Решение по дело №71/2024 на Районен съд - Варна

Номер на акта: 189
Дата: 13 февруари 2024 г.
Съдия: Пламен Димитров Караниколов
Дело: 20243110200071
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 9 януари 2024 г.

Съдържание на акта Свали акта


РЕШЕНИЕ
№ 189
гр. Варна, 13.02.2024 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ВАРНА, 37 СЪСТАВ, в публично заседание на седми
февруари през две хиляди двадесет и четвърта година в следния състав:
Председател:Пламен Д. Караниколов
при участието на секретаря Т. Г. И.
като разгледа докладваното от Пламен Д. Караниколов Административно
наказателно дело № 20243110200071 по описа за 2024 година
Производство по реда на чл.59 и следващите от ЗАНН.

Образувано е по жалба на "СОФИЯ ФРАНС АУТО" ЕАД, ЕИК
*********, със седалище и адрес на управление гр.София, 1839, р-н
Кремиковци, бул. "Ботевградско шосе" № 459, представлявано от С. Г. Ж.,
ЕГН **********, срещу Електронен фиш за налагане на глоба в размер на
800.00 лв. на основание чл. 189, ал.4, вр. чл.182, ал.2, т.6 за нарушение,
установено с автоматизирано техническо средство ARH CAM S1, серия "К"
№ 7489301 , издаден от ОД МВР -Варна.

С жалбата се оспорва издадения електронен фиш, като издаден при
съществени нарушения на материалния и процесуалния закон. Иска се
неговата отмяна, като се твърди, че в електронния фиш липсва дата на
издаване, както и дата на установяване на нарушението, поради което се
явява незаконосъобразен.

В съдебно заседание жалбоподателят редовно призован не се явява, не се
представлява.

Въззиваемата страна, редовно призована, не се явява в съдебно заседание
и не изпраща представител по делото.
1


Съдът, въз основа на императивно вмененото му задължение за
цялостна проверка на обжалваното наказателно постановление по
отношение на неговата законосъобразност, обоснованост и
справедливост на наложеното наказание, прави следните изводи:

На 16.05.2023 г. в 11:19 часа в обл. Варна, общ.Аксаково на път І-2, до
фирма "Канотранс" , товарен автомобил "Пежо Рифтер" с рег. № **********
се движел в посока гр.Варна при ограничение от 60 км/ч., въведено със знак
В-26, била установена Скоростта, с която се движел автомобилът била
заснета с автоматизирано техническо средство ARH CAM № 120ссda:

Разрешена стойност на скоростта – 0 км/ч.
Установена стойност на скоростта – 72 км/ч.
Превишена стойност на скоростта – 72 км/ч.

Срещу С. Г. Ж., ЕГН ********** е съставен Електронен фиш за налагане
на глоба за нарушение, установено с автоматизирано техническо средство
или система Серия "К" № 7489301. С него от ОД МВР Варна му наложила на
основание чл.189, ал.4, вр. чл.182, ал.2, т.6 от ЗДвП за нарушение по чл.21,
ал.2, вр. чл. 21, ал.1 от ЗДвП административно наказание „глоба" в размер на
800.00 /осемстотин/ лева.

От фактическа страна:
Съставен е електронен фиш за налагане на глоба за нарушение,
установено с автоматизирано техническо средство Серия К № 7489301
издаден от ОД МВР - Варна, с който на жалбоподателя С. Ж., в качеството
му на законен представител на "СОФИЯ ФРАНС АУТО" ЕАД, ЕИК
*********, собственик на когото е регистрирано МПС , за допуснато
нарушение по чл.21, ал.2, вр. чл.21, ал.1 от ЗДвП, на основание чл.189, ал.4
вр. с чл.182, ал.2, т.6 от ЗДвП е наложена глоба в размер на 800.00
(осемстотин) лева. Същия е издаден затова, че на 16.05.2023 г. в 11:19 часа в
обл. Варна, общ.Аксаково на път І-2, до фирма "Канотранс" , товарен
автомобил "Пежо Рифтер" с рег. № ********** се движел в посока гр.Варна
при ограничение от 60 км/ч., въведено със знак В-26, била установена
Скоростта, с която се движел автомобилът била заснета с автоматизирано
техническо средство ARH CAM № 120ссda:

Разрешена стойност на скоростта – 0 км/ч.
2
Установена стойност на скоростта – 72 км/ч.
Превишена стойност на скоростта – 72 км/ч.


Приетата от съда фактическа обстановка по делото се установява от
събраните писмени доказателства: електронен фиш за налагане на глоба за
нарушения, установени с автоматизирано техническо средство серия К, №
7489301, издаден от ОД МВР Варна, ведно с 4 бр. фотоснимки,
Удостоверение за одобрен тип средство за измерване № 17.09.5126/07.09.2017
год. на БИМ със срок на валидност до 07.09.2027 г.,ведно с приложение към
него,Протокол от проверка № 046-СГ--ИСИ/ 31.03.2023 год. на БИМ и др.
,приобщени към доказателствения материал по реда на чл. 283 НПК.

От правна страна:
Ел.фиш е обжалван по реда на чл.59 от ЗАНН вр. с чл.189, ал.8 от ЗДвП в
законоустановения четиринадесетдневен срок.

Съгласно чл.189, ал.4 от ЗДвП, в редакцията, относима към датата на
процесното деяние / ДВ, бр. 10 от 2011 г., изм., бр. 19 от 2015 г., бр. 101 от
2016 г., в сила от 21.01.2017 г., бр. 54 от 2017 г./, при нарушение, установено
и заснето с автоматизирано техническо средство или система, за което не е
предвидено наказание лишаване от право да се управлява моторно превозно
средство или отнемане на контролни точки, се издава електронен фиш в
отсъствието на контролен орган и на нарушител за налагане на глоба в
размер, определен за съответното нарушение. Електронният фиш съдържа
данни за: териториалната структура на Министерството на вътрешните
работи, на чиято територия е установено нарушението, мястото, датата,
точния час на извършване на нарушението, регистрационния номер на
моторното превозно средство, собственика, на когото е регистрирано
превозното средство, описание на нарушението, нарушените разпоредби,
размера на глобата, срока, сметката, начините за доброволното й заплащане.
Образецът на електронния фиш се утвърждава от министъра на вътрешните
работи.

Според текста на §6, т.65 от ДР на ЗДвП «автоматизирани технически
средства и системи» са уреди за контрол, работещи самостоятелно или
взаимно свързани, одобрени и проверени съгласно Закона за измерванията,
които установяват и автоматично заснемат нарушения в присъствие или
отсъствие на контролен орган и могат да бъдат:
а) стационарни – прикрепени към земята и обслужвани периодично от
контролен орган;
б) мобилни – прикрепени към превозно средство или временно
разположени на участък от пътя, установяващи нарушение в присъствието на
3
контролен орган, който поставя начало и край на работния процес.

Използването на заснемащи технически средства е позволено (чл.165,
ал.2, т.7 от ЗДвП), тъй като касае повишаване и гарантиране на сигурността
при движението по пътищата, а наред с това тези технически средства могат
да създадат висока степен на достоверност (изключващо намесата на
субективен фактор).

На базата на ТР №1 от 26.02.2014 г. на ОСК на ВАС е приета нова ал.3 на
чл.165 от ЗДвП, с която на Министъра на вътрешните работи е вменено
задължение да приеме наредба за реда за използване на автоматизирани
технически средства и системи за контрол на правилата за движение по
пътищата, в резултат на която е издадена Наредба № 8121з-532 от
12.05.2015г. на МВР (обн. ДВ, бр.36 от 19.05.2015г изм. и доп., бр. 6 от
16.01.2018 г., в сила от 16.01.2018 г.), с която се уреждат условията и редът за
използване на автоматизирани технически средства и системи (АТСС) за
контрол на правилата за движение по пътищата.

От анализа на съдържанието на цитираните норми се обосновава извод,
че към момента на извършване на описаното нарушение на правилата за
движение по пътищата, деянията от този вид могат да се установяват и
санкционират чрез издаване на електронен фиш не само чрез използване на
стационарни АТСС, а и чрез мобилни автоматизирани технически средства и
системи за контрол. Видно от приложението към Удостоверение за одобрен
тип средство за измерване № 17.09.5126/07.09.2017 год. на БИМ е, че
„автоматизираното техническо средство 120ccda представлява преносима
система ARH CAM S1, което е мобилно многофункционално устройство за
контрол на скоростта с вградено разпознаване на регистрационните номера и
комуникации. Измерва скоростта и разС.ието на преминаващите моторни
превозни средства (МПС) само в автоматичен режим от статив (тринога) или
от конзола в патрулен автомобил в стационарно положение (режим) на
устройството. Принципът на работа на системата е основан на лазерен модул,
който може да произведе стойност на базата на излъчен лазерен лъч, отразен
от преминаващите превозни средства.

Лазерния модул на устройството предава няколко лазерни импулси в
рамките на много кратък период от време. След, като лазерния импулс
(сигнала) се отрази от МПС, той се връща към системата. От времето на
пробега на лазерния импулс на отиване и връщане на този сигнал, модула
може да изчисли целевото разС.ие. След няколко изчисления на база на
измерени единични сигнали, модулът е в съС.ие да определи валидно разС.ие
до обекта. От разликите между тези валидни разС.ия може да бъде изчислена
и скоростта на МПС. Измерванията се документират от две конструктивно
идентични камери, оборудвани с обективи с различни фокусни разС.ия. След
4
всички измервания и направени изчисления устройството предоставя една
валидно измерена текуща скорост на всяко от наблюдаваните МПС. Ако
измерванията съдържат некоректно измерени скорости, системата ще
игнорира измерването“.
Съгласно чл. 21, ал. 2 ЗДвП когато стойността на скоростта, която не трябва
да се превишава, е различна от посочената в ал. 1, това се сигнализира с
пътен знак.

От приобщената по делото като веществено доказателствено средство
снимка, ведно с разпечатка от използваното средство за измерване е видно, че
на посочените в електронния фиш дата, място и час, жалбоподателят е
осъществил посоченото от административно-наказващият орган нарушение.


Правилно е определен субекта на нарушението. Безспорно е по делото, че
процесния автомобил "Пежо Рифтер" с рег. № ********** е собственост на
"СОФИЯ ФРАНС АУТО" ЕАД, ЕИК *********, представлявано от С. Г. Ж..
Нормата на чл. 188, ал.1 от ЗДвП регламентира че собственикът или този, на
когото е предоставено моторно превозно средство, отговаря за извършеното с
него нарушение. Собственикът се наказва с наказанието, предвидено за
извършеното нарушение, ако не посочи на кого е предоставил моторното
превозно средство. Предвид чл. 188, ал. 1 от ЗДвП, жалбоподателят, в
качеството му на управител на "СОФИЯ ФРАНС АУТО" ЕАД, ЕИК
********* се явява наказателноотговорното лице, чиято отговорност следва
да бъде ангажирана. Същият в законоустановения срок от получаване на
обжалвания електронен фиш не е представил в ОД МВР Варна , сектор ПП
писмена декларация с данни за лицето, извършило нарушението, и в този
смисъл не е упражнил предоставеното му право предвидено в нормата на
чл.189,ал.5 от ЗДвП.

Съдът намира, че в хода на проведеното административно наказателно
производство, така и в хода на съдебното следствие не се събраха
доказателства от които да се установява, че именно жалбоподателят е
извършил нарушението, за което е ангажирана административно
наказателната му отговорност.

Съдът споделя и направените от процесуалният представител на
жалбоподателят възражения за допуснати в хода на административно
наказателното производство съществени нарушения на чл. 42 и чл. 57 от
ЗАНН. Правилно е становището на процесуалният представител на
жалбоподателят, че в ЕФ следва да бъде описано пълно, прецизно и
разбираемо, и да съдържат всички признаци на посочената като нарушена
норма от съответния нормативен акт, което е гаранция за осъществяване на
съответна на административното обвинение право на защита.
5

В конкретния случай издадеия ЕФ не отговаря на изискванията на чл. 57
от ЗАНН доколкото направеното описание на приетото за осъществено от
жалбоподателя нарушение, респ. обстоятелствата, при които е посочено, че е
извършено не са формулирани изчерпателно и ясно в достатъчна степен, за да
удовлетворят изискванията за пълнота на обвинителната теза.

Основателно е и възражението, че не е ясна волята на наказващия орган за
какво точно нарушение санкционира жалбоподателя . В ЕФ е посочено, че на
16.05.2023 г. в 11:19 часа в обл. Варна, общ.Аксаково на път І-2, до фирма
"Канотранс" е въведено ограничение от 60 км/ч., посредством пътен знак В-
26. Към момента на установяване на нарушението, собствения на
дружеството товарен автомобил "Пежо Рифтер" с рег. № ********** се е
движел по горепосочения участък със скорост - 72 км/ч., при разрешена
скорост от - 0 км/ч. На лице е явно разминаване и несъответствие между
въведеното с пътен знак ограничение за скорост и посочената разрешена
стойност на скоростта от автоматизираното техническо средство - ARH
CAM S1 № 120ссda.

По изложените съображения, съдът счита, че атакувания ЕФ следва да се
отмени, като незаконосъобразен, а жалбата да се приеме за основателна.



Водим от гореизложеното и на основание чл. 63, ал. 2, т. 1 от ЗАНН,
съдът




РЕШИ:

ОТМЕНЯ Електронен фиш за налагане на глоба за нарушение,
установено с автоматизирано техническо средство или система Серия К №
7489301 на ОД МВР- Варна, с който на С. Г. Ж., ЕГН **********, на
основание чл. 189, ал. 4, във вр. с чл. 182, ал. 2, т. 6 от ЗДвП, е наложено
административно наказание "глоба" в размер на 800.00 /осемстотин/ лева, за
нарушение на чл. 21, ал. 2, вр. чл.21, ал.1 от ЗДвП, като незаконосъобразен.

6

Решението подлежи на касационно обжалване пред Административен съд
– Варна по реда на АПК, в 14 - дневен срок от съобщението на страните, че е
изготвено.




Съдия при Районен съд – Варна: _______________________
7