АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ВИДИН |
||||||||||
РЕШЕНИЕ № 188 |
||||||||||
гр.
Видин, 17.10.2023 г. |
||||||||||
В ИМЕТО НА НАРОДА |
||||||||||
Административен съд – Видин, |
I административнонаказателен състав |
|||||||||
в публично
заседание на |
двадесет и пети септември |
|||||||||
през две хиляди двадесет и трета година в
състав: |
||||||||||
Председател: |
Антония Генадиева |
|||||||||
Членове: |
Росица Славчева Биляна Панталеева |
|||||||||
при секретаря |
Мария И.а |
и в присъствието |
||||||||
на прокурора |
Кирил Кирилов |
като разгледа докладваното |
||||||||
от съдия |
Биляна Панталеева |
|
||||||||
Касационно АНД № |
222 |
по описа за |
2023 |
Година |
||||||
и за да се
произнесе, съобрази следното: |
||||||||||
Делото е образувано
по жалба с правно основание чл.63в от ЗАНН във вр. с гл.ХІІ от АПК, подадена от
„Йеттел България“ЕАД-гр.София , против решение № 175/04.05.2023г., постановено
по АНД №123/2023г. по описа на Районен съд Видин, с което е потвърдено Наказателно постановление №К-001428/05.01.2023г.
на Директор в Регионалната дирекция за областите Видин , Монтана и Враца към Главна дирекция „Контрол на
пазара“ при КЗП , с което на касатора на основание чл.210в от ЗЗП , във вр. с
чл.68г,ал.1 от ЗЗП е наложено административно наказание „имуществена санкция“ в
размер на 3000 лв .
В жалбата се
развиват съображения, че решението на РС е незаконосъобразно поради
постановяването му в нарушение на закона. Сочи се , че формираното съдийско
убеждение е опорочено като районният съд
не е обсъдил доводите им и изложил мотиви относно процесуалната
законосъобразност на осопреното решение . Сочи , се че са неправилни изводите ,
че наложената санкция кореспондира с обществената опасност на деянието и е
отхвърли алтернативно наведеното възражение за малозначителност на случая. .
Сочи се , че изводите си съдът е направил като изцяло е възприел мотивите на
административния орган , които в наказателното постановление са бланкетни и
генерализирани. Сочи се , че не е изложено от административния орган и не е
установено и от съда по какъв начин конкретно прилаганата от оператора
търговска практика нарушава икономическото поведение на особено уязвима група
потребители , каквито са възрастните хора. Сочи се и че не е ясен критерия , по
които един потребител се разграничава от друг като възрастен. Сочи се , че
липсва изрично посочване на начина , по който се изменя икономическото
поведение на потребителите. Посочено е , че се касае за дееспособно лице ,
„като в случая няма данни над него да е било упражнено някакво насилие“. Изложени
са и други доводи , които по същество представляват оплакване за
бланкетност, неяснота и непълнота на
обвинението.
Иска се да бъде
отменено решението на ВРС и да се отмени наказателното постановление изцяло.
Ответникът по
делото, в писмено становище , оспорва жалбата като неоснователна и моли да се
отхвърли. Претендира се юрисконсултско възнаграждение и се прави възражение за
прекомерност на адвокатското възнаграждение на насрещната страна.
Представителят на
Окръжна прокуратура Видин дава заключение, че жалбата е неоснователна.
Съдът, като прецени
доводите на страните и събраните по делото доказателства в рамките на
посочените от касатора касационни основания и при служебна проверка за
съответствието на решението с материалния закон, намира жалбата за
неоснователна.
Установено е от
въззивния съд, че по жалба на потребител е извършена проверка от служители на
РД на КЗП-Монтана , при която е установено че след телефонно обаждане на
потребители – възрастни хора , същите са уведомени , че следва да приподпишат
договор си за мобилна услуга. След посещение в офиса на оператора на
09.07.2023г. потребителят Б. Г., на
възраст 80 години, подписва допълнително
споразумение към договор за мобилна услуга с мобилен номер ********** с месечен
абонамент 29,99 лв за срока на договора и 45,99 лв след изтичане на срока, допълнително
споразумение към договор за мобилна услуга с мобилен номер +359********* с
месечен абонамент 12,99 лв , договор за лизинг на базови аксесоари общо 5 бр. с обща лизингова цена 104,97 лв,
застрахователна полица за застраховка на устройство с месечна ремия 6,95 лв. На
14.07.2022г. подписва и други договори-за мобилна услуга , за базови аксесоари
и застраховка.Установено е при проверката , че след подписване на договорите
месечние сметки на потребителя са в пъти повече от заплащаните до този момент ,
като са установени ежемесечните суми. След извършената порверка от КЗП е
постигнато споразумение между оператора и потребителя за уреждане на
възникналите спорове между същите и оттегляне на жалбата му до КЗП.
Прието е от
контролните органи , че на 09.07.2022г. от страна на търговеца не е изпълнена
заповед №35/15.01.2015г. на Председателя на КЗП , с която на осонавние
чл.68л,ал.1 във в. с чл.68г,ал.1 от ЗЗП се забранява да прилага нелоялна
търговска практика, описана от органа , като е пирето , че е извършено
нарушение на чл.210в от ЗЗП във вр. с чл.68л,ал.1 от ЗЗП, поради което на дружеството
касатор е съставен АУАН, въз основа на който е издадено и обжалваното
наказателно постановление.
Въз основа на
горната фактическа обстановка въззивният съд е направил обоснован извод, че
касаторът е осъществил съставът на административно нарушение, за което е ангажирана
отговорността му.
Направените от районния съд
изводи са законосъобразни и изцяло се възприемат от настоящата инстанция. По
делото е безспорно, че касаторът е търговец по смисъла на § 13, т. 2 ЗЗП, който
предоставя услуги по смисъла на § 13, т. 14 ЗЗП. За да е налице нелоялна
търговска практика по смисъла на чл. 68 г, ал. 1 ЗЗП, следва да е налице
предлагане, което да противоречи на изискванията за добросъвестност и
професионална компетентност и да променя или да е възможно да промени
съществено икономическото поведение на средния потребител. Съгласно легалната
дефиниция по § 13, т. 28 ДР на ЗЗП "добросъвестност и професионална
компетентност", е степента на специални познания, умения и грижи, които
може да се очаква да бъдат притежавани и проявени от търговеца спрямо
потребителя съгласно почтените пазарни практики и/или принципа за
добросъвестност в сферата на дейност, упражнявана от търговеца. Съгласно чл.68д,ал.1
от ЗЗП търговска практика е заблуждаваща, когато съдържа невярна информация и
следователно е подвеждаща или когато по някакъв начин, включително чрез
цялостното й представяне, заблуждава или е в състояние да въведе в заблуждение
средния потребител, дори и ако представената информация е фактически точна
относно някое от обстоятелствата, посочени в ал. 2, и има за резултат или е
възможно да има за резултат вземането на търговско решение, което той не би
взел без използването на търговската практика. Съобразно чл. 68е, ал. 2 ЗЗП
заблуждаваща е и всяка търговска практика, при която чрез премълчаване, имайки
предвид елементите по ал. 1, търговецът прикрива съществена информация по
смисъла на ал. 1 или я предоставя по неясен, неразбираем или двусмислен начин,
или не я предоставя своевременно, или при която търговецът не посочва своята
истинска търговска цел, ако тя не се разбира от контекста и има за резултат или
е възможно да има за резултат вземането на търговско решение от средния
потребител, което той не би взел без използването на търговската практика.
В случая потребителят е
насочен да сключи процесните договори поради посочена необходимост с оглед
изтичането на срока на договора му, каквато не е била налице . Същият се е явил
още на следващия ден в офис на мобилния оператор за подновяване на договора си
, за да се възползва от предложените му
„промоционални условия , които може да не са актуални към датата на
изтичане на договорите“ . Прилагането на посочената търговска практика не е
спорно и изрично се сочи и от касационния жалбоподател, че именно това е
търговската практика , която се прилага. В търговския обект на 09.07.2022г.
лицето е сключило договор при „промоционални условия“ , с който е предоговорило
месечната си такса от 12,99 лв на 29,99 лв , а след изтичане на срока на
договора на 45,99 лв. Сключен е договор за лизинг на устройство с месечна
вноска 12,99 лв, договор за лизинг на пакет от базови аксесоари-6 броя различни
базови аксесоара , на стойност 104,97 лв , които е възприел като безплатни и
договор за застраховка на устройство с месечна вноска от 6,99 лв месечно. Видно от горните обективни обстоятелства е ,
че потребителят се е явил в търговския обект на дружеството да приподпише
договор с неизтекъл срок поради поканата да направи това предвид предстоящото
изтичане на договора и предлаганите по-благоприятни условия , а е приподписал
същия с явно неизгодни условия-такса надвишаваща заплащаната от него
неколкократно , както и е сключил няколко други ненужни на лицето договора. От
обективно установените факти по делото безспорно се установява , че от страна
на търговеца са извършени действия , които противоречат на изискването за
добросъвестност и професионална компетентност , които са довели в промяна на
поведените на възрастния потребител , но са в състояние да променят поведението
и на средния потребител.
При съвкупната преценка на
доказателствата изводът на Районния съд и административно-наказващия орган за
извършено нарушение на чл.210в във вр. с
чл.68л,ал.1 от ЗЗП е законосъобразен и изцяло се възприема и от настоящата
инстанция. ВРС подробно е изложил съображенията си за потвърждаване на
наказателното постановление , като мотивите му се споделят от настоящата
инстанция и на основание чл… от АПК съдът препраща и към тях.
Неоснователни са
оплакванията в жалбата за липса на мотиви , изложени от районния съд. Видно от
оплакванията в жалбата по същество се изразява несъгласие с мотивите на съда ,
но несъгласието с аргументите на съда не представлява липса на мотиви. Не
представлява порок на решението и обстоятелството , че съдът изцяло е възприел
мотивите , изложени от административния орган, тъй като въззивният съд
осъществява контрол именно върху акта на административиня орган. В случая в
наказателното постановление са изложени подробни и обстойни съображения в
подкрепа на административно-наказателното обвинение , които правилно са
споделени от съда, като споделянето им при правилност и мотивираност на акта не
е порок на съдебното решение . не могат да бъдат споделени и доводите , че не е
ясна възрастовата граница , която следва да се възприеме, за да бъде определен
един потребител като възрастен , тъй като в случая възрастна на конкретния
потребител-80 години, безспорно го определя като възрастен. Крайно неприемлива
е и защитната теза на касатора , че спрямо потребителя не е употребено насилие
при сключването на договорите , и изобщо не следва да бъде коментирана, но
следва да бъде посочено , че именно сключването на договори без да бъде
употребено „насилие“ спрямо потребителя , но при прилагането на нелоялна
търговска практика, е предмет на защитата на потребителя.. Следва да бъде
посочено и че соченото от касатора решение на Европейския съд дали дадена
търговска практика следва да се смята за заблуждаваща също определя контекстът
, в който се прилага тази практика за определящ , като в случая именно в
съответствие с контекста следва направеният от административния орган извод ,
възприет и от районния съд за приложена нелоялна търговска практика, което
сътоветно е довело и до неизпъленние на посочената заповед , основание за
ангажиране на административно-наказателната отговорност на касатора на
основание чл.210в от ЗЗП. Неоснователно е и напревеното възражение за нарушение
на чл.42,т.3 и чл.57,ал.1,т.5 от ЗАНН с оглед обстоятелството , че като дата на
извършване на нарушението е посочена 09.07.2022г. , а са обсъдени месечни
фактури за период от няколко месеца , както и договори от 14.07.2022г.
Безспорно в случая отговорността на касатора е ангажирана за сключените
договори на 09.07.2022г. , като обсъждането на събраните доказателства не влече
неяснота относно обвинението. В случая за сключените договори на 14.07.2022г.
не е ангажирана отговорността на касатора , като това не води до порок на
наказателното постановление нито до неяснота на обвинението. Изрично
неколкократно е посочена датата на нарушението и не е налице неяснота на
обвинението. Не са налице и основания за приложение на чл.28 от ЗАНН .
Нарушението е типично от вида си , а не се различава с изключителност или
крайна малозначителност. Обстоятелството , че е сключено споразумение с
потребителя и са уредени отношенията по благоприятен за потребителя начин
обосновава приложението на санкцията в минималния , предвиден в разпоредбата
размер , при предвидени в разпоредбата размери от 3000 до 70000 лв, но е и
прилагането на разпоредбата на чл.28 от ЗАНН . Предвид гореизложеното съдът
намира, че решението на ВРС, с което е потвърдено наказателното постановление,
е законосъобразно, поради което следва да бъде оставено в сила.
С оглед изхода на делото на
основание чл. 63д, ал. 4 от ЗАНН и чл. 27е от Наредбата за заплащане на
правната помощ, на ответника следва да бъдат присъдени разноски в размер на 80
лева (осемдесет лева) за юрисконсултско възнаграждение.
Воден от горното и на
основание чл.63в от ЗАНН във вр.с чл.208 АПК Административен съд-Видин
РЕШИ:
ОСТАВЯ В СИЛА решение
№ 175/04.05.2023г., постановено по АНД №123/2023г. по описа на Районен съд
Видин .
ОСЪЖДА „Йеттел
България“ЕАД-гр.София , да заплати на Комисията за защита на
потребителя-гр.София , разноски за юрисконсултско възнаграждение в размер на 80/осемдесет/лв.
Решението е
окончателно.
ПРЕДСЕДАТЕЛ: ЧЛЕНОВЕ:1.
2.