Р Е Ш
Е Н И Е
№ 1860 гр.Пловдив, 16.10.2019г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
Пловдивският районен съд, XVI н.с., в
публичното заседание на 14.10.2019г. в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: НИКОЛАЙ ПЕТРОВ
при секретаря Иванка Пиронкова,
като разгледа докладваното от съдията АНД №5760/2019г. по описа на ПРС, XVI н.с., за да се
произнесе взе предвид следното:
Производството е по реда на чл. 59 и сл. от ЗАНН.
Обжалвано е Наказателно постановление /НП/
№275330-F298569/05.07.2017г.
на Зам. директор на ТД на НАП-Пловдив, с което на Й.С.Т. с ЕГН ********** ***, на основание чл.185, ал.2 от Закона за данък върху
добавената стойност /ЗДДС/, е наложено административно наказание-ГЛОБА в размер
на 500 /петстотин/ лева за нарушение на чл. 7, ал.1 от Наредба Н-18/13.12.2006
г. на МФ/Наредбата/, вр. чл. 118, ал.4, т.1
от ЗДДС.
Жалбоподателят атакува
наказателното постановление като неправилно и незаконосъобразно и моли същото
да бъде отменено. Излага аргументи за допуснати в хода на
административнонаказателното производство съществени нарушения на процесуалните
правила.В съдебно заседание жалбоподателят, редовно и своевременно призован се
явява лично като заявява, че подържа жалбата си, като заявява че не е продавал
гъби на борсата, а само е минавал от там.
В съдебно заседание въззиваемата
страна, редовно призована, се представлява от юрисконсулт М., която счита
наказателното постановление за правилно и законосъобразно и моли съда да го
потвърди.
Съдът въз основа на събраните по делото доказателства, преценени
поотделно и в тяхната съвкупност, приема за установено от фактическа и правна
страна следното:
Жалбата е подадена в преклузивния 7-дневен срок за обжалване, изхожда от
надлежна страна /санкционираното лице/, поради което е допустима. Разгледана по
същество същата е ЧАСТИЧНО ОСНОВАТЕЛНА.
От фактическа страна съдът
установи следното:
При извършена проверка на 11.04.2017г. с начален час 8:45 на стоково
тържище в с.Първенец, било установено, че на търговски обект лек автомобил с
рег. номер ***, находящ се в района на тържището лицето Й.Т. е изложило за
продажба 270кг. гъби при продажна цена от 1,60лв. за килограм.Лицето не било
монтирало фискално устройство, а било задължено за това съгласно чл.7, ал.1 от
Наредба Н-18/13.12.2006 г. на МФ/Наредбата/, вр. чл. 118, ал.4, т.1
от ЗДДС.Същевременно въпреки, че е Т. продавал собствена продукция
не попадал в изключенията в на чл.4, т.2 от наредбата, тъй като търговския му
обект бил на стоково тържище.Така установеното нарушение било констатирано от
св.К., която преценила, че лицето извършва нарушение по 7, ал.1 от Наредба
Н-18/13.12.2006 г. на МФ/Наредбата/, вр. чл. 118, ал.4, т.1
от ЗДДС.След като Т. попълнил деклрация, че търговския му обект, а
именно лекия автомобил функционира от 10.04.2017г. му бил съставен АУАН F298569/27.04.2017г. от св.Н.К..
Наказващият орган счел въз основа на съставения АУАН е налице извършено
нарушение и издал атакуваното наказателно постановление, с което на
жалбоподателя било наложено административно наказание глоба в размер на 500
лева за нарушение на чл. 7, ал.1 от Наредба Н-18/13.12.2006 г. на МФ, вр. чл. 118, ал.4, т.1 от ЗДДС.
Описаната фактическа обстановка се
установява от събраните по делото писмени доказателства – АУАН, протокол за
извършена проверка, декларация и обяснения на Й.Т., както и гласните
доказателства - показания на актосъставителя.Съдът кредитира показанията на св.Н.К.,
които изцяло кореспондират с писмените доказателства по административната
преписка, а именно декларация и обяснения на Т., както и протокола за проверка
и АУАН.Съдът не кредитира изявленията в жалбата и в съдебно заседание на
жалбоподателя, че не е продавал гъби на борсата в с.Първенец, тъй като това се
опровергава от собственоръчно попълнената от него декларация и показанията на
актосъставителя.
При така установената фактическа
обстановка, съдът намира следното от правна страна:
При съставяне на акта за установяване на административно нарушение и
издаване на атакуваното наказателно постановление са спазени изискванията,
визирани в разпоредбите на чл. 42 и чл. 57 ЗАНН.
В хода на административно наказателното производство не са допуснати процесуални
нарушения довели до ограничаване правото на защита на нарушителя.
Фактическата обстановка, изложена в АУАН, изцяло кореспондира на тази
посочена в НП. Както в АУАН, така и в НП подробно са изброени съставомерните
обективни признаци на допуснатото нарушение и нарушената правна норма. Спазени
са законоустановените реквизити на АУАН и НП.
При съставянето на АУАН и издаването на НП не са нарушени сроковете,
предвидени в чл. 34 ЗАНН.
Въз основа на правилно установена фактическа обстановка, съвсем
законосъобразно административно наказващия орган е счел, че с действията си
жалбоподателят е допуснал нарушение на чл. 7, ал.1 от Наредба Н-18/13.12.2006
г. на МФ/Наредбата/, вр. чл. 118, ал.4, т.1
от ЗДДС, тъй като обективно е започнал дейност на търговски обект
без да е монтирал фискално устройство.
Приложена е и правилната санкционна норма на чл. 185, ал.2 ЗДДС, която словесно и числово
препраща именно към нарушението по чл. 118, ал.4, т.1 от ЗДДС. Наложената глоба е в
средния установен от закона размер-500 лв., тъй като санкцията предвижда глоба
за физическите лица от 300 до 1000лева.
Неоснователни са доводите в
жалбата, че случаят бил маловажен по смисъла на чл. 28 ЗАНН.
Доколкото в ЗАНН няма легално
определение на понятието "маловажен случай", предвид препращащата
норма на чл. 11 от ЗАНН следва да
намери приложение легалната дефиниция на това понятие, дадена в нормата на чл. 93, т. 9 от НК, като се приеме, че маловажен
случай на административно нарушение е налице, когато извършеното административно
нарушение, с оглед липсата на вредни последици или незначителността им и с
оглед другите смекчаващи отговорността обстоятелства, представлява по-ниска
степен на обществена опасност в сравнение с обикновените случаи на нарушения от
съответния вид.
Съгласно ТР № 1 от 12.12.2007 г.
на тълк. н. д. № 1/2005 г., НК, преценката на административно наказващия орган
за "маловажност" на случая по чл. 28 ЗАНН се прави по законосъобразност и
подлежи на съдебен контрол. Разпоредбите на ЗАНН /чл. 6, 12, 27, 28/ налагат извод, че за всеки конкретен случай
е необходимо да се подхожда индивидуално. Понятието "вредни
последици", употребено в НК, е по-широко от понятието "вреди". В
обхвата на "вредните последици" се включват, както имуществените
вреди, така и всички други негативни имуществени последици, както и такива,
които нямат имуществен характер. Тоест, преценката за степента на обществена
опасност на нарушението, изисква да се обсъдят всички обстоятелства, свързани с
обективното отрицателно въздействие, което деянието е оказало или може да окаже
спрямо обекта на посегателство. За маловажния случай административно наказващия
орган не налага наказание, а отправя писмено или устно предупреждение,
доколкото с оглед спецификата на конкретните обстоятелства, характеризиращи
нарушението, се оказва така, че и най-лекото предвидено в закона наказание не
съответства на степента на обществена опасност на извършеното и на извършителя.
В настоящия случай съдът намира, че такива обстоятелства, които да
обуславят маловажност на случая не са налице и случаят не се отличава по нищо
от останалите.Продавала се е стока за над 400 лева, което е създало риск от
реално ощетяване на фиска.
Все пак обаче съдът счита, че
наказващия орган неправилно е определил санкцията над минималния размер, тъй
като това е първо нарушение, нарушителя е с намалена работоспособност и са налице изцяло смекчаващи вината
обстоятелства.Същевремнно не се сочат отегчаващи такива, които да завишат
обществената опасност на деянието, поради което и съдът счита че наказателното
постановление досежно санкционната част следва да бъде изменено и глобата от
500лева следва да бъде намалена до законовия минимум от 300лева, като намери
същото в този му размер за достатъчно за постигане целите на наказанието по
смисъла на чл. 12 от ЗАНН.
По изложените съображения, съдът
счита че наказателното постановление е законосъобразно, но не и относно
размера на санкцията и следва да бъде изменено в частта относно
размера на глобата, поради което и на основание чл. 63, ал.1 от ЗАНН
Р Е Ш И:
ИЗМЕНЯ Наказателно постановление /НП/ №275330-F298569/05.07.2017г.
на Зам. директор на ТД на НАП-Пловдив, с което на Й.С.Т. с ЕГН ********** ***, на основание чл.185, ал.2 от Закона за данък върху
добавената стойност /ЗДДС/, е наложено административно наказание-ГЛОБА в размер
на 500 /петстотин/ лева за нарушение на чл. 7, ал.1 от Наредба Н-18/13.12.2006
г. на МФ/Наредбата/, вр. чл. 118, ал.4, т.1
от ЗДДС КАТО НАМАЛЯВА наложената на основание чл. 185, ал.2 от ЗДДС ГЛОБА в размер на 500/петстотин/
лева до размер от 300 /триста/ лева.
Решението подлежи на обжалване в 14- дневен срок от съобщаването му на
страните пред Административен съд - Пловдив.
РАЙОНЕН СЪДИЯ:
вярно с оригинала: И.П.