Решение по дело №1150/2019 на Административен съд - Плевен

Номер на акта: 170
Дата: 2 март 2020 г. (в сила от 2 март 2020 г.)
Съдия: Елка Ангелова Братоева
Дело: 20197170701150
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 10 октомври 2019 г.

Съдържание на акта

Р       Е       Ш     Е       Н      И      Е

 

  170/  02. Март 2020г., гр. Плевен

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ПЛЕВЕН, трети състав

На двадесет и девети януари 2020г. в публично съдебно заседание в състав:

Председател: съдия Елка Братоева

Съдебен секретар: Милена Кръстева

 

 

Като разгледа докладваното от съдия БРАТОЕВА Административно дело № 1150/ 2019г. по описа на съда и на основание доказателствата по делото и закона, за да се произнесе взе предвид следното:

Административното дело е образувано по жалба на Д.А.Д. *** срещу Заповед № ЗСП/Д-ЕНЧБ/2310 от 29.08.2019г. на Директора на Дирекция „Социално подпомагане“ – Червен бряг, с която на осн. чл. 4 ал.3 от Наредба № РД 07-5/16.05.2008г. на жалбоподателя е отказано отпускане на целева помощ за отопление с твърдо гориво (в пари) за отоплителен сезон 2019/2020г., тъй като чрез изготвения социален доклад е установено, че не са изчерпани всички възможности за самоиздръжка на семейството.

Жалбоподателят оспорва заповедта като незаконосъобразна, тъй като е неясна, немотивирана и необоснована и моли за отмяната й. Сочи, че е безработен, не е пенсионер и не получава пенсия и получаваната от съпругата му пенсия е единственият доход на семейството. Признава, че през летния период помага в стопанството на семейство от с. Радомирци, като извежда овцете на паша, мете кошарата и храни животните, без да има сключен трудов договор и без месечна заплата като в замяна получава хранителни продукти – мляко, сирене, яйца и месо. Няма парични средства за подсигуряване на отопление с твърдо гориво – дърва за зимния сезон. А средствата в натура, които му даряват стопаните на кошарата, са единствено за прехраната на семейството и не могат да бъдат допълнителен доход, чрез който да си набави дърва за зимата. Твърди, че тримата му пълнолетни синове също нямат възможност да му помагат, защото са безработни, а единият е с отрязан крак. Моли да му се отпусне помощ за отопление.

Ответникът – Директора на ДСП – Червен бряг изразява становище за неоснователност на жалбата. Счита, че правото на подпомагане не може да бъде преценено, тъй като Д. пасе стадо овце на земеделски производители и стадото наброява 100 глави, но не декларира доход за предходните 6 месеца. Отказът е с мотив, че не са изчерпани всички възможности за самоиздръжка.

Като съобрази приетите по делото доказателства, становищата на страните и приложимия закон и след служебна проверка на оспорения индивидуален административен акт за валидност и законосъобразност на всички основания по чл. 146 от АПК, съдът намира за установено следното от фактическа и правна страна:

Производството е по чл. 145 и следващите от АПК вр. чл. 13 ал.5 от Закона за социалното подпомагане, вр. чл. 4 ал.6 от Наредба № РД 07-5/16.05.2008г.

На оспорване подлежи първоначалната заповед за отказ да се отпусне целева помощ за отопление на Директора на ДСП – Червен бряг, когато по-горестоящия административен орган – Директора на РДСП – Плевен е отхвърлил жалбата при обжалването по административен ред. Предмет на настоящото съдебно производство е Заповед № ЗСП/Д-ЕНЧБ/2310 от 29.08.2019г. на Директора на Дирекция „Социално подпомагане“ – Червен бряг, потвърдена с Решение № 15-РД06/30.09.2019г. на Директора на РДСП – Плевен.

Решението на Директора на РДСП- Плевен, с което е отхвърлена жалбата срещу заповедта е издадено на 30.09.2019г. и няма данни за датата на връчването му на жалбоподателя. Жалбата е подадена направо в съда на 10.10.2019г. и следователно в законния 14-дневен срок с оглед датата на издаване на решението, от активно легитимирана страна и срещу подлежащ на обжалване индивидуален административен акт, поради което е процесуално ДОПУСТИМА.

Разгледана по същество е НЕОСНОВАТЕЛНА.

Д.А.Д. *** е подал Заявление-декларация Вх. № ЗСП/Д-ЕН-ЧБ/2310 от 20.08.2019г. в ДСП – Червен бряг за отпускане на целева помощ за отопление с твърдо гориво по образец. Декларирал е, че е безработен, в пенсионна възраст – 64 год., но не получава пенсия, клинично здрав. Съпругата му П.Д.Г.– 69 год. е пенсионер, клинично здрава, получава пенсия в размер на 176 лв. месечно. Семейството обитава наследствено жилище в с. Радомирци, собственост на съпругата, което се състои от две стаи, заедно със земята и второстепенна постройка. Семейството не притежава друг жилищен или вилен имот, земеделска земя и движима собственост. Не е прехвърляло собствеността върху жилищен, вилен, селскостопански или горски имот и/или идеални части от него срещу заплащане или чрез дарение през последните 5 години, не е сключвало договор за предоставяне на собственост срещу задължение за издръжка и гледане. Не е регистриран като ЕТ и не е собственик на капитала на търговско дружество.

В законоустановения срок е извършена служебна проверка на обстоятелствата в Агенция по заетостта, Агенция по вписванията, НАП, Национална база данни „Население“, Местни данъци и такси и Община Червен бряг и е изготвен социален доклад съгласно чл. 27 ал.1 от ППЗСП.

Извършена е социална анкета в дома на семейството, при която се установили следните допълнителни обстоятелства: От брака си семейството има трима сина, които са семейни и живеят на други адреси. Д. пасе стадо овце в селото, но не е декларирал доход от трудова дейност за предходните 6 месеца. Счетено е, че правото на подпомагане не може да бъде преценено и не са изчерпани всички възможности за самоиздръжка, поради което е предложено да се откаже целевата помощ на осн. чл.2 ал.1 от Наредба № РД 07-5/2008г.  

Въз основа на социалния доклад  Директорът на ДСП – Червен бряг е отказал да отпусне на Д.Д. целева помощ за отопление с твърдо гориво ( в пари ), поради това че при социалната анкета е установено, че не са изчерпани всички възможности за самоиздръжка на семейството.

Д. е обжалвал заповедта по административен ред пред Директора на РДСП – Плевен като е възразил, че единственият доход на семейството е пенсията на съпругата му, която е в минимален размер и недостатъчна за издръжката им. Твърди, че през летния сезон помага в стопанството на семейство от с. Радомирци, като извежда овцете на паша, мете кошарата, а в замяна получава в натура хранителни продукти, произведени в стопанството – мляко, сирене, яйца, месо, с които се изхранват, но не получава парични средства за труда си. Затова твърди, че е финансово затруднен да осигури отоплението на семейството за зимния период.

По повод жалбата  на 18.09.2019г. екип от служители на ДСП – Червен бряг е посетил отново адреса на жалбоподателя и разговарял със съпругата му, при което се потвърдила първоначалната информация от доклада, че Д. ***, което надвишава 100 бр.

Според социалния доклад доходът на семейството от предходните 6 месеца се формира от пенсията на съпругата в размер на 176 лв. месечно или възлиза общо на 1068,82 лв., не декларират доходи от трудова дейност или други.

Директорът на РДСП – Плевен отхвърлил жалбата с мотив, че не са изчерпани всички възможности на семейството за самоиздръжка съгласно чл. 27 ал.8 ППЗСП вр. чл. 4 ал.3 от Наредба № РД-05-7/16.05.2008г. От установеното в социалния доклад, че Д. ***, наброяващо над 100 глави е направен извод, че за извършването на тази дейност той следва да получава някакво възнаграждение, като на основание мл. 27 ал.8 от ППЗСП това обстоятелство е взето предвид при преценката на правото на подпомагане с целева помощ за отопление. Тъй като е съобразено, че получените средства могат да се използват от лицето за покриване на разходите по осигуряване на отопление за предстоящия зимен сезон. Посочено е, че социалното подпомагане се основава на принципа помощ от държавата да получат тези български граждани, семейства и съжителстващи лица, които поради здравни, възрастови, социални и други независещи от тях причини не могат сами чрез труда си или доходите, реализирани от притежавано имущество, или с помощта на задължените по чл. 140 от Семейния кодекс да ги издържат лица да осигуряват задоволяване на основните си жизнени потребности.

Условията и редът за отпускане на целева помощ за отопление на лица и семейства през отоплителния сезон са регламентирани в Наредба № РД-07-5 от 16.05.2008г., издадена от министъра на труда и социалната политика въз основа на законовата делегация на чл. 12 ал.4 на Закона за социално подпомагане.

Съгл. чл. 4 от Наредбата лицата и семействата подават заявление-декларация по образец в Дирекция Социално подпомагане по постоянен адрес. Социален работник извършва социална анкета и изготвя социален доклад, съдържащ мотивирано предложение за отпускане и отказ на целевата помощ. След което Директорът на ДСП издава заповед за отпускане или отказ от помощта. Заповедта подлежи на обжалване пред Регионалната дирекция за социално подпомагане по реда на АПК.

Заповедта е издадена от Директора на ДСП – Червен бряг, който е съответния териториално и материално компетентен орган. В необходимата писмена форма, като са посочени фактическите и правни основания, мотивирали отказа. Спазена е разписаната процедура, като са изяснени всички факти от значение за подпомагането.

В разпоредбата на чл.2 ал.1 от тази Наредба е предвидено, че право на целева помощ за отопление имат лицата и семействата, чийто средномесечен доход за предходните 6 месеца преди месеца за подаване на молбата-декларация е по-нисък или равен от диференциран минимален доход за отопление и отговарят на условията по чл. 10 и чл. 11 от Правилника за прилагане на Закона за социалното подпомагане. При определяне правото на целеви помощи за отопление размерът на пенсиите, определени след 01.07.2008г. се намалява с коефициент 1,384. Основа за определяне на диференцирания доход за отопление е базовия доход за отопление. Диференцираният доход за отопление се определя според допълнителни критерии, в случая съгласно чл.2 ал.5 т.5 – за всеки един от съвместно живеещите съпрузи – 1, 00 от базовия доход за отопление.

По тези правила в социалния доклад диференцираният доход за отопление на семейството е изчислен на 300 лв.(1+1= 2х150). При средномесечен доход за отопление под този праг се полага помощ за отопление.  Средномесечния доход за отопление на семейството за предходните 6 месеца е изчислен на 121,77 лв., тъй като е декларирано, че е формиран от пенсиите на съпругата в размер общо за периода - 1068 лв. , намален с коефициент 1,384.

Според чл. 4 ал.3 от Наредбата преценката за отпускане на помощта за отопление се извършва след социална анкета, при която съгласно чл. 27 ал.8 от ППЗСП се вземат предвид и всички други констатирани обстоятелства от социален, семеен, битов и здравен характер, отнасящи се до възможността за самоиздръжка и/или помощ от лица, задължени по закон да осигуряват издръжка.

В случая правилно е преценено, че през предходния шестмесечен период, освен доходи от пенсия на съпругата, семейството е получавало и средства в натура за осигуряване на прехраната си в резултат от трудовата дейност на заявителя, независимо, че правоотношенията не са били оформени като трудови и не е изплащано парично възнаграждение, както и че семейството има трима пълнолетни синове, които при нужда по закон са задължени да подпомагат родителите си съгласно чл. 140 вр. чл. 139 от Семейния кодекс и не е установено невъзможност да изпълнят задълженията си.

Или към изчисления средно-месечен доход за отопление на семейството за предходните 6 месеца, формиран от пенсии, в размер на 121,77 лв., следва да се прибавят и доходите от труд, получавани в натура, които обаче не могат да бъдат точно изчислени, но безспорно заради характера си са използвани за осигуряване прехраната на семейството и формират средномесечния доход на семейството. При определен диференциран доход за отопление от 300 лв., при който следва да се отпусне помощ за отопление и доход от пенсии в размер на 121,77 лв. и доходи в натура за прехрана на семейството, чийто размер е неоценяем, но е съществен дял при формиране на доходите, правилно е преценено, че семейството разполага с възможности за самоиздръжка, включително и от пълнолетни низходящи, поради което не е налице основание за подпомагане.

Спазена е и целта на закона – да се отпускат средства само на лица, които не могат сами със собствените си доходи и имуществото си да покриват основните си жизнени потребности.

         По тези съображения постановеният отказ за отпускане на социална помощ за отопление на жалбоподателя е законосъобразен, а жалбата е неоснователна и следва да се отхвърли.

Съгласно чл. 13 ал.6 от Закона за социалното подпомагане вр. чл. 4 ал.6 от Наредба № РД 07-5/16.05.2008г. решението на административния съд е окончателно.

Водим от горното и на осн. чл. 172 ал.2 от АПК съдът

 

Р    Е    Ш    И :

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на Д.А.Д. *** срещу Заповед № ЗСП/Д-ЕНЧБ/2310 от 29.08.2019г. на Директора на Дирекция „Социално подпомагане“ – Червен бряг, с която на осн. чл. 4 ал.3 от Наредба № РД 07-5/16.05.2008г. на жалбоподателя е отказано отпускане на целева помощ за отопление с твърдо гориво (в пари) за отоплителен сезон 2019/2020г.

РЕШЕНИЕТО е окончателно.

ПРЕПИС от решението да се изпрати на страните. 

 

 

                                                        С Ъ Д И Я :