Разпореждане по дело №47/2023 на Административен съд - Габрово

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 17 март 2023 г.
Съдия: Емилия Кирилова Кирова Тодорова
Дело: 20237090700047
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 13 март 2023 г.

Съдържание на акта

Р А З П О Р Е Ж Д А Н Е

№ 288

гр. Габрово, 17.03.2023 година

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

 

 

             АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ГР. ГАБРОВО в закрито съдебно заседание от седемнадесети март, две хиляди и двадесет и трета година в състав:

                                                           ПРЕДСЕДАТЕЛ: ЕМИЛИЯ КИРОВА-ТОДОРОВА

като разгледа материалите по адм. дело № 47 по описа за 2023 година и за да се произнесе взе предвид следното:

 

 

Производството по настоящото адм. дело е образувано въз основа на депозирана в деловодството на Административен съд Габрово /АСГ/ жалба вх. № СДА-01-466 от 10.03.2023 г., подадена от Община Габрово, против Заповед № 58 от 27.02.2023 г. на и.д. изпълнителен директор на ИАОС - София.

С оспорения акт, на основание процедура по чл. 12 от Наредбата за разделно събиране на битови отпадъци и третиране на биоразградими отпадъци, във вр. с чл. 43, ал. 5, чл. 31, ал. 1 т. 3 от Закона за управление на отпадъците /ЗУО/, във вр. с §.11 от ПР на Наредба № 7 от 19.12.2013 г. за реда и начина на изчисляване и определяне размера на обезпеченията и отчисленията, изисквани при депониране на отпадъци и съгласно Заповед № РД-352 от 29.05.2017 г. на министъра на околната среда и водите, се приема, че постигнатата степен на рециклиране, определена по посочения в акта метод 4 от Приложение № 1 на Решение на Комисията от 18.11.2011 г., е 47%. На основание чл. 12, ал. 4 от Наредба за разделно събиране на биоотпадъци и третиране на биоразградими отпадъци, във вр. с чл. 31, ал. 1, т. 3 от ЗУО, са определени общините, изпълнили целите по този закон за календарната 2020 г., както неизпълнилите тези цели, като Община Габрово попада във втория списък, на неизпълнилите тези цели.

Жалбата против акта е депозирана на 10.02.2023 г. от лице с правен интерес и против подлежащ на съдебно оспорване АА. Към административната преписка не са приложени доказателства за начина и датата на съобщаване на акта на жалбоподателя, поради което съдът следва да изиска служебно такива с оглед установяване редовността и допустимостта на жалбата.

В жалбата си Община Габрово възразява по законовите изисквания, свързани със спазване на процесуалния и материалния закон. Нарушен е срокът по чл. 12 от Наредбата за разделно събиране на биоотпадъците и третиране на биоразградимите отпадъци /наричана по-долу накратко Наредбата за разделното събиране/. Информацията за изпълнението на целите на чл. 31, ал. 1 от ЗУО е публикувана в началото на месец септември, 2022 г., а е следвало да се публикува до края на септември, 2021 г. и до 20.11. да се определят общините, които са изпълнили и които не са изпълнили тези цели. Заповедта е издадена едва на 27.02.2023 г. – повече от година след нормативно определения срок. Освен това заповедта не съдържа ясни мотиви – посочените в нея правни норми не съставляват волеизявление относно начина на взимане на решението и причините за това, липсват въведени и посочени количествени показатели за изчисляване на посочения процент. Посочването на метода е недостатъчно, за да се мотивира процесният ИАА в тази връзка. Налице е неяснота на основанието на което се издава заповедта. Възразява се срещу това, че НСИ е включил в информацията за образуваните битови отпадъци и генерираните количества такива, които са строителни, образувани през 2020 г. и по този повод общината е уведомила ИАОС за включването им /отпадъците от група 17/, като това противоречи на Решението на ЕК от 18.11.2011 г., но въпреки това административният орган не е взел това възражение предвид. С включването на тези отпадъци във формулата се увеличава неоснователно знаменателят, а от там се намалява пропорционално процентът на рециклиране на отпадъците. В процесния АА административният орган се е мотивирал със Закона за статистиката /ЗСт/ и не е посочил какви количества образувани битови отпадъци приема за база при това изчисление, което прави актът немотивиран и непълен. Количеството битови отпадъци е информация, съставляваща част от данните, ползвани при изчисляването по формулата на Методиката по чл. 31, ал. 1 от ЗУО и е информация, която пряко касае жалбоподателя, поради което отсъствието на тази информация е съществено нарушение на изискванията за форма на акта и не може да се преодолее под формулировката за „статистическа тайна“. Нарушен е принципът на истинността ва административния процес, според който на преценка подлежат всички факти и доводи от значение за случая. Вместо това са цитирани неотносими правни норми. Твърди се, че Община Габрово е изпълнила целите на закона, като твърдението е предвидено да се докаже посредством екологична експертиза с поставена задача. Направено е искане за информация от НСИ относно отчетеното количество образувани битови и „сходни“ отпадъци, като и за предадените за рециклиране такива през 2020 година.

Жалбата е депозирана директно в АС – Габрово, поради което и на основание чл. 152, от АПК съдът следва служебно да изиска от административния орган – автор на заповедта, която се обжалва, преписката по издаване на акта в цялост.

Съдът следва да конституира страните в производството и да насрочи делото за разглеждане в о.с.з.

 

С оглед на гореизложеното и на основание чл. 153, ал. 1, чл154, ал. 1,пчл. 170, във вр. с чл. 9, ал. 4, Административен съд Габрово

РАЗПОРЕДИ:

КОНСТИТУИРА страни в производството:

1. Жалбоподател – Община Габрово, с адрес за призоваване: гр. Габрово, пл. Възраждане № 3.

2. Ответник – изпълнителен директор на Изпълнителна агенция по околна среда при Министерство на околната среда и водите, с адрес за призоваване: гр. София, бул. „Цар Борис Трети“ № 136, п.к. 251.

НАСРОЧВА делото за разглеждане в о.с.з. за 25.04.2023 от 11.15 ч., за когато на страните да се изпратят призовки.

УКАЗВА на жалбоподателя, че в негова тежест е да докаже изпълнението на целите по чл. 31, ал. 1 от ЗУО за 2020 г.

УКАЗВА на ответната страна в 3-дневен срок от съобщаването на настоящия съдебен акт, да представи по делото преписката по издаването на процесната заповед, както и че в нейна тежест е да установи съществуването на фактическите основания, посочени в процесния ИАА, изпълнението на законовите изисквания при издаването му; компетентността на органа и лицето, издало и подписало акта; наличието на основания за издаването на същия и конкретно – начинът на изчисление на процентното изпълнение на целта по чл. 31, ал. 1 от ЗУО, което включва не посочване на правна норма, формула и метод, които са цитирани в заповедта, а конкретно получената сума от 47 %, като докаже по несъмнен начин какви са точните количества и процент рециклирани битови отпадъци, кои отпадъци са взети предвид при изчислението като битови и на какво основание, точните количества образувани битови отпадъци, по какъв начин са установени те, като се представят първичните документи, върху които ИАОС е правила изчисленията си, кои видове битови отпадъци са взети предвид при изчисляването на образуваните такива и на какво основание, като установяването е отнесено към процесния период – календарната 2020 година.

ДА СЕ ИЗИСКА СЛУЖЕБНО от Национален статистически институт информация за общото количество битови и сходни отпадъци, образувани на територията на Община Габрово за 2020 година, както и за количествата отпадъци, предадени за рециклиране през същата година, необходими за изчисляване процента на постигане на целите по чл. 31, ал. 1, т. 3 от ЗУО.

 

На ответника да се изпрати копие от депозираната жалба.

 

Разпореждането не подлежи на обжалване.   

 

Препис от същото да се връчи на страните в едно с призовките.            

 

 

 

                                                                          СЪДИЯ:    

                                                                                       /ЕМИЛИЯ КИРОВА- ТОДОРОВА/