АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ВИДИН |
|||||||||
РЕШЕНИЕ № 13 |
|||||||||
Гр. Видин,
24.01.2023 г. |
|||||||||
В ИМЕТО НА НАРОДА |
|||||||||
Административен
съд – Видин, |
I административнонаказателен състав |
||||||||
в публично заседание на |
Шестнадесети януари |
||||||||
през две хиляди двадесет и втора година в състав: |
|||||||||
Председател: |
Антония Генадиева |
||||||||
Членове: |
Биляна Панталеева Росица Славчева |
||||||||
при секретаря |
Мария Иванова |
и в присъствието |
|||||||
на прокурора |
Кирил Кирилов |
като разгледа докладваното |
|||||||
от съдия |
Росица Славчева |
|
|||||||
Касационно АНД № |
241 |
по описа за |
2022 |
година |
|||||
и за да се произнесе,
съобрази следното: |
|||||||||
Делото е образувано по касационна жалба с
правно основание чл.63в от ЗАНН, във връзка с чл.208 и следващите от АПК,
подадена от А.Ц.И., против решение № 300/21.10.2022 г., постановено по АНД № 677/2022
г. по описа на Районен съд Видин. С касираното решение е потвърдено наказателно
постановление (НП) № 354/08.06.2022 г. на директор на РДГ-Берковица, с което на
касатора А.Ц.И. *** е наложено административно наказание глоба в размер на 300.00
лева, на основание чл.257, ал.1, т.2 от ЗГ, за нарушение по чл.15, ал.1, т.1 от
Наредба № 1/30.01.2012 г. за контрола и опазването на горските територии
(НКОГТ).
В жалбата се развиват подробни съображения за това, че
решението на Районен съд Видин е незаконосъобразно. Иска се да бъде отменено
оспореното решение, като бъде отменено НП. В с.з. касатора, чрез адв.Т. подържа
жалбата и излага доводи по същество.
Ответникът по касационната жалба, редовно призован, не
взема становище по касационната жалба.
Представителят
на Окръжна прокуратура Видин дава становище, че жалбата е неоснователна.
Административен съд Видин, като взе предвид събраните по делото писмени и гласни доказателства, доводите на страните и посочените касационни основания в жалбата, прие за установена следната фактическа обстановка: На 05.04.2022г. свид. И. Н. - горски инспектор при РДГ-Берковица извършил проверка на дневника за експорт на дървесина, съхраняван от администрацията на ГКПП „Дунав мост - 2“ и по-специално на 10 бр. превозни билети. Установил, че А.И. в качеството си на лице упражняващо частна лесовъдска практика е издал ПБ № ********** от 21.02.2022г. на МПС с рег.№ ВН 1703 АК за повторен превоз на дървесина, на база издаден предходен ПБ №********** от 14.02.2022г. за МПС с рег. №ВН 2012 АК, като за последното МПС било отразено в дневника, че е на 14.02.2022г. е преминало през границата на страната и е навлязло в територията на Р.Румъния. Като дата на извършване на деянието е посочена 21.02.2022 г., като дата на откриване отново – 21.02.2022 г., а като място: територията на РДГ-Берковица.
Въз основа на констатациите бил съставен АУАН № 354/06.07.2022
г., по който уличеният не направил възражения. Въз основа на установените факти
било издадено процесното пред ВРС постановление.
За да постанови обжалваното решение, първоинстанционният
съд приел, че въззивната жалба е неоснователна,
а нарушението за извършено от обективна и субективна стрна.
При така установената
фактическа обстановка съдът намира следното от правна страна: касационната жалба
е подадена в установения в чл.211, ал.1 от АПК срок и от субект, който има
интерес от обжалването, поради което е допустима, а разгледана по същество е
основателна.
При така установената горна фактическа обстановка ,
Съдът намира, че решението на ВРС е неправилно, издаденото НП е незаконосъобразно.
След като обсъди доводите на
страните и обжалваното първоинстанционно решение, настоящият съдебен състав
намира, че направените от първоинстанционния съд изводи са неправилни и не
почиват на събраните доказателства по преписката. Основателни са изложените
твърдения за допуснати съществени нарушения на процесуални правила в
касационната жалба.
В АУАН като нарушени са
посочени нормите на чл. 15, ал. 1, т. 1 от НКОГТ във връзка с чл. чл. 257,
ал. 1, т. 2 от ЗГ, и в процесното НП също.
С оглед обстоятелството, че чл. 257 от
ЗГ урежда
санкцията, а чл. 211 от
ЗГ,
правомощието на лицата – респективно качеството на нарушителя, то обсъждането
на нарушението се свежда до приложената разпоредба на чл. 15, ал. 1, т. 1 от
НКОГТ. Според нея се забранява "издаването на превозни билети в нарушение
на изискванията, определени с тази наредба и/или със заповедта за
определяне на съответния образец". От така цитираната разпоредба е видно,
че тя също е обща такава и следва да препрати към конкретно посочване на
нарушените изисквания, за да е ясно кои са те.
Административнонаказващият
орган обаче се е ограничил до посочване на въпросната обща разпоредба, без да
изясни установеното от него деяние коя точно разпоредба нарушава, респ. къде са
уредени въпросните изисквания, които са нарушени. В този смисъл и нае става
ясно и какви точно са те. До фазата на касационното производство, остава
неизяснена правната квалификация на нарушението. Не става ясно каква е
конкретната нарушена правна норма, респ. къде са уредени изискванията, които са
нарушени, за да е изпълнено изискването на чл. 57, ал.
1, т. 6 от ЗАНН.
Съгласно разпоредбата на чл. 36, ал.
1 от ЗАНН,
административнонаказателното производство се образува със съставяне на АУАН,
където обвинението за съответното административно нарушение следва да бъде
пълно, точно и ясно, съответно да отговаря на изискванията по чл. 42, ал.
1 от ЗАНН.
Неясното обвинение е съществено нарушение на императивните разпоредби, с което
се нарушава правото на защита на уличеното лице, обуславящо незаконосъобразност
на НП. Това нарушение не е отчетено от състава на ВРС.
Изводите, обратни на тези в
оспореното решение, са за неспазване на формалните изисквания относно
съдържанието на АУАН и НП по чл. 42, т.
5 и чл. 57, ал.
1, т. 6 от ЗАНН, с което е нарушена възможността на нарушителя да разбере правните рамки
на административното обвинение, респ. да упражни правото си на защита в
производството.
Без да е налице коректно и
правилно посочена нарушената правна норма, както в АУАН, така и в НП и да се
предполага какво е имал предвид при издаването на НП, административно -
наказващият орган, както и да се налага наказание въз основа на предположения е
недопустимо.
Посочените обстоятелства,
относно неконкретизирането на нарушената правна норма и твърденията от страна
на наказващият орган в тази насока в АУАН и в НП, водят до незаконосъобразност
на НП. Още повече, че едва когато нарушението е коректно и правилно описано,
включително и е посочена нарушената правна норма, едва тогава нарушителят би
могъл да организира адекватна защита и съответно да ангажира доказателства. В
противен случай е налице нарушаване на правото му на защита, което от своя
страна е категорията на съществените такива, които не биха могли да бъдат
санирани от която и да било съдебна инстанция и при наличието, на които
обжалваното НП подлежи на отмяна.
НП е незаконосъобразно и не
би могло да се приеме, че това е порок, който може да бъде саниран в съдебното
производство.
Според Административния съд
посочените по – горе доводи са достатъчни за отмяна на решението на ВРС, с
което е постановена отмяната на НП, поради което не е необходимо обсъждането на
останалите доводи и твърдения на страните във връзка със съществото на спора.
С оглед гореизложеното
решението на районния съд, като неправилно следва да бъде отменено, а вместо
него бъде постановено друго по съществото на правния спор, с което да бъде
отменено атакуваното НП.
С оглед изхода на спора и
направеното своевременно искане за присъждане на разноски от касационния
жалбоподател, такива му се дължат от бюджета на органа, издал отменения акт, на
основание чл. 143, ал. 1 от АПК, във вр. с чл. 63д, ал. 1 от ЗАНН. В производството пред
първоинстанционния районен съд, жалбоподателят, чрез процесуалния си
представител – адв. Т., е формулирал своевременно искане за присъждане на
разноски, в настоящото производство – също. С оглед така формулираните искания,
предвид изхода на спора и на основание посочените разпоредби на чл. 63д, ал. 1 от ЗАНН, във вр. с чл. 143, ал. 1 от АПК, в полза на касатора следва
да се присъди сумата общо в размер на 650.00 лева., 300.00/триста/ лева за
платено адвокатско възнаграждение пред районен съд и 350.00 /триста и петдесет/
лева за адвокатско възнаграждение пред АС Видин.
Водим от горното и на
основание чл. 63в от ЗАНН във
вр. с чл. 208 АПК, Административен съд –
Видин
Р Е Ш
И:
ОТМЕНЯ решение № 300/21.10.2022 г., постановено по АНД № 677/2022
г. по описа на Районен съд Видин, с което е потвърдено
наказателно постановление (НП) № 354/08.06.2022 г. на директор на РДГ-Берковица, вместо което ПОСТАНОВЯВА:
ОТМЕНЯ наказателно постановление (НП) № 354/08.06.2022 г. на директор
на РДГ-Берковица, с което на А.Ц.И. *** е наложено административно наказание глоба
в размер на 300.00 лева, на основание чл.257, ал.1, т.2 от ЗГ, за нарушение по чл.15,
ал.1, т.1 от Наредба № 1/30.01.2012 г. за контрола и опазването на горските
територии (НКОГТ).
ОСЪЖДА РДГ Берковица да заплати на А.Ц.И. сумата от
650.00 лева представляваща разноски по делото
Решението не подлежи на
обжалване.
ПРЕДСЕДАТЕЛ: ЧЛЕНОВЕ: 1.
2.