Решение по дело №953/2020 на Административен съд - Пазарджик

Номер на акта: 894
Дата: 9 ноември 2020 г.
Съдия: Мариана Димитрова Шотева
Дело: 20207150700953
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 26 август 2020 г.

Съдържание на акта

                                                     Р Е Ш Е Н И Е 

                                                              №894/9.11.2020г.                                                                                                                                                                                                                             

                                                        гр. Пазарджик

                                       В   И М Е Т О   Н А   Н А Р О Д А

              АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД ПАЗАРДЖИК, X състав, в открито съдебно заседание на седми октомври две хиляди и двадесета година в състав:                                    

                                                     ПРЕДСЕДАТЕЛ:  Мариана Шотева

                                                                     ЧЛЕНОВЕ:  1. Георги Видев

                                                                                 2. Красимир Лесенски

 

при секретар Янка Вукева и с участието на прокурор Станка Димитрова,

като разгледа докладваното от съдия Шотева касационно административно дело № 953 по описа на съда за 2020 г., за да се произнесе, взе предвид следното:

           Производството е по реда на Глава Дванадесета от Административнопроцесуалния кодекс, във връзка с чл. 63, ал. 1, пр. второ от Закона за административните нарушения и наказания.

             Делото е образувано  по касационна жалба, предявена от Агенция "Пътна инфраструктура" гр. София, чрез процесуалния си представител юрисконсулт Иван Вълев, против  Решение № 400 / 08.07.2020 г.по АНД №343/2020г.  по описа на Районен съд Пазарджик,  с което е отменено наказателно постановление № 002325/03.12.2019 г. на началник отдел „Контрол и правоприлагане“ в Национално тол управление /НТУ/ към Агенция „Пътна инфраструктура“  /АПИ/, с кое на Д. ***, ЕГН **********, на основание чл. 179, ал. 3 от ЗДвП, във вр. Чл. 139 ал. 6 от ЗДвП е наложена глоба в размер на 300 /триста/ лева и е присъдено заплащането на такса по чл. 10а  ал. 2 от ЗП в размер на 10 /десет/ лева.

          С жалбата се иска да бъде отменено  решението на първоинстанционния съд изцяло, тъй като  е незаконосъобразно и неправилно и да се постанови друго решение, с което да се потвърди процесното Наказателно постановление.

     Поддържа се, че нарушението е установено по безсъмнен начин, като не съставлява маловажен случай на административно нарушение по смисъла на чл. 28 от ЗАНН.         Претендира се присъждане на възнаграждение за процесуално представителство-за две инстанции и в максимален размер. За първа инстанция- в размера, посочен в Наредба по чл. 37 от Закона за правната помощ,  а за втора инстанция- в размера по Наредба №1 от 09.07.2004г. за минималните размери .

    Ответникът по касационната жалба – Д. Миткова Миленкова чрез процесуалния си представител адвокат Красимира Ч., моли Административния съд да остави касационната жалба без уважение като неоснователна и да се   потвърди първоинстанционното решение като правилно и законосъобразно.  Претендира се присъждане на сторените разноски по производството.

         Участвалият по делото прокурор, представител на Окръжна прокуратура гр. Пазарджик, моли съда да се произнесе с решение, с което да остави в сила решението на първата инстанция. Намира същото за правилно, обосновано и законосъобразно. Счита, че правилно РС Пазарджик е приложил нормата на чл. 28 от ЗАНН и е отменил НП.

          Касационната жалба е подадена в рамките на предвидения за това преклузивен срок и при наличието на правен интерес. При това положение същата се явява процесуално ДОПУСТИМА.

            Районен съд Пазарджик е бил сезиран с жалба, предявена от Д. Миткова М. ***, ЕГН **********  против  Наказателно постановление № 002325/03.12.2019 г. на началник отдел „Контрол и правоприлагане“ в Национално тол управление /НТУ/ към Агенция „ Пътна инфраструктура“ /АПИ/, с което на основание чл. 179 ал. 3 от ЗДвП, за нарушение на чл. 139 ал. 6 от ЗДвП е наложена глоба в размер на 300 /триста/ лева и е присъдено заплащането на такса по чл. 10а  ал. 2 от ЗП в размер на 10 /десет/ лева.

         НП е постановено въз основа на Акт за установяване на административно нарушение/АУАН/№ 002325 от 30.06.2019г, който бил предявен, подписан и връчен на жалбоподателя.

     На 04.07.2019г. в Областно пътно управление- Пловдив е постъпило възражение с вх. Номер 94-00-1163/04.07.2019г. срещу акта, с което, лицето, сочено за нарушител посочило, че за процесното ППС имало валидна електронна винетка с идентификационен номер 19061249017758. Приложено било и копие на разпечатка за издадена електронна винетка за процесното ППС.

           Обективираните в актовете на административнонаказателното производство фактически констатации, възприети и от първоинстанционния съд се свеждат до следното:

             На 30.06.2019 г. около 18.30 часа, Д. Миленкова, в качеството си на водач е управлявала пътно превозно средство-л.а. „Мерцедес  А 160“ с временен рег. № 200М110, с обща техническа допустима максимална маса до 3,5 тона, на републикански път I-8, с посока на движение от гр. Септември към гр. Белово. Този път бил включен в обхвата на платената пътна мрежа.

          В резултат на извършена проверка от служители на НТУ било установено, че за ППС с регистрационен № 200М110 към момента на проверката нямало заплатена винетна такса, която да съответства на регистрационния номер и на категорията на пътното превозно средство. Съгл. Чл. 189е, ал. 8 от ЗДвП, извършеното нарушение е било потвърдено чрез справка в електронната система за събиране на пътни такси от контролно устройство с идентификатор №MEU 050.

     При разглеждането на административнонаказателната преписка била извършена проверка по смисъла на чл. 52, ал. 4 от ЗАНН, както на обстоятелствата, така и на предявените от  страна на нарушителя възражения. След като разгледал по същество възражението, наказващият орган го приел за неоснователно позовавайки се на разпоредбите на Наредба за условията, реда и правилата за изграждане и функциониране на смесена система за таксуване на различните категории пътни превозни средства на база време и на база изминато разстояние .

     Установено било, че лекият автомобил, управляван от Д.М.в деня на проверката е бил с временен регистрационен номер 200М110.

      Установено било също, че при закупуването на ел. винетка, респ. при декларирането на данни за ППС с регистрационен номер 200М110, и по-точно при изписването на регистрационния номер, представляващ комбинация от букви и цифри, по отношение на цифровата комбинация, Миленкова е използвала буквен символ „О“, вместо да изпише цифрата „0“, в следствие на което е издадена ел. винетка при неправилно декларирани данни.

     Процесното административно наказание е наложено при тази фактическа и правна обстановка, която е възприета в пълнота от административнонаказващия орган и възпроизведена и в спорното наказателно постановление.

     Гореописаната фактическа обстановка е била възприета от първоинстанционния съд въз основа на събраните по делото писмени доказателства и показанията на свидетелите Минев и Карабойчева-актосъставител.

     С обжалваното пред настоящата инстанция решение, първоинстанционният съд е отменил процесното наказателно постановление. За да постанови посочения резултат районният съд е приел, въз основа на събраните по делото писмени и гласни доказателства, че от страна на М. формално е реализиран състава на описаното в АУАН и НП административно нарушение, изразяващо се в нарушение по чл. 179, ал. 3, във вр. с чл. 139, ал. 6 от ЗДв.П, но в същото време, вмененото и административно нарушение съставлява маловажен случай по смисъла на чл. 28 от ЗАНН, от което не са настъпили никакви вредни последици и същото е с явно незначителна обществена опасност.

     В тази насока съдът е съобразил конкретните обстоятелства по неговото извършване, а именно факта, че реално сумата представляваща винетна такса е била платена за управлявания автомобил и фактически е постъпила в бюджета, поради което и от деянието не са настъпили никакви вредоносни последици или щета за държавата, респ. за фиска.

     Решението е правилно. Като е стигнал до изводи за незаконосъобразност на наказателното постановление, районният съд е постановил правилен, обоснован и законосъобразен съдебен акт. Правилно съда е приел,че в конкретния случай по категоричен начин е установено, че на 12.06.2019г. в 16:17 часа  Д. Меленкова е заплатила винетна такса на стойност 30 лева, като  в този момент и била издадена ел. винетка с идентификационен номер 19061249017758 и с валидност от 12.06.2019г.  16:18 часа до 11.07.2019г. 23:59 часа. Категорично е било изяснено и това, че при изписването на временният регистрационен номер на лекия автомобил, който е бил 200М110, Миленкова е използвала буквен символ „О“, вместо да изпише цифрата на числото нула- „0“, вследствие на което е издадена ел. винетка при неправилно декларирани данни.

     Правилно първоинстанционния съд е приел, че дори и формално да запълва  обективните признаци на административното нарушение по чл. 179 ал. 3 във вр. с чл. 139 ал. 6 от ЗДвП,  но в същото време, вмененото и административно нарушение съставлява маловажен случай по  смисъла на чл. 28 от ЗАНН.

      Вярно е, че в чл. 5 ал. 3 от Наредба за условията, реда и правилата за изграждане и функциониране на смесена система за таксуване на различните категории пътни превозни средства на база време и на база изминато разстояние  е императивно посочено, че „Отговорността при неправилно декларирани данни относно регистрационния номер на пътното превозно средство, категорията му или периода на валидност на винетната такса е съответно на собственика или на ползвателя, като в случай на неправилно декларирани данни се счита, че за пътното превозно средство не е заплатена дължимата винетна такса. В същото време обаче е вярно и това, че в крайна сметка от формалното нарушение не са настъпили  никакви вредни последици и същото е с явно незначителна обществена опасност.

     Правилни са доводите на първоинстанционният съд, че преценката за „маловажност“ следва да се прави на база фактическите данни по всеки конкретен случай- вида на нарушението, начина на извършването му, подбудите, вида и стойността на предмета му, вредните последици, степента на обществена опасност, морална укоримост на извършеното и т.н., като се отчита същността и целите на административнонаказателната отговорност. В случая тежестта на нарушението не е висока, предвид незначителната обществена опасност и характера на засягане на обществените отношения. По делото безспорно е доказано, че Миленкова е заплатила винетна такса за ППС, но при изписването на регистрационния номер, вместо цифрата „0“ е използвала буквата „О“. Това е и единствената разлика между регистрационния номер и това, което е било попълнено при закупуване на електронната винетка.

     Районния съд правилно е приел, че обстоятелството, че в крайна сметка има заплатена винетна такса е от съществено значение, тъй като не може да се третира по един и същи начин лице, което никога не е заплатило такава с лице, което е заплатило и неволно е изписало грешно номера на МПС и то на символи, които външно не се различават, при обстоятелства, които изключват какъвто и да е умисъл за извършване на административно нарушение.

     Правилно и законосъобразно  първостепенния съд е приел, че в случая е налице издадена електронна винетка при неправилно декларирани данни и като последица е постановил решението си. Нещо повече, видно от НП и от приложените доказателства по делото е, че Д.М.е заплатила ел. винетка и това обстоятелство не е оспорвано от касационния жалбоподател в хода на проведеното съдебно следствие.

     Правилни са изводите на Районния съд, че от действията на Д.М.не би могло да настъпят каквито и да е вредоносни последици или щета за държавата, респ.- фиска, тъй като реално има заплатена  винетна такса и от нея би могъл да се ползва само процесния автомобил, а не някой друг автомобил, регистриран в България. В този смисъл в НП административнонаказващият орган е следвало да направи преценка, дали е  налице маловажен случай, след което да формира положителен извод в тази насока. Съгласно нормата на чл. 28 от ЗАНН за маловажен случай на административно нарушение, наказващия орган може да не наложи наказание. Според ТР № 1/12.12.2007г. по т.н.д. № 1/2007г. на ОСНК на ВКС, преценката за „ маловажност на случая“ подлежи на съдебен контрол. В неговия обхват се включва и проверката за законосъобразност на преценката по чл 28 от ЗАНН.  Когато съдът констатира, че предпоставките на чл. 28 от ЗАНН са налице, но наказващият орган не го е приложил, това е основание за отмяна на НП, поради издаването му в противоречие със закона.

      В решението на първоинстанционния съд са изложени подробни и задълбочени мотиви относно незаконосъобразността на наказателното постановление. Фактите по делото са обсъдени по отделно и в тяхната съвкупност. Съобразени са в пълнота събраните гласни и писмени доказателства по делото. Въз основа на правилно установената фактическа обстановка, са направени законосъобразни изводи относно приложението както на материалния, така и на процесуалния закон.  Фактическите констатации и правните изводи формирани от първостепенния съд се споделят напълно от настоящата инстанция.

   Съгласно  чл. 19.от НПК  Наказателното производство се извършва устно, освен в случаите, предвидени в този кодекс. В хода на съдебното производство пред Районен съд Пазарджик жалбоподателя не е участвал лично, а е постъпило становище от неговият процесуален представител адв. Ч.. При разглеждане на делото по същество ответната страна  и прокурорът са  приели становището.

     В случая доказателства, които да подлагат на съмнение възприетите от районния съд изводи, не са ангажирани нито в първоинстанционното, нито в настоящото съдебно производство.

     Изложеното до тук налага да се приеме, че касационната жалба е неоснователна на посочените в нея основания, а обжалваното пред касационната инстанция решение на районния съд е правилно и законосъобразно. При постановяването му не са допуснати нарушения нито на материалния, нито на процесуалния закон, поради което и същото като валидно, допустимо и правилно, следва да бъде оставено в сила от настоящата инстанция.

    

     При този изход на делото основателно се явява искането на ответника за присъждане на основание чл. 63, ал. 1 от ЗАНН на сторените разноски в касационното производство, които се констатираха в размер на 300 лв. заплатено адвокатско възнаграждение по Договор за правна защита и съдействие от 09.08.2020 г.

     Водим от горното, и на основание чл. 221, ал. 2, пр. 1 от АПК, във връзка с чл. 63, ал. 1, пр. 2 от ЗАНН, Пазарджишкия  административен съд, Х - ти касационен състав

РЕШИ:

ОСТАВЯ В СИЛА Решение № 400 от 08.07.2020 г. на  Районен съд гр. Пазарджик, постановено по АНД № 343 по описа  за 2020 г.

ОСЪЖДА Агенция "Пътна инфраструктура" да заплати на Д. МИТКОВА МИЛЕНКОВА, с ЕГН **********, с адрес: *** сумата от 300 лева, представляващи направени разноски в касационното производство.

Решението е окончателно и не подлежи на обжалване и протест.

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:/П/

 ЧЛЕНОВЕ: 1./П/

                     2./П/