Р Е Ш Е Н И Е
11.11.2019 Дупница
Номер Година Град
В ИМЕТО НА НАРОДА
Н.о. II
Районен съд – Дупница състав
05.11. 2019
на Година
Маргарита
Алексиева
В публично съдебно заседание в следния състав:
Председател
Членове
Съдебни заседатели:
1.
Юлия Вукова
2.
Секретар:
Председателя на
състава
Прокурор:
Сложи за разглеждане докладваното от
АН 689 2019
дело № по описа за година.
Настоящото
производство е по реда на чл. 59, ал. 1 от ЗАНН и чл. 189, ал. 8 от ЗДвП и е
образувано по жалба на М.Т.П., ЕГН ********** с адрес: *** против Електронен
фиш Серия К № 1631272, издаден от ОДМВР Кюстендил, с който на жалбоподателя е наложено
административно наказание ,,глоба” в размер на 100.00 лева, на основание
чл.189, ал. 4 вр. с чл.182, ал.1, т.3 от ЗДвП, за извършено нарушение по чл.
21, ал. 1 от ЗДвП. Жалбоподателят излага доводи, че електронният фиш е неправилен
и незаконосъобразен, по съображения подробно изложени в жалбата и моли за
неговата отмяна.
Въззиваемата страна не взема становище по жалбата.
Съдът като обсъди събраните по делото доказателства поотделно
и в тяхната съвкупност, прие за установено следното от фактическа страна:
На 06.05.2017 г.
в 13:30 часа на ПП-1 Е79 км 353+700 кв. ,,Левски“ гр. Кочериново в посока гр.
София при ограничение на скоростта 50 км/ч за населено място е установено нарушение
заснето с техническо средство TFR-1 M № 577 и приспадната допустима грешка от 3 км в
полза на водача при управление на МПС ,,БМВ 320 Д“ с рег. № КН8631ВА. В
електронния фиш са посочени данни за разрешена стойност на скоростта 50 км/ч,
установена стойност на скоростта 75 км/ч и превишена стойност на скоростта 25 км/ч.
Като собственик на МПС е посочено лицето М.Т.П. с адрес ***. Като нарушена е
посочена нормата на чл. 21, ал. 1 от ЗДвП и като основание за налагане на
санкцията е посочен чл. 189, ал. 4 във вр. с чл. 182, ал. 1, т. 3 от ЗДвП.
По делото са събрани писмени доказателства, които съдът изцяло кредитира: ел. фиш за налагане на глоба за нарушение установено с автоматизирано техническо средство; копие на клип № 4827, снет от паметта на система за автоматично фиксиране тип TFR-1 M № 577; справка за собственост на МПС; удостоверение за одобрен тип средство за измерване № 10.02.4835/24.02.2010 г.; протокол от проверка № 7-20-16/01.12.2016 г.; писмо с рег. № ОВ-5090/19.07.2011 г.; заверено копие на Заповед №8121з-931/30.08.2016 г. на министъра на вътрешните работи; Протокол № 83/06.05.2017 г.; писмо № 332000-891/13.04.2018 г.; декларация по чл. 188, ал. 1 от ЗДвП; протокол за монтаж и настройка от 21.05.2012 г.; протокол за извършено обучение от 21.05.2012 г.; протокол за използване на автоматизирано техническо средство от 06.05.2017 г.; снимка на разположението на пътен знак Е24 и разписка от Star post за изпращане/получаване на писмо рег. № 332000-891/13.04.2018 г., видно от която същото не е връчено на жалбоподателя.
Въз основа на така установената фактическа
обстановка, съдът прие от правна страна следното:
Жалбата е
подадена от легитимирано лице, при спазване на преклузивния срок за обжалване
по чл. 189, ал. 8 от ЗДвП, и е насочена срещу подлежащ на съдебен контрол
административнонаказателен акт, поради което се явява процесуално допустима.
Съгласно чл.
189, ал. 8 (Нова - ДВ, бр. 10 от 2011 г., доп., бр. 19 от 2015 г.) електронният
фиш подлежи на обжалване по реда на Закона за административните нарушения и
наказания. Жалбата срещу електронния фиш се подава в 14-дневен срок от
получаването му, а когато е направено възражение по ал. 6 - в 14-дневен срок от
съобщаването на отказа за анулиране на фиша. Жалбоподателят е депозирал пред
АНО декларация по чл. 188, ал. 1 от ЗДвП, че на 06.05.2017 г. в 09.00 ч.
предоставил като собственик превозно средство с рег. №КН8631ВА марка и модел
,,БМВ 320Д“ за ползване на Борислав Т.П., което му било върнато на същата дата
в 14.30 ч. С писмо рег. № 332000-891 от 13.04.2018 г. М.П. бил уведомен от Началника
на РУ гр. Рила, че оспореният електронен фиш няма да бъде анулиран, тъй като не
е спазил 14-дневния срок, съгласно разпоредбата на чл. 189, ал. 5 от ЗДвП за
подаване на декларацията. Отказът за анулиране на фиша не е съобщен на
жалбоподателя /видно от разписката приложена на л. 45 от делото/, поради което
срокът за обжалване не е започнал да тече, респ. жалбата е подадена в срок.
Разгледана по
същество жалбата е основателна, по следните съображения:
Безспорно е, с оглед приложените писмени доказателства, че в случая
движението на управлявания от жалбоподателя лек автомобил на
посоченото място и в посоченото време, е заснето с техническо
средство за измерване – мобилна система за видеоконтрол на нарушенията на
правилата за движение тип TFR1-М № 577. Горното обстоятелство е съществено, тъй като
е свързано с преценка относно възможността
при установяване и заснемане на нарушения на правилата за движение по пътищата
чрез мобилни АТСС, въз основа на
същото да се издава електронен фиш по реда на чл. 189, ал. 4 от
ЗДП. Отговорът на посоченият въпрос се съдържа в тълкуването на
разпоредбата, постановено с Тълкувателно решение №1 от
26.02.2014г. на ВАС по т.д. №1/2013г., което към датата
на извършване на релевираното деяние на 06.05.2017г. не е загубило действие,
доколкото съществената
законодателна промяна на относимата разпоредба
на чл.189, ал.4 от ЗДвП със ЗИД на ЗДвП, обн. ДВ бр.
54/05.07.2017г., е в сила от 05.07.2017г. Съгласно ТР, в хипотезата на чл.189, ал.4 от ЗДвП, установяването и заснемането на
нарушение могат да се осъществяват само със стационарно техническо
средство, което е предварително обозначено и функционира автоматизирано в отсъствие на контролен
орган. С оглед на горното и доколкото е безспорно, че в случая
заснемането на нарушението е извършено със мобилно техническо средство,
опростената процедура по чл.189, ал.4 от ЗДвП е неприложима и издаденият
електронен фиш е незаконосъобразен. При използване на мобилни технически
средства, за констатираните с тях нарушения на правилата за движение по
пътищата, следва да се прилага общият ред за съставяне на АУАН и издаване на
наказателно постановление.
За пълнота на изложението съдът намира за необходимо да
посочи следното:
Към
датата на релевираното деяние, редакцията на чл. 189, ал. 4 от ЗДвП,
обн. ДВ бр.19/2015г., е: „При нарушение, установено и заснето с автоматизирано
техническо средство или система, в отсъствието на контролен орган и на
нарушител се издава електронен фиш за налагане на глоба…“. В сравнение с
предходната редакция на разпоредбата, обн., ДВ, бр. 10 от 2011г. преди
„техническо средство“ е добавено „автоматизирано“, а след „техническо средство
- „или система“. Така всъщност с изменението е прието, че за нарушенията,
заснети с автоматизирани технически средства или системи се издава електронен
фиш. Въведена е и легална дефиниция на понятието „автоматизирано техническо
средство и системи“ /АТТС/ с § 1, т. 65 от ДР на ЗДвП /нова – ДВ, бр. 19 от
2015г./. Същевременно законодателят не е изменил чл.189, ал.4
ЗДП, включително и граматически, в частта, предвиждаща условието „отсъствие на
контролен орган и на нарушител“. При това положение тълкуването на
разпоредбата, постановено с Тълкувателно решение №1 от 26.02.2014г. на ВАС по
т.д. №1/2013г. относно положението, че в хипотезата на чл.189, ал.4 от ЗДвП
установяването и заснемането на нарушението следва да се осъществи в отсъствие
на контролен орган, не е загубило своето значение. Изцяло в подкрепа на това
виждане е и легалната дефиниция по §1, т. 65 от ДР на ЗДвП, ясно и изрично
разграничаваща хипотезите на установяване и заснемане на нарушения в присъствие
и съответно в отсъствие на контролен орган. Съгласно б. „б“ на
цитираната допълнителна разпоредба мобилни са онези автоматизирани технически
средства и системи, които са прикрепени към превозното средство или временно
разположени на участък от пътя, установяващи нарушение в присъствие на
контролен орган, който поставя начало и край на работния процес. Това законово
понятие, съотнесено към разпоредбата на чл. 189, ал. 4 от ЗДвП, формира извода,
че въз основа на заснемане и установяване на нарушения с мобилни АТТС, не
следва издаване на електронен фиш. В тези случаи е приложим общият ред по ЗАНН
посредством съставяне на АУАН и издаване на НП.
Предвид изложеното,
оспорения електронен фиш Серия К № 1631272, издаден от ОДМВР Кюстендил, следва
да бъде отменен като незаконосъобразен.
Мотивиран от горното и на основание чл.63, ал.1 от ЗАНН, съдът
Р Е
Ш И :
ОТМЕНЯ Електронен фиш Серия К № 1631272, издаден от ОДМВР Кюстендил за налагане на глоба за нарушение, установено с автоматизирано техническо средство, с който на М.Т.П., ЕГН ********** с адрес: ***, е наложено административно наказание ,,глоба” в размер на 100.00 (сто) лева, на основание чл.189, ал. 4 вр. с чл.182, ал.1, т.3 от ЗДвП, за извършено нарушение по чл. 21, ал. 1 от ЗДвП, като НЕЗАКОНОСЪОБРАЗЕН.
Решението подлежи на обжалване в 14 - дневен срок от получаване на съобщението за изготвянето му пред Административен съд Кюстендил, по реда на АПК.
РАЙОНЕН
СЪДИЯ: