Присъда по дело №1610/2012 на Окръжен съд - Варна

Номер на акта: 18
Дата: 26 февруари 2013 г. (в сила от 14 март 2013 г.)
Съдия: Уляна Куманова Савакова
Дело: 20123100201610
Тип на делото: Наказателно дело от общ характер
Дата на образуване: 27 декември 2012 г.

Съдържание на акта

П Р И С Ъ Д А

 

 

  18/26.02.2013 г.     гр. Варна

 

В  И М Е Т О   Н А  Н А Р О Д А

 

ВАРНЕНСКИ ОКРЪЖЕН СЪД,   наказателно отделение

На двадесет и шести февруари   две хиляди и тринадесета година

В публично заседание в следния състав:

 

                                ПРЕДСЕДАТЕЛ:  УЛЯНА САВАКОВА

                                                                                                                      СЪД. ЗАСЕДАТЕЛИ: В.Ж.

 

Й.А.

 

СЕКРЕТАР   К.А.

ПРОКУРОР АНТОНИЯ ИВАНОВА

Като разгледа докладваното от председателя

НОХД № 1610  по описа за 2013 година

 

П Р И С Ъ Д И :

 

ПРИЗНАВА подсъдимият С.П.Г.: роден на *** год. в гр. Видин, живущ ***, български гражданин, със средно образование, работи, неженен, не осъждан, ЕГН **********;

ЗА  ВИНОВЕН В ТОВА, ЧЕ: НА 25.06.2012 год., по пътя КК "3латни пясъци" - гр.Варна, при управляване на МПС – л.а. „Мазда 323 F с рег. № В 0353 РХ, нарушил правилата за движение по пътищата - чл.21 ал.1 и ал.2 от „При избиране скоростта на движение на водача на пътно превозно средство е забранено да превишава следните стойности на скоростта в км/час - стойността на скоростта, сигнализирана с пътен знак В 26 „Забранено е движение със скорост, по-висока от означената", като се движел със скорост 74.7 км/час и по непредпазливост причинил смъртта на Маргарита Симеонова Асова, като след деянието е направил всичко зависещо от него за оказване помощ на пострадалата – поради което и на основание чл.343а ал.1 б.Б вр. чл.343 ал.1 б.В от НК  вр. чл.58а ал.4 вр. чл.55 ал.1 т.2 б.Б от НК му се налага наказание  ПРОБАЦИЯ при следните пробационни мерки - по чл.42а ал.2 т.1 и 2 НК, а именно

ЗАДЪЛЖИТЕЛНА РЕГИСТРАЦИЯ ПО НАСТОЯЩ АДРЕС за срок от ЕДНА ГОДИНА, при периодичност два пъти седмично и

- ЗАДЪЛЖИТЕЛНИ ПЕРИОДИЧНИ СРЕЩИ С ПРОБАЦИОНЕН СЛУЖИТЕЛ за срок от ЕДНА ГОДИНА.

НА основание чл.343Г НК налага на подсъдимия и наказание ЛИШАВАНЕ ОТ ПРАВО ДА УПРАВЛЯВА МПС за срок от ЕДНА ГОДИНА.

 

НА основание чл.304 НПК ОПРАВДАВА подсъдимия по първоначално възведеното обвинение престъплението да е извършено по чл.343 ал.1 б.В от НК и в нарушение на правилата по чл.116 .

 

ОСЪЖДА подсъдимия да заплати направените по делото разноски в размер на 195 лева в полза на Държавата.

 

Присъдата подлежи на въззивна проверка пред Апелативен съд гр.Варна в 15-дневен срок от днес.

 

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:

 

 

    СЪД.ЗАСЕДАТЕЛИ:

 


 

Съдържание на мотивите

              МОТИВИ КЪМ ПРИСЪДАТА ПО НОХД № 1060/2012 ГОДИНА ПО ОПИСА НА ВАРНЕНСКИЯ ОКРЪЖЕН СЪД – НАКАЗАТЕЛНО ОТДЕЛЕНИЕ :

              Варненският окръжен прокурор е внесъл в съда обвинителен акт срещу:

               С.П.Г.

               ЗА ТОВА, ЧЕ :

       На 25.06.2012 год., по пътя к.к."3латни пясъци" край гр.Варна - гр. Варна, при управляване на моторно превозно средство - лек автомобил „Мазда" модел 323 F с ДК№ № В 0353 РХ, нарушил правилата за движение по пътищата - чл. 21 ал. 1 и ал.2 от : „При избиране скоростта на движение на водача на пътно превозно средство е забранено да превишава следните стойности на скоростта в км/час - стойността на скоростта, сигнализирана с пътен знак В 26 „Забранено е движение със скорост, по-висока от означената." и чл.116 от :"Водачът на пътно превозно средство е длъжен да бъде внимателен и предпазлив към пешеходците, особено към децата, към хората с трайни увреждания в частност към слепите, които се движат с бял бастун, към слепо-глухите, които се движат с черно-бял бастун и към престарелите хора.", като се движел със скорост 74.7 км/час и по непредпазливост причинил смъртта на Маргарита Симеонова Асова-престъпление по чл. 343 ал. 1 б.В от НК .

 

          Разпитан в досъдебното производство подс.Г.  в качеството на обвиняем  дава  подробни обяснения относно начина на възникване на ПТП и съжалява за станалото .

           В съдебно заседание подс.Г. се явява с адв. Ж.Г.    редовно упълномощен от досъдебното производство. Моли съдът за разглеждане на делото по реда на чл. 371 т.2 от НПК като признава изцяло фактите ,изложени в обвинителния акт и е съгласен да не се събират доказателства ,извън събраните на досъдебното производство.

           В съдебно заседание пред настоящата инстанция е  конституиран като  частен обвинител пострадалия от престъпление –С.Т. Асон –син на пострадалата - с  повереник адв.А.К. .

 

         В съдебно заседание подс.Г.  и защитникът му са направили искане за разглеждане на делото по реда на глава 27, като съдът е постановил определениекоето  съдебното производство се движи по реда на чл. 371т. 2 от НПК-поискано от подсъдимия и неговия защитник и в съдебно заседание.

          В съдебно заседание по съществото на делото представителят на прокуратурата поддържа обвинението по чл. 343а ал. 1 б.Б/ от НК като приема ,че подс. е оказал необходимата помощ на пострадалата моли съдът преквалифицира обвинението в по леко наказуемо престъпление и да наложи на подс. наказание по реда на чл. 55 ал. 1 т. 1 от НК –а именно задължителните две пробационни мерки за срок от една година , както и лишаване от право да управлява МПС за срок от две години.

           В съдебно заседание повереникът на  частния обвинител  сина на пострадалата -адв.А.К.  поддържа обвинението така, както е поискано от обвинителната власт, с изменение на обвинението в по леко наказуемо престъпление ,приема налице обстоятелствата по чл.58а ал.4 от НК вр. с чл.55 ал. 1 т.1и поддържа искането за налагане на задължителните две пробационни мерки по отношение на подс.С.Г. .

          Защитата на подс.- адв.Ж.Г.  акцентира на особеностите на пътния участък ,при който счита ,че действието на знак № В26 е до следващата пресечка, поради което и въпреки  признанията на подс. по  фактите защитата намира ,че не е осъществено нарушението на чл. 21 ал. 1 и 2 от ЗДП ,тъй като липсвала хоризонтална и вертикална маркировка на съответния пътен участък. Същевременно заема становище ,че е безспорно поведението на подс. преди, по време и след ПТП ,като акцентира и поставя въпроса за наличието на изключителни и многобройни смекчаващи отговорността обстоятелства за подс. и моли за приложението на условното осъждане, а не на наказанието пробация, както се иска от държавното и частно обвинение .Основният мотив за това искане е обстоятелството ,че на подс. му предстои учебно плаване и така предлаганото наказание от обвинението би му попречило да го извърши.

               В последната си дума подс. се признава за виновен и изказва дълбоко съжаление за извършеното .

 

                Съдът като взе предвид събраните по делото доказателства прие за установено следното от фактическа страна:

             Подс. С.Г. закупил лек автомобил „Мазда”с ДКН В 0353РХ,който още не бил прехвърлен на негово име. Съгласно справка на Пътна полиция Видин /л.54 и л.55 от ДП/ подс. притежавал СУМПС от 14.08.2007година категория В и М и до момента на издаването на справката нямал никакви нарушения на ЗДП.

            На 25.06.2012 год. около 14:00 часа подс. С.П.Г. управлявал личния си лек автомобил „Мазда" 323 F с ДК № В 0353 РХ по главен път Г - 9 , като се движел в посока от  К.К. „Златни пясъци" към - гр.Варна. Времето било сухо, слънчево, с ясна видимост. Пътното платно в посоката на движение на подс.Г. било с две ленти , еднопосочно, с налична хоризонтална и вертикална маркировка.

              На около 1 километър преди бензиностанция „ЕКО", находяща се в района на автобусна спирка „Евксиноград" бил поставен предупредителен пътен знак за опасност A39 с означение 1500 метра и словно изписване на български език за конкретната опасност „Участък от пътя с концентрация на ПТП", а на английски език Danger zone". Непосредствено след пътния знак А39, върху железобетонни и метални стълбове от уличното електрическо захранване, монтирани върху тротоара посока К.К. „Златни пясъци" - гр.Варна, бил поставен на няколко места до бензиностанция „ЕКО", находяща се на автобусна спирка „Евксиноград" и на сравнително еднакво разстояние забранителен пътен знак В 26 с изписана максимална скорост на него 60 км/час.

         В района на автобусна спирка „Евксиноград" имало специално  изграден подлез за пресичащите пешеходци, а на пътното платно нямало очертана в хоризонтална маркировка пешеходна пътека.

          Подс. Г. управлявал автомобила си в средната пътна лента, в която се намирали много автомобили и движението се извършвало по-бавно. Затова след последния десен завой преди района на резиденция „Евксиноград" подс.Г. се престроил в най-лявата пътна лента.

 В района на автобусна спирка „Евксиноград" пътното платно било уширено и с хоризонтална маркировка и били обособени три пътни ленти /вж.протокол за оглед и снимки към него/. Най-дясната пътна лента била с ширина 2.80 метра, средната лента с ширина 3.80 метра, най-лявата пътна лента - тази, в която се намирал подс.Г. с управлявания от него автомобил била с ширина 4.30 метра.

             Подс.Г. управлявал автомобила си със скорост 74.7 км/час съгласно заключението на назначената по делото ATE, а предвид неговите обяснения от 05.11.2012г., дадени в присъствието на защитник - със скорост около 70 км/час. В момента, когато подс.Г. приближил спирка „Евксиноград" забелязал, че в средата на пътното платно, точно между двете ленти - средната и най-лявата, в която се намирал, има човек. Появата на пешеходец на това место било неочаквано за подс.Г., тъй като на това место нямало очертана пешеходна пътека, а точно на автобусната спирка имало изграден подлез.

            Подс.Г. веднага предприел спиране на автомобила, като натиснал спирачния педал и предприел отклоняване на автомобила вляво, подал и звуков сигнал. При подаването на звуковия сигнал жената  на пътното платно - това била Маргарита Симеонова Асова, започнал да тича отдясно-наляво на движението на подс.Г.. Въпреки опита на подс.Г. да избегне удара с отклонение на автомобила вляво с цел излизане извън пътното платно и натискане на спирачния педал, последвал удар между предната дясна част на автомобила и страничната лява част на тялото на Маргарита Асова.

             В момента на автопроизшествието между пешеходката Маргарита Асова и управляваният от подс.Г. автомобил, св.П.П.П. - сътрудник по охрана, служител на НСО, се намирал на входа на резиденция „Евксиноград", където проверявал влизащ в базата автомобил. Св.П. чул шум от силно свистящите автомобилни спирачки и инстинктивно извърнал поглед към местото, откъдето идвал този шум. След шума от спирачки св.П. чул шум от глух удар - това бил ударът между автомобила на подс.Г. и пешеходката Маргарита Асова, видял как тяло на жена изхвърча на височина около 2 /два/ метра над храстите и след това чул друг шум от втори глух удар - когато тялото на Маргарита Асова паднало на пътното платно. Св.П. нямал пряка видимост към мястото на пътно-транспортното произшествие, тъй като резиденция „Евксиноград" се намирала от другата страна на пътя. Св.П.П. веднага прибягал до местото и видял, че в крайната лява лента, на около два метра след рекламната табела на бензиностанция „ЕКО" посока гр.Варна има спрял червен автомобил, а пред автомобила - на около 5 /пет/ метра пред него има паднала жена на пътното платно. При пристигането на св.П. на мястото на катастрофата от автомобила си излязъл и подс.Г., двамата опитали да помогнат на Маргарита Асова, като подс.Г. поддържал главата на пострадалата при преместването й на безопасно място. Въпреки, че подс.Г. бил силно притеснен и много изплашен, до пристигането на линейката и полицейските автомобили той се старал и направил всичко, за спасяването на пострадалата.

             Пострадалата Маргарита Асова била приета в кома за лечение същия ден в МБАЛ „Св. Анна" - гр. Варна и починала на 12.07.2012 год., без да излезе от състоянието на кома.

         От заключението на изготвената СМЕ прочетена и приобщена е установено следното се установява следното:

         Причината за смъртта на Маргарита Симеонова Асова е тежка черепно-мозъчната травма, изразяваща се в контузионни огнища в лява и дясна слепоочни области и в дясна челна област на големия мозък, кръвоизлив със значителен обем под твърдата мозъчна обвивка в дясна челно-теменно-слепоочна област /евакуиран при проведената неврохирургична операция/, кръвоизлив под меките мозъчни обвивки двустранно, кръв в ликвора, счупване на черепа в областта на пластината па лява слепоочна кост, продължаващо по черепната основа обилно кръвонасядане на меките черепни обвивки в лявата слепоочно-теменна област и в дясната половина на главата. За настъпването на смъртта значение има и развилата се в резултат на продължителното залежаване двустранна хипостатична пневмония.

         Всички травматични увреждания са резултат от удари с или върху твърди тъпи предмети и биха могли да се получат при ПТП - блъскане на пешеходец от автомобил, удари в детайли на автомобила и при последващо падане на пътното платно. Настъпването на смъртта е в причинно-следствена връзка с получената тежка черепно-мозъчна травма.

                От заключението на изготвената авто-техническа експертиза е установено, че към момента на задействане на спирачната система на автомобила подс.Г. е управлявал същия със скорост 74.7 км/час, при максимално допустима съгласно поставената вертикална маркировка 60 км/час. Установанено ,че в случай, че подс.Г. е управлявал автомобила с максимално допустимата в случая скорост от 60 км/час, пешеходката Маргарита Симеонова Асова е нямало да попадне в опасната зона за спиране на автомобила, а при тази задължителна скорост подс.Г. е имал техническата възможност да спре автомобила преди мястото на удара. Опасната зона за спиране на управлявания от подс.Г. автомобил при скорост 74.7 км/час е 58.4 метра, а отстоянието на управлявания от подс.Г. автомобил от мястото на възникване на опасността е 51.7 метра.

            Защитата на подс. е направила възражение ,че не е била налице нито вертикална нито хоризонтална маркировка на мястото на произшествието ,поради което и не е налице нарушението на чл. 21 ал. 1 и 2 от ЗДП.

             Възражението е неоснователно ,защото се опровергава от протокола за оглед и снимките към него ,където ясно са описани пътните знаци посочени от съда и е видима пътната маркировка и пешеходния подлез на мястото,а ограничението на скоростта от 60 км/ч се отнася не само за този пътен участък ,а и за целия път от гр.Варна до КК”Зл.пясъци”.

        Съдът прие ,че от събраните по делото доказателства безспорно е установено , че подс. Г. е управлявал МПС в нарушение на правилата  за движение по пътищата - чл.21 ал.1 и ал.2 от ЗДвППри избиране скоростта на движение на водача на пътно превозно средство е забранено да превишава следните стойности на скоростта в км/час - стойността на скоростта, сигнализирана с пътен знак В 26 „Забранено е движение със скорост, по-висока от означената"-60км./ч, като се движел със скорост 74.7 км/час и по непредпазливост причинил смъртта на Маргарита Симеонова Асова, като след деянието е направил всичко зависещо от него за оказване помощ на пострадалатапрестъпление по  чл.343а ал.1 б.Б вр. чл.343 ал.1 б.В от НК

              По делото е установена пряката причинна връзка между нарушението на режима на скоростта от страна на подс.като участник в движението и  настъпилия тежък резултат - смъртта на пешеходката.

               Съдът не възприе тезата на обвинението подс. да е нарушил и чл.116 от ЗДП защото: посочената разпоредба поставя под особена закрила и охрана живота и здравето на определен кръг от лица –децата, инвалидите, в частност слепите ,които се движат с бял бастун и престарелите хора.

                 В конкретния случай не се касае за престарял човек –пострадалата е родена през 1946 година  е била на 66 години здрава, жизнена и енергична съгласно показанията на свид. А./л.34ДП/ и намираща се сама на почивка с внуците си. Била е облечена с лятна рокля , чехли и по бански и се е придвижвала бързо.При посочените доказателства съдът не би могъл да направи извод ,че тя е престарял човек по смисъла на разпоредбата на чл.116 от ЗДП ,оказваща се неприложима в случая, поради липса на обективните белези изискуеми от тази разпоредба,поради което и съдът оправда подс. по това обвинение.

                Съдът прие ,от една страна ,че подс. е оказал помощ на пострадалата във възможния в състоянието му на уплаха обем като заедно със свид.П./л.32ДП/ е преместил пострадалата на безопасно място и държал главата и докато започне да се опипва пулса й и пристигне линейка за отвеждането й в болница .Поради това и съдът прие ,че подс. е оказал необходимата и възможна случая помощ на пострадалата от каквато тя се е нуждаела и го оправда по първоначално възведеното обвинение само по чл. 343 ал.1 б.в/.

                Отделно от това съдът намери ,че при наличието на специално изградено съоръжение –подлез пешеходци за пресичане  на мястото,без изградена пешеходна пътека , пострадалата е нарушила също разпоредбите на чл. 113 от ЗДП, поради което и прие че е налице съпричиняване на резултата ,което е отделно смекчаващо отговорността обстоятелство за подс.

Връзката между нарушенията  ,извършени от водача и действията на пешеходката е от такова естество ,че описаните нарушения са необходима предпоставка,без която съставомерния резултат би бил невъзможен.

Подс.Г. е действувал по непредпазливост по чл. 11 ал. 3 от НК –в нейната форма небрежност, като подс. не е предвиждал настъпването на общественоопасните последици, но е бил длъжен и е могъл да ги предвиди.

 

Изложената фактическа обстановка съдът установява по категоричен начин от събрания по делото доказателствен материал:  направеното от подс.Г.  признание на фактите, свидетелски показания на свид. П. ,Р. и А.  ,докладни записки , протокол за оглед на местопроизшествие и на автомобилите , скица и фотоалбуми, съдебно медицинска експертиза , автотехническа експертиза ,медицински документи , удостоверение за наследници, свидетелство за съдимост, свидетелство за правоуправление , характеристики ,събрани в с.з.

 

 За да определи наказанието за извършеното престъпление съдът взе предвид следното :

Подс. С.П.Г. е  роден на *** год. в гр. Видин. Живее в гр.Варна,като учи като редовен студент във ВВМУ”Н.Вапцаров” и същевременно работи за да се издържа , със средно образование,  неженен, не осъждан.

Съдът прие и отчете като смекчаващи отговорността обстоятелства - чистото съдебно минало,  много добри характеристични и трудови данни и младата му възраст- 23 години, както и факта ,че същия не е  допускал никакви нарушения на ЗДП критичното отношение към извършеното и искреното му съжаление , както и съпричиняването от страна на пострадалата.

Посочените обстоятелства са само смекчаващи и многобройни, поради което и при определяне на наказанието съдът ги взе предвид наред с  така направеното признание на фактите от страна на подс. Г.   , които го задължават с оглед изискванията на текста на процесуалната норма по чл. 371 т.2 и чл. 373ал.2 и 3 от НПК да наложи наказание по реда на  чл.58а ал.4 вр. чл.55 ал.1 т.2 б.Б от НК като му  наложи наказание  ПРОБАЦИЯ, тъй като намери ,че за поправянето и превъзпитанието на дееца същото е достатъчно с оглед целите на специалната и генералната превенция. Определи на подс. като най- подходящи  и адекватни с оглед доказателствата за личността му  следните пробационни мерки - по чл.42а ал.2 т.1 и 2 НК, а именно:

ЗАДЪЛЖИТЕЛНА РЕГИСТРАЦИЯ ПО НАСТОЯЩ АДРЕС за срок от ЕДНА ГОДИНА, при периодичност два пъти седмично и

- ЗАДЪЛЖИТЕЛНИ ПЕРИОДИЧНИ СРЕЩИ С ПРОБАЦИОНЕН СЛУЖИТЕЛ за срок от ЕДНА ГОДИНА.

НА основание чл.343Г НК наложи   на подсъдимия и наказание ЛИШАВАНЕ ОТ ПРАВО ДА УПРАВЛЯВА МПС за срок от ЕДНА ГОДИНА.

Съдът обсъди и искането на защитата на подс.  за налагане на наказание лишаване от свобода ,при условията на чл. 66 от НК .

Намери ,че при наличието на хипотезата на чл. 343 а ал. 1б.б /от НК , за която съдът го призна за виновен и при горе установените многобройни смекчаващи обстоятелства налагането на наказание лишаване от свобода би било нарушение на материалния закон и явно несправедливо по отношение на подс. Г. .

 

ОСЪДИ подсъдимия да заплати направените по делото разноски в размер на 195 лева в полза на Държавата.

 

                                                  СЪДИЯ –ДОКЛАДЧИК :