Решение по дело №704/2022 на Административен съд - Враца

Номер на акта: 15
Дата: 12 януари 2023 г. (в сила от 12 януари 2023 г.)
Съдия: Миглена Раденкова
Дело: 20227080700704
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 17 ноември 2022 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

 

№ 15

 

гр. Враца   12.01.2023 г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ВРАЦА, АДМИНИСТРАТИВНОНАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ, в публично заседание на 16.12.2022 г. /шестнадесети декември две хиляди двадесет и втора  година/ в състав:

 

 ПРЕДСЕДАТЕЛ: МИГЛЕНА РАДЕНКОВА

ЧЛЕНОВЕ: ТАТЯНА КОЦЕВА

        КРАСИМИР ГЕОРГИЕВ

 

при секретаря МАРГАРИТКА АЛИПИЕВА и с участието на прокурора  ВЕСЕЛИН ВЪТОВ, като разгледа докладваното от съдия РАДЕНКОВА КАН дело № 704 по описа на АдмС – Враца за 2022 г. и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 208 и сл. от АПК във връзка с чл. 63в от ЗАНН.

Образувано е по касационна жалба на Държавна агенция за метрологичен и технически надзор /ДАМТН/ – София, против Решение № 106 от 12.10.2022 г., постановено по АНД 278/2022 г. по описа на Районен съд – Бяла Слатина, с което е отменено наказателно постановление № НЯСС-107 от 10.05.2022 г., издадено от Председателя на ДАМТН – София.

В жалбата се твърди, че оспореното решение е незаконосъобразно, необосновано и неправилно, поради постановяването му в нарушение на материалния и процесуалния закон. Излагат се аргументи, че нарушението е доказано по безспорен начин, а с отменения санкционен акт административнонаказателната отговорност е насочена към субект на императивно заложено в закона задължение за изпълнение на предписание, дадено от контролен орган с констативен протокол. Иска се отмяна на решението и потвърждаване на НП. Претендират се разноски.

Ответникът, Д.п. „У.и с.н.я.“, редовно призован не се представлява в с.з. В депозиран писмен отговор по касационната жалба от процесуалния му представител юрисконсулт М.В.К., оспорва жалбата като неоснователна, а решението намира за правилно и законосъобразно и моли да бъде оставено в сила. Претендира разноски по делото.

Представителят на Окръжна прокуратура – Враца дава мотивирано заключение за допустимост, но неоснователност на касационната жалба. Счита, че предписанията дадени по реда на Закона за водите са отправени само и единствено към собственика на водните обекти, какъвто ответника в настоящото производство не е и моли решението, като правилно да бъде оставено в сила.

По делото не са представени нови писмени доказателства за установяване на касационните основания.

Настоящият съдебен състав, като взе предвид наведените в жалбата доводи и съображения, становището на ответника, доказателствато по делото и след извършване на служебна проверка съгласно чл. 218,  ал. 2 от АПК, приема  за установено следното:

Касационната жалба е подадена от надлежна страна в законоустановения срок, против валиден и допустим съдебен акт, подлежащ на оспорване, поради което е процесуално допустима. Разгледана по същество, същата е и основателна по следните съображения:

Предмет на касационен контрол за законосъобразност е Решение № 106 от 12.10.2022 г. на Районен съд – Бяла Слатина, постановено по АНД № 278 по описа на съда за 2022 г., с което е отменено наказателно постановление № НЯСС-107 от 10.05.2022 г. на Председателя на ДАМТН – София. С последното на основание чл. 200, ал. 1, т. 39 от Закона за водите /ЗВ/ н.Д.п. „У.и с.н.я.“ /ДПУСЯ/, е наложена имуществена санкция в размер на 1 000 лв., за неизпълнение на задължение по чл. 190а, ал. 2, във вр. с ал. 1, т. 3 от ЗВ. От фактическа страна административнонаказателното обвинение се основава на извършена на 12.10.2021 г. на основание чл. 190, ал. 4, т. 2 от Закона за водите, проверка на язовир „Кокошарника“, находящ се в поземлен имот с идентификатор 67845.45.182 в землището на с. Соколаре, община Бяла Слатина, с предоставени права за управление на ДПУСЯ, съгласно Акт за публична държавна собственост № 3765/16.12.2019 г. Вследствие на проверката, чрез обход и оглед на малка язовирна стена и съоръженията към нея и преглед на документацията от експлоатацията е установено, че бързотока и енергогасителя след преливника са разрушени поради ерозия, т.е. че не е изпълнено от собственика на язовира, предписанието дадено с КП № 03-01-35/19.04.2021 г. на ГД „Надзор на язовирните стени и съоръженията към тях“, а именно: „Да се извършат ремонтно-възстановителни работи по бързотока и енергогасителя на преливника за привеждането им в експлоатационно състояние“, със срок за изпълнение 30.09.2021 г.

За да отмени НП районният съд е приел, че същото е съобразено с нормата на чл. 57 от ЗАНН, като съдържа всички изискуеми реквизити, нарушението е описано точно и ясно, ведно с обстоятелствата, при които е извършено, спазени са сроковете по чл. 34 от ЗАНН, но неправилно е ангажира административнонаказателна отговорност на ДПУСЯ, което не е собственик на язовира и не е субект на задължението за изпълнение на дадените с КП предписания по чл. 190а, ал. 1, т. 3 и по чл. 138а, ал. 3, т. 5 от ЗВ.

Решението е незаконосъобразно, като постановено при неправилно приложение на материалния закон.

Действително в конкретния случай процесният язовир е публична държавна собственост, след като с Договор за дарение № Д-Д-1/13.09.2019 г. /л. 31 от АНД № 278/, Община Бяла Слатина го е дарила на Областния управител на Област Враца и е предоставен за у.н.д.п. „У.и с.н.я.“, съгласно т. 10 от Акт за публична държавна собственост № 3765/16.12.2019 г. на основание чл. 139а, ал. 6 от ЗВ /л. 33 АНД № 278/. Съгласно разпоредбата на чл. 139д от ЗВ, при осъществяването на своята дейност ДПУСЯ има правата и задълженията на собственик на язовирните стени и съоръженията към тях на язовирите по чл. 138б и предоставяните по чл. 139а, ал. 5 и 6.

След като цитираната за нарушена и в АУАН и в издаденото въз основа на него НП разпоредба на чл. 190а, ал. 2 от Закона за водите, предвижда задължение на собствениците на язовирни стени и съоръжения към тях да изпълняват предписанията по ал. 1, т. 3 и по чл. 138а, ал. 3, т. 5, а по волята на законодателя санкционираното предприятие е създадено да упражнява от името на държавата правата и задълженията на собственик на язовирите, публична държавна собственост, именно ДПУСЯ е субект на задължението по чл. 190а, ал. 2 от ЗВ, неизпълнението на което е скрепено със санкция по чл. 200, ал.1, т. 39 от същия закон. От друга страна административнонаказателното обвинение в санкционния акт е надлежно обосновано с описание на всеки един от релевантните факти за наличието на съставомерно от обективна страна деяние. Посочени са както съдържанието и срока за изпълнение на даденото на ДПУСЯ задължително предписание по чл. 190а, ал. 1, т. 3 от ЗВ, така и констатациите от извършената последваща проверка, относно състоянието на язовира за обосноваване на извода, че това предписание не е било изпълнено, в нарушение на изискването по чл. 190а, ал. 2 от ЗВ.

Правната квалификация на нарушението съответства на фактическото му описание и правилно е приложена  санкционната  норма по чл. чл. 200, т. 39 от ЗВ. С оглед на обстоятелството, че за констатираното нарушение е наложено наказание в минимален размер, не следва да се обсъжда наличието на смекчаващи или отегчаващи обстоятелства при определянето му, а същото  следва да се приеме за справедливо. Не може да бъде приложена и  разпоредбата на чл. 28 от ЗАНН, както правилно е приел АНО в НП, тъй като обстоятелството, че от нарушението не са настъпили вредни последици не води до маловажност на случая, доколкото се касае за формално нарушение. Отделно от това преките и непосредствени последици от техническото състояние на язовирните стени и съоръженията към тях, са свързани с човешкия живот и здраве, околната среда, културното наследство и стопанската дейност.

Като е стигнал до изводи, различни от изложените и като е обосновал краен резултат за отмяна на издаденото НП, районният съд е постановил неправилно решение, което следва да бъде отменено. След отмяната му и доколкото делото е изяснено от фактическа страна на основание чл. 222, ал. 1 от АПК, касационният съд следва да се произнесе по съществото на спора. При осъществяване на това свое правомощие и по изложените по-горе съображения настоящият състав на съда намира, че наказателното постановление следва да бъде изцяло потвърдено.

При този изход на спора и предвид своевременно направеното искане от страна на касатора пред районния и пред административния съд за присъждане на разноски на основание чл. 63д, ал. 4 от ЗАНН, ответникът следва да бъде осъден да му заплати сумата 200 лв., представляваща възнаграждение за осъществената правна защита в двете съдебни инстанции.

Водим от горните мотиви и на основание чл. 221, ал. 2, предл. второ, във вр. с чл. 222, ал. 1 от АПК, Административен съд - Враца

 

Р Е Ш И:

 

ОТМЕНЯ Решение № 106 от 12.10.2022 г., постановено по АНД 278/2022 г. по описа на Районен съд – Бяла Слатина, с което е отменено наказателно постановление № НЯСС-107 от 10.05.2022 г., издадено от Председателя на ДАМТН – София и

 

ВМЕСТО НЕГО ПОСТАНОВЯВА:

 

ПОТВЪРЖДАВА НП № НЯСС-107 от 10.05.2022 г. на Председателя на ДАМТН – София.

 

ОСЪЖДА Д.п. „У.и с.н.я.“***, да заплати на Държавна агенция за метрологичен и технически надзор сумата от 200.00 лв. – юрисконсултско възнаграждение.

 

Решението е окончателно и не подлежи на обжалване и протест.

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:

 

 

ЧЛЕНОВЕ: 1.

 

 

         2.