Р Е Ш Е Н И Е № 107/14.7.2020 г.
14.07. 2020г., р. Ямбол,
В ИМЕТО
НА НАРОДА
Ямболският административен съд, четвърти състав, в публично заседание на двадесет
и четвърти юни две хиляди и двадесета година в състав:
Председател: В. Стоянова
при секретаря Стела Гюмлиева, разгледа докладваното
от съдията адм. дело № 112 по описа за 2020 г. и за
да се произнесе, взе предвид следното:
Производството е образувано по
жалба на С.Д.Т. *** против Заповед №
ЗСП/Д-Я/336 от 20.03.2020г. на Директора
на дирекция “Социално подпомагане”-Ямбол, с която й е отказано отпускане на
целева помощ по чл. 14 от ППЗСП по подадено от нея заявление-декларация с вх. №
ЗСП/Д-Я/336 от 02.03.2020г. по реда на
чл. 14 от ППЗСП. С решение № 28-РД06-0012 от 28.04.2020г. на директора на
Регионална дирекция „СП“, Ямбол е
отхвърлена жалбата на С. Т. против Заповед № ЗСП/Д-Я/336 от 20.03.2020г. на Директора на дирекция “Социално
подпомагане”-Ямбол.
В жалбата се сочи, че на 27.01.2020г. на
автобусна спирка в кв.“Аврен“ са й били откраднати пари, като е писала
писмо-жалба до Полицията в квартала. Това е била причината да поиска социална помощ по чл. 14 от ППЗСП за
заплащане на наема, на общинското жилище
в което живее от дирекция „СП“,Ямбол. Отказа да й бъде отпусната социална помощ
намира за незаконосъобразен. Счита, че отговаря на условията за получаване на
тази помощ.
В съдебно заседание оспорващата се явява лично, поддържа депозираната жалба, иска отмяна на оспорената заповед. Заявява, че иска отпускане на целева помощ за плащане на наем на общинското жилище, в което живее.
Административният орган, чрез
юрисконсулт А. оспорва жалбата. Счита, че правилно адм.
орган е отказал този вид помощ, тъй като условието е лицето да не надвишава
нормативно определения размер, визиран в разпоредбата на чл. 14 от ППЗСП, а
именно дохода от предходния месец да е до 250 на 100 от диференцирания
минимален доход/ДМД/. Иска се отхвърляне на жалбата като неоснователна.
ЯАС, като
взе предвид разпоредбата на чл. 168 от АПК и
прецени събраните по делото доказателства, ведно с доводите и изразените становища прие за установено
следното:
Оспорващата е подала заявление-декларация с вх. №
ЗСП/Д-Я/336 от 02.03.2020г. по реда на чл. 14 ал. 1 от ППЗСП до Директора на
дирекция “Социално подпомагане”-Ямбол, с която е поискала отпускане на целева помощ за месечен наем, поради това, че са й
откраднали парите от пенсията.
По заявлението е изготвен социален доклад от 20.03.2020г., като
при преценка на нуждите от социално подпомагане, адм.
орган е посочил в мотивите си, че дохода на оспорващата е по-висок от 250 на
100 от диференцирания минимален доход, поради това е изготвен отказ за целева
помощ за общински наем. Посочил е доход от предходния месец-319,20лв, което е
размера на пенсията на оспорващата, а ДМД-309,38лв.
С решение № 28-РД06-0012 от
28.04.2020г. на директора на Регионална дирекция „СП“, след обжалването на цитираната заповед
по административен ред е отхвърлена жалбата на С.Т. като неоснователна. Като
мотив се посочва, че ДМД за отделните лица се определя като гарантирания
минимален доход/ГМД/ от 75 лв се коригира с проценти,
съобразно здравословно състояние, сем. положение, възраст. В случая ДМД за С. Т.
е 123,75лв, т.е. 250 на сто от ДМД е 309,38лв. Направен е извод, че размерът надвишава
нормативно определения доход по чл. 14 ал. 1 от ППЗСП-309,38лева. Поради това
счита, че не може да се отпусне помощта по чл. 14 ал. 1 от ППЗСП за наем на
общинско жилище, в което живее оспорващата, чийто размер на наема е 23,02лв.
Настанена е съгласно заповед № 137 от 26.03.1980г. на ОНС, Ямбол.
Със заявление-декларация с вх. № ЗСП/Д-Я/336 от 02.03.2020г. по реда на чл.
14 ал. 1 от ППЗСП до Директора на дирекция “Социално подпомагане”-Ямбол, оспорващата
е поискала отпускане на целева помощ за заплащане на месечен наем на общинско жилище, в което
живее.
Със Заповед № ЗСП/Д-Я/336 от 20.03.2020г. на Директора на дирекция “Социално подпомагане”-Ямбол, е отказано отпускане на целева помощ по чл. 14 от ППЗСП за плащане на наем за общинско жилище, като с решение № 28-РД06-0012 от 28.04.2020г. на директора на Регионална дирекция „СП“, Ямбол е отхвърлена жалбата на Т. против Заповед № ЗСП/Д-Я/336 от 20.03.2020г. на Директора на дирекция “Социално подпомагане”-Ямбол. По подаденото заявление-декларация с вх. № ЗСП/Д-Я/336/02.03.2020г. от С.Т. е изготвен социален доклад, видно от който адм. орган е извършил преценка на нуждите от социално подпомагане на оспорващата и е направил мотивирано предложение за отказ за отпускане на целева помощ за заплащане на наем на общинско жилище.
При така изяснената фактическа обстановка и след проверка на оспорвания административен акт съобразно чл.168, ал.1 АПК, съдът прави следните правни изводи:
Жалбата е процесуално допустима, като подадена от надлежна страна с правен интерес от обжалването и в преклузивния срок по чл.149, ал.1 АПК.
Разгледана по същество жалбата се явява неоснователна по следните съображения:
Предмет на оспорване пред
Административен съд Ямбол е заповед Заповед
№ ЗСП/Д-Я/336 от 20.03.2020г. на
Директора на дирекция “Социално подпомагане”-Ямбол, с която й е отказано
отпускане на целева помощ по чл. 14 от ППЗСП , като заповедта е потвърдена с решение № 28-РД06-0012 от 28.04.2020г. на
директора на Регионална дирекция „СП“,
Ямбол.
В съответствие с чл.168 АПК във връзка с чл.142 АПК съдът проверява законосъобразността на оспорения акт към момента на издаването му на всички основания по чл.146 АПК, без да се ограничава само с тези посочени от оспорващия.
Необходимо е да са налице в
тяхната съвкупност всички изисквания за валидност на административния акт, а
именно: да е издаден от компетентен орган, в изискуемата форма, при спазване на
административнопроизводствените правила, да не
противоречи на материалноправните разпоредби и да
съответства с целта на закона. Според чл. 14 ал. 1 т. 2 от ППЗСП,
право
на месечна целева помощ за заплащане на наем на общински жилища ползват лицата,
ако настанителната заповед е на тяхно име и чийто доход от предходния месец е
до 250 на сто от диференцирания минимален доход, ако са самотни стари хора над
70-годишна възраст; Според ал. 2 помощта по ал. 1 се изплаща след представяне
на разходооправдателен документ. Съгласно чл. 9 ал. 1
от ППЗСП право на месечна помощ имат лица или семейства, чийто доход за
предходния месец е по-нисък от определен диференциран минимален доход, а според
чл. 9 ал. 3 т. 1, диференцираният минимален доход /ДМД/се определя, както
следва: за лица над 75 години, живеещи
сами - 165 на сто от гарантирания минимален доход (ГМД); А ГМД се определя с
акт на МС, който размер е 75лв. ДМД на С.Т.
е 123,75лв., а 250 на сто от ДМД е 309,38лева. Отделно от това дохода на С.Т. е 319, 20лева, който е
размера на пенсията й. На този етап не отговаря на условията на чл. 14 ал. 1 от ППЗСП. Основното
възражение на оспорващата е, че се касае за несъвършенство на закона, тъй като
разликата между дохода й и ДМД е 9,82лв.
Следва да
се има предвид
и писмо отговор от Агенция за социално подпомагане с изх. № 91-00-0400 от 08.05.2020г.,
видно от което изрично е указано на оспорващата, че за да има право на месечна помощ
за наем на общинско жилище, доходът й не трябва да надвишава сумата от
309,38лв. Посочени са други възможности за социално подпомагане на Ст. Т. с
хранителни продукти.
ЯАС намира, че оспорената заповед е
законосъобразен адм. акт. По-горестоящият
адм. орган в мотивите си подробно е посочил
законовите изисквания и начина на изчисляване на ДМД, както и на ГМД. Действително разликата е само 9,82
лева, но правната норма предписва на административният орган
определен начин на действие. В тази хипотеза задачата на административния орган
се свежда до това да провери дали са налице визираните в хипотезата на
конкретната норма предпоставки за нейното прилагане. В конкретния случай, с
оглед на установеното, административния орган правилно е приложил материалноправната разпоредба, като е отказал
предоставянето на целева социална помощ за заплащане на наем. Адм. орган е длъжен да приложи точно буквата на закона, за да не се създаде объркване в правния мир.
С оглед гореизложеното, жалбата е
неоснователна.
Водим от горното, и на основание чл. 172 ал. 2 от АПК, Я А С, четвърти административен състав
РЕШИ:
ОТХВЪРЛЯ като неоснователна
жалбата на С.Д.Т. *** против Заповед №
ЗСП/Д-Я/336 от 20.03.2020г. на Директора
на дирекция “Социално подпомагане”-Ямбол, потвърдена с решение № 28-РД06-0012
от 28.04.2020г. на директора на Регионална дирекция „СП“, Ямбол.
Решението е окончателно на
основание чл. 13 ал. 6 от Закона за социално подпомагане.
СЪДИЯ:
/п/ не се чете