Р А З П О Р Е Ж Д А Н Е
№ 288
гр. Габрово, 17.03.2023 година
В ИМЕТО НА НАРОДА
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД
– ГР. ГАБРОВО в закрито съдебно заседание от
седемнадесети март, две хиляди и двадесет и трета година в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: ЕМИЛИЯ КИРОВА-ТОДОРОВА
като разгледа материалите по
адм. дело № 47 по описа за 2023 година и за да се произнесе взе предвид
следното:
Производството
по настоящото адм. дело е образувано въз основа на депозирана в деловодството
на Административен съд Габрово /АСГ/ жалба вх. № СДА-01-466 от 10.03.2023 г.,
подадена от Община Габрово, против Заповед № 58 от 27.02.2023 г. на и.д.
изпълнителен директор на ИАОС - София.
С оспорения
акт, на основание процедура по чл. 12 от Наредбата за разделно събиране на
битови отпадъци и третиране на биоразградими отпадъци, във вр. с чл. 43, ал. 5,
чл. 31, ал. 1 т. 3 от Закона за управление на отпадъците /ЗУО/, във вр. с §.11
от ПР на Наредба № 7 от 19.12.2013 г. за реда и начина на изчисляване и
определяне размера на обезпеченията и отчисленията, изисквани при депониране на
отпадъци и съгласно Заповед № РД-352 от 29.05.2017 г. на министъра на околната
среда и водите, се приема, че постигнатата степен на рециклиране, определена по
посочения в акта метод 4 от Приложение № 1 на Решение на Комисията от
18.11.2011 г., е 47%. На основание чл. 12, ал. 4 от Наредба за разделно
събиране на биоотпадъци и третиране на биоразградими отпадъци, във вр. с чл.
31, ал. 1, т. 3 от ЗУО, са определени общините, изпълнили целите по този закон
за календарната 2020 г., както неизпълнилите тези цели, като Община Габрово
попада във втория списък, на неизпълнилите тези цели.
Жалбата против
акта е депозирана на 10.02.2023 г. от лице с правен интерес и против подлежащ
на съдебно оспорване АА. Към административната преписка не са приложени
доказателства за начина и датата на съобщаване на акта на жалбоподателя, поради
което съдът следва да изиска служебно такива с оглед установяване редовността и
допустимостта на жалбата.
В жалбата си Община
Габрово възразява по законовите изисквания, свързани със спазване на
процесуалния и материалния закон. Нарушен е срокът по чл. 12 от Наредбата за
разделно събиране на биоотпадъците и третиране на биоразградимите отпадъци
/наричана по-долу накратко Наредбата за разделното събиране/. Информацията за
изпълнението на целите на чл. 31, ал. 1 от ЗУО е публикувана в началото на
месец септември, 2022 г., а е следвало да се публикува до края на септември, 2021
г. и до 20.11. да се определят общините, които са изпълнили и които не са
изпълнили тези цели. Заповедта е издадена едва на 27.02.2023 г. – повече от
година след нормативно определения срок. Освен това заповедта не съдържа ясни
мотиви – посочените в нея правни норми не съставляват волеизявление относно
начина на взимане на решението и причините за това, липсват въведени и посочени
количествени показатели за изчисляване на посочения процент. Посочването на
метода е недостатъчно, за да се мотивира процесният ИАА в тази връзка. Налице е
неяснота на основанието на което се издава заповедта. Възразява се срещу това,
че НСИ е включил в информацията за образуваните битови отпадъци и генерираните
количества такива, които са строителни, образувани през 2020 г. и по този повод
общината е уведомила ИАОС за включването им /отпадъците от група 17/, като това
противоречи на Решението на ЕК от 18.11.2011 г., но въпреки това
административният орган не е взел това възражение предвид. С включването на
тези отпадъци във формулата се увеличава неоснователно знаменателят, а от там
се намалява пропорционално процентът на рециклиране на отпадъците. В процесния
АА административният орган се е мотивирал със Закона за статистиката /ЗСт/ и не
е посочил какви количества образувани битови отпадъци приема за база при това
изчисление, което прави актът немотивиран и непълен. Количеството битови
отпадъци е информация, съставляваща част от данните, ползвани при изчисляването
по формулата на Методиката по чл. 31, ал. 1 от ЗУО и е информация, която пряко
касае жалбоподателя, поради което отсъствието на тази информация е съществено
нарушение на изискванията за форма на акта и не може да се преодолее под
формулировката за „статистическа тайна“. Нарушен е принципът на истинността ва
административния процес, според който на преценка подлежат всички факти и
доводи от значение за случая. Вместо това са цитирани неотносими правни норми.
Твърди се, че Община Габрово е изпълнила целите на закона, като твърдението е
предвидено да се докаже посредством екологична експертиза с поставена задача.
Направено е искане за информация от НСИ относно отчетеното количество
образувани битови и „сходни“ отпадъци, като и за предадените за рециклиране
такива през 2020 година.
Жалбата е
депозирана директно в АС – Габрово, поради което и на основание чл. 152, от АПК
съдът следва служебно да изиска от административния орган – автор на заповедта,
която се обжалва, преписката по издаване на акта в цялост.
Съдът следва
да конституира страните в производството и да насрочи делото за разглеждане в
о.с.з.
С оглед на
гореизложеното и на основание чл. 153, ал. 1, чл154, ал. 1,пчл. 170, във вр. с
чл. 9, ал. 4, Административен съд Габрово
РАЗПОРЕДИ:
КОНСТИТУИРА страни в производството:
1. Жалбоподател – Община Габрово, с адрес за призоваване: гр. Габрово,
пл. Възраждане № 3.
2. Ответник – изпълнителен директор на Изпълнителна агенция по околна
среда при Министерство на околната среда и водите, с адрес за призоваване: гр.
София, бул. „Цар Борис Трети“ № 136, п.к. 251.
НАСРОЧВА делото за разглеждане в о.с.з. за 25.04.2023 от 11.15 ч., за
когато на страните да се изпратят призовки.
УКАЗВА на
жалбоподателя, че в негова тежест е да докаже изпълнението на целите по чл. 31,
ал. 1 от ЗУО за 2020 г.
УКАЗВА на
ответната страна в 3-дневен срок от съобщаването на настоящия съдебен акт, да представи
по делото преписката по издаването на процесната заповед, както и че в нейна
тежест е да установи съществуването на
фактическите основания, посочени в процесния
ИАА, изпълнението на законовите изисквания при
издаването му; компетентността
на органа и лицето, издало и подписало акта; наличието на основания за
издаването на същия и конкретно – начинът на изчисление на процентното
изпълнение на целта по чл. 31, ал. 1 от ЗУО, което включва не посочване на
правна норма, формула и метод, които са цитирани в заповедта, а конкретно
получената сума от 47 %, като докаже по несъмнен начин какви са точните
количества и процент рециклирани битови отпадъци, кои отпадъци са взети предвид
при изчислението като битови и на какво основание, точните количества
образувани битови отпадъци, по какъв начин са установени те, като се представят
първичните документи, върху които ИАОС е правила изчисленията си, кои видове
битови отпадъци са взети предвид при изчисляването на образуваните такива и на
какво основание, като установяването е отнесено към процесния период –
календарната 2020 година.
ДА СЕ ИЗИСКА
СЛУЖЕБНО от Национален статистически институт информация за общото количество
битови и сходни отпадъци, образувани на територията на Община Габрово за 2020
година, както и за количествата отпадъци, предадени за рециклиране през същата
година, необходими за изчисляване процента на постигане на целите по чл. 31,
ал. 1, т. 3 от ЗУО.
На ответника
да се изпрати копие от депозираната жалба.
Разпореждането
не подлежи на обжалване.
Препис от
същото да се връчи на страните в едно с призовките.
СЪДИЯ:
/ЕМИЛИЯ КИРОВА- ТОДОРОВА/