Решение по дело №523/2023 на Административен съд - Русе

Номер на акта: 782
Дата: 6 март 2024 г.
Съдия: Вилиана Стефанова Върбанова
Дело: 20237200700523
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 14 септември 2023 г.

Съдържание на акта Свали акта

 

Р Е Ш Е Н И Е

 

                                                      № 782  

 

гр. Русе, 06.03.2024 г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Административен съд - Русе, V - ти състав, в публично съдебно заседание на 22 февруари през две хиляди двадесет и четвърта година, в състав:

                                                              

                                                              СЪДИЯ: ВИЛИАНА ВЪРБАНОВА

 

 

при секретаря   БИСЕРКА ВАСИЛЕВА    като разгледа докладваното от съдия         ВЪРБАНОВА             адм. дело № 523 по описа за 2023 година, за да се произнесе съобрази следното:

 

Производството е по реда на чл. 145 и сл. от АПК, във връзка с чл. 73, ал.4 от ЗУСЕФСУ (загл. изм. ДВ, бр. 51 от 2022 г., в сила от 01.07.2022 г.), във връзка с чл. 27, ал. 6 от ЗПЗП.

Постъпила е жалба от „М. Груп“ ЕООД, със седалище: гр. Русе, депозирана чрез адвокат-пълномощник Я.Т. ***, против Решение № 18/04/2/0/00445/4/01/04/02, изх. № 01-2600/6912#4 от 29.11.2022 г., издадено от Заместник-изпълнителния директор на ДФ „Земеделие“, с което на жалбоподателя на основание чл. 11, ал. 2, във връзка с чл. 12 от Правилата за определяне на размера на подлежащата на възстановяване безвъзмездна финансова помощ при установени нарушения по чл. 27, ал. 6 и ал. 7 от ЗПЗП по мерките от Програмата за развитие на селските райони 2014-2020 г. е определена окончателна финансова корекция в размер на 52 333, 16 лева. В жалбата са релевирани съображения за незаконосъобразност на оспорения административен акт като издаден от материално компетентен орган, в писмена форма, но без никакви мотиви, при което се твърди, че не би могла да бъде извършена преценка относно правилното приложение на материалния закон. Моли съда да постанови решение, с което да отмени обжалваното решение. Претендира и присъждането на направените деловодни разноски.

Ответникът по жалбата – Заместник-изпълнителният директор на ДФ „Земеделие“, чрез процесуалния си представител, изразява становище за нейната неоснователност. Моли съда да постанови решение, с което да отхвърли жалбата. Претендира присъждането на разноски.

Съдът, като обсъди събраните по делото доказателства, включително заключението по назначената съдебно-икономическа експертиза, съобрази доводите на страните и извърши служебна проверка на законосъобразността на оспорения административен акт, приема за установено следното:

По фактите

Между Държавен фонд „Земеделие и „М. груп ЕООД е сключен Договор за подпомагане № 18/04/2/0/00445 от 14.10.2016 г. по подмярка 4.2 „Инвестиции в преработка/маркетинг на селскостопански продукти от Програма за развитие на селските район 2014 - 2020 г., с наименование па проекта: „Закупуване на оборудване за мини цех за преработка на краве мляко, реализиран в с. Пиргово, общ. Иваново, обл. Русе.

По този договор по заявка за окончателно плащане на 17.07.2019 г. е изплатена на жалбоподателя субсидия в размер на 52 333, 16 лева.

След плащане, на жалбоподателя е била извършена проверка на място в с.Пиргово, общ. Иваново, обл. Русе от служители на РТИ - Разград в периода от 06.07.2021 г. до 14.07.2021 г., както и контролна проверка в периода от 04.08.2021 г. до 05.08.2021 г. и след извършване на допълнителни административни проверки е установено неспазване на договорни и нормативни задължения, както следва:

1/. При извършените проверки на място е установено, че машина за кисело-млечни продукти, полуавтоматична, 800 кофички/час, не се използва по предназначение. При проверката е бил изготвен снимков материал, приложен към изготвения доклад за извършена проверка, от който е видно, че машината не е монтирана и не функционира. Установено е, че произведената продукция от кисело мляко е в други разфасовки.

Констатирано е, че продължителността на неизпълнението на конкретното задължение е от 17.07.2019 г. /дата на окончателно плащане/ до дата на извършената контролна проверка на място след плащане, а именно 05.08.2021 г., или изчислено като период е 24 месеца. В резултат на това, е определено, че размерът на сумата за възстановяване е 6 283, 33 лева. Сумата е определена съгласно Приложение към Правилата, като 100% от размера на оторизираната финансова помощ за актива - 9 425, 00 лева е умножена с времетраенето на неизпълнението, отнесено към периода на мониторинг (9 425, 00 лева*24 месеца, отнесено към периода на мониторинг - 36 месеца). Прието е, че продължителността на неизпълнение на задължението следва да е за целия период на мониторинг, след като при дадена възможност, жалбоподателят не е представил доказателства за отстраняване на неизпълнението.

Определен е размер на ФК за група II съгласно приложението към Правилата в размер на 9 425, 00 лева.

2/. При извършената проверка на място след плащане е установено неизпълнение на разпоредбата на чл. 13, ал. 5 от Договор № 18/04/2/0/00445 от 14.10.2016 г., според която ползвателят е длъжен да сключи и поддържа валидна застраховка на имуществото, предмет на подпомагане, по неговата действителна стойност за срок от датата на подаване на заявка за плащане до изтичане на съответния мониторингов период, без право на подзастраховане.

При извършената проверка на място е установено, че не е подновена застрахователната полица за периода 01.08.2019 г. - 07.07.2021 г. за финансирани активи, установени от контролния орган и изчерпателно посочени от него.

При прилагане на съответната относима разпоредба от Правилата е определен размер за финансова корекция за група III 1 558, 75 лева.

3/. При обработка на резултатите от проверката на място след плащане е установено неизпълнение на разпоредбата на чл. 16, ал. 1 и ал. 2 от Договор № 18/04/2/0/00445 от 14.10.2016 г., която гласи, че за период от финансовата година, следваща годината на въвеждане в експлоатация на подпомаганите активи и до изтичане на съответния мониторингов период ползвателят се задължава да постигне средногодишната натовареност (количество) на произвежданите в изпълнение на проекта продукти за всяка година поотделно, съгласно данни, посочени в Таблица № 5 „Производствена и търговска програма“ от бизнес плана, приложен към одобрения проект. Независимо от постигане на изискването по предходното изречение, задължението се смята за изпълнено, само ако въз основа на постигнатата средногодишна натовареност (количество на произведена продукция) за съответната година бизнес планът продължава да отговаря на изискването по чл. 21, ал. 2 от Наредба № 20 от 27.10.2015 г. При проверка на изпълнението по тази разпоредба се взема предвид единствено произведената и собствена на ползвателя продукция. Съгласно ал. 2 на същия член, за период от календарната година, следваща годината на въвеждане в експлоатация на подпомаганите активи до изтичане на съответния мониторингов период ползвателят се задължава да реализира приходи от продажба на произведените в изпълнение на проекта продукти в размер не по-малък от 50% от посочения в Таблица № 5 „Производствена и търговска програма" от бизнес плана, приложен към одобрения проект. Независимо от постигане на изискването по предходното изречение, задължението се смята за изпълнено само, ако въз основа на постигнатите резултати при реализация на приходите от продажба на продукцията за съответната година бизнес планът продължава да отговаря на изискването по чл. 20, ал. 3 от Наредба № 20 от 27.10.2015 г. При проверка за изпълнението на задължението по настоящата алинея се вземат предвид единствено приходите от реализация на продукцията по ал. 1.

При извършената проверка на място в периода 06.07.2021 г. - 14.07.2021 г. е установено, че за проверения период от 01.01.2019 г. до 30.06.2021 г. не са изпълнени заложените в бизнес плана количества произведена продукция и приходи от продажба.

За първата година от изпълнение на бизнес плана, а именно 01.01.2019г. - 31.12.2019 г. са установени приходи в размер на 0, 00 лева от сирене и 0, 00 лева от кисело мляко, при заложени общо приходи по бизнес план 183 456, 00 лева. За същия период в производствената програма е заложена продукция от 5 544, 00 кг сирене и 75 600, 00 кг кисело мляко. При проверка на място количествата произведена продукция за първата година са съответно 1 352, 30 кг сирене и 203, 00 кг кисело мляко.

За втората година от изпълнение на бизнес плана, а именно 01.01.2020г. - 31.12.2020 г. са установени приходи в размер на 1 839, 23 лева от сирене и 76, 78 лева от кисело мляко, при заложени общо приходи в бизнес плана 214 300, 80 лева. За същия период в производствената програма е заложена продукция в размер на 6 336, 00 кг сирене и 86 400, 00 кг кисело мляко. При проверка на място реализираните количества продукция за втората година са съответно 1 423, 66 кг сирене и 556, 00 кг кисело мляко.

За третата година от изпълнение на бизнес плана, а именно 01.01.2021г. - 30.06.2021 г. са установени приходи в размер на 444, 77 лева от сирене и 0, 00 лева от кисело мляко, при заложени общо в бизнес плана за същия 6-месечен период - 137 034, 00 лева. За същия период (6 месеца) в производствената програма е заложена продукция в размер на 3 960 кг сирене и 54 000 кг кисело мляко. При проверка на място реализираните количества продукция за 6-месечния период са съответно 744, 40 кг сирене и 79, 00 кг кисело мляко.

Като е съобразено, че констатираното неизпълнение на чл. 16, ал. 1 и ал. 2 от Договор № 18/04/2/0/00445 от 14.10.2016 г. е за период от две пълни години и е продължаващо неизпълнение и за 6 месеца от третата година на бизнес плана, съгласно група III от Правилата, тежестта на неизпълнението е определена като висока, тъй като неспазването не може да бъде отстранено, а степента е определена като пълна, предвид което следва да се наложи санкция в размер на 100% от размера на оторизираната финансова помощ по проекта.

При тези данни и при прилагане на относимата нормативна уредба е определен размер ФК за група III 52 333, 16 лева, явяващи се 100% от цялата изплатена субсидия.

4/. При извършване на проверката на място след плащане е установено, че не е изпълнено задължението на ползвателя да води всички финансови операции, свързани с подпомаганите дейности, отделно в счетоводната си система, съгласно чл. 15, т. 1 от Договор № 18/04/2/0/00445 от 14.10.2016 г.

Констатирано е, че отчитането на произведената продукция от краве сирене и кисело мляко не се води в отделни подсметки в счетоводната система, а за извършените финансови операции и стопански дейности липсват счетоводни документи.

В конкретния случай, времетраенето на нарушението е от дата на окончателно плащане /17.07.2019 г./ до дата на извършената контролна проверка на място след плащане - 05.08.2021 г. или изчислено като период е 24 месеца. В тази връзка санкцията е определена в размер на 1 744, 44 лева, представляващи 5% от изплатената по договора субсидия умножени по установеното времетраене на нарушението в месеци, отнесено към периода на мониторинг в месеци (5% от 52 333, 16 лева*24/36).

При тези данни и при прилагане на относимата нормативна уредба е определен размер ФК за група III 1 744, 44 лева.

Резултатите от проверките са обективирани в съответни доклади. Проверката на място е била извършена в присъствие на представляващия жалбоподателя.

С писмо по реда на чл. 73, ал. 2 от ЗУСЕСИФ, изх. № 01-2600/6912#2 от 15.07.2022 г., е предоставена възможност на ползвателя да представи в 14-дневен срок от получаването му писмени възражения по основателността и размера на наложената финансова корекция. След две последователни посещения от „Български пощи“ ЕАД на адрес по седалище и управление на дружеството, на 20.07.2022 г. и 01.08.2022 г., обратната разписка от посещенията се е върнала с гриф „непотърсена“. На 22.08.2022 г. писмото е изпратено отново на същия адрес по седалище и управление на дружеството. От „Български пощи“ ЕАД са извършени отново две последователни посещения на 25.08.2022 г. и 05.09.2022 г., и обратната разписка се е върнала с гриф „непотърсена“. На 20.09.2022 г., на основание чл. 18а, ал. 7 от АПК, представляващия дружеството М.М. устно е уведомена, че има право в 7-дневен срок от уведомяване да получи на адреса на ЦУ на ДФ „Земеделие“, Дирекция „ОППМРСР“, Писмо изх. № 01-2600/6912#2 от 15.07.2022 г. В разговора е уточнено писмото да бъде изпратено на адрес: с.Пиргово, общ. Иваново, обл. Русе. Същото е връчено лично на М.Г.М. на 03.10.2022 г. на адрес на извършване на дейността в с. Пиргово. В указания 14-дневен срок, с Писмо вх. № 01-2600/6912#3 от 18.10.2022 г. е постъпило възражение във връзка с откритото производство по издаване на решение за налагане на финансова корекция. Възражението е обсъдено и прието за неоснователно от органа.

Заместник-изпълнителният директор на ДФ „Земеделие“ въз основа на материалите в преписката, като е разгледал и възражението на жалбоподателя, е издал Решение № 18/04/2/0/00445/4/01/04/02, изх. № 01-2600/6912#4 от 29.11.2022 г., с което на основание чл. 20а, ал. 2 и чл. 27, ал.6 от ЗПЗП, чл. 57, ал. 1 и ал. 2, във връзка с неизпълнението на чл. 20, ал. 3, чл.21, ал. 2, чл. 53, ал. 1, чл. 54, ал. 1, т. 1 и чл. 55 от Наредба № 20 от 27.10.2015 г. за условията и реда за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по подмярка 4.2 „Инвестиции в преработка/маркетинг на селскостопански продукти от Програмата за развитие на селските райони за периода 2014 - 2020 г., както и чл. 13, ал. 5, чл. 15, т. 1, т. 3, чл. 16, ал. 1 и ал. 2 от Договор № 18/04/2/0/00445 от 14.10.2016 г., и на основание чл. 70, ал. 1, т. 4, т. 5 и т. 7, във връзка с чл. 72, ал. 1 и чл. 73, ал. 1 от ЗУСЕФСУ (загл. изм. ДВ, бр. 51 от 2022 г.), в сила от 01.07.2022 г., на жалбоподателя на основание чл. 11, ал. 2, във връзка с чл. 12 от Правилата за определяне на размера на подлежащата на възстановяване безвъзмездна финансова помощ при установени нарушения по чл. 27, ал. 6 и ал. 7 от ЗПЗП по мерките от Програмата за развитие на селските райони 2014-2020 г. е определена окончателна финансова корекция в размер на 52 333, 16 лева.

По делото е прието, като не е оспорено от страните и заключение на вещото лице по назначената и изготвена съдебно-икономическа експертиза. Заключението на експерта е, че установените от него количества и приходи от подпомогната дейност на „М. груп“ ЕООД за 2019 г. съвпадат напълно с тези количества и приходи, констатирани от служителите на РТИ - Разград при ДФЗ. Установените от вещото лице количества и приходи от подпомогната дейност на „М. груп“ ЕООД за 2020 г. също съвпадат напълно с тези количества и приходи, констатирани от служителите на РТИ - Разград при ДФЗ. Установените от експерта количества и приходи от подпомогната дейност на „М. груп“ ЕООД за периода 01.01.2021 г. - 30.06.2021 г. отново съвпадат напълно с тези количества и приходи, констатирани от служителите на РТИ - Разград при ДФЗ. Реално установените количества произведена продукция не съответстват на заложената продукция в производствената програма от бизнес плана, както и реално установените приходи от продажба не съответстват на заложените такива в бизнес плана по одобрения проект за подпомагане на „М. груп“ ЕООД за периода от 01.01.2019 г. - 30.06.2021 г. Процентът на неизпълнение на количеството произведена продукция средноаритметично за периода от 01.01.2019 г. до 30.06.2021 г. е 98, 12%, който процент е формиран като от процента на изпълнение на количествата, посочени в договора за финансова помощ е изваден процента на изпълнение при проверката на експерта на количествата /100% - 1, 88%/. Процентът на неизпълнение на приходната част от бизнес плана е в размер на 49, 56% /50% - 0, 44%/, като същият е определен като от процента на изпълнение на приходите, посочени в договора за финансово подпомагане е изваден процентът на изпълнение на приходите, установен при проверката на експерта. Според заключението на вещото лице са спазени Правилата за определяне на размера на подлежащата на възстановяване безвъзмездна финансова помощ при установени нарушения по чл. 27, ал. 6 и ал. 7 от ЗПЗП по мерките от Програмата за развитие на селските райони 2014 - 2020 при определяне размера на санкцията в размер на 52 333, 16 лева. По отношение на всяко едно от посочените в оспорения акт нарушения, вещото лице е дало заключение, че размерът на наложената финансова корекция е правилно определен, като при съобразяване на направените от административния орган фактически установявания и изчисления, вещото лице също е направило свои изчисления. Те са както следва: за неспазвания, попадащи в група II „Неспазване на Ангажименти“ от Правилата за определяне на размера на подлежащата на възстановяване безвъзмездна финансова помощ при установени нарушения по чл. 27, ал. 6 и ал. 7 от ЗПЗП по мерките от програмата за развитие на селските райони 2014 - 2020 дължимата сума е 9 425, 00 лева; за неспазвания, попадащи в група III „Неспазвания на „Други задължения“ дължимите суми са съответно - 1 558, 75 лева; 52 333, 16 лева и 1 744, 44 лева. Те също напълно съответстват на тези, изчислени от органа. Съдът цени заключението на вещото лице като изготвено обективно и незаинтересовано от компетентен в съответната област специалист. (л. л. 230 - 241 от делото). 

Правни изводи

Жалбата е подадена в срока по чл. 149, ал. 1 от АПК, от процесуално легитимирана страна - адресата на акта, който е неблагоприятно засегнат от него, при наличие на правен интерес, поради което е допустима.

Разгледана по същество, жалбата е неоснователна.

Оспореният административен акт е издаден от компетентен орган, съгласно чл. 20а, ал. 6, пр. първо, във връзка с ал. 5, пр. второ от ЗПЗП. Според цитираните разпоредби, в относимата им част, изпълнителният директор на фонда издава решения за налагане на финансови корекции по реда на глава пета, раздел III от ЗУСЕСИФ (сега ЗУСЕФСУ), като той може да делегира със заповед правомощията си по ал. 5 на заместник-изпълнителните директори на фонда. С решение по т. 2 от Протокол № 197 от заседание на УС, състояло се на 19.08.2022 г., Управителният съвет на ДФ „Земеделие“ е назначил за изпълнителен директор на фонда Г.Щ.Т., който със  Заповед № 03-РД/3089 от 22.08.2022 г. делегира на И.П. И., в качеството й на зам.-изпълнителен директор на фонда, правомощията си по ал. 5 на чл. 20а от ЗПЗП, т.е. на длъжностното лице, издало оспореното решение. Изводът е, че процесната заповед е издадена в условията на делегирана компетентност – разписана е законова възможност за делегиране и е налице нарочен писмен акт, с който изрично се възлага съответното правомощие на органа-издател на индивидуалния административен акт.

Решението е издадено в предвидената в закона писмена форма - чл. 59, ал. 2 от АПК, вр. с чл. 73, ал. 1 от ЗУСЕФСУ, вр. чл. 27, ал. 6 от ЗПЗП. От формална страна актът съдържа фактическите и правни основания за издаване му и съответства на изискването за неговото мотивиране по чл. 59, ал. 2, т. 4 от АПК. В решението за финансова корекция подробно са посочени всички относими материалноправни разпоредби, на които се основава то, включително конкретните клаузи от сключения с жалбоподателя договор за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ, на които органът се позовава. В акта се съдържа и подробно изложение на фактическите основания за неговото издаване. Неоснователни са доводите на процесуалния представител на жалбоподателя за противното.

Съдът не констатира допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила. Действително е налице допуснато нарушение на предвиденото в чл. 73, ал. 3 от ЗУСЕСИФ изискване. До жалбоподателя е изпратено Писмо изх. № 01-2600/6912#2 от 15.07.2022 г., с което той е уведомен за откритото производство по налагане на финансова корекция като, на основание чл. 73, ал. 2 от ЗУСЕСИФ, му е предоставена възможност в 14-дневен срок от получаването му да представи своите писмени възражения по основателността и размера на финансовата корекция и при необходимост да приложи доказателства. Писмото е връчено лично на представляващия дружеството на 03.10.2022 г. В указания срок, с Писмо вх. № 01-2600/6912#3 от 18.10.2022 г. в ДФ „Земеделие“ е постъпило възражение. Съгласно чл. 73, ал. 3 от ЗУСЕСИФ решението за определяне на финансова корекция е следвало да бъде издадено в срок до 18.11.2022 г. Оспореното решение обаче е издадено на 29.11.2022 г. В константната съдебна практика на ВАС (вж. Решение № 8847 от 6.07.2020 г. на ВАС по адм. д. № 6051/2019 г., IV о., Решение № 16065 от 26.11.2019 г. на ВАС по адм. д. № 2811/2019 г., VII о., Решение № 3014 от 13.03.2017 г. на ВАС по адм. д. № 8861/2016 г., VII о. и др.), обаче, безпротиворечиво се приема, че едномесечният срок по чл. 73, ал.3 от ЗУСЕСИФ е инструктивен, а не преклузивен, поради което изтичането му не преклудира правомощията на органа да издаде акт за определяне на финансова корекция по основание и размер. Следователно посоченото нарушение следва да бъде определено като несъществено и по арг. от чл. 146, т. 3 от АПК, то не съставлява основание за отмяна на оспорения акт.

Оспореният акт е издаден при точно приложение на материалния закон.

1/. При извършените проверки на място е установено, че машина за кисело-млечни продукти, полуавтоматична, 800 кофички/час, не се използва по предназначение. Видно от приложените снимки към извършената проверка на място е, че машината не е монтирана и не функционира. Установено е, че произведената продукция от кисело мляко е в други разфасовки.

Съгласно разпоредбата на чл. 54, ал. 1, т. 1 от Наредба № 20 от 27.10.2015 г. за условията и реда за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по подмярка „Инвестиции в преработка/маркетинг на селскостопански продукти“ от ПРСР 2014 – 2020, в сроковете по чл. 53, ал. 1 бенефициентът е длъжен да използва подпомаганите активи и изпълнява подпомаганите дейности съгласно определеното им с бизнес плана предназначение и капацитет.

С чл. 15, т. 3 от сключения между ДФ „Земеделие“ и „М. груп“ ЕООД Договор за подпомагане № 18/04/2/0/00445 от 14.10.2016 г. отново изрично е посочено, че ползвателят се задължава от датата на сключването на този договор до изтичане на съответния мониторингов период да използва активите и изпълнява дейностите - обект на подпомагане по този договор, съгласно съответното им предназначение, посочено в бизнес плана към заявлението за подпомагане, освен при подмяната на оборудване с изтекъл амортизационен срок.

Според чл. 57, ал. 1 от Наредба № 20 от 27.10.2015 г. за прилагане на подмярка 4.2 „Инвестиции в преработка/маркетинг на селскостопански продукти“ от мярка 4 „Инвестиции в материални активи“ от Програмата за развитие на селските райони за периода 2014 - 2020, когато след извършване на окончателното плащане бенефициентът не изпълнява задължение по тази наредба или по договора, РА оттегля предоставеното подпомагане, като изисква възстановяване на цялата или на част от изплатената по договора финансова помощ.

Въз основа на разпоредбата на чл. 57, ал. 1 от Наредба № 20 от 27.10.2015 г., с цел осигуряване на равнопоставеност на бенефициентите при отчитане на тежестта, степента, продължителността и системността на неспазването са утвърдени от изпълнителния директор на ДФ „Земеделие" Правила за определяне на размера на подлежащата на възстановяване безвъзмездна финансова помощ при установени нарушения по чл. 27, ал. 6 и ал. 7 от ЗПЗП по мерките от програмата за развитие на селските райони 2014 - 2020. В § 1, т. 2 от ДР на Правилата е посочено, че „Ангажименти“ са дейностите, които ползвателите на финансова помощ се ангажират да осъществят и за които им е извършено плащане на безвъзмездна финансова помощ, които се изпълняват и спазват от датата на подаване на заявлението за подпомагане до изтичане на периода на мониторинг. Съгласно група II от Правилата, когато ползвателят не спазва „Ангажименти“ по съответната мярка/подмярка, в конкретния случай - не използва машина за кисело-млечни продукти, съгласно съответното й предназначение, тежестта е определена като ниска, а степента като частична. В § 1, т. 7 от ДР на Правилата е дадено определение на „продължителността“, според което продължителността зависи от времетраенето на въздействието и се определя пропорционално на времетраенето на неспазването спрямо периода на мониторинг, приложим за съответния кандидат, съгласно чл. 71 от Регламент (ЕС) № 1303/2013 г.

Продължителността на неизпълнението на конкретното задължение е от 17.07.2019 г. /дата на окончателно плащане/ до дата на извършената контролна проверка на място след плащане, а именно 05.08.2021 г., или изчислено като период е 24 месеца. При тези данни, размерът на сумата за възстановяване обосновано и в съответствие със закона е определена в размер на 6 283, 33 лева. Сумата е определена съгласно Приложението към Правилата, като 100% от размера на оторизираната финансова помощ за актива - 9 425, 00 лева е умножена с времетраенето на неизпълнението, отнесено към периода на мониторинг (9 425, 00 лева*24 месеца, отнесено към периода на мониторинг, който е 36 месеца). Както е установено и в настоящия казус, в случай че неизпълнението не бъде отстранено и не бъдат представени доказателства за това, продължителността се определена за целия период на мониторинг и сумата за възстановяване се следва в размер на цялата изплатена субсидия за актива или 9 425, 00 лева. По делото не са ангажирани доказателства, които да доведат до извод, противен на констатациите на органа, а именно, че както твърди жалбоподателят, машината функционирала и се е използвала по предназначение. Съдът, в настоящия си състав, приема, че машината не е била използвана по предназначение, тъй като при извършената проверка на място е установено, че машината не е била монтирана и не е функционирала, а произведената продукция от кисело мляко е била в други разфасовки. В тази връзка следва и изводът, че неизпълнението не е отстранено и правилно и обосновано е определена продължителност през целия период на мониторинг и сумата за възстановяване следва да е в размер на цялата изплатена субсидия за актива или 9 425, 00 лева.

2/. При извършената проверка на място след плащане е установено неизпълнение на разпоредбата на чл. 13, ал. 5 от Договор № 18/04/2/0/00445 от 14.10.2016 г., според която ползвателят е длъжен да сключи и поддържа валидна застраховка на имуществото, предмет на подпомагане, по неговата действителна стойност за срок от датата на подаване на заявка за плащане до изтичане на съответния мониторингов период, без право на подзастраховане. При извършената проверка на място е установено, че не е подновена застрахователната полица за периода 01.08.2019 г. - 07.07.2021 г. за финансираните активи, установени от органа.

В разпоредбата на чл. 55 от Наредба № 20 от 27.10.2015 г. е регламентирано, че ползвателите на помощ застраховат активите, предмет на подпомагане, за срока, рисковете и при условията, посочени в договора за предоставяне на финансова помощ. Предвид установеното се следва изводът, че „М. груп“ ЕООД не е изпълнило едно от задълженията си да полага дължимата грижа за активите, за които е получил безвъзмездната помощ, като ги застрахова в полза на ДФ „Земеделие“ през целия мониторингов период. Следва да се отбележи, че без застраховане на инвестицията, предмет на подпомагане, в полза на ДФ „Земеделие“ и в случай на настъпване на частична или пълна щета, имуществото би било повредено или би погинало, и при невъзможност от страна на ползвателя да отстрани тази щета, няма да бъдат постигнати заложените цели по мярката и ще бъде нанесена вреда на бюджета на Общността.

Съгласно чл. 6 от Правилата за определяне на размера на подлежащата на възстановяване безвъзмездна финансова помощ при установени нарушения по чл. 27, ал. 6 и ал. 7 от ЗПЗП, размерът на подлежащата на възстановяване финансова помощ за установени неспазвания на ангажименти или други задължения по съответната мярка/подмярка се определя по реда, относим за втора и трета група от приложението. Подновяването на застрахователните полици попада в група III „Неспазване на други задължения“ по съответната мярка/подмярка, предложение първо от Приложението. Основата за изчисляване на сумата за възстановяване при установени неспазвания е 5% от размера на оторизираната финансова помощ за актива/дейността, след което се умножава по установеното времетраене на нарушението в месеци, отнесено към периода на мониторинг в месеци. Действително при проверката на място, ползвателят е представил подновена застрахователна полица за обекта на инвестицията, но само за периода 08.07.2021 г. - 07.07.2022 г., а за периода от 01.08.2019 г. до 07.07.2021 г. или за 23 месеца за финансираните активи не е представена валидна застраховка. Съгласно чл. 13, ал. 5 от договора, ползвателят е длъжен да сключи и поддържа валидна застраховка на имуществото, предмет на подпомагане, по неговата действителна стойност за срок от датата на подаване на заявка за плащане до изтичане на съответния мониторингов период, без право на подзастраховане. С оглед изложеното, правилно и обосновано е определен размер на финансова корекция за група III 1 558, 75 лева.

3/. При обработка на резултатите от проверката на място след плащане е установено неизпълнение на разпоредбата на чл. 16, ал. 1 и ал. 2 от Договор № 18/04/2/0/00445 от 14.10.2016 г., която гласи, че за период от финансовата година, следваща годината на въвеждане в експлоатация на подпомаганите активи и до изтичане на съответния мониторингов период ползвателят се задължава да постигне средногодишната натовареност (количество) на произвежданите в изпълнение на проекта продукти за всяка година поотделно, съгласно данни, посочени в Таблица № 5 „Производствена и търговска програма“ от бизнес плана, приложен към одобрения проект. Независимо от постигане на изискването по предходното изречение, задължението се смята за изпълнено, само ако въз основа на постигнатата средногодишна натовареност (количество на произведена продукция) за съответната година бизнес планът продължава да отговаря на изискването по чл. 21, ал. 2 от Наредба № 20 от 27.10.2015 г. При проверка на изпълнението по тази разпоредба се взема предвид единствено произведената и собствена на ползвателя продукция. Съгласно ал. 2 на същия член, за период от календарната година, следваща годината на въвеждане в експлоатация на подпомаганите активи до изтичане на съответния мониторингов период ползвателят се задължава да реализира приходи от продажба на произведените в изпълнение на проекта продукти в размер не по-малък от 50% от посочения в Таблица № 5 „Производствена и търговска програма" от бизнес плана, приложен към одобрения проект. Независимо от постигане на изискването по предходното изречение, задължението се смята за изпълнено само, ако въз основа на постигнатите резултати при реализация на приходите от продажба на продукцията за съответната година бизнес планът продължава да отговаря на изискването по чл. 20, ал. 3 от Наредба № 20 от 27.10.2015 г. При проверка за изпълнението на задължението по настоящата алинея се вземат предвид единствено произведената и собствена на ползвателя продукция. Съгласно ал. 2 на същия член, за период от календарната година, следваща годината на въвеждане в експлоатация на подпомаганите активи до изтичане на съответния мониторингов период ползвателят се задължава да реализира приходи от продажба на произведените в изпълнение на проекта продукти в размер не по-малък от 50 на сто от посочения в Таблица № 5 „Производствена и търговска програма“ от бизнес плана, приложен към одобрения проект. Независимо от постигане на изискването по предходното изречение, задължението се смята за изпълнено само, ако въз основа на постигнатите резултати при реализация на приходите от продажба на продукцията за съответната година бизнес планът продължава да отговаря на изискването по чл. 20, ал. 3 от Наредба № 20 от 27.10.2015 г. При проверка за изпълнението на задължението по тази разпоредба се вземат предвид единствено приходите от реализация на продукцията по ал. 1.

При извършената проверка на място в периода 06.07.2021 г. - 14.07.2021 г. е установено, че за проверения период от 01.01.2019 г. до 30.06.2021 г. не са изпълнени заложените в бизнес плана количества произведена продукция и приходи от продажба.

За първата година от изпълнение на бизнес плана, а именно 01.01.2019г. - 31.12.2019 г. са установени приходи в размер на 0, 00 лева от сирене и 0, 00 лева от кисело мляко, при заложени общо приходи по бизнес план 183 456, 00 лева. За същия период в производствената програма е заложена продукция от 5 544, 00 кг сирене и 75 600, 00 кг кисело мляко. При проверка на място количествата произведена продукция за първата година са съответно 1 352, 30 кг сирене и 203, 00 кг кисело мляко.

За втората година от изпълнение на бизнес плана, а именно 01.01.2020г. - 31.12.2020 г. са установени приходи в размер на 1 839, 23 лева от сирене и 76, 78 лева от кисело мляко, при заложени общо приходи в бизнес плана 214 300, 80 лева. За същия период в производствената програма е заложена продукция в размер на 6 336, 00 кг сирене и 86 400, 00 кг кисело мляко. При проверка на място реализираните количества продукция за втората година са съответно 1 423, 66 кг сирене и 556, 00 кг кисело мляко.

За третата година от изпълнение на бизнес плана, а именно 01.01.2021г. - 30.06.2021 г. са установени приходи в размер на 444, 77 лева от сирене и 0, 00 лева от кисело мляко, при заложени общо в бизнес плана за същия 6-месечен период - 137 034, 00 лева. За същия период (6 месеца) в производствената програма е заложена продукция в размер на 3 960 кг сирене и 54 000 кг кисело мляко. При проверка на място реализираните количества продукция за 6-месечния период са съответно 744, 40 кг сирене и 79, 00 кг кисело мляко.

Съгласно § 1, т. 3 от ДР на Правилата, „други задължения“ са всички изисквания, произтичащи от националното законодателство и европейското право, които са приложими към съответната мярка/подмярка от ГГРСР или за съответната подпомагана по мярката/подмярката дейност, които ползвателите са задължени да спазват, но за които не се извършва плащане на безвъзмездна финансова помощ, в това число, правилата за отпускане държавна помощ, спазването на задължителни стандарти и изисквания, лицензионни и разрешителни режими и др. съгласно националното законодателство и/или европейското право и/или посочени в ПРСР.

Неспазването на показателите на бизнес плана попада в група III от Приложението към чл. 2, ал. 2 от Правилата и съгласно чл. 7, ал. 1, подлежащата на възстановяване финансова помощ се определя на база процент от оторизираната финансова помощ по проекта. Процентът се определя, като от процента на изпълнение на бизнес плана, определен в съответната нормативна уредба/условия за изпълнение/договор се извади установеният при извършване на проверки, определени в националното законодателство и правото на Европейския съюз, процент на изпълнение на бизнес плана, изчислен средноаритметично за проверявания период.

При съобразяване на установените по делото данни и относимата нормативна уредба, процентът на неизпълнение на количеството произведена продукция средноаритметично за проверявания период е 98, 12%, който процент е формиран като от процента на изпълнение на количествата, посочен в договора за финансово подпомагане е изваден процентът на изпълнение на установените при проверката на място количества (100%-1, 88%). Процентът на неизпълнение на приходната част от бизнес плана е в размер на 49, 56% (50%-0, 44%), като същият е определен като от процента на изпълнение на приходната част, посочен в договора за финансово подпомагане е изваден процентът на изпълнение на приходите, установен при проверката на място.

Съобразявайки и че констатираното неизпълнение на чл. 16, ал. 1 и ал.2 от Договор №18/04/2/0/00445 от 14.10.2016 г. е за период от две пълни години и продължаващо неизпълнение за 6 месеца от третата година на бизнес плана, съгласно група III от Правилата, тежестта на неизпълнението е определена като висока, тъй като неспазването не може да бъде отстранено, а степента е определена като пълна, предвид което се следва налагане на санкция в размер на 100% от размера на оторизираната финансова помощ по проекта.

Жалбоподателят навежда твърдение, че констатираните неизпълнения, се дължат на обективна невъзможност за изпълнение на задълженията, произтичащи от Договор № 18/04/2/0/00445 от 14.10.2016 г., предвид възникнали извънредни обстоятелства, породени от пандемията от Covid – 19. Съдът, в настоящия си състав, не приема наличието на извънредни обстоятелства. Съгласно чл. 22, ал. 1 от договора, ползвателят не носи отговорност за пълно или частично неизпълнение на свое задължение по договора, ако неизпълнението е възникнало като пряка последица от действието на непреодолима сила. В ал. 2 на същата разпоредба изчерпателно са посочени събитията, които могат да се определят като непреодолима сила /извънредни обстоятелства/ по смисъла на чл. 2, § 2 от Регламент № 1306/2013 на Европейския парламент и на Съвета от 17 декември 2013 година относно финансирането, управлението и мониторинга на общата селскостопанска политика и за отмяна на регламенти (ЕИО) № 352/78, (ЕО) № 165/94, (ЕО) № 2799/98, (ЕО) № 814/2000, (ЕО) № 1290/2005 и (ЕО) № 485/2008 на Съвета. В договора е посочено, че за настъпването на което и да е обстоятелство по ал. 2 ползвателят е длъжен да уведоми писмено Фонда в срок до 10 работни дни от датата, на която има възможност да го направи, като представя доказателства за това с надлежни документи, включително, когато е възможно - издадени от компетентен орган, като при неизпълнение на посоченото задължение или при забава, ползвателят не може да се позовава на непреодолима сила. В тази връзка в ДФ „Земеделие“ не е постъпвало уведомление от страна на „М. груп“ ЕООД за настъпване на обстоятелства от значение за изпълнение на инвестицията, както е предвидено в чл. 22 от Договор № 18/04/2/0/00445 от 14.10.2016 г. С Писмо с вх. № 01-172-2600/45#1 от 13.08.2021 г. от „М. груп“ ЕООД е поискана промяна в бизнес плана по Договор № 18/04/2/0/00445 от 14.10.2016 г., което обаче е след извършване на проверките в периодите 06.07.2021 г. - 14.07.2021 г. и 04.08.2021 г. - 05.08.2021 г. и вече констатирани нередности по проекта. С молбата се иска намаляване на продукцията и приходите от нея за последните 3 години на бизнес плана, което следва да се разглежда като частично оттегляне на изпълнението на проекта. С Уведомително писмо изх. № 01-172-2600/45#5 от 19.10.2021 г. на ДФ „Земеделие“ е отказана исканата промяна с мотивите, че бенефициентите могат да оттеглят своите заявления или части от тях, във всеки един момент, при условие че компетентният орган все още не е уведомил бенефициера за грешки, съдържащи се в заявлението, нито е обявил проверка на място. Съгласно чл. 3, ал. 2 от Регламент за изпълнение (ЕС) № 809/2014 на Комисията от 17 юли 2014 г., когато компетентният орган вече е информирал бенефициера за евентуални случаи на неспазване в документите, посочени в §1, или когато компетентният орган е уведомил бенефициера за намерението си да извърши проверка на място или когато при проверката се установи неспазване, не се разрешава оттегляне по отношение на частите на тези документи, засегнати от неспазването. В допълнение следва да се има предвид и че в разпоредбата на чл. 3 от Закона за мерките и действията по време на извънредното положение, обявено с решение на Народното събрание от 13.03.2020 г., и за преодоляване на последиците, изчерпателно са изброени сроковете, които спират да текат до отмяната на извънредното положение. В чл. 4 до чл. 6 от същия закон включително са регламентирани сроковете по време и след отмяната на извънредното положение, както и по време и след извънредната епидемиологична обстановка, като констатираните в настоящия акт неизпълнения не попадат в предвидените от закона хипотези, и не отменят изпълнението на задълженията, произтичащи от договора за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ.

С оглед гореизложеното правилно и обосновано е определен размер на финансова корекция за група III 52 333, 16 лева, явяващи се 100% от цялата изплатена субсидия.

4/. При извършване на проверката на място след плащане е установено, че не е изпълнено задължението на ползвателя да води всички финансови операции, свързани с подпомаганите дейности, отделно в счетоводната си система, съгласно изискванията на чл. 15, т. 1 от Договор № 18/04/2/0/00445 от 14.10.2016 г. Констатирано е, че отчитането на произведената продукция от краве сирене и кисело мляко не се води в отделни подсметки в счетоводната система, а за извършените финансови операции и стопански дейности липсват счетоводни документи.

Съгласно чл. 15 от Договор № 18/04/2/0/00445 от 14.10.2016 г., ползвателят се задължава от датата на сключването на този договор до изтичане на съответния мониторингов период: т. 1 да води всички финансови операции, свързани с подпомаганите дейности, отделно в счетоводната си система или като използва счетоводни сметки с подходящи номера.

С разпоредбата на чл. 53, ал. 1 от Наредба № 20 от 27.10.2015 г. за условията и реда за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по подмярка „Инвестиции в преработка/маркетинг на селскостопански продукти“ от ПРСР 2014 – 2020 е регламентирано, че бенефициентът е длъжен да води всички финансови операции, свързани с подпомаганите дейности, отделно в счетоводната си система или като използва счетоводни сметки с подходящи номера от датата на сключване на договора за предоставяне на финансова помощ до: т. 1 три години от датата на получаване на окончателно плащане - за бенефициенти, които са микро-, малки или средни предприятия по смисъла на чл. 3 от Закона за малките и средните предприятия.

Посоченото задължение на ползвателя попада в група III от Правилата и съгласно § 1, т. 5 от ДР на Правилата, тежестта на неспазването е определена като средна, а степента е определена като частична. При така установените данни и относима нормативна уредба размерът на сумата за възстановяване на база установената продължителност се определя като 5% от размера на оторизираната финансова помощ по проекта се умножи по установеното времетраене на нарушението в месеци, отнесено към периода на мониторинг в месеци. В конкретния казус времетраенето на нарушението е от дата на окончателно плащане /17.07.2019 г./ до дата на извършената контролна проверка на място след плащане - 05.08.2021 г. или изчислено като период е 24 месеца. С оглед на това, санкцията правилно е определена в размер на 1 744, 44 лева, представляващи 5% от изплатената по договора субсидия, умножено по установеното времетраене на нарушението в месеци, отнесено към периода на мониторинг в месеци (5% от 52 333, 16 лева*24/36).

Правилно, в съответствие със закона и установените по казуса факти и обстоятелства е определен и размерът на окончателната финансова корекция в размер на 52 333, 16 лева. Съгласно разпоредбата на чл. 11, ал. 2 от Правилата, при установени неспазвания, които попадат в различни групи, съгласно приложението, размерът на подлежащата на възстановяване финансова помощ се кумулира като сбор от най-високите размери, определени за всяко от неспазванията в съответната група, съгласно ал. 1. В конкретния случай най-високият размер за група II е 9 425, 00 лева, а за група III - 52 333, 16 лева. Съгласно чл. 12 от Правилата, размерът на подлежащата на възстановяване финансова помощ от всички намаления и оттегляния съгласно правилата, не може да надвишава общия размер на оторизираната по договора финансова помощ. По Договор № 18/04/2/0/00445 от 14.10.2016 г. е оторизирана финансова помощ в размер на 52 333, 16 лева. С оглед изложеното общият размер на наложената финансова корекция следва да е именно 52 333, 16 лева, явяваща се 100% от цялата изплатена субсидия.

В обобщение на всичко изложено до тук съдът намира, че оспореният акт е постановен от компетентен орган, в предписаната от закона форма и при спазване на административнопроизводствените правила, правилно приложение на материалния закон и в съответствие с целта на закона. Жалбата срещу него, като неоснователна, следва да се отхвърли.

По разноските

С оглед изхода на делото и на основание чл. 143, ал. 3 от АПК ответникът по жалбата има право на разноски в общ размер на 900, 00 лева, от които 800, 00 лева депозит за вещо лице по СИЕ (л. 212 от делото) и 100, 00 лева юрисконсултско възнаграждение, чийто размер, съдът определя на основание чл. 24, изр. второ от Наредбата за заплащането на правната помощ. Разноските следва да се присъдят в полза на юридическото лице, в чиято структура се намира едноличният административен орган, издал акта, т.е. в полза на ДФ „Земеделие“, който фонд има качеството на юридическо лице, съгласно чл. 11, ал. 1 от ЗПЗП.

 

Така мотивиран и на основание чл. 172, ал. 2 от АПК, съдът

 

Р Е Ш И:

 

ОТХВЪРЛЯ оспорването по жалба на „М. Груп“ ЕООД, със седалище: гр. Русе против Решение № 18/04/2/0/00445/4/01/04/02, изх. № 01-2600/6912#4 от 29.11.2022 г., издадено от Заместник-изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“.

ОСЪЖДА „М. Груп“ ЕООД, ЕИК 202379070, със седалище и адрес на управление: гр. Русе, ул. „Плиска“ № 17, вх. 1, ет. 4, ап. 10, представлявано от М.Г.М. да заплати на Държавен фонд “Земеделие”, със седалище и адрес на управление: гр. София, бул. “Цар Борис III“ № 136, сумата от 900 лева – разноски по делото.

Решението подлежи на касационно обжалване пред Върховния административен съд в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

                                                        СЪДИЯ: