.1 от ЗК/ и от устава на
кооперацията /чл.27,ал.1 във вр. с чл.22,ал.1,т.7 от същия устав/ мнозинство за
приемане на този род решения.Ето защо,взетите решения от ОС за приемане на
двата ГФО на кооперацията следва да бъдат преценявани като валидни.Така
установените обстоятелства са достатъчни,за да обосноват извод,че представените
със заявлението годишни финансови отчети на кооперацията-жалбоподател подлежат
на обявяване.
Въпросът
за редовността на свикването и провеждането на общото събрание на дружество или
кооперация не е в обхвата на проверката по чл.21 от ЗТРРЮЛНЦ,извършвана от
длъжностното лице по регистрация,когато е подадено заявление за обявяване на
акт.От т.5 на този член следва,че такава проверка се извършва само при искане
за вписване на обстоятелство,но не и за обявяването на акт в търговския
регистър.Агенцията по вписванията не е правораздавателен орган,а
административен и при наличието на посочените в закона реквизити по едно
заявление за обявяване на акт,тя е длъжна да обяви акта,без да излиза от
обхвата на проверката по чл.21 от ЗТРРЮЛНЦ.Достатъчно е заедно с представения
за обявяване акт да са представени и доказателства за приемането му от
оправомощения за това орган и с предвиденото в закона и съответния устройствен
акт мнозинство.Това в конкретният случай е сторено от
кооперацията-жалбоподател,като наред с представените за обявяване ГФО за 2017
г. и 2018 г. са представени и доказателства за валидно взети с необходимото
мнозинство решения от общото събрание на кооперацията за приемането на тези
отчети.В регистърното производство по подадено заявление за обявяване на акт не
може да се контролира законосъобразността на взетите решения на общото
събрание,в това число-да се извършва преценка за валидното свикване и
провеждане на събранието и да се изисква представянето на доказателства в тази
връзка.Тези въпроси са предмет на самостоятелен и то съдебен контрол по реда на
чл.58 от ЗК.
Наред
с гореизложеното,съдът счита,че не е следвало да се изисква представянето на
документ за платена държавна такса по процесното заявление.Такъв документ
действително липсва,но представянето му не е било необходимо,защото по
конкретното заявление държавна такса не се дължи.Съгласно чл.5,б.”к” от ЗДТ се
освобождават от заплащане на ДТ всички документи и книжа по
учредяване,регистрация и други промени на кооперации.Изброяването в тази норма
на освободените от държавна такса действия не е ограничително,а
напротив,употребеният в текста израз „и други промени” следва да се тълкува
разширително като проявление на приетата от законодателя политика за финансово
облекчаване дейността на кооперациите и дава основание да се приеме,че
кооперациите са освободени от държавна такса както за първоначалната си
регистрация,така и за каквито и да било други промени,подлежащи на вписване в
търговския регистър,включително и за обявяването актове в този регистър.Не би
могло да се изисква в посочената разпоредба на ЗДТ да е упоменато и обявяването
на ГФО,след като редакцията на текста е от 1991 г.,а изискването на обявяване
на ГФО е въведено далеч след това с нормата на чл.40 от ЗСч. /действал до
01.01.2016 г./ според изменението му,влязло в сила от 01.01.2007 г.С оглед на
тези съображения съдът счита,че държавна такса по подаденото от кооперацията-жалбоподател
заявление за обявяване на годишния й финансов отчет за 2015 г. не се дължи и
длъжностното лице по регистрация незаконосъобразно е изискало представянето на
документ за внасянето на такава такса.
Предвид
горните съображения съдът намира за незаконосъобразни и необосновани доводите
на длъжностното лице по регистрация,на които е основан обжалваният отказ.С
оглед на това и като констатира,че наред с коментираните по-горе документи е
представена и изискващата се от закона декларация по чл.13,ал.4 от ЗТР,изходяща
от председателя на кооперацията-жалбоподател,както и декларация по чл.13,ал.5
от ЗТР от лицето-приносител на заявлението и пълномощно за същото лице от
председателя на кооперацията,съдът намира,че са налице всички законови изисквания
за извършване на заявеното обявяване на актове в Търговския регистър.Ето защо
обжалваният отказ следва да бъде отменен като незаконосъобразен и на основание
чл.25,ал.5 от ЗТРРЮЛНЦ следва да бъдат дадени задължителни указания на Агенция
по вписванията да извърши исканото обявяване на годишните финансови отчети за
2017 г. и 2018 г. на кооперацията-жалбоподател.
Мотивиран
от горното съдът
Р Е
Ш И :
ОТМЕНЯ като незаконосъобразен отказ №20190725114730 от 13.11.2019 г. на Агенция
по вписванията-ТР,постановен по заявление с вх.№ 20190725114730 от 25.07.2019
г.,с което е поискано обявяването в търговския регистър на годишните финансови
отчети за 2017 г. и 2018 г. на РАЙОННА
ПОТРЕБИТЕЛНА КООПЕРАЦИЯ „ПОДКРЕПА“-с.Тополово,община Асеновград,обл.Пловдив,с ЕИК
*********.
ЗАДЪЛЖАВА Агенция по вписванията да
извърши поисканото със заявление вх.№
20190725114730 от 25.07.2019 г. обявяване на актове-годишните финансови отчети
за 2017 г. и 2018 г. на РАЙОННА ПОТРЕБИТЕЛНА КООПЕРАЦИЯ
„ПОДКРЕПА“-с.Тополово,община Асеновград,обл.Пловдив,с ЕИК *********.
Решението
е окончателно и не подлежи на обжалване.
Препис
от решението да се изпрати на Агенция по вписванията за сведение и изпълнение.
ОКРЪЖЕН СЪДИЯ :