Решение по дело №997/2024 на Районен съд - Враца

Номер на акта: 267
Дата: 13 декември 2024 г.
Съдия: Росица Иванова Ангелова
Дело: 20241420200997
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 1 ноември 2024 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ
№ 267
гр. Враца, 13.12.2024 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ВРАЦА, VII НАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ, в публично
заседание на трети декември през две хиляди двадесет и четвърта година в
следния състав:
Председател:Росица Ив. Ангелова
при участието на секретаря Ваня Люб. Василева
като разгледа докладваното от Росица Ив. Ангелова Административно
наказателно дело № 20241420200997 по описа за 2024 година
Производството по настоящото дело е образувано въз основа на жалба,
подадена от „***** гр.Враца, представлявано от ***** против Наказателно
постановление №15 от 20.05.2024 г., издадено от директора на Областна дирекция по
безопасност на храните – Враца, с което за нарушение на чл.13, ал. 1 от Наредба №
2/2021 г. за специфичните изисквания към безопасността на и качеството на храните,
предлагани в детски заведения, училищни столове и обекти за търговия на дребно на
територията на училищата и на детските заведения, като и към храни, предлагани при
организирани мероприятия за деца и ученици във връзка с чл.131, ал. 1, т. 7 от Закона
за храните и на основание чл.53 от Закона за административните нарушения и
наказания и чл.131, ал.2 от Закона за храните му е наложено административно
наказание „имуществена санкция“ в размер на 4000.00 /четири хиляди/ лева.
В жалбата се сочи, че оспореният административен акт е незаконосъобразен,
тъй като не е извършено посоченото нарушение. Сочи се и че при съставяне на НП са
допуснати процесуални нарушения. Твърди се, че в АУАН и в НП е изложена
фактическа обстановка, която не отговаря на описаното в констативния протокол и не
е ясна волята на актосъставителя и на наказващия орган за какво точно деяние се цели
ангажирането на отговорността на жалбоподателя. Твърди се, че
административнонаказващият орган не е изяснил всестранно фактическата
обстановка, не е обсъдил и анализирал поотделно и в тяхната съвкупност относимите
доказателства, с оглед приложимите правни норми, поради което не е изяснил
обективната истина по делото.
В проведеното открито съдебно заседание жалбоподателят се представлява от
1
адв.А. Й., която сочи че поради изложените съображения в жалбата атакуваното НП
следва да се отмени.
Ответникът, чрез своя процесуален представител – юрисконсулт ***** излага
подрони съображения за неоснователност на депозираната жалба и настоява същата да
бъде оставена без уважение.
Депозираната жалба е допустима – изхожда от лице, което има правен интерес от
нея, подадена е в срок и е насочена срещу административен акт /НП/, подлежащ на
съдебна проверка.
При извършена проверка на 24.04.2024 г. в обект с peг. № 06070045, находящ се
в адрес гр.Враца, ул.,Драган Цанков“ № 6, на „Ив и Сие 2010“ ЕООД, в качеството му
на бизнес оператор произвеждащ готови за консумация храни, при преглед на
предоставените документи за производствата на храни за деца в училищна възраст са
предоставени стокови разписки и дневници входящ контрол, е констатирано
несъответствие на представените документи и записи. Представена била стокова
разписка № ********** от дата 19.03.2024 г. за доставка на кайма „Стара планина“ по
утвърден стандарт - 20 кг., която не била записана в дневник входящ контрол на тази
дата. Същият № ********** на стокова разписка бил описан в Дневник входящ
контрол с дата на получаване 19.04.2024 г, като за тази дата не е имало налична и не
била предоставена стокова разписка. От описаното било видно, че няма безспорни
данни за приготвянето на храни за деца в училищна възраст с вложеното мляно месо в
производството да е по утвърден стандарт. Предоставен бил етикет от приготвена
храна ,мусака с кайма и картофи“ с вложена кайма по УС /утвърден стандарт/,
приготвена на 24.04.2024 г.
За констатираното нарушение бил съставен АУАН № 060532/25.04.2024 г.
подписан от нарушителя на 25.04.2024 г.
Въз основа на съставения АУАН е издадено Наказателно постановление №15
от 20.05.2024 г. от директора на Областна дирекция по безопасност на храните –
Враца, с което за нарушение на чл. 13, ал. 1 от Наредба № 2/2021 г. за специфичните
изисквания към безопасността на и качеството на храните, предлагани в детски
заведения, училищни столове и обекти за търговия на дребно на територията на
училищата и на детските заведения, като и към храни, предлагани при организирани
мероприятия за деца и ученици във връзка с чл. 131, ал. 1, т.7 от Закона за храните и на
основание чл.53 от Закона за административните нарушения и наказания и чл. 131, ал.
2 от Закона за храните на дружеството-жалбоподател е наложена имуществена санкция
в размер на 4000.00 лева.
Така установената фактическа обстановка се установи от събраните по делото
доказателства: Констативен протокол от 24.04.2024 г., АУАН № 060532/25.04.2024 г.
,съставен от инспектори при ОДБХ–Враца, стокова разписка №********** от
19.03.204 г., извлечение от дневник входящ контрол, свидетелските показания на С. Л.
/актосъставител/ и Д. Д. /свидетел при съставяне на АУАН/, които съдът кредитира
като обективни и безпротиворечиви и подкрепящи се от целия събран по делото
доказателствен материал.
2
При така установените фактически данни се налагат следните правни изводи:
Така изложените фактически положения, при които е осъществен съставът на
изследваното нарушение, съдът намира за безспорно установени от събрания
доказателствен материал, преценяван самостоятелно и в съвкупност, като цени
приложените по делото доказателства, тъй като всички те са обективни, логични,
непротиворечиви и взаимноподкрепящи се.
Съдът приема, че АУАН е съставен от компетентно длъжностно лице, а
наказателното постановление е издадено от компетентен орган и компетентно
длъжностно лице.
При извършената служебна проверка съдът не констатира допуснати
съществени процесуални нарушения при издаването на наказателно постановление.
Същото отговаря изцяло на изискванията на чл.57 ЗАНН, посочени са всички факти и
обстоятелства релевантни за състава на административното нарушение, правилно е
приложен материалният закон. Фактическата обстановка, изложена в АУАН, изцяло
кореспондира на тази посочена в НП. Както в АУАН, така и в НП подробно са
изброени обективните признаци на извършеното нарушение и нарушената правна
норма. Посочени са всички правнорелевантни обстоятелства във връзка с извършеното
нарушение - време, място на извършване, субект на нарушението, съставомерни
признаци от обективна страна. Правилно е квалифицирано деянието, с оглед
текстовото му описание, посочена е дата и място на нарушението, както и неговия
извършител. Посочена е и санкционната разпоредба, въз основа на която е ангажирана
административнонаказателната отговорност на жалбоподателя. Вмененото във вина на
жалбоподателя нарушение е индивидуализирано в степен, позволяваща му да разбере
в какво е обвинен и срещу какво да се защитава. Следователно административното
обвинение е ясно и точно формулирано, както от фактическа, така и от правна страна.
Изложената фактическа обстановка е в пълно съответствие с правната квалификация
на нарушението и с правното основание за налагане на имуществена санкция.
В чл.7, ал.3 от Закона за храните е посочено, че министърът на земеделието с
наредба определя специфичните изисквания към безопасността и качеството на
храните, предлагани в детските заведения, училищните столове и обектите за търговия
на дребно на територията на училищата и на детските заведения, както и към храни,
предлагани при организирани мероприятия за деца и ученици. Във връзка с това е
приета Наредба №2 от 20.01.2021 г. за специфичните изисквания към безопасността и
качеството на храните, предлагани в детските заведения, училищните столове и
обектите за търговия на дребно на територията на училищата и на детските заведения,
както и към храни, предлагани при организирани мероприятия за деца и ученици. В
чл.1, ал.1 от Наредба №2 от 20.01.2021 г. е записано, че с нея се определят
специфичните изисквания към безопасността и качеството на храните, предлагани в
3
детските заведения, училищните столове и обектите за търговия на дребно на
територията на училищата и на детските заведения.
В чл.1, ал.2 от Наредба №2 от 20.01.2021 г. е регламентирано, че изискванията
на наредбата се прилагат и към храни, предлагани при организирани мероприятия за
деца и ученици, както и за храни, предлагани в извънучилищни педагогически
заведения за деца. С параграф 1, т.1 от Наредба №2 от 20.01.2021 г. е пояснено, че
„детските заведения“ са детски ясли, детски градини, обединени детски заведения,
детски кухни, домове за медико-социални грижи за деца на възраст 0-3 години, домове
за деца, лишени от родителска грижа, от 3 до 18 години, домове за деца с умствена
изостаналост и домове за деца с физически увреждания, центрове за настаняване от
семеен тип, социално-педагогически интернати, възпитателни училища - интернати,
преходно жилище за деца от 14 до 18 години, звена „Майка и бебе.“, дневни центрове
за деца на улицата, дневни центрове за деца с увреждания, звена „Социално
подпомагане.“ към центрове за обществена подкрепа, кризисни центрове. С параграф
1, т.2 от същата наредба, е дадена и легална дефиниция на понятието „организирани
мероприятия за деца и ученици“ - мероприятия, организирани от детски заведения и
училища.
От изложеното дотук се налага извод, че специфичните изисквания на
наредбата се прилагат за храни и хранителни продукти, предлагани на територията на
детски заведения и училища или по време на организирани мероприятия от детски
заведения или училища. Посредством разпоредбите на Наредба №2 от 20.01.2021 г., са
въведени изискванията за стандарт, на които трябва да отговарят храните /месните
продукти, киселото мляко, сиренето, кашкавалът и хлябът/, предлагани на територията
на детски заведения или по време на организирани мероприятия от детски заведения
или училища. Разпоредбата на чл.25 от Наредба №2 от 20.01.2021 г. препраща и към
други нормативни актове.
В настоящия случай от събраните по делото доказателства безспорно се
установява, че жалбоподателят „Ив и Сие 2010“ ЕООД се явява бизнес оператор,
произвеждащ готови за консумация храни в тази част и производства на храни за деца
в училищна възраст, поради което се явява бизнес оператор по смисъла на чл.131, ал.2
от Закона за храните, който при осъществяване на дейността си следва да спазва
изискванията на наредбите по чл. 6 и 7, посочени в чл.131, ал.1, т.7 Закона за храните.
А както се посочи Наредба №2 от 20.01.2021 г. за специфичните изисквания към
безопасността и качеството на храните, предлагани в детските заведения, училищните
столове и обектите за търговия на дребно на територията на училищата и на детските
заведения, както и към храни, предлагани при организирани мероприятия за деца и
ученици е издадена съгласно чл.7, ал.3 от Закона за храните, към която норма
препраща чл.131, ал.1, т.7 ЗХ.
4
Съгласно чл.13, ал.1 от цитираната наредба мляното месо, месните заготовки и
месните продукти, които се предлагат в обектите по чл.1, трябва да са произведени по
утвърдени стандарти.
В случая не се установява, че в приготвената на 24.04.2024 г. храна „мусака с
кайма и картофи“, въпреки че върху нея е посочено, че е по утвърден стандарт, е
вложена именно кайма по утвърден стандарт, съгласно чл.13, ал.1 от посочената
наредба. Това е така, тъй като както се установи и от свидетелските показания на
контролните органи за производството на продукта „мусака с кайма и картофи“ е
представена стокова разписка №********** от 19.03.2024 г. за доставка на кайма
Стара планина по утвърден стандарт, която не е записана в дневник входящ контрол от
19.03.2024 г., а във входящия дневник е имало описана стокова разписка №**********
за кайма „Стара планина“ от 19.04.2024 г. Установено е, че двете разписки от
19.03.2024 г. и от 19.04.2024 г са с един и същи номер №**********, което на
практика е невъзможно. На 19.03.2024 г. няма описана стокова разписка
№**********, която именно е представена на контролните органи, че е вложена в
производството на съответната храна. Разликата с цял месец при дублиране на
номерата на стоковите разписки не може да установи и че именно вложената кайма е с
надежден срок на годност, а предвид факта, че продукта е предназначен за деца
вложените съставки в храната следва да не будят съмнение за опасност за здравето на
децата.
По този начин не се установява каква кайма, кога е доставена и с какъв състав и
срок на годност е вложена в храната „мусака с кайма и картофи“.
С оглед така констатираното се установява нарушение на чл.13, ал.1, т.7 от
Наредба №2 от 20.01.2021 г. за специфичните изисквания към безопасността и
качеството на храните, предлагани в детските заведения, училищните столове и
обектите за търговия на дребно на територията на училищата и на детските заведения,
както и към храни, предлагани при организирани мероприятия за деца и ученици във
вр. с чл.131, ал.1, т.7 Закона за храните.
За установеното нарушение, на жалбоподателя в качеството му на бизнес
оператор, извършил нарушение на чл.131, ал.1 ЗХ, законосъобразно е приложена
предвидената в чл.131, ал.2 ЗХ имуществена санкция в размер на предвидения
минимум от 4000.00 лева.
Администативнонаказващият орган правилно е приложил санкционната норма,
тъй като както се посочи по-горе чл.131, ал.1 т.7 Закона за храните препраща към
наредбата по чл.7, ал.3 от Закона за храните, която именно е Наредба №2 от 20.01.2021
г. за специфичните изисквания към безопасността и качеството на храните, предлагани
в детските заведения, училищните столове и обектите за търговия на дребно на
територията на училищата и на детските заведения, както и към храни, предлагани при
5
организирани мероприятия за деца и ученици, чийто чл.13, ал.1 се явява конкретно
нарушен.
С оглед изложеното атакуваното наказателно постановление следва да бъде
потвърдено като законосъобразно.
Воден от горното и на основание чл.63, ал.2, т.5 вр. ал.1 от ЗАНН, съдът
РЕШИ:
ПОТВЪРЖДАВА Наказателно постановление №15 от 20.05.2024 г., издадено от
директора на Областна дирекция по безопасност на храните – Враца, с което за
нарушение на чл.13, ал.1 от Наредба № 2/2021 г. за специфичните изисквания към
безопасността на и качеството на храните, предлагани в детски заведения, училищни
столове и обекти за търговия на дребно на територията на училищата и на детските
заведения, като и към храни, предлагани при организирани мероприятия за деца и
ученици вр. чл.131, ал.1, т.7 от Закона за храните, на основание чл.131, ал.2 от Закона
за храните, на „***** гр.Враца е наложено административно наказание „имуществена
санкция“ в размер на 4000.00 /четири хиляди/ лева.
Решението подлежи на касационно обжалване пред Административен съд–Враца по
реда на глава XII АПК в 14-дневен срок от получаване на съобщението за неговото
изготвяне.
Съдия при Районен съд – Враца: _______________________
6