Решение по дело №16/2023 на Районен съд - Кубрат

Номер на акта: 25
Дата: 15 май 2023 г.
Съдия: Диана Пенчева Петрова Енева
Дело: 20233320200016
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 27 януари 2023 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ
№ 25
гр. Кубрат, 15.05.2023 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – КУБРАТ, II - РИ СЪСТАВ, в публично заседание на
трети май през две хиляди двадесет и трета година в следния състав:
Председател:Диана П. Петрова Енева
при участието на секретаря Павлина П. Иванова
като разгледа докладваното от Диана П. Петрова Енева Административно
наказателно дело № 20233320200016 по описа за 2023 година
Производството е по реда на чл.59 и сл. от ЗАНН.
С Наказателно постановление № 22-0290-000313/ 02.09.2022 г. на началник група в
ОДМВР – Разград, РУ – Кубрат, упълномощен с Заповед № 8121з-1632/ 02.12.2021 г. на
министъра на вътрешните работи, на В. Е. В., ЕГН ********** от **, е наложено
административно наказание глоба в размер на 200.00 лв., на основание чл.177, ал.1, т.2 от
ЗДвП, за извършено нарушение по същия – на 25.08.2022 г., в 16.53 часа в гр. Кубрат по
улица „Цар Освободител“ е управлявал собствения си електрически мотопед с номер на
рама R2WSE3000LA000201, като не притежава свидетелство за управление на МПС, с
което виновно е нарушил правилото на чл. 150 ЗДвП.
Недоволен от така издаденото НП е останал В. Е. В., който обжалва същото изцяло, с
възражението, че макар и действително на посочените дата, време и място е управлявал
посоченото в НП превозно средство, то същото не представлява „индивидуално
електрическо превозно средство по смисъла на § 6, т. 18 б от ПЗРЗДвП, което е установено в
производството по въззивно обжалване на решение, постановено срещу него за същото
деяние по над № 202/ 2022 г., отменено с решение по ванд № 331/ 2022 г. по описа на ОС –
Разград.
Въззиваемата страна поддържа издаденото срещу жалбоподателя наказателно
постановление и счита същото за правилно и законосъобразно.
Въззивният съд, като взе предвид събраните по делото писмени и гласни
доказателства, както и посочените в жалбата отменителни основания, намира за установено
следното: Съдът приема, че жалбата е подадена в срока по чл.59, ал.2 от ЗАНН, от активно
легитимирано лице – наказания с обжалваното НП, и е допустима.
1
Разгледана по същество основателна.
На 25.08.2022 г., в 16.53 часа в гр. Кубрат, по улица „Цар Освободител“, В. Е. В., ЕГН
********** от **, е управлявал собствения си електрически мотопед с номер на рама
R2WSE3000LA000201, като не притежава свидетелство за управление на МПС, което се
установява по несъмнен начин от показанията на разпитаните по делото свидетели – Н. Н.,
работещ на дл. мл. автоконтрольор в състава на РУ – Кубрат, и М. А., работещ на същата
длъжност и в същото управление, които безпротиворечиво свидетелстват за
осъществяването в тяхно присъствие, непосредствено възприети от тях факти и
обстоятелства.
Като установил фактите, изложени по – горе, в качеството си на дл. лице – мл.
автоконтрольор, св. Н. Н. съставил срещу него АУАН, серия ГА № 611023, заведен с № 403/
26.08.2022 г. на РУ – Кубрат, в присъствието на свидетеля М. А., с който повдигнал
обвинение за деяние, квалифицирано от него като нарушение по чл. 150 ЗДвП – управлява
ППС, без да е правоспособен водач. АУАН бил предявен на водача, който го подписал и
приел да получи връчения му препис.
Видно от Наказателно постановление № 22-0290-000313/ 02.09.2022 г., Г. Г., в
качеството на началник група в ОДМВР – Разград, РУ – Кубрат, редовно упълномощен с
Заповед № 8121з-1632/ 02.12.2021 г. на министъра на вътрешните работи, възприемайки
фактите, установени с АУАН, както и правната им квалификация като нарушение на
разпоредбата на чл. 150 ЗДвП, съгласно която Всяко пътно превозно средство, което участва
в движението по пътищата, отворени за обществено ползване, трябва да се управлява от
правоспособен водач, освен когато превозното средство е индивидуално електрическо
превозно средство или превозното средство е учебно и се управлява от кандидат за
придобиване на правоспособност за управление на моторно превозно средство по време на
обучението му по реда на наредбата по чл. 152, ал. 1, т. 3 и при провеждането на изпита за
придобиване на правоспособността по реда на наредбата по чл. 152, ал. 1, т. 4., обявено за
наказуемо с разпоредбата на чл. 177, ал. 1, т. 2 от ЗДвП, наложил административно
наказание, предвидено в разпоредбата на цитираната чл.177, ал.1 от ЗДвП - глоба от 100 до
300 лв., отмервайки глобата в размер на 200 лева.
Осъществяването на фактите по АУАН жалбоподателят оспорва – отрича да е
извършил административното нарушение, за което му е повдигнато обвинение, тъй като
управляваното от него превозно средство не представлява „индивидуално електрическо
превозно средство по смисъла на § 6, т. 18 б от ПЗРЗДвП, което е установено в
производството по въззивно обжалване на решение, постановено срещу него за същото
деяние по над № 202/ 2022 г., отменено с решение по ванд № 331/ 2022 г. по описа на ОС –
Разград, от което следва, че за управлението му не се нуждае от провоспособност и
свидетелство за управлението му.
С Решение № 42 / 27.02.2023 г., постановено по внад № 331/ 2022 г. по описа на ОС –
Разград е отменено решение №57/ 26.10.2022 г. по ан дело № 202/ 2022 г. на Районен съд –
гр. Кубрат, и вместо него е постановено: „Признава обвиняемия В. Е. В. – **, с ЕГН
2
********** за невиновен в това, че на 25.08.2022 г. в гр. Кубрат, обл. Разград, е управлявал
моторно превозно средство категория „L1e-B“ по смисъла на чл. 149, ал. 1, т. 1 от Закона за
движение по пътищата /ЗДвП/ във вр. чл. 4 от Регламент /ЕС/ № 168/15.01.2013 г. –
електрически двуколесен мотопед, черен на цвят, с неустановена марка с номер на рама
R2WS3000LA000201, с мощност на двигателя 1500 W /вата/, което не е регистрирано по
надлежния ред съгласно чл. 140, ал. 1 от ЗДвП и чл. 2 от Наредба № 1-45/24.03.2000 г. за
регистриране, отчет, спиране от движение и пускане в движение, временно отнемане,
прекратяване и възстановяване на регистрацията на МПС и ремаркета, теглени от тях, и реда
за предоставяне на данни за регистрираните ППС и го оправдава по обвинението за
престъпление по чл. 345, ал. 2, във вр. с ал. 1 от НК, тъй като видно от мотивите на
цитираното: „Според легалното определение на индивидуалните електрически превозни
средства, дадено в §6, т. 18б от ЗДвП, те са пътно превозно средство, оборудвано с
електрически двигател/и и максимална конструктивна скорост, надвишаваща 6 km/h, без
или със място за сядане с височина на точка R (референтна точка на седене), ненадвишаваща
540 mm, когато превозното средство е с не повече от две колела или с височина на точка R,
ненадвишаваща 400 mm, когато превозното средство е с три или повече колела, със
собствена маса до 50 kg. Видно от заключението на вещото лице „Точка R“ или „референтна
точка на седене“ е проектна точка, определена от производителя на превозното средство,
която: - има координати, определени по отношение на конструкцията на превозното
средство и установена по отношение на триизмерна референтна система. - съответства на
теоретичната позиция на точката на ротация торс/бедра (точка „Н“) за най-ниското и
възможно най-задно нормално положение за управление или положение за използване,
предписано от производителя на превозното средство, по отношение на всяко седящо място,
определено от него. Височината на референтната точка на седене е разстоянието от долната
рама (стъпенката) на процесния мотопед до горната част на седалката, което е 0,45
метра(450 мм.). Съответно височината на референтната точка на седене на процесното
двуколесно превозно средство, с тегло под 50 кг., не надвишава 540 мм. и то се определя
към категорията „индивидуално електрическо превозно средство“, което съгласно §6, т. 11
не е моторно превозно средство и не подлежи на регистрация по реда на Наредба №1-
45/24.03.2000 г. за регистриране, отчет, спиране от движение и пускане в движение,
временно отнемане, прекратяване и възстановяване на 4 регистрацията на МПС и ремаркета,
теглени от тях, и реда за предоставяне на данни за регистрираните ППС. Управляваното от
В. превозно средство не отговаря на критериите за моторно превозно средство,
подлежащо на регистрация по реда на Наредба №1-45/24.03.2000 г. Извършеното от В. –
управление на 25.08.2022 г. на двуколесно превозно средство, оборудвано с електрически
двигател, китайско производство, модел: SMD-101; СЕ No: UST-CE-4138, с дата на
производство: март 2021 г. и номер на рама (VIN No): R2WSE3000LA000201, което не е
регистрирано по реда на Наредба №1- 45/24.03.2000 г. не осъществява състав на
престъпление по чл. 345, ал. 2, във вр. с ал. 1 от НК. Поради това съдът отмени обжалваното
решение като неправилно и постанови ново, с което призна обвиняемия В. за невиновен и го
оправда по обвинението за престъпление по чл. 345, ал. 2, във вр. с ал. 1 от НК.“
3
Съдът приема фактите, твърдяни с АУАН и НП, за установени изцяло, въз основа на
приложените по делото писмени доказателства, вкл. и материалите и постановените съдебни
актове в производството – първоинстанцинно и въззивно по над № 202/ 2022 г. по описа на
РС – Кубрат, и събраните в хода на делото гласни такива. Показанията на разпитаните
свидетели, длъжностни лица от състава на РУ МВР – Кубрат са логични и последователни,
поради което съдът им дава вяра.
Съдът следва да извърши цялостна проверка на обжалваното НП, относно неговата
законосъобразност.
Атакуваното Наказателно постановление е незаконосъобразно тъй като, съгласно чл.
150 ЗДвП, всяко пътно превозно средство, което участва в движението по пътищата,
отворени за обществено ползване, трябва да се управлява от правоспособен водач, освен
когато превозното средство е индивидуално електрическо превозно средство или
превозното средство е учебно и се управлява от кандидат за придобиване на
правоспособност за управление на моторно превозно средство по време на обучението му
по реда на наредбата по чл. 152, ал. 1, т. 3 и при провеждането на изпита за придобиване на
правоспособността по реда на наредбата по чл. 152, ал. 1, т. 4., а по делото се установи по
несъмнен начин, че управляваното от жалбоподателя е индивидуално електрическо превозно
средство, което не отговаря на критериите за моторно превозно средство, подлежащо на
регистрация по реда на Наредба №1-45/24.03.2000 г., и за управлението му той не се нуждае
от специалната по см. на ЗДвП правоспособност.
Ето защо, на основание чл. 63, ал. 2, т. 1 ЗАНН съдът
РЕШИ:
ОТМЕНЯ Наказателно постановление № 22-0290-000313/ 02.09.2022 г. на началник
група в ОДМВР – Разград, РУ – Кубрат, упълномощен с Заповед № 8121з-1632/ 02.12.2021 г.
на министъра на вътрешните работи, с което на В. Е. В., ЕГН ********** от **, е наложено
административно наказание глоба в размер на 200.00 лв., на основание чл.177, ал.1, т.2 от
ЗДвП, за извършено нарушение по същия – на 25.08.2022 г., в 16.53 часа в гр. Кубрат по
улица „Цар Освободител“ е управлявал собствения си електрически мотопед с номер на
рама R2WSE3000LA000201, като не притежава свидетелство за управление на МПС, с
което виновно е нарушил правилото на чл. 150 ЗДвП 1717/ 17.12.2007 г., , като
незаконосъобразно.
Решението подлежи на касационно обжалване пред АС – Разград по реда на глава 12
от АПК, на касационните основания, визирани в НПК, в 14 – дневен срок от съобщаването
му на страните.
Съдия при Районен съд – Кубрат: _______________________
4

Съдържание на мотивите

Производството е по реда на чл.59 и сл. от ЗАНН.
С Наказателно постановление № 22-0290-000313/ 02.09.2022 г. на началник група в
ОДМВР – Разград, РУ – Кубрат, упълномощен с Заповед № 8121з-1632/ 02.12.2021 г. на
министъра на вътрешните работи, на В.Е.В., ЕГН ********** от ** е наложено
административно наказание глоба в размер на 200.00 лв., на основание чл.177, ал.1, т.2 от
ЗДвП, за извършено нарушение по същия – на 25.08.2022 г., в 16.53 часа в гр. Кубрат по
улица „Цар Освободител“ е управлявал собствения си електрически мотопед с номер на
рама R2WSE3000LA000201, като не притежава свидетелство за управление на МПС, с
което виновно е нарушил правилото на чл. 150 ЗДвП.
Недоволен от така издаденото НП е останал В.Е.В., който обжалва същото изцяло, с
възражението, че макар и действително на посочените дата, време и място е управлявал
посоченото в НП превозно средство, то същото не представлява „индивидуално
електрическо превозно средство по смисъла на § 6, т. 18 б от ПЗРЗДвП, което е установено в
производството по въззивно обжалване на решение, постановено срещу него за същото
деяние по над № 202/ 2022 г., отменено с решение по ванд № 331/ 2022 г. по описа на ОС –
Разград.
Въззиваемата страна поддържа издаденото срещу жалбоподателя наказателно
постановление и счита същото за правилно и законосъобразно.
Въззивният съд, като взе предвид събраните по делото писмени и гласни
доказателства, както и посочените в жалбата отменителни основания, намира за установено
следното: Съдът приема, че жалбата е подадена в срока по чл.59, ал.2 от ЗАНН, от активно
легитимирано лице – наказания с обжалваното НП, и е допустима.
Разгледана по същество основателна.
На 25.08.2022 г., в 16.53 часа в гр. Кубрат, по улица „Цар Освободител“, В.Е.В., ЕГН
********** от ** е управлявал собствения си електрически мотопед с номер на рама
R2WSE3000LA000201, като не притежава свидетелство за управление на МПС, което се
установява по несъмнен начин от показанията на разпитаните по делото свидетели – Н. Н.,
работещ на дл. мл. автоконтрольор в състава на РУ – Кубрат, и М. А., работещ на същата
длъжност и в същото управление, които безпротиворечиво свидетелстват за
осъществяването в тяхно присъствие, непосредствено възприети от тях факти и
обстоятелства.
Като установил фактите, изложени по – горе, в качеството си на дл. лице – мл.
автоконтрольор, св. Н. Н. съставил срещу него АУАН, серия ГА № 611023, заведен с № 403/
26.08.2022 г. на РУ – Кубрат, в присъствието на свидетеля М. А., с който повдигнал
обвинение за деяние, квалифицирано от него като нарушение по чл. 150 ЗДвП – управлява
ППС, без да е правоспособен водач. АУАН бил предявен на водача, който го подписал и
приел да получи връчения му препис.
Видно от Наказателно постановление № 22-0290-000313/ 02.09.2022 г., Г. Г., в
качеството на началник група в ОДМВР – Разград, РУ – Кубрат, редовно упълномощен с
Заповед № 8121з-1632/ 02.12.2021 г. на министъра на вътрешните работи, възприемайки
фактите, установени с АУАН, както и правната им квалификация като нарушение на
разпоредбата на чл. 150 ЗДвП, съгласно която Всяко пътно превозно средство, което участва
в движението по пътищата, отворени за обществено ползване, трябва да се управлява от
правоспособен водач, освен когато превозното средство е индивидуално електрическо
превозно средство или превозното средство е учебно и се управлява от кандидат за
придобиване на правоспособност за управление на моторно превозно средство по време на
обучението му по реда на наредбата по чл. 152, ал. 1, т. 3 и при провеждането на изпита за
придобиване на правоспособността по реда на наредбата по чл. 152, ал. 1, т. 4., обявено за
наказуемо с разпоредбата на чл. 177, ал. 1, т. 2 от ЗДвП, наложил административно
1
наказание, предвидено в разпоредбата на цитираната чл.177, ал.1 от ЗДвП - глоба от 100 до
300 лв., отмервайки глобата в размер на 200 лева.
Осъществяването на фактите по АУАН жалбоподателят оспорва – отрича да е
извършил административното нарушение, за което му е повдигнато обвинение, тъй като
управляваното от него превозно средство не представлява „индивидуално електрическо
превозно средство по смисъла на § 6, т. 18 б от ПЗРЗДвП, което е установено в
производството по въззивно обжалване на решение, постановено срещу него за същото
деяние по над № 202/ 2022 г., отменено с решение по ванд № 331/ 2022 г. по описа на ОС –
Разград, от което следва, че за управлението му не се нуждае от провоспособност и
свидетелство за управлението му.
С Решение № 42 / 27.02.2023 г., постановено по внад № 331/ 2022 г. по описа на ОС –
Разград е отменено решение №57/ 26.10.2022 г. по ан дело № 202/ 2022 г. на Районен съд –
гр. Кубрат, и вместо него е постановено: „Признава обвиняемия В.Е.В. – български
гражданин, роден на 12.04.2003 година, с постоянен адрес в гр. Кубрат, ученик, неженен,
неосъждан, с ЕГН ********** за невиновен в това, че на 25.08.2022 г. в гр. Кубрат, обл.
Разград, е управлявал моторно превозно средство категория „L1e-B“ по смисъла на чл. 149,
ал. 1, т. 1 от Закона за движение по пътищата /ЗДвП/ във вр. чл. 4 от Регламент /ЕС/ №
168/15.01.2013 г. – електрически двуколесен мотопед, черен на цвят, с неустановена марка с
номер на рама R2WS3000LA000201, с мощност на двигателя 1500 W /вата/, което не е
регистрирано по надлежния ред съгласно чл. 140, ал. 1 от ЗДвП и чл. 2 от Наредба № 1-
45/24.03.2000 г. за регистриране, отчет, спиране от движение и пускане в движение,
временно отнемане, прекратяване и възстановяване на регистрацията на МПС и ремаркета,
теглени от тях, и реда за предоставяне на данни за регистрираните ППС и го оправдава по
обвинението за престъпление по чл. 345, ал. 2, във вр. с ал. 1 от НК, тъй като видно от
мотивите на цитираното: „Според легалното определение на индивидуалните електрически
превозни средства, дадено в §6, т. 18б от ЗДвП, те са пътно превозно средство, оборудвано с
електрически двигател/и и максимална конструктивна скорост, надвишаваща 6 km/h, без
или със място за сядане с височина на точка R (референтна точка на седене), ненадвишаваща
540 mm, когато превозното средство е с не повече от две колела или с височина на точка R,
ненадвишаваща 400 mm, когато превозното средство е с три или повече колела, със
собствена маса до 50 kg. Видно от заключението на вещото лице „Точка R“ или „референтна
точка на седене“ е проектна точка, определена от производителя на превозното средство,
която: - има координати, определени по отношение на конструкцията на превозното
средство и установена по отношение на триизмерна референтна система. - съответства на
теоретичната позиция на точката на ротация торс/бедра (точка „Н“) за най-ниското и
възможно най-задно нормално положение за управление или положение за използване,
предписано от производителя на превозното средство, по отношение на всяко седящо място,
определено от него. Височината на референтната точка на седене е разстоянието от долната
рама (стъпенката) на процесния мотопед до горната част на седалката, което е 0,45
метра(450 мм.). Съответно височината на референтната точка на седене на процесното
двуколесно превозно средство, с тегло под 50 кг., не надвишава 540 мм. и то се определя
към категорията „индивидуално електрическо превозно средство“, което съгласно §6, т. 11
не е моторно превозно средство и не подлежи на регистрация по реда на Наредба №1-
45/24.03.2000 г. за регистриране, отчет, спиране от движение и пускане в движение,
временно отнемане, прекратяване и възстановяване на 4 регистрацията на МПС и ремаркета,
теглени от тях, и реда за предоставяне на данни за регистрираните ППС. Управляваното от
В. превозно средство не отговаря на критериите за моторно превозно средство,
подлежащо на регистрация по реда на Наредба №1-45/24.03.2000 г. Извършеното от В. –
управление на 25.08.2022 г. на двуколесно превозно средство, оборудвано с електрически
двигател, китайско производство, модел: SMD-101; СЕ No: UST-CE-4138, с дата на
производство: март 2021 г. и номер на рама (VIN No): R2WSE3000LA000201, което не е
2
регистрирано по реда на Наредба №1- 45/24.03.2000 г. не осъществява състав на
престъпление по чл. 345, ал. 2, във вр. с ал. 1 от НК. Поради това съдът отмени обжалваното
решение като неправилно и постанови ново, с което призна обвиняемия В. за невиновен и го
оправда по обвинението за престъпление по чл. 345, ал. 2, във вр. с ал. 1 от НК.“
Съдът приема фактите, твърдяни с АУАН и НП, за установени изцяло, въз основа на
приложените по делото писмени доказателства, вкл. и материалите и постановените съдебни
актове в производството – първоинстанцинно и въззивно по над № 202/ 2022 г. по описа на
РС – Кубрат, и събраните в хода на делото гласни такива. Показанията на разпитаните
свидетели, длъжностни лица от състава на РУ МВР – Кубрат са логични и последователни,
поради което съдът им дава вяра.
Съдът следва да извърши цялостна проверка на обжалваното НП, относно неговата
законосъобразност.
Атакуваното Наказателно постановление е незаконосъобразно тъй като, съгласно чл.
150 ЗДвП, всяко пътно превозно средство, което участва в движението по пътищата,
отворени за обществено ползване, трябва да се управлява от правоспособен водач, освен
когато превозното средство е индивидуално електрическо превозно средство или
превозното средство е учебно и се управлява от кандидат за придобиване на
правоспособност за управление на моторно превозно средство по време на обучението му
по реда на наредбата по чл. 152, ал. 1, т. 3 и при провеждането на изпита за придобиване на
правоспособността по реда на наредбата по чл. 152, ал. 1, т. 4., а по делото се установи по
несъмнен начин, че управляваното от жалбоподателя е индивидуално електрическо превозно
средство, което не отговаря на критериите за моторно превозно средство, подлежащо на
регистрация по реда на Наредба №1-45/24.03.2000 г., и за управлението му той не се нуждае
от специалната по см. на ЗДвП правоспособност.
3