Р Е Ш Е Н И Е
№
2021 г., гр. Велинград
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД ВЕЛИНГРАД, на двадесет и втори февруари две хиляди двадесет и
първа година, в публично заседание, в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: ИВАНКА ПЕНЧЕВА
Секретар: Донка Табакова
като разгледа, докладвано от съдия Пенчева а. н. д. дело № 444 по описа за 2020
г. и за да се произнесе, съдът взе предвид следното:
Производството е по реда на чл. 59 и сл. ЗАНН
Образувано е по жалба на Н.А.Д. срещу
Наказателно Постановление № 19-0367-001653/01.12.2020 г. на Началника РУ
Велинград към ОДМВР Пазарджик, с което му е наложено административно наказание
глоба в размер на 300, 00 лв. /триста лева. /, на основание чл. 177, ал. 1, т. 4 , пр. 1от ЗДВП, за нарушение на чл. 5, ал. 3, т. 2 от ЗДвП.
Релевират се доводи за
незаконосъобразност на наказателното постановление поради допуснати в хода на
административнонаказателното производство съществени процесуални нарушения и
нарушения на материалния закон, обуславящи неговата отмяна. Изтъква се несъставомерност на нарушението, поради липса на вина.
Евентуално се претендира, съдът да измени наказателното
постановление и да намали размера на наложената глоба до законоустановения
минимум, поради наличието на смекчаващи отговорността обстоятелства.
В съдебно заседание, чрез адв. Апостолов-АК
Пазарджик, поддържа жалбата. Претендира
разноски.
Административнонаказващият орган, в писмено
становище, оспорва жалбата и моли да се потвърди наказателното постановление.
Жалбата е подадена в законоустановения
срок по чл. 59, ал. 2 ЗАНН /обжалваното наказателно постановление е
връчено на жалбоподателя на 01.12.2020 г., а жалбата е подадена на 03.12.2020г./,
от легитимирана страна и срещу подлежащ на обжалване акт, поради което е
процесуално допустима.
От събраните по делото доказателства съдът
приема за установена следната фактическа обстановка:
На 19.08.2019г. служителите на Велинград
при ОДМВР Пазарджик мл. автоконтрольор Т.К. и мл.
полицейски инспектор М.Е., били извикани за съдействие на служители на РДГ
Пазарджик, които, след получен сигнал на ЕЕНСП 112 за транспортиране на
незаконно добита дървесина, спрели за проверка лек автомобил ВАЗ 2106“, с рег.
№ ****, в гр. Велинград, на ул. „Вела Пеева“, управляван от жалбоподателя Н.А.Д..
Извършили проверка на водача и на автомобила и след справка в АИС на КАТ
установили, че управляваният автомобил е със служебно прекратена регистрация
заради неплатена застраховка „Гражданска отговорност на автомобилистите“ и е спрян
от движение на 21.09.2017г.. Съставили на водача АУАН № 19-0367-001653 от
същата дата, за това, че на 19.08.2019г., в гр. Велинград, на ул. „Вела Пеева“
пред № 37, управлява лично МПС лек
автомобил ВАЗ 2103, с рег. № ****, което е спряно от движение на 21.09.2017г.
Принудителната административна мярка
временно спиране от движение на МПС по реда на чл. 171, т. 1, б.“В“ ЗДвП била
наложена със ЗПАМ № 17-0367-000259 от 11.09.2017г., връчена лично на жалбоподателя
на 19.10.2017г. На 20.09.2017г. ЗПАМ №
17-0367-000259 от 11.09.2017г. била изпратена на Началника на Сектор ПП КАТ
Пазарджик, а на 21.09.2019г. е МПС-то било
спряно от движение чрез извършено отбелязване в АИС КАТ при ОДМВР Пазарджик.
Било образувано ДП вх. № 979/2019г. по
описа на РП Велинград и № ЗМ 446/2019г. по описа на РУ Велинград за това, че: на 19.08.2019г. в гр. Велинград е
транспортиран с лек автомобил „ВАЗ 2106“, с рег. № ****, незаконно добит от
другиго дървен материал-окол 1,50 куб. м. иглолистни дървета от вида бял
бор-престъпление по чл. 235, ал. 2 НК, във вр. чл. 235, ал. 1 НК и затова, че
на 19.08.2019г. в гр. Велинград е управлявано превозно средство-лек автомобил
„ВАЗ 2106“, с рег. № ****, което не е регистрирано по надлежния
ред-престъпление по чл. 345, ал. 2 НК, във вр. чл. 345, ал. 1 НК.
С постановление от 29.10.2019г. наказателното
производство е прекратено, на осн. чл. 243, ал. 1, т. 1 НПК, във вр. чл. 24,
ал.1, т. 1, във вр. чл. 9, ал. 2 НК и
материалите по делото са изпратени на Началника на РУ Велинград за евентуално
реализиране на административнонаказателна отговорност
на жалбоподателя в частта за престъплението по чл. 345, ал.2, във вр. ал. 1 НК.
На 14.11.2019г. е издадено обжалваното
наказателно постановление, с което на жалбоподателя е наложено административно
наказание глоба за това, че на 19.08.2019г.,
в гр. Велинград, на ул. „Вела Пеева“, пред
№ 37, управлява лично МПС лек автомобил ВАЗ 2103, с рег. № ****, което е
спряно от движение на 21.09.2017г.
Съдът установи фактическата обстановка от
показанията на разпитания свидетел-актосъставителя Т.М.К., които кредитира като обективни
и безпристрастни и от представените по делото писмени доказателства- справка в
централна база КАТ, за МПС рег. № ****; справка за нарушител/водач за лицето Г.
А.Д.; ЗПАМ № 17-0367-000259 от 11.09.2017г. за временно спиране от
движение на МПС до сключване на
Задължителна застраховка „Гражданска отговорност на автомобилистите“, на осн.
чл. 171, т. 2, б. „В“.
Съобразно установеното от фактическа
страна, съдът счита от правна страна следното:
Актът за установяване на административното
нарушение и обжалваното наказателно постановление са съставени от компетентни
органи, в предвидените в чл. 34, ал. 1 и ал. 3 ЗАНН срокове.
Съгласно чл. 5, ал. 3, т. 2 ЗДвП на
водачите е забранено да управляват пътни превозни средства, които са спрени от
движение, а за нарушаването на забраната в чл. 177, ал. 1, т. 4, пр. 1 ЗДвП е
предвидено административно наказание глоба.
Спиране от движение на МПС, като
принудителна административна мярка, се налага с превантивна цел преустановяване
на административните нарушения, посочени в б. „а-н“ на чл. 171, т. 2 от шеста
от ЗДвП. Прилагането й се извършва при
спазване на предвидената в ЗДвП чл. 172 ЗДВП и чл. 40 Наредба № I-45 от 24.03.2000 г. за
регистриране, отчет, спиране от движение и пускане в движение, временно
отнемане, прекратяване и възстановяване на регистрацията на моторните превозни
средства и ремаркета, теглени от тях, и реда за предоставяне на данни за регистрираните
пътни превозни средства (Загл. изм. и доп. - ДВ, бр. 105 от 2002 г.,
изм., бр. 67 от 2012 г., бр. 20 от 2018 г.), което е гаранция за
законосъобразността й. Законът предвижда различни хипотези на извършени
нарушения по ЗДвП, при установяването на които, компетентните органи,
осъществяващи контрол на правилата за движение, са длъжни да предприемат мерки за спиране от движение
на моторните превозни средства, с мотивирана писмена заповед, екземпляр от
която се изпраща в първия работен ден след издаването й на сектор "Пътна
полиция" при ОДМВР по регистрация на превозното средство. Спирането от
движение се извършва за срока, посочен в ЗППАМ, чрез отбелязване в автоматизираната
информационна система (АИС – КАТ) в Сектор "Пътна полиция" при /ОДМВР
по регистрация на превозното средство.
В случая от представените по делото доказателства безспорно
се установи, че управляваното от жалбоподателя Н.А. МПС ВАЗ 2103 с рег. № ****
е спряно от движение със ЗПАМ № 17-0367-000259 от 11.09.2017г. Заповедта му е
връчена на 19.10.2017г., видно от
положения подпис и изписаното име, поради което Д. е узнал за това
обстоятелство в деня на връчването й. Водачът в обясненията си в о.с.з. на
22.02.2021г. не отрича, че Заповедта му е връчена. Правноирелевантно за отговорността му е, че не си спомня кога е
станало това или че може да се е подписал без да я прочете, доколкото е имал достатъчно
време да се запознае със съдържанието й и да потърси правна помощ, каквито
действия не твърди да е предприел. Поради това неоснователни са възраженията на
жалбоподателя, че не е узнал за приложената принудителна административна мярка
и липсвала вина.
Неоснователно е възражението за неточно
посочване на датата на спиране от движение на управляваното МПС в съставения
АУАН № 79392/19.08.2019г. и в обжалваното наказателно постановление и несъответствието
й с датата, на която е издадена ЗПАМ № 17-0367-000259- 11.09.2017г., нито с
датата на влизането й в сила.
Както се посочи по-горе, прилагането на
принудителната административна мярка временно спиране от движение се
извършва чрез отбелязване в
автоматизираната информационна система (АИС – КАТ) в Сектор "Пътна полиция"
при /ОДМВР по регистрация на превозното средство. В случая, от представените по
делото доказателства /л. 29/ се установява, че на 20.10.2017г. екземпляр от издадената
ЗПАМ № 17-0367-000259/11.09.2017г. е
изпратена до Началника на Сектор ПП КАТ Пазарджик, а самото отбелязване е
извършено именно на 21.09.2017г., поради което следва да се счита, че датата на спиране на управляваното МПС е
посочена точно и коректно.
Неоснователно е възражението, че в АУАН и
в обжалваното наказателно постановление е следвало да се посочи датата на
влизане в сила на заповедта, тъй като същата подлежи на обжалване и до изтичане
на срока за това не поражда правно действие. Съгласно чл. 172, ал. 6 ЗДвП ЗПАМ
подлежи на незабавно изпълнение, освен ако съдът не постанови спиране, а не се
твърди такова да е искано или допуснато, поради посочването й е неонтосимо.
В случая обаче съдът счита, че Наказателно
постановление № 19-0367-001653 от 14.11.2019г. следва да се отмени, поради
допуснати съществени процесуални нарушения в хода на
административнонаказателното производство и по конкретно на императивните
изисквания за съдържание на АУАН и наказателното постановление по чл. 42, т. 4
и чл. 57, ал.1 т. 5 ЗАНН.
Задължително изискване е в тях да е
посочено описание на нарушението и обстоятелствата, при които е извършено,
което не е сторено.
Законът предвижда различни хипотези на
временно спиране на МПС от движение, приложими при констатирани нарушения в чл.
171, ал.1, т. 2, б. „а-н“ ЗДвП. В случая обаче нито в АУАН, нито в обжалваното
наказателно постановление е отбелязано основанието за спиране на превозното
средство, което е нарушение на правото на субекта на нарушението да узнае
фактическите обстоятелства от неговия състав и да упражни правото си на защита.
Предвид присъщата функция на АУАН, с който се повдига обвинение за извършено
административно нарушение и на наказателното постановление, с което се ангажира
отговорността на субекта чрез налагане на административно наказание, същите
следва да съдържат надлежна индивидуализация на нарушението, чрез посочване на
неговите обективни признаци, за да може лицето, което се сочи като извършител да узнае в какво е обвинен и да
оспори обвинението, като сочи и представя доказателства. Недопустимо е
съдържанието им да се запълва по пътя на доказването едва в хода на съдебното
обжалване. Това нарушение не може да бъде преодоляно по реда на чл. 53, ал. 2 ЗАНН, защото се отнася до правото лицето да разбере въз основа на кои приети за осъществили се в
обективната действителност факти се счита, че е осъществил състава на
нарушението, за да изгради защитната си теза. Допуснатото нарушение е основание
за отмяна обжалвания акт.
Поради гореизложеното, съдът счита, подадената
жалба за основателна и наказателното постановление следва да бъде отменено.
При този изход на делото на жалбоподателя
се дължат разноски за процесуално представителство в размер на 150,00 лв., на
осн. 63, ал. 3 ЗАНН, във вр. чл. 143, ал. 1 АПК. Искането за присъждането им е
заявено своевременно-с жалбата, а заплащането им в брой е надлежно удостоверено
с представения по делото Договор за правна защита и съдействие между Н.Д. ***.
По изложените съображения, настоящият
състав на Районен съд Велинград
Р Е Ш И:
ОТМЕНЯ Наказателно
постановление № 19-0367-001653 от 14.11.2019г. на Началника на РУ Велинград към
ОДМВР Пазарджик, с което на Н.А.Д., ЕГН: ********** е наложено
административно наказание глоба в размер на 300, 00 /триста лева/, на основание
чл. 177, ал. 1, т. 4, пр. 1 ЗДВП, за извършено административно
нарушение по чл. 5, ал. 3, т. 2 ЗДВП.
ОСЪЖДА, на осн.
чл. 63, ал.1 ЗАНН, във вр. чл. 143, ал. 1 АПК, ОДМВР Пазарджик да заплати на Н.А.Д.,
ЕГН: ********** *** разноски по а.н.дело № 444/2020г. на Районен съд Велинград
в размер на 150,00 лв. /сто и петдесет лева/.
Решението подлежи на касационно обжалване
пред Административен съд Пазарджик в 14-дневен срок от връчване на съобщението
до страните.
РАЙОНЕН СЪДИЯ
Иванка Пенчева