Решение по дело №198/2020 на Окръжен съд - Русе

Номер на акта: 260089
Дата: 6 април 2021 г. (в сила от 16 януари 2023 г.)
Съдия: Аглика Ивайлова Гавраилова
Дело: 20204500100198
Тип на делото: Гражданско дело
Дата на образуване: 14 април 2020 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

№ 260089

 

гр. РУСЕ,...06.IV.. 2021г.

В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

РУСЕНСКИ   ОКРЪЖЕН СЪД............................ГРАЖДАНСКА КОЛЕГИЯ

в публично заседание на..........19 ноември 2021г………………........... в състав :

 

 

               ПРЕДСЕДАТЕЛ:  АГЛИКА ГАВРАИЛОВА  

                   ЧЛЕНОВЕ :                       

 

 

при СЕКРЕТАРЯ................ТОДОРКА НЕДЕВА………...........и в присъствието

на ПРОКУРОРА...................................................................................като разгледа

докладваното от...............СЪДИЯТА ГАВРАИЛОВА...гр.д. N 198 по описа

за 2020г., за да се произнесе, взе предвид :

    Ищецът ДФ «Земеделие», ЕИК121100421, със седалище грофия, представляван от изп.директор В.Г., твърди, че със заявление за „Помощ за реализиране на доброволно поети ангажименти за хуманно отношение към птиците“ № 18/593982/00684, подадено на 25.03.2013г., ответникът И.Д.И. е кандидатствал за предоставяне на държавна помощ за реализирането на доброволно поети ангажименти за хуманно отношение към птиците по следните две мерки: А/ използване на фуражи, съдържащи деоксиниваленол не повече от 2.5мг/кг и Б/ гарантиране на оптимално хранене на птиците, чрез заместване на животински протеини от бозайници и рибно брашно с растителни протеинови заместители и незаменими аминокиселини.По двете мерки ответникът е заявил 26 000 бр. бройлери, в съответствие с еднократния капацитет на животновъдния обект, който представлява птицеферма регистрирана, съгласно Удостоверение за регистрация на животновъден обект от 07.12.2012г. Декларирал, че е запознат с условията и реда посочени в Указанията за прилагане на схемата за държавна помощ,  които са били приети от УС на ДФ „Земеделие“. Ответникът е одобрен за отпускане на посочената помощ, сключен е Договор № 18/593982/00684 за предоставяне на Държавна помощ „Помощ за реализиране на доброволно поети ангажименти за хуманно отношение към птиците“.  В изпълнение на договора, ищецът е наредил по сметката на И., сума за двете мерки в общ размер на 3 243.24лв.

Със заявление от 25.03.2013г., ответникът е кандидатствал за предоставяне на държавна помощ за реализиране на доброволно поети  ангажименти за хуманно отношение към птиците (втори транш) и съответно по негова сметка е преведена сума, съгласно сключения договор и анекс №1, в размер на 14 147.00лв.Съгласно договора от 24.04.2013г., ответникът се е задължил да прилага мерките за които е получена помощта за период от 5 години, считано от датата на първото кандидатстване за съответната мярка и да изпълнява ангажиментите, които е поел с договора и с последващите анекси. При извършени проверки, резултатите от които са обективирани в  контролни листи, е посочено, че ответникът изпълнява мерките и изпълнява задълженията си по договор от 24.04.2013г., но с последващи анекси броят на птиците е бил променян, като в  Контролен лист от 27.01.2015г. е посочено, че И.Д.И. е изпълнил задълженията си по договора по отношение на 14 000бр. бройлери, които представляват птиците, за които е заявил подпомагане за 2014г.В последствие – 30.04.2015г., И. е подал заявление  за „Помощ за реализиране на доброволно поети ангажименти за хуманно отношение към птиците“ за 2015г., като вече е заявил прилагане на мерки А и Б за 39500бр. бройлери, в съответствие с еднократния капацитет на животновъдния обект - птицеферма, регистриран по законоустановения ред, съгласно Удостоверение за регистрация на животновъден обект № 18379/30.04.2015г. На 16.12.2015г., между ищецът ДФ „Земеделие“ и ЗС И.Д.И., във връзка с Указания за прилагане на схемата за подпомагане е сключен Анекс №7 към Договора от 24.04.2013г. за доплащане на втори транш за 2015г. за 39 500бр. бройлери. Съгласно Контролен лист от 02.02.2016г., който обективира резултатите от извършената от БАБХ и ДФ „Земеделие“ съвместна проверка по изпълнение на поетите ангажименти и наличието  на необходимите за това специфични документи, при проверката е установено изпълнение на доброволно поетите с договора от 24.04.2013г. ангажименти за хуманно отношение към птиците по мерки А и Б.

В изпълнение на задължението си за отчитане броя на животните, подпомогнати по държавната помощ за реализирането на доброволно поети ангажименти към птиците през 2015г., ответникът И.И. е предоставил специфичните документи за отчитане на заявените 39 500бр. птици – 24.02.2016г. При извършване на административни проверки на така представените документи, включително и при проверка на собственоръчно подписаните от ЗС И.И. справки, ищецът е установил, че ЗС И. е заредил в един оборот 46 425бр. бройлери и реализирал в същия оборот 42 000бр. птици, при капацитет на животновъдния му обект 39 500бр. бройлери, което представлява надвишение на капацитета на птицефермата с повече от 2 500бр. птици.

          Според ищеца, зареждането на оборота, с който е надвишен капацитета на животновъдния обект е извършено през месец септември 2015г., което се установява с представените с придружително писмо вх.№ 02-180-6500/412 от 24.02.2016г. ветеринарно медицински свидетелства № 006021/16.09.2015г., № 006023/16.09.2015г. и № 006044/22.09.2015г. - съответно 18 000бр., 14 625бр. и 13 800бр. - общо 46 425бр.На 31.03.2016г. И.Д.И. е подал заявление за „Помощ за реализиране на доброволно поети ангажименти за хуманно отношение към птиците“ и е кандидатствал за І-ви транш на държавната помощ за 2016г., като е заявил прилагане на мерки А и Б за 39 500бр. бройлери. Ищецът не е администрирал това заявление, не е сключил анекс за 2016г., тъй като е следвало първо да получи становище на управляващия орган - МЗХ, относно наличието на неизпълнение на установените минимални стандарти за хуманно отношение към птиците по отношение на пределно допустимата гъстота на отглеждане в едно стопанство пилета, регламентирани в чл.3  от Директива 2007/43/ЕО на Съвета от 28.06.2007г.

При извършена проверка от специалисти при БАБХ и ДФ „Земеделие“ на 10.02.2017г. е установено, че към момента на проверката, ответникът няма регистриран животновъден обект, което е обективирано в Контролен лист от 10.02.2017г.За 2017г. ЗС И.И. не е подавал заявление за кандидатстване за държавната помощ от ДФ „Земеделие“. На 28.02.2018г., И. е представил документи за отчитане изпълнението на поетите ангажименти за хуманно отношение към птиците за 2017г. и при извършване на проверка от ДФЗ е установено, че не са представени всички изискуеми специфични документи, като липсват копия на ветеринарномедицинско свидетелство за придвижване на закупени и/или продадени птици, копие от фактури за плащане на продадени или закупени птици за мерки А, Б и В, копие от обобщен документ за отразяване на отпада и копие на обобщен документ за отразяване на смъртността при птиците за съответната партида и др. подробно описани в исковата молба.

Предвид изложеното, поради установеното неизпълнение на минималните изисквания за хуманно отношение при отглеждане на пилета бройлери, неизпълнение на задълженията по т.3.5 и т.4.3 от Договор № 18-593982/00684 от 24.04.2013г. и на основание т.4.5 от Договора, ищецът счита, че има вземане от ответника за сумата 41 427.98лв. главница, както и 5 466.19лв. лихва, за което вземане е депозирал заявление по реда на чл.417 ГПК пред РРС. Издадена е заповед по ЧГД№ 3984/2019г. по описа на РРС. В законоустановения едномесечен срок, ответникът е депозирал възражение, което поражда правния интерес у ищеца да предяви настоящия установителен иск. Иска съдът да постанови решение, с което да признае за установено същестуването на вземането на ДФ Земеделие срещу И.Д.И., каокто следва : сумата в размер на 41427,98лв., представляваща главница по договор №18/593982/00684 от 24.04.2013г. за предоставяне на държавна помощ „ Помощ за реализиране на доброволно поети ангажименти за хуманно отношение към птиците“ и Анекси №№1-6 към него; сума в размер на 5466,19лв, представляваща лихва за забава върху главницата, за периода от 01.03.2018г. до 25.06.2019г., законна лихва върху главницата, считано от 26.06.2019г. /датата на подаване на заявлението за издаване на заповедта за незабавно изпълнение/, до окончателното изплащане на дължимите суми, сумата от 937,88лв. разноски по делото за държавна такса, както и 150лв юрисконсултско възнаграждение, за които е издадена заповед за изпълнение на парично задължеине по реда на чл.417 ГПК. 

В срока за отговор по чл.131 ГПК, ответникът оспорва иска. Не оспорва обстоятелство, че е сключил с ищеца договор от 24.04.2013г. за подпомагане с Държавна помощ по програма „Помощ за реализиране на доброволно поети ангажименти за хуманно отношение към птиците“, по две мерки: използване на фуражи, съдържащи деоксиниваленол не повече от 2.5мг/кг и гарантиране на оптимално хранене на птиците, чрез заместване на животински протеини от бозайници и рибно брашно с растителни протеинови заместители и  незаменими аминокиселини. Твърди, че представил на ДФЗ всички необходими изискуеми документи за отчитане на изпълнението по договор и по сключените в последствие анекси в предвидените срокове.Оспорва размера на помощта и санкцията към нея, като твърди, че описания брой реализирани птици, в справката за отчитане броя на животните подпомогнати  по държавна помощ през 2013г. е съгласно броя на птици отразени във Ветеринарно медицинските свидетелства /ВМС/. Броят на реализираните птици според ВМС е 25 000бр., а броя на подпомогнатите птици е 26 000бр.Ответникът твърди, че броят на отразени във ВМС птици е ориентировъчен. Видно от актовете за ликвидация на отчетената партида във фермата сумарно са заредени 26 610бр. птици, а са реализирани 25 485бр.Счита, че ако „се наложи тезата на ищеца, според която за отчетени птици се признават само реализираните и то съгласно броя птици записани във ВМС, който възлиза сумарно на 25 000бр., следва от фактическа гледна точка да бъдат признати за отчетени, реално реализираните птици, а именно 25 485бр. През 2014г. е кандидатствал за подпомагане на 14 000 бр. птици по мерки А и Б и е представил в предвидените срокове всички необходими документи.На 11.08.2015г. страните са подписали Анекси №№ 3, 4 и 5 и Протокол за прихващане. По отношение на изпълнение на мерките през 2014г. е налице изпълнение на всички задължения. Счита, че ДФЗ неправилно е определил полагащата се помощ за 2014г. Прилага таблица от която става ясно, че за 2014г. по мярка А му се полагат 1 226.40лв., а по мярка Б - 8 891.40лв., а помощта е определена с коефициент на редукция и вместо полагащата се помощ в общ размер за двете мерки - 10 117.80лв. е определена - 7 082.46лв. За разликата от 5 665.96лв., ответникът заявява, че предявява насрещен иск.

В отговора излага подробни съображения и за това, че неправилно е определена и помощта по Анекс № 4 от 11.08.2015г., както и помощта по Анекс № 5 от 11.08.2015г., като в следствие на неправилното определяне на помощта по Анекс №4, ДФЗ не е изпълнил задължение в размер на 728.47лв., по Анекс № 5 -  841.80лв.Във връзка с помощта за 39 500бр. птици, за която  е подал заявление през 2015г. са подписан Анекс № 6 от 02.09.2015г. и Анекс № 7 от 16.12.2015г. Твърди, че и за 2015г. ДФЗ неправилно е определил размера за полагащата се помощ, като конкретно сочи, че по Анекс №6 помощта е определена с коефициент на редукция  0.825 и вместо полагаща се помощ в размер на 28 546.65лв. е получена сумата 23 550.99лв. Във връзка с изпълнение на мерките през 2015г., ответникът заявява, че е представил всички необходими, специфични документи, като в контролния лист подписан от д-р Н.Н.– гл.инспектор и официален ветеринарен лекар в ОБДХ - Русе е отразено изпълнение на всички ангажименти от бенефициента, без да има забележки за отстраняване.Ответникът счита, че констатациите на служителите на ДФЗ, не са коректни, тъй като те не познават структурата на животновъдния обект, квадратурата на сградите, броя на заредените  и налични птици.Така например в писмо с изх.№ 13-3138 от 08.07.2016г. на д-р П.П-И., което приложено от ищеца е направено заключение в отсъствие на основни документи, с които служителите на ДФЗ са разполагали, но не са приложили, а именно контролен лист при кандидатстване и контролен лист на мястото на проверката.

          През 2016г. ответникът е кандидатствал за подпомагане за 39500бр. птици по мерки А и Б, като 31.03.2016г. е подал в предвидените срокове съответното заявление, но ищецът не е подпомогнал земеделския производител и не е сключил анекс за подпомагане през 2016г., въпреки че ответникът е спазил всички указания.За 2017г. не е подавал  заявление за подпомагане като земеделски стопанин.В отговора са изложени подробни съображения за неоснователност на претенциите. Ответникът заявява, че липсата на регистриран животновъден обект към датата на която е можел да подаде заявление за подпомагане, лишава бенефициента от възможността за кандидатстване и получаване на помощ, но не го лишава от възможността да прилага съответните мерки. Твърди, че разполага със свой собствен недвижим имот в гр. Русе, в който отглежда 32бр. бройлера за лични  нужди, който отговаря на легалното определение за животновъден обект, дадено в Наредба 26/15.08.2008г.

Ответникът твърди, че птиците не са били гъсто населени и са били хранени само с растителна храна, в която не са влагани животински примеси, каквато е декларацията представена пред служители на ищеца. Стриктно е спазвал мярка Б - „Гарантиране на оптимално хранене на птиците, чрез заместване на животински протеин от бозайници и рибно брашно с растителни протеинови заместители и незаменими аминокиселини“. Счита, че е изпълнил всички задължения по договора сключен с ищеца и предявения установителен иск е изцяло неоснователен. Моли искът да бъде отхвърлен, като неоснователен и необоснован по основание и  размер и съдът да обезсили издадения изпълнителен лист по ч.гр.д.№ 3984/2019г. по описа на РРС.

След преценка на събраните доказателства, съдът приема за установено следното :

По делото не е спорно и от приложеното ч.гр.д.№3984/19г. по описа на РРС, се установява, че въз основа на заявление, подадено от ДФ Земеделие на 26.06.2019г.,  е издадена заповед № 2003/26.06.2019 г.  за изпълнение на парично задължение въз основа на документ по чл. 417, т. 2 от ГПК, с която е разпоредено длъжникът И.Д.И.,*** да заплати на заявителя въз основа на извлечение от задължение по партида по договор № 18/593982/00684 от 24.04.2013г. за предоставяне на държавна помощ "Помощ за реализиране на доброволно поети ангажименти за хуманно отношение към птиците" и анекси към него, следните суми: сумата от 41427,98лв, представляваща главница по договор 18/593982/00684/24.04.2013 г. за предоставяне на държавна помощ "Помощ за реализиране на доброволно поети ангажименти за хуманно отношение към птиците"; сумата от 5466,19лв, представляваща лихва за забава върху размера на вземането по договора за периода от 01.03.2018 г. до 26.06.2019 г.; ведно със законната лихва върху главницата, считано от 26.06.2019г. до окончателното й изплащане и 1087,88лв. разноски по делото.В срока по чл. 414, ал. 2 от ГПК длъжникът е подал  възражение  против заповедта за изпълнение, в което заявява, че не дължи сумата в посочения размер.На основание чл. 415, ал. 1 от ГПК  на заявителя е указана възможността да предяви иск за съществуване на вземанията си срещу длъжника.

По делото не се спори и от писмените доказателства се установява, че ответникът И.Д.И. е регистриран като земеделски производител от 07.12.2012 г., видно от представената регистрационна карта, издадена от Областна дирекция "Земеделие“-гр.Русе/л.20/.Подал е заявление №18/593982/00684/25.03.2013г. за получаване на държавна помощ за реализиране на доброволно поети ангажименти за хуманно отношение към птиците по две мерки за един транш – използване на фуражи, съдържащи деоксиниваленол не повече от 2, 5 мг/кг и гарантиране на оптимално хранене на птиците чрез заместване на животински протеини от бозайници и рибно брашно с растителни протеинови заместители и незаменими аминокиселини за 26000 броя птици – бройлери – мярка А и мярка Б -л.13.Към заявлението са приложени удостоверение регистрация на животновъден обект, според което същият е с капацитет за 30000бр. пилета бройлери – л.34, както и контролен лист за проверка на животновъдния обект, предназначен за отглеждане на бройлери, за спазване правилата за хуманно отношение към тях /л.24/, както и всички други документи, изискуеми по Указания за схема за държавна помощ за реализирането на доброволно поети ангажименти за хуманно отношение към птиците за 2013 г.-л.35, приложими към момента на подаване на заявлението от ответника.

 

 

 

Въз основа на заявлението и на основание т. 51 от Насоките на общността за държавните помощи в секторите на земеделието и горското стопанство 2007-2013; чл. 12, ал. 1, т. 2 от ЗПЗП

;ЗВМД и наредба № 25/2008 г. за минималните изисквания за хуманно отношение при отглеждане на кокошки носачки и Наредба №26 от 2008г. за минимални изисквания за хуманно отношение при отглеждането на пилета бройлери, както и утвърдени Указания от УС на ДФ"Земеделие " с решения от 23.03.2015 г. и 21.04.2015 г., е подписан договор № 18/593982/00684/24.04.2013 г. за предоставяне на държавна помощ "Помощ за реализиране на доброволно поети ангажименти за хуманно отношение към птиците" през 2013г. Според т. 1. 1. от договора, с него ДФ "Земеделие " предоставя държавна помощ за реализиране на доброволно поети ангажименти за хуманно отношение към птиците през 2013 г. на земеделски производители, регистрирани по Наредба №3/99г. за изпълнение на доброволни ангажименти, поети за най-малко 5 години.

Помощта покрива разходи при отглеждане на птиците, които надхвърлят съществуващите към момента задължителни стандарти по член 5 от Регламент (ЕС) № 73/2009 г. и Приложение ІІ към него и други задължителни изисквания, наложени с вътрешното законодателство по три възможни мерки, като страните по договора са приели за приложими двете от тях, за които ответникът е подал заявлението. Общата сума, която ДФ "Земеделие" се е задължил да предостави на земеделския стопанин по двете мерки, е в размер на 3243,24лв. Размерът на помощта е изчислен на животинска единица, при коефициент за превръщане на брой бройлери в животински единици от 0, 003, на база дневна ставка/при 365 дни/, съгласно таблица по т. 7 от Указанията. Размерът на плащането по първи транш по схемата за 2013г. е определен, като максималният интензитет на помощта / за 12 месеца/ е редуциран в рамките на първите три месеца /помощта са предоставя за 90дни/. Доплащането се извършва при втори транш за 275дни, като за целта се сключва анекс за втори транш. Съгласнот.3. 5. от договора, земеделският стопанин се задължава да прилага мерките, за които е получил помощта за период от 5 години, считано от датата на първото кандидатстване по съответната мярка. В раздел ІV.Отговорности от договора са предвидени последиците при неизпълнение на поетите от земеделския производител задължения. По т. 4. 1. - при констатиране на по-малък брой животни от заявените при кандидатстване, за които са получени финансови средства, той възстановява съответната част от получената помощ, ведно със законната лихва от датата на получаването им. По т. 4. 2. – при непредставяне на посочените в указанията за прилагане на схемата документи в срок до 31.01.2014 г., възстановява получените средства за съответната мярка, ведно със законната лихва от датата на получаването им. По т. 4. 3. – при представяне на изискуемите документи в срок, но когато същите не съответстват и не доказват изпълнението на дейностите за доброволно поетите ангажименти, възстановява получените средства по мярката, ведно със законната лихва от датата на получаването им. По т. 4. 5. – при констатиране на неизпълнение на задължението по т. 3. 5./да прилага мерките за срок от 5 години/, вземането на Фонда става изискуемо и земеделският стопанин възстановява получените средства по мярката, ведно със законната лихва от датата на получаването им. В т. 4. 7. е предвидено, че договорът не може да се променя по отношение на страни по договора, предмет на подпомагане, както и не са допустими прехвърляния на права и задължения по него.анекс № 1 от 24.04.2013г. към договора е променен раздел I-предмет на договора, относно размера на предоставената държавна помощ, като се допълва с размера на следните суми : 1716лв по мярка А и 12441лв по мярка Б или общо14157лв.Ищецът е изпълнил задължението да преведе по посочената от земеделския стопанин банкова сметка ***, на 29.04.2013г.

С Анекс от 03.06.2013г. размера на помощта се допълва, както следва : със сумата 89,86лв по мярка А и 651,46лв по мярка Б, общо 741,32лв преведени по банкова сметка ***.06.2013г.-вж.л.59. С исковата молба са представени специфичните документи за отчитане на заявените 26000бр птици. В справка, подписана от земеделския производител, за отчитане броя на животните –л.71, същият е посочил, че са били заредени 26610бр птици, а са реализирани 25000бр.Представени са ветеринарно-медицинските свидетелства за транспортиране на животни.От приетата съдебно-икономическа експертиза се установява, че за 2013г. ищецът е изплатил на ответника по мярка А 2198,98лв, а по мярка Б-15942,58лв.-за 26000бр. бройлера, или общо 18141,56лв. Съгласно експертизата, за 25000бр се дължат по мярка А-1568,40лв и по мярка Б-15329,40лв, общо 16897,80лв..вж. отг. на въпрос 4. И въпрос 5.Изплатени са повече 1243,76лв.

От приетото заключение  се установява, че размерът на помощта, договорена с анекси №№3, 4 и 5 от 11.08.2015г., към договор №18/593982/00684 от 24.04.2013г. за предоставяне на Държавна повощ „помощ за реализиране на доброволно опети ангажименти за  хуманно отношение на птиците“, която ДФ „Земеделие“ трябва да заплати за 2014г. е 1809,06лв.Изчисленията са направени, като е съобразено, че ЗС И.И. е заредил ЖО /животински обект/ 7051-1379 на 20.10.2014г. с 14000бр. бройлери.От 20.10.2014г. до 31.12.2014г. има 73дни. За 365дни се полагат 10117,80 без коефициент за редукция – 10117,80лв:365=27,72лв/ден. Както беше посочено, периодът е 73дни или общо 2023,56лв.След прилагане на коефициентите за редукция сумата е 1809,06лв. Както беше посочено по-горе, за 2013г Фонд Земеделие е изплатил с 1243,76лв вповече,  предвид по малкия брой предадени птици. Със споразумение за прихващане от 11.08.2015г. страните са се споразумели от сумата, дължима за 2014г. - 1809,06лв, да се приспадне 1243,76лв платени вповече за 2013г. и лихви върху тази сума в размер на 286,66лв. След извършено прихващане на земеделския стопанин е изплатена сумата от 278,66лв-за 2014г.

От писмените доказателства и от данните по приетата експертиза се установява, че на 30.04.2015г. ответникът е подал заявление за „Помощ за  реализирането на доброволно поети ангажименти за хуманно отношение към птиците“ за държавна помощ за 2015г, като е заявил прилагане на мерки А и Б за 39500бр. бройлери.Определена е полагаема годишна държавна помощта в общ размер на 28546,45лв., като е предоставено извлечение от ИСАК/Интегрираната система за администриране и контрол/ за пълния капацитет на ЖО от 39500бр.бройлери.На 03.09.2015г. ищецът е превел по сметка на ответника сума в размер на 18594,13лв, а на 16.12.2015г. – 2883,21лв. – за 39500бр.Установено е, че от 01.01.2015г. до 29.04.2015г./119дни/ответникът е заредил ЖО с капацитет 14000бр. От 30.04.2015г.-31.12.2015г./246 дни/ ЖО е имал капацитет 39500бр.Според изчисленията на вещото лице, в случай, че ЖО има капацитет 39500бр, помощта е съответно 0,00198лв/ден за бр. За периода от 119дни възлиза на 3298,68лв, а след прилагане на коефициент за редукция сумата е – 2721,41лв. За периода от 246дни същата възлиза на 15872,72лв.Така общата сума за получаване по Анекс №6 е 18594,13лв.По Анекс 7 следва да получи сумата от 2276,38лв. – за период от 119дни след редукция, но е получена сума от 2883,21лв. или със 606,83лв. повече, което според ищеца се дължи на погрешно изчисление.В заключението на вещото лице е посочено, че изплатените от ДФ „Земеделие“ по сметка на ответника И.Д.И. суми, представляващи Държавна помощ „Помощ за реализиране на доброволно поети ангажименти за хуманно отношение към птиците“ е общо 41427,98лв., като лихвата за забава за периода  01.03.2018г.-25.06.2019г. е 5546,75лв.-ищецът претендира 5466,19лв.

Не се спори, че на 31.03.2016г. И. е  подал заявление за кандидатстване за предоставяане на помощ за 39500бр птици, по мерки А и Б, но не е сключен анекс. Ищецът не е подпомогнал земеделския производител. Не се спори, че през 2017г. ответникът не е подал заявление за подпомагане.

Относно твърдението в исковата молба, че през 2015г. ответникът е реализирал в един оборот 46425бр бройлери и е реализирал в същия оборот 42000бр, следва да се посочи, че това се установява от справката на л.262 за отчитане броя на животните. Същевременно в контролен лист от 21.05.2015г. за проверка на животновъдни обекти, предназначени за отглеждане на бройлери за спазване правилата за хуманно отношение към тях /л.216-219/, проверяващото длъжностно лице е удостоверило, че максималната гъстота на бройлерите, които се отглеждат в помещението, не надвишава 33кг/кв.м., както и че на птиците се осигурява свобода на движение в ъсответствие с физиологичните им потребности. В контролен лист от 02.02.2016г. от извършена проверка от длъжностни лица при ОДБХ-Русе,   за прилагане на схема за държавна помощ за реализирането на доброволно поети ангажименти за хуманно отношение към птици, не са отразени забележки по нито едно от изискванията, в .ч. за гъстота/л.240/.

С покана за доброволно изпълнение изх.№01-181-6500/28 от 19.02.2019г. ищецът е уведомил ответника, че съгласно т.4.3 и т.4.5 от Раздел IV.Отговорности на сключения договор от 24.04.2013 г.,  следва в срок от 14 дни да възстанови получените средства в размер на 41427,98лв., ведно със законната лихва „към датата на издължаването“/не е посочен начален момент на лихвата. Длъжникът е предупреден, че при липса на доброволно изпълнение, ще бъдат предприети действия за събиране на вземането по съдебен ред.

Относно изпълнение на ангажиментите за 2015г. следва да се отбележи, че според указанията за предоставяне на помощта през 2015 г., изпълнението на задълженията от страна на птицевъдите до края на срока, не е обвързано с финансово подпомагане от страна на фонда за целия период /т. 12. 3-Допълнение с Протокол на УС №77 от 2015г./. Това е предвидено и в указанията за прилагане на мерките за 2016 и 2017г.Както беше посочено, за изпълнението на поети ангажименти през 2015г. са извършени проверки и са съставени контролни листи.

Както беше посочено, на 31.03.2016г. земеделският стопанин отново  е подал заявление за предоставяне надържавна помощ за реализиране на доброволно поети ангажименти за хуманно отношение към птиците по мерки А и Б, за 39500бр птици.Представил е изискуеми документи.Представил е и извлечение от таблица за изчисление на държавната помощ по ИСАК, според която полагаемата помощ по мярка А е 3460,20лв, а по мярка Б-25086,45лв или общо 28546,65лв.В контролен лист за проверка от 10.03.2016г. е удостоверено, че в обекта няма обособен изолатор и няма влагомер.Издадено е предписание.От контролен лист за извършена на 10.02.2017г. проверка за прилагане на схема за държавна помощ за реализиране на доброволно поети ангажименти за хуманно отношение към птици, се установява, че към момента на проверката няма животновъден обект, собственост на И.И.. Същият е бил собственик на ЖО №7051-1379 до 02.08.2016г.Констатирано е още, че доставчикът на фураж е различен от декларирания.Във връзка с отчет на дейността ответникът е представил ветеринарно-медицински свидетелства за привижване на животни, от м.май 2016г., според които е предал за клане общо 14100бр.

Със заповед №69 от 16.02.2018г. на директор ДФ „Земеделие“-ОД-Разград, е разпоредена проверка във връзка с кандидат И.Д.И. за държавна помощ „Помощ за реализирането на доброволно поети ангажименти за хуманно отношение към птиците“ за 2017г. В контролен лист за извършена проверка от 21.02.2018г. проверяващите са удостоверили, че кандидатът И.И. няма регистриран животновъден обект.Като забележка от кандидата е вписано, че обектът в с.Червена вода-за бройлери, през м.август 2016г., е прехвърлен на друго лице и е преустановил дейността на самия обект.

През 2017г. ЗП И.И. не е подавал заявление за подпомагане, но с придружително писмо вх.№02-180-6500/1785/28.02.2018г. И. е представил документи във връзка с „поети ангажименти за 2017г.“, между които и „експедиционна бележка за предадени 32бр. угоени бройлери“.

Не е спорно по делото, че приз 2016г. и през 2017г. ищецът не е предоставял на ответника помощ за реализиране на доброволно поети ангажименти за хуманно отношение към птиците.

Предвид изложеното съдът приема следното :

Предявените установителни искове са по чл. 422, ал. 1 от ГПК, във връзка с чл. 415, ал. 1 от ГПК вр. чл.79 и чл.86 ЗЗД, предявени от ДФ"Земеделие " срещу длъжника И.Д.И., получил държавна помощ, за установяване съществуване на вземания, предмет на издадена заповед за изпълнение по чл. 417 от ГПК с постановено незабавно изпълнение.Исковата претенция е допустима. Заявена е в едномесечния срок по чл. 415, ал. 1 от ГПК, от легитимирано лице-заявителят в заповедното производство, като е налице пълна идентичност между материалното право, чието изпълнение се претендира по специалния ред на заповедното производство и правото, чието установяване се иска в исковото производство. Идентичността обхваща всички индивидуализиращи признаци на вземането, вкл. основание, размер, пасивно и активно задължени лица.

Обективираното в отправената от ищеца до ответника покана за доброволно изпълнение за връщане на даденото по договора, следствие неизпълнение на задълженията по него, съставлява изявление за неговото разваляне.По делото е установено, че страните са изпълнявали задължения по договора за 2013,2014 и 2105г., като ищецът е превеждал съответни парични суми, ответникът е предавал угоените бройлери. За 2015г. вследствие на грешни изчисления от страна на ищеца, на ответника е заплатена сума със 606,83лв повече от полагаемата.От справка, изготвена и подписана от земеделския поризводител, се установява, че през 2015г. е бил превишен капацитета на птицефермата с повече от 2500бр. птици, т.е. не е спазено изискването за определена гъстота.Не се спори, че за 2016г. и 2017г. страните не са договаряли суми и такива не са изплащани.

По делото следва да бъде обсъден следния спорен въпрос – Неизпълнението или неточното изпълнение  от земеделския стопанин на дейностите за период от срока на договора, обуславя ли задължението му да възстанови на фонда, всички получени средства по мярката ?

Съдът намира, че тълкуването на договора и указанията на Фонда за прилагане на схемата на Държавна помощ „Помощ за реализирането на доброволно поети ангажименти за хуманно отношение към птиците“, за всяка съответна година от процесния период, налага следния извод : Държавната помощ се предоставя за реализиране на поети ангажименти за хуманно отношение към птиците.

При сключване на договора е постигнато общо съгласие за предоставяне на държавна помощ за 2013 г. – вж.чл.1. Предмет на договора.Земеделският стопанин се е задължил да прилага мерките, за които е получена помощта за период от пет години, като за всяка следваща година се сключват анекси, обусловени от подаваните ежегодни заявления за получаване на държавна помощ с данни за капацитет на обекта и брой птици. Посочването в договора за 2013 г. на съответния брой птици съответства на подаденото преди неговото сключване заявление от страна на земеделския производител.Това налага извода, че със сключване на договора за земеделския стопанин не е възникнало задължение през целия петгодишен срок да отглежда само и единствено един вид птици и то точно определен брой. Същият обаче е задължен да спазва установените изисквания за отглеждане – И по двете мерки осъществяваните дейности имат за цел гарантиране здравето на птиците и именно за изпълнението на тези дейносит се извършват допълнителни разходи, които се финансират от субсидията..

Неизпълнението на доброволното поетите ангажименти за хуманно отношение към птиците през 2015г., не поражда задължението на земеделския стопанин да възстанови на фонда всички получени помощи по мярката, а само получените за съответната година на неизпълнението. В тази връзка съдът приема, че за фонда не възниква право да иска от земеделския стопанин връщане на всичко получено по договора от момента на неговото сключване, а само авансово полученото за съответната година, през която не са отглеждани птици или не са отглеждани според изискванията за хуманно отношение. Съгласно т. 3 от Указанията, помощта се предоставя годишно за покриване на допълнителни разходи или пропуснати ползи, свързани с изпълнение на доброволни ангажименти, поети за най-малко 5 години. Изпълнението на поетите ангажименти се отчита за всеки период отделно, както и подпомагането се извършва за всяка година, в зависимост от заявените птици за отглеждане и мерки за прилагане. Следователно и неизпълнението на част от задълженията не съставлява пълно неизпълнение на поетите ангажименти, а санкцията за неизпълнението следва да бъде съответна на него. В такъв смисъл е разпоредбата на т. 10.6. от приетите през 2015 г. Указания на УС на фонда, според която при неизпълнение на задължението за прилагане на мерките, за които е получена помощта (т. 10. 3.), земеделският стопанин възстановява получените средства за неизпълнение на мярката, ведно със законната лихва, за съответната година. Ето защо ответникът дължи връщане на предоставената за 2015г. субсидия – 21477,34лв и за тази сума вземането съществува. По делото е установено, че през 2016г и 2017г. не е получавана държавна помощ, поради което ответникът не дължи възстановяване на парични суми за този период.

 Предвид изложената фактическа обстановка съдът приема за установено, че искът е основателен за сумата 21477,34лв-предоставена за 2015г., когато е налице неточно изпълнение на поетите задължения за хуманно отношение към птиците.Законната лихва за процесния период е 2875,57лв.Претенциите на ищеца за разноски в заповедното производство са основателни до размер на 637,06лв, от които 487,06лв за държавна такса и 150лв. за юрисконсултско възнаграждение.

С оглед изхода на спора ответникът дължи на ищеца разноски в исковото производство, съобразно уважената част от претенциите – 487,06лв за държавна такса, 150лв за юрисконсултско възнаграждение и 181,76лв. за експертиза. Ищецът дължи на ответника разноски в размер на 961,34лв. съобразно отхвърлената част от исковете, или ответникът дължи на ищеца 494,55лв по компенсация.

Мотивиран така съдът

 

Р    Е    Ш     И :

 

ПРИЗНАВА ЗА УСТАНОВЕНО по отношение на И.Д.И., ЕГН**********,*** съществуване на вземанията на Държавен фонд „Земеделие“ за сумата 21477,34лв главница по Договор №18/593982/00684 от 24.04.2013г. за предоставяне на Държавна помощ „Помощ за реализиране на доброволно поети ангажименти за хуманно отношение към птиците“ и Анекси №№1,2,3,4,5 и 6 към него, както и на сумата 2875,57лв лихва за периода от 01.03.2018г.-25.06.2019г., ведно със законната лихва върху главницата, считано от 26.06.2019г. до окончателното й изплащане, за които е издадена заповед № 2003 от 26.06.2019г. за изпълнение на парично задължение въз основа на документ по чл.417 ГПК,  по ч.гр.д.№3984/19г. на Русенския районен съд.

 ОТХВЪРЛЯ исковете над посочените размери, като неоснователни.

ОСЪЖДА И.Д.И., ЕГН**********,*** да заплати на ДФ „Земеделие“ – София 494,54лв сумата разноски по компенсация.

Решението може да се обжалва пред Великотърновския апелативен съд в двуседмичен  срок от връчването му на страните.

 

 

                                

                                                             СЪДИЯ :