Решение по дело №134/2023 на Административен съд - Видин

Номер на акта: 126
Дата: 2 октомври 2023 г.
Съдия: Николай Петров Витков
Дело: 20237070700134
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 12 юни 2023 г.

Съдържание на акта

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ВИДИН

РЕШЕНИЕ №126

Гр. Видин, 02.10.2023 г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

         Административен съд – Видин,

Четвърти административен състав

в публично заседание на

тринадесети септември

през две хиляди двадесет и трета година в състав:

Председател:

Николай Витков

при секретаря

Вержиния Кирилова

и в присъствието

на прокурора

 

като разгледа докладваното

от съдия

 Николай Витков

 

административно дело №

134

по описа за

2023

година

и за да се произнесе, съобрази следното:

 

Производството е по чл.73, ал.4, във връзка с чл.27 от Закона за управление на средствата от Европейските фондове за споделено управление (ЗУСЕФСУ).

Делото е образувано по жалба на Община Белоградчик против Решение от 15.05.2023 г. на Ръководителя на управляващия орган на оперативна програма „Околна среда 2014-2020 г.“ (ОПОС), с което са установени нарушения, допуснати от бенефициента и е определена финансова корекция в общ размер на 10% върху допустимите разходи по ДБФП № BG16M1OP002-2.009-0005-C01 „Белоградчик: Нулеви отпадъци чрез разделно събиране и компостиране в домакинствата”.

Твърди се в жалбата, че решението е постановено при съществени нарушения на приложимия материален закон и допуснати процесуални нарушения.

Иска се от съда да отмени изцяло оспореното решение. Претендира присъждане на съдебни разноски във връзка с производството по делото.

Ответникът по делото Ръководител на УО на ОПОС 2014-2020, оспорва жалбата. Прави искане за присъждане на съдебни разноски.

Безспорно се установява, че между Министерство на околната среда и водите, като Управляващ орган по Оперативна програма „Околна среда 2014-2020 г.“ (ОПОС) – Главна дирекция "Околна среда" и община Белоградчик като бенефициент, е сключен административен договор за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ (ДБФП) № BG16M1OP002-2.009-0005-C01, с който е предоставена сумата в максимален размер до 390 821,64 лева за изпълнение на проект „Белоградчик: Нулеви отпадъци чрез разделно събиране и компостиране в домакинствата”. Този проект е по приоритетна ос „Отпадъци" на ОПОС 2014-2020, която е съфинансирана в размер до 85% от Европейския фонд за peгионално развитие на ЕС. Общата стойност на проекта е 391 062,10 лева, от които 332 198,38 лева от ЕФРР, 58 623,26 лева национално съфинансиране от държавния бюджет на Република България и 240,46 лева недопустими разходи, съфинансирани от страна на бенефициента.

В административния договор изчерпателно са посочени дейностите, които следва да бъдат извършени от бенефициента, индикаторите и срокът за изпълнение. Изрично е уговорено, че в едногодишен срок след изтичане на периода на изпълнение на проекта   УО ще извърши проверка за изпълнението на индикаторите, като ще наложи финансови корекции за неизпълнение им, като приложи  условията на Приложение № 2 на Наредбата за посочване на нередности, представляващи основания за извършване на финансови корекции, и процентните показатели за определяне размера па финансовите корекции тю реда на Закона за управление на средствата от Европейските структурни и инвестиционни фондове, приета с ПМС № 57 от 28.03.2017 г., обн., ДВ, бр. 27 от 31.03.2017 г., в сила от 31.03.2017 г., изм., бр. 68 от 22.08.2017 г., в сила от 22.08.2017 г., изм. и доп., бр. 67 от 23.08.2019 г., в сила от 23.08.2019 г., бр. 19 от 6.03.2020 г., доп., бр. 102 от 23.12.2022 г., в сила от 23.12.2022 г.

Бенефициентът е предприел изпълнение на административния договор, включително след проведена процедура по ЗОП е сключил договори с трети лица за доставка на съдове за компостиране и за организиране и провеждане на публични събития по проекта.

Извършена е предвидената в договора проверка на изпълнението му.

Управляващият орган на ОПОС е регистрирал сигнал за нередност № 1137 от Регистъра на сигналите за нередности в УО, във връзка с установени нарушения по изпълнението на ДБФП № BG16M1OP002-2.009-0005-C01.

На основание чл.73, ал.2 от ЗУСЕФСУ (преди ЗУСЕСИФ), бенефициентът е уведомен с писмо 2-009-0005-4-83/10.03.2023 г. за вида на констатираните нарушения и размера на финансовата корекция,  възможността да се запознае с тях, както и да изложи възражения и да представи доказателства по тях. В отговор са постъпили писмени възражения от 23.03.2023 г., с твърдения за липса на извършени нарушения и искане за прекратяване на процедурата по регистрираната нередност.

Административният орган е констатирал и е приел за извършени следните нарушения във връзка със сигнала за нерадност:

1.1. Неизпълнение на одобрени индикатори, които са свързани с постигането на целите на Оперативна програма „Околна среда 2014-2020 г.“.

Съгласно чл.70, ал.1, т.7 от ЗУСЕФСУ - Финансовата подкрепа със средства от ЕСИФ може да бъде отменена изцяло или частично чрез извършване на финансова корекция за неизпълнение на одобрени индикатори. Съгласно т.6 от Приложение № 2 към чл. 2, ал. 3 от Наредба за посочване на нередности, представляващи основания за извършване на финансови корекции, и процентните показатели за определяне размера на финансовите корекции по реда на Закона за управление на средствата от Европейските структурни и инвестиционни фондове (Приета с ПМС № 57 от 28.03.2017 г.), неизпълнение на одобрени индикатори, които са свързани с постигането на целите на програмата, представлява нарушение, за което, когато изпълнението на одобрените по проекта индикатори е 80 и 89 на сто - размерът на финансовата корекция е 5 на сто.

Квалификация на ФК: Неизпълнение на одобрени индикатори, които са свързани с постигането на целите на програмата, когато изпълнението на одобрените по проекта индикатори е между 80 и 89 на сто - категория нередност по т.6, предл. второ от Приложение № 2  от Наредба за посочване на нередности във връзка с чл.70, ал.1, т.7 от ЗУСЕСИФ/ЗУСЕФСУ, релевантна към неизпълнение на одобрени по проекта индикатори, финансовата корекция в размер на 5%.

Нарушението се изразява в това, че в проектно предложение, въз основа на което е сключения договор, е предвидено повишаване осведомеността, знанията и уменията в общността, чрез активно участие в процеса на стратегическо планиране за намаляване на ТБО чрез прилагане на принципа „нулеви отпадъци“, в т.ч. удължаване живота на вещи и материали, разделно събиране и отклоняване от депониране на отпадъци - стъкло, хартия, пластмаси, опаковки, стари лекарства и др., превенция образуването на биоразградими отпадъци и компостирането им от домакинства в еднофамилни жилищни сгради. Предвидени са дейности: Подготовка на проекта, Изпълнение на демонстрационен проект, Кампании за популяризиране на резултатите от проекта, Организация и управление на проекта и Информация и комуникация, като те са в синхрон със заложените за изпълнение целите в чл.31, ал.1 от ЗУО и Цел 1 за намаляване на вредното въздействие на отпадъците чрез предотвратяване образуването им и насърчаване повторното им използване на Национална програма за предотвратяване на образуването на отпадъци. Посочени са очакваните резултати, а именно Намаляване количеството на битови отпадъци, вкл. посредством предоставяне генерирането на БрБО и компостирането им и Увеличаване на дела на разделно събраните отпадъци. Предвидено е, че целевите групи  включват общо 1069 лица, от които: 305 деца от 7-13 г.; 557 представители на домакинства, обхванати от кампанията от врата на врата; 15 съветници доброволци; 44 проучени фирми; 88 домакинства и обществено обсъждане от 60 лица. Индикатор за изпълнение е „Лица, до които ще бъдат разпространени резултатите от демонстрационния проект“, като целта е 3 654.00 бр. лица.

След извършената законова проверка на място за цялостното изпълнение на дейностите по договора, за индикаторите за изпълнение и резултат са били представени частични доказателства за отчитането им. Индикаторът „Лица, до които ще бъдат разпространени резултатите от демонстрационния проект“ се приема за изпълнен след отчитане на брой посещения на сайта на общината, създадена Фейсбук страница по проекта (брой на последователите) и данни за брой абонати на местните кабелни телевизии и др., но на окончателната проверка не са представени никакви доказателствени документи за отчитане на този индикатор.

От трите предвидени кумулативно изискуеми способа са представени данни само за брой абонати на местните кабелни телевизии. Не са представини доказателства за създадена и администрирана Фейсбук страница или доказателства за осъществени посещения на официалната електронна страница на община Белоградчик, не са представени други алтернативни доказателства, които биха могли да бъдат счетени за релевантни към изпълнението на целения резултат. В разменените между АО и бенефициент официални кореспонденции, община Белоградчик е посочила, че не са предприемани действия по създаване на потребителски профил и страница в социална медия, не е налице информация относно брой посещения на страницата на общинска администрация Белоградчик.  Единствените документи, притежаващи относимо значение, са Справка за брой абонати на кабелна телевизия - Видин, Данни от Google Analytics за потребители на сайт mediaseverozapad.com в периода 08.04.2022-29.06.2022 г. и Справка за тираж на в-к Видин.

АО приел, че последните имат значение по отношение доказването на целения резултат, но не са достатъчни за обезпечаване на заключение за изпълнение на установеното съгласно Проектно предложение и Формуляр за кандидатстване доказване на обективиран индикатор по проекта, тъй като за нито една от представените справки не би могла да се констатира каквато и да е причинно-следствена връзка между предоставена информация и информиран потребител с оглед общото съдържание и липса на каквито и да е доказателства, че регистрираните потребители на интернет сайт mediaseverozapad.com са черпили информация относно процесния проект, финансиран по ОПОС 2014-2020 г. Заключение, че всеки един потребител на цитираната интернет страница е осведомено лице, не отговаря на обективната действителност. Напротив, съществуват редица хипотези, причини и поводи за регистрация на едно лице, като търсената информация може да е от всякакво естество, но не е категорично единствено по отношение на процесния проект. Идентично заключение е приложимо в пълна степен и по отношение на цитирания тираж на вестник Видин. Изданието е насочено към неопределен кръг заинтересовани лица и съдържа различна по естество информация, но не и единствено такава, насочена към изпълнението на проекта.

Основното средство и способ за реализиране и доказване на индикатор „Лица, до които ще бъдат разпространени резултатите от демонстрационния проект“ е нарочно създадена Фейсбук страница съдържаща единствено познавателна информация, такава със справочно, осведомително и популяризиращо значение за процесния проект, а не всякаква друга такава. Липсата на това е частично неизпълнение на одобрените индикатори.

Посочено е, че одобрените индикаторите са мотивирали АО да одобри БФП в конкретен размер, защото чрез тях той е бил убеден, че проектът ще има принос за постигане на целите на оперативната програма. Също така ако бенефициентът бе спазил законовите изисквания и бе определил правилно реалните за постигане цели и резултати от проекта, то проектното му предложение би могло да не бъде одобрено, респ. да бъде финансирано предложение на друг кандидат, който може да го изпълни и с това да допринесе за постигане на публичната цел, за която е обявена схемата.

Прието е, че нарушението има негативно финансово влияние и изпълнява предпоставките на нередност, тъй като неизпълнението на одобрени индикатори, залегнало в Договора, е довело до непостигане на целта на проекта, за който е предоставена БФП.

Нарушението обосновава налагане на финансова корекция по пропорционалния метод, тъй като предвид липсата на възможност да бъде изчислена реалната вреда, не е налице приложимост на диференциалния такъв. Определена е ФК в размер на 5%.

1.2.Неизпълнение на мерките за информация и комуникация.

Съгласно чл.70, ал.1, т.6 от Закона за управление на средствата от Европейските структурни и инвестиционни фондове: Финансова подкрепа със средства от ЕСИФ може да бъде отменена изцяло или частично чрез извършване на финансова корекция при наличие на изчерпателно описани основания, едно от които е по т.6 - неизпълнение на мерките за информация и комуникация, задължителни за бенефициентите. Съгласно т.5 от Приложение № 2 към чл.2, ал.3 от Наредба за посочване на нередности представляващи основания за извършване на финансови корекции, и процентните показатели за определяне размера на финансовите корекции по реда на Закона за управление на средствата от Европейските структурни и инвестиционни фондове (Приета с ПМС № 57 от 28.03.2017 г.), неизпълнение на мерките за информация и комуникация-задължителни за бенефициентите, се определя финансова корекция в размер на 5%.

Квалификация на ФК: Неизпълнение на мерките за информация и комуникация - задължителни за бенефициентите - категория нередност по т.5 от Приложение № 2 от Наредба за посочване на нередности във връзка с чл.70, ал.1, т.6 от ЗУСЕСИФ/ЗУСЕФСУ, релевантна към неизпълнение на мерките за информация и комуникация - задължителни за бенефициентите, финансова корекция в размер на 5%.

Нарушението се изразява в следното:

В проектното предложение в Дейност 5. Информация и публичност, чрез външно възлагане и избран изпълнител за осигуряване на логистика на предвидените кампании и информационни събития по проекта, са определени следните мерки: 1. Разработване и изпълнение на комуникационен план на проекта; 2. Организиране на начална и заключителна пресконференция (2 бр.) по проекта, която включва: организиране и провеждане на две публични събития за по 30 човека, наем на зала, предоставяне на кафе-пауза (кафе/чай, дребни сладки и соленки), логистично съдействие по време на събитието; 3. Изработване и разпространение на информационни материали по проекта.

За изпълнението на дейност Дейност 2. Изпълнение на демонстрационен проект: Добра практика 2. Въвеждане на добра практика за компостиране в домакинствата на биоразградими домакински отпадъци (хранителни отпадъци и зелени отпадъци от градини) като мярка за прилагане на принципа „нулеви отпадъци“.

Сключени са 3 бр. договори с изпълнител „СМАРТ БИЗНЕС КЪМПАНИ“ ЕООД за доставка на съдове за компостиране за нуждите на проекта, с изпълнител „ВСД СЕРВИЗ“ ЕООД за доставка на техническо оборудване за проекта и с изпълнител „АРТИПО“ ЕООД за организиране и провеждане на публични събития по проекта. Последният договор е обвързан с изпълнението на дейност 2: Добра практика 2, дейност 3: А. Кампании за насърчаване на домашното компостиране и прилагането на принципа „нулеви отпадъци“ в общността и Б. Разработване и отпечатване на информационни материали в съответствие с предвидените задачи в Дейност 2. „Изпълнение на демонстрационен проект“ и Дейност 3 „Кампании за популяризиране на резултатите от проекта“ и дейност 5: Информация и публичност от проекта. Услугите включват изпълнение на следните основни дейности: Организиране и провеждане на обучение за устойчиво управление на отпадъците и компостиране в домакинства на съветници-доброволци; Организация и провеждане на кампания в Международната седмица на компостирането „Земята обича компост“; Организиране и провеждане на кампания „Сливи за смет“; Организиране на 2 бр. пресконференции.

За извършените дейности в съответствие с договора по ЗОП на 14.04.2022 г., 13.05.2022 г., 23.05.2022 г. и 27.05.2022 г. са предадени и приети без дефекти и отговарящи на изискванията за качество изготвените материали (изчерпателно изброени в протоколите) и без забележки Междинни доклади съответно  № 1, 2, 3 и 4.

Същевременно, при проверката на място от УО е установено, че не са изготвени приетите флаери на тема „Сливи за смет“ - 2000 бр., представени са такива, отпечатани на цветен принтер на обикновена хартия, формат А4, както и не са изготвени заложени и остойностени брошури на План „Нулеви отпадъци“ - 2000 бр.

При същата проверка е установено, че мерките за информация и публичност не са изпълнени в цялост, заложените такива се дублират със заложените за изпълнение дейности в договора с изпълнител „АРТИПО“ ЕООД. Няма ясно разписани дейности, популяризирани са дейностите по проекта, а не самият проект.

При проверката на място е установено наличието на информационна табела по проекта - 2 бр. и Рол-банер със стойка и калъф (пълноцветен печат, размер 85x200 см.).

Прието е, че изпълнените мерки не покриват изискванията на Единния наръчник на бенефициента за прилагане на правилата за информация и комуникация 2014-2020 г., което е основание за налагане на финансова корекция.

Прието е, че нарушението има финансово отражение и то се изразява в липсата на публичност относно обстоятелството, че средствата за осъществяване на дейността са осигурени от Европейския съюз чрез съответния финансов инструмент. Накърнен е основен принцип на ЕС по отношение на повишаването на осведомеността относно социалното значение на проекта и разпространението на неговите резултати, като същевременно не е подчертана финансовата подкрепа от фондовете на ЕС. Комуникационните дейности по проекта са стратегически инструмент за изпълнение на горепосочените принципи, поради което всички информационни и рекламни дейности, насочени към широката общественост, следва да изпълняват правилата за визуализация на програмата.

Нарушението обосновава налагане на финансова корекция по пропорционалния метод, тъй като предвид липсата на възможност да бъде изчислена реалната вреда, не е налице приложимост на диференциалния такъв. Определена е ФК в размер на 5%.

При условията на чл.8, ал.1 от Наредбата за посочване на нередности, за констатирана нередност по приложение № 2 се определя самостоятелна Финансова корекция, като се прилага съответният процентен показател за всяка от тях, размерът на определените Финансови корекции в случая са определени в общ размер на 10% от стойността на засегнатите от нарушението и признати за допустими за Финансиране разходи по сключения ДБФП.

При тези констатации, административният орган е издал обжалваното решение.  

При така установената фактическа обстановка, Съдът намира от правна страна следното:

След извършване на цялостна проверка на законосъобразността на обжалваното решение и на основание чл.168, ал.1 от АПК Съдът приема, че жалбата е допустима, като подадена против подлежащ на оспорване административен акт, с който се засягат права и интереси на жалбоподателя като адресат на акта.

В чл.1, ал.1 от ЗУСЕФСУ се определя националната институционална рамка за управлението на средствата от Европейските фондове при споделено управление (ЕФСУ); реда за предоставяне на финансова подкрепа или безвъзмездна финансова помощ, правилата на определяне на изпълнител от бенефициент на безвъзмездна финансова помощ, правилата за верифициране и сертифициране на допустимите разходи и за извършване на плащанията и на финансовите корекции. Според чл.1, ал.2 от ЗУСЕФСУ средствата от ЕФСУ по смисъла на този закон са средства от Европейския фонд за регионално развитие, Европейския социален фонд плюс, Кохезионния фонд, Фонда за справедлив преход, Европейския земеделски фонд за развитие на селските райони, Европейския фонд за морско дело, рибарство и аквакултури, Фонд "Убежище, миграция и интеграция", Фонд "Вътрешна сигурност" и Инструмента за финансова подкрепа за управлението на границите и визовата политика, предоставени по програми на Република България. За средства от ЕФСУ се счита и предвиденото в програмите национално съфинансиране. В раздел III от глава пета от Закона са регламентирани процедурните правила за администриране на нередности и извършване на финансови корекции. В чл.69, ал.1 от ЗУСЕФСУ е предвидено, че управляващите органи провеждат процедури по администриране на нередности.

В случаят няма спор, че настоящия казус попада в приложеното поле на закона. Съгласно чл.73, ал.1 от същия актът за установяване по основание и размер на финансовата корекция се издава от ръководителя на Управляващия орган. В конкретната хипотеза, обжалваното решение е издадено от Главен директор на главна дирекция „Околна среда“ в Министерство на околната среда и водите, в качеството му на ръководител на Управляващия орган на Оперативна програмаОколна среда 2014-2020 г.“ (ОПОС), предвид представената Заповед № РД – 913/10.10.2022 г. на Министър на околната среда и водите. Следователно оспореният акт е постановен от компетентен орган. Същият е издаден и в предвидената от закона писмена форма - чл.59, ал.2 от АПК, във връзка с чл.73, ал.1 от ЗУСЕФСУ.

Предвид изложеното, Съдът намира, че актът не страда от пороци, водещи до неговата нищожност.

От формална страна решението съдържа фактически и правни основания, с оглед изискванията на чл.59, ал.2, т.4 от АПК - конкретни нарушения на ЗОП. Доколко тези фактически и правни основания са материално законосъобразни и доколко обхващат всички елементи на фактическия състав на определената финансова корекция е въпрос на материална законосъобразност на акта.

Съгласно чл.73, ал.2 от ЗУСЕФСУ преди издаване на решението за определяне на финансовата корекция ръководителят на Управляващия орган е длъжен да осигури възможност на бенефициента да представи в разумен срок, който не може да бъде по-кратък от две седмици, писмени възражения по основателността и размера на корекцията. От доказателствата по делото се установява, че това изискване на закона е спазено. От Община Белоградчик е постъпило възражение, което УО е обсъдил в оспореното решение и в този смисъл е спазил изискването на чл.73, ал.3 от ЗУСЕФСУ.

Съдът намира, че при постановяване на оспореното решение е спазен и материалния закон. По описаната по-горе фактическа обстановка, установена от събраните по делото писмени доказателства, между страните не е налице спор.

Спорният въпрос е дали са налице елементите на определението за нередност, за да се приеме, че наложената финансова корекция е законосъобразна по основание.

Съгласно чл.73, ал.1 от ЗУСЕФСУ финансовата корекция се определя по основание и по размер. Основанията за налагане на финансова корекция са установени в чл.70, ал.1 от ЗУСЕФСУ. Съгласно тази норма финансова подкрепа със средства от ЕФСУ може да бъде отменена изцяло или частично чрез извършване на финансова корекция на изрично посочени основания, като т.6 (в редакцията до 01.07.2022 г.) урежда като такава - неизпълнението на мерките за информация и комуникация, задължителни за бенефициентите, а т.7 урежда като нередност неизпълнението на одобрени индикатори. „Нередност“ по смисъла на чл.2 (36) Регламент № 1303/2013 (съответно чл.2, (7) Регламент № 1083/2006 с оглед на чл. 152, (1) Регламент № 1303/2013), означава всяко нарушение на правото на Съюза или на националното право, свързано с прилагането на тази разпоредба, произтичащо от действие или бездействие на икономически оператор, участващ в прилагането на ЕФСУ, което има или би имало за последица нанасянето на вреда на бюджета на Съюза чрез начисляване на неправомерен разход в бюджета на Съюза. Самите нередности са уредени в Наредба за посочване на нередности, представляващи основания за извършване на финансови корекции, и процентните показатели за определяне размера на финансовите корекции по реда на ЗУСЕСИФ (приета с ПМС № 57/28.03.2017 г., обн., ДВ, бр. 27/31.03.2017 г., с последващи изменения), с която Министерският съвет е определил основните категории нарушения, за които се налагат финансови корекции - чл.2, ал.3 и Приложение № 2 към него. По силата на чл.1 от Наредбата, с нея се посочват както случаите на нередности, съставляващи нарушения на приложимото право, извършени чрез действия или бездействия от бенефициента, които имат или биха имали за последица нанасянето на вреда на средства от ЕСИФ (сега ЕФСУ) и които представляват основания за извършване на финансова корекция по ЗУСЕСИФ (ЗУСЕФСУ), така и минималните и максималните стойности на процентните показатели на финансовите корекции, определяни за нередности на основание чл.70, ал.1, т.1-9 от ЗУСЕФСУ.

По делото е безспорно, че първият елемент на определението за нередност е налице – Община Белоградчик има качеството на икономически субект, защото участва в изпълнението на помощта от ЕСИП. В качеството си на икономически субект, страна по договор за безвъзмездна финансова помощ, участвайки в изпълнението на проект от европейските структурни и инвестиционни фондове, жалбоподателят е осъществил действия по разходване на средства от Европейския съюз.

По отношение на втория елемент от определението за нередност, съдът счита, че също е налице:

По отношение на нарушенията, описани в т.1.1. Неизпълнение на одобрени индикатори, които са свързани с постигането на целите на Оперативна програма „Околна среда 2014-2020 г.“, Съдът приема за правилен извода на АО. Макар и да липсва легално определение, излишно е тълкуването на израза „индикатор“, при положение, че от смисъла е ясно че се касае за „показател“ в смисъла на ЗУСЕФСУ.

Целевата стойност (конкретен брой) на индикатора (показател) „Лица, до които ще бъдат разпространени резултатите от демонстрационния проект“ е взета пред вид при оценяване на проекта при преценката дали предвидените разходи съответстват на поставените цели и очакваните резултати по проекта. Именно въз основа на посочените от жалбоподателя целеви стойности – брой хора, е предвидено, че ДБФП ще бъде сключен при именно тези условия и в този размер - 332 198,38 лева от ЕФРР. След като не е доказал безспорно, че проектът е достигнал 3 654,00 бр. лица, то бенефициентът не е изпълнил посочения от него индикатор/показател. Съдът изцяло споделя мотивите и не счита за нужно да ги преповтаря, относно тежестта на доказването с брой абонати на кабелен оператор, тираж на печатна медия и брой посещения на електронна страница, която не е ангажирана само и единствено с конкретното мероприятие - изпълнение на проект по процесния административен договор.

Представените по делото Удостоверения за получен съд за компост (л.364-781) не представляват достатъчно доказателство за индикатора „Лица, до които ще бъдат разпространени резултатите от демонстрационния проект“, дори и само поради факта на неизпълнение на броя лица. Същото важи и за списъка с участници в художествения пленер (л.363). В този смисъл дори се потвърждава становището за неизпълнение на индикатора. За да е налице един показател, той следва да е изцяло изпълнен, което в случая не е направено.

По отношение на нарушението описано в т.1.2. Неизпълнение на мерките за информация и комуникация, Съдът изцяло споделя доводите на административния орган, че изпълнените мерки не покриват изискванията на Единния наръчник на бенефициента за прилагане на правилата за информация и комуникация 2014-2020 г. По делото не са представени никакви доказателства в подкрепа на обратното. Изложените в жалбата доводи по нищо не се различават от изложените във възражението и те са изчерпателно обсъдени от административния орган. Достигнатите изводи са правилни и законосъобразни.

В настоящето производство жалбоподателят нито сочи конкретно опровержение, нито с доказателства оборва възприетото в административния акт. Неговите доводи не сочат нищо по-различно от твърдяното вече във възражението, което както беше посочено е обсъдено от административния орган и не следва да бъде преповтаряно.

При това положение, изводът на Съда е, че получателят на безвъзмездната финансова помощ е допуснал изчерпателно изброените по-горе нарушения, поради което и финансовата корекция е определена правилно, съобразно тежестта на допуснатите нарушения.

По отношение на третия елемент – нарушението да има или би имало за последица нанасянето на вреда на бюджета на Съюза, Съдът намира следното: в константната си практика ВАС приема, че нито националното законодателство, нито законодателството на Съюза поставят като изискване единствено наличието на реална вреда. Нередност може да съществува и тогава, когато е налице възможност за нанасянето на вреда на общия бюджет, като няма изискване да се докаже наличието на точно финансово изражение. Това тълкуване на разпоредбата на чл.2 (36) Регламент № 1303/2013 е трайно установено и в практиката на Съда на Европейския съюз. Неизпълнението на одобрени индикатори, залегнали в договора, е довело до непостигане на целта на проекта, за който е предоставена БФП. Това обстоятелство винаги води до възможност за настъпване на вреда в бюджета на Съюза. Същевременно ако бенефициентът беше положил дължимата грижа за постигане на заложените от самия него цели, това би довело до по-ефикасно разходване на предоставените от Съюза финансови средства. Нарушението на правото на Съюза и в частност на принципа на публичност и изискванията за информация и визуализация, които обективно се явяват накърнени при липсата на задължителна за посочване информация, винаги е свързано с неблагоприятни последици, тъй като липсва информиране на широката общественост за финансовата подкрепа на Европейския съюз, съответно за начина на разходване на бюджета на Съюза. Това дава основание да се приеме, че ако жалбоподателят не бе допуснал установените нарушения общите разходи по финансиране на дейността биха били по-ниски, а следователно и разходите на Съюза биха били по-малки. Т.е. налице е причинно-следствената връзка между констатираните нарушения и потенциалните вреди за бюджета на Европейския съюз, респективно и финансовото им отражение.

Ето защо Съдът приема, че е налице и третият елемент от описаното по-горе определение и в този смисъл е налице нередност, представляваща основание за извършване на финансова корекция – чл.70, ал.1, т.7 и т.6 от ЗУСЕФСУ.

В оспореното решение органът е изложил мотиви за прилагане на пропорционалния метод по чл.5 от Наредбата, като изрично е посочил, че с оглед на характера на нарушенията, е обективно невъзможно да бъде установено конкретното финансово изражение на вредата. Когато финансовото изражение на нередността (нарушението) не може да бъде точно определено, законодателят е допуснал прилагането на пропорционалния метод за определяне на размера на вредата – чл.72, ал.3 от ЗУСЕФСУ. Налице са и мотиви относно определянето на финансова корекция в размер на 5% за всяко от двете нарушенията и обща корекция от 10% на основание чл.8, ал.2 от Наредбата за посочване на нередности. Следователно се съдържат мотиви и съдът приема, че от формална страна органът е изпълнил задължението си.

Правилно е определена и основата, върху която е определена финансовата корекция – ДБФП № BG16M1OP002-2.009-0005-C01 „Белоградчик: Нулеви отпадъци чрез разделно събиране и компостиране в домакинствата”.

Съгласно административния договор, сключен от Община Белоградчик с Министерство на околната среда и водите за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ – по чл.2, проектното предложение е на стойност 391 062,10 лева, от които     332 198,38 лева се финансират от ЕФРР, 58 623,26 лева национално съфинансиране от държавния бюджет на Република България и 240,46 лева недопустими разходи, съфинаисирани от страна на бенефициента.

Действително налагането на финансова корекция върху собствения принос на бенефициера би превърнало автоматично в тази част финансовата корекция в санкция, нещо което тя, с оглед на чл.4 (1) и (4) от Регламент (ЕО, Евроатом) № 2988/95 на Съвета от 18.12.1995 г. относно защитата на финансовите интереси на Европейските общности (Регламент № 2988/1995), не е. Финансовата корекция е административна мярка по смисъла на чл.4 Регламент № 2988/95, а не административна санкция по смисъла на чл.5 Регламент № 2988/95. Но в случая при положение, че по посочения договор финансирането от ЕФРР надхвърля стойността на проекта, тоест не е засегнат собствения принос от 240,46 лева  на община Белоградчик, то и финансовата корекция правилно е определена върху стойността на договора, който е финансиран със средства от европейските фондове.

В заключение съдът приема, че оспореният административен акт е законосъобразен и в частта относно основата, върху която е изчислен размерът на финансовата корекция.

Предвид гореизложеното съдът намира, че обжалваното решение е издадено от компетентен орган, в изискваната от закона форма, спазени са процесуалните и материалните разпоредби при издаването му, като съответства и на целта на закона, поради което то е законосъобразно и не са налице основания за отмяната му.

Предвид изхода на делото и на основание чл.143, ал.3 от АПК на административния орган следва да бъдат присъдени и разноски в размер на 100,00 лева, представляващи юрисконсултско възнаграждение, съгласно чл.37 от Закона за правната помощ във връзка с чл.25 от Наредба за заплащане на правната помощ.

Воден от горните мотиви и на основание чл.172, ал.2 от АПК, Административен съд Видин

 

Р Е Ш И:

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на Община Белоградчик, представлявана от Кмета на общината, против Решение от 15.05.2023 г. на Ръководителя на управляващия орган на оперативна програма „Околна среда 2014-2020 г.“ (ОПОС), с което са установени нарушения, допуснати от бенефициента и е определена финансова корекция в общ размер на 10% върху допустимите разходи по ДБФП № BG16M1OP002-2.009-0005-C01 „Белоградчик: Нулеви отпадъци чрез разделно събиране и компостиране в домакинствата”, като неоснователна.

ОСЪЖДА Община Белоградчик да заплати на Министерство на регионалното развитие и благоустройството, в качеството на Управляващ орган на Оперативна програма „Региони в растеж 2014-2020 г.”, направените по делото разноски за юрисконсултско възнаграждение в размер на 100,00 (сто) лева.

Решението подлежи на обжалване пред Върховен административен съд в четиринадесетдневен срок от съобщаването му на страните.

 

 

Съдия: