Решение по дело №154/2020 на Административен съд - Видин

Номер на акта: 197
Дата: 17 ноември 2020 г. (в сила от 17 ноември 2020 г.)
Съдия: Биляна Спасова Панталеева Кайзерова
Дело: 20207070700154
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 17 септември 2020 г.

Съдържание на акта

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ВИДИН

РЕШЕНИЕ № 197

гр. Видин, 17.11.2020 г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

Административен съд – Видин,

I административнонаказателен състав

в публично заседание на

деветнадесети октомври

през две хиляди и двадесета година в състав:

Председател:

Антония Генадиева

Членове:

Биляна Панталеева

Росица Славчева

при секретаря

Мария Иванова

и в присъствието

на прокурора

К. К

като разгледа докладваното

от съдия

Биляна Панталеева

 

Касационно АНД №

154

по описа за

2020

година

и за да се произнесе, съобрази следното:

Производството е по чл.63,ал.1, предложение „второ” ЗАНН във връзка с глава ХІІ от АПК.

Делото е образувано по жалба, подадена от „ИЛИЯНСКИ 83“ЕООД-гр.Видин , против решение №185/05.08.2020г. , постановено по НАХД № 543/2020г. по описа на Районен съд Видин, с което е потвърдено НП № ИПТ-03/24.04.2020г. на Началника на  Регионален отдел „Надзор на пазара”-Северозападна България.

В жалбата се развиват съображения, сочещи на неправилност на решението поради нарушение на материалния закон и необоснованост, като касационни основания за отмяната му. Твърди се, че съдът не е обсъдил направените от тях оплаквания , че актът и наказателното постановление са издадени от лица , които нямат съответните правомощия,като сочените пороци са такива относно нищожност на административно-наказателното производство. Сочи се в жалбата и че не са обсъдени събраните доказателства , както и обстоятелството , че административно-наказващият орган не е обсъдил приложението на чл.28 от ЗАНН. Сочи се и че непосочването на бройката на изделията е самостоятелно основание за отмяна на наказателното постановление.

Иска се да бъде отменено решението на ВРС и потвърденото с него наказателно постановление.

Ответникът по делото, в писмено становище, оспорва жалбата.

Представителят на Окръжна прокуратура Видин дава заключение, че жалбата е неоснователна.

Съдът, като прецени доводите на страните и събраните по делото доказателства в рамките на посочените от касатора касационни основания и при служебна проверка за съответствието на решението с материалния закон, намира за установено следното:

Касационната жалба е допустима като подадена в срок и от надлежна страна.

Разгледана по същество, същата е неоснователна.

Установява се от събраните по делото доказателства, че на 20.11.2019г. е извършена проверка от инспектори на ДАМТН-ГДНП-РО-СЗБ, в обект , стопанисван от касатора-магазин 190, находящ се в гр.Видин в ОП“Пазари и паркинги“, при която е установено, че в магазина се предлагат играчки-скуишис във форма на лица в различни цветове , опаковани в целофанов плик без никакво обозначение върху продукта и опаковката , както и играчки във формата на глава на динозавър , изработени от мек гумен материал, на които при стискане с ръка от устата им се показва желе с различни по цвят топчета, без каквато и да е опакова и обозначение , които играчки попадат в обхвата на Наредбата за съществените изисквания и оценяване съответствието на играчките, приета на основание чл.7,ал.1 от ЗТИП. Извършената проверка е обективирана в КП №003436/20.11.2019г. , като са обективирани и данните за проверените продукти в съответните формуляри , неразделна част от протокола за проверка. Видно от отразените данни за проверен продукт № 007997 констатираният брой на играчките –глава на динозавър вътре с желе, е 12 бр. Видно от отразените данни за проверен продукт № 007996 констатираният брой на играчките –скуишис с форма на лице , различни цветове , е 21 бр. Прието е от контролните органи , че е извършено нарушение на чл.4б, т.2 от ЗТИП, във вр. с чл. 11,ал.3 от НСИОСИ, тъй като върху горните продукти , негова опаковка или друг прилепен етикет не е нанесена СЕ маркировка за съответствие , както и на чл.4б, т.1 от ЗТИП, във вр. с чл. 17,ал.1 и ал.2 от НСИОСИ, тъй като върху горните продукти/техни опаковки не е нанесено обозначение на наименование и адрес на управление на лицето , пуснало продукта на пазара, поради което управителят на дружеството е поканен да се яви на 31.01.2019г. за съставяне на АУАН . Призовката е връчена на управителя, видно от приложената по делото обратна разписка, на 27.01.2020г. Същият не се е явил , поради което на 31.01.2020г. спрямо дружеството  е съставено АУАН за горните нарушения в отсъствие на нарушителя. Актът е връчен по реда на чл. 43,ал.4 от ЗАНН във вр. с чл.59а от ЗТИП на 06.04.2020г. със съдействието на органите на МВР. Въз основа на акта административно-наказващият орган е издал процесното наказателно постановление, с което на дружеството за нарушение на чл.4б, т.1 от ЗТИП, във вр. с чл.11,ал.3 във вр. с чл. 17,ал.1 и ал.2 от НСИОСИ на основание чл.52г от ЗТИП е наложено административно наказание „имуществена санкция“ в размер на 250 лв и за нарушение на чл.4б, т.2 от ЗТИП, във вр. с чл.11,ал.3 от НСИОСИ на основание чл.52б от ЗТИП е наложено административно наказание „имуществена санкция“ в размер на 250 лв.

Районен съд Видин, като е установил горната фактическа обстановка, е приел, че в административно-наказателното производство не са допуснати съществени нарушения на административно-производствените правила и извършването на нарушенията е правилно установено и доказано, поради което е потвърдил наказателното постановление.

Така направените изводи от районния съд се приемат от настоящата инстанция.

Наказателното постановление е законосъобразно като издадено при липса на нарушение на административно-производствените правила , изискването за форма по чл.57,ал.1 от ЗАНН и в съответствие с другите приложими материално-правни норми.

Настоящата инстанция намира, че от събраните по делото доказателства се установява по несъмнен начин, че от наказаното лице са извършени вменените му нарушения.

Касаторът като търговец е предлагал в търговския си обект играчки, спрямо които са приложими изискванията на НАРЕДБА за съществените изисквания и оценяване съответствието на играчките /Наредбата/, приета на основание чл.7 от ЗТИП .

Съобразно чл.4б,т.1 от ЗТИП търговците са длъжни да предлагат само продукти, които съгласно изискванията на наредбите по чл. 7 са с обозначено наименование и адрес на управление на лицата по чл. 4а, ал. 1, а именно на производителите/вносителите, което следва да бъде посочено върху продукта, а когато това е невъзможно - върху опаковката му и придружаващата го документация, в случаите , когато това се изисква от Наредбата по чл.7 от ЗТИП. Чл.17 от Наредбата по чл.7 от ЗТИП изрично изисква производителят да нанася върху играчката търговското си наименование или търговска марка и адрес за връзка, а когато размерът или естеството на играчката не позволява тези данни да бъдат нанесени върху нея, те се нанасят върху опаковката или в документ, който придружава играчката.В случая предлаганите от търговеца играчки не са съдържали подобно обозначение в нарушение на изискванията на посочената наредба и законова разпоредба.

Наказателната отговорност на касатора е ангажирана на основание чл.52г от ЗТИП. Съгласно чл.52г от ЗТИП търговец, който предлага продукти без обозначение на наименованието или адреса на управление на лицето, което ги пуска на пазара и/или ги пуска в действие, се наказва с глоба или с имуществена санкция от 250 до 1000 лв. Видно от установените обстоятелства от наказаното лице е осъществен от обективна страна съставът, въз основа на който е ангажирана административнонаказателната му отговорност като наложеното административно наказание „имущестнена санкция“ е в минимума, предвиден в разпоредбата.

 Съобразно чл.4б,т.2 от ЗТИП търговците са длъжни да предлагат само продукти, които съгласно изискванията на наредбите по чл. 7 са с маркировка за съответствие и допълнителна маркировка, когато такава се изисква от наредбите по чл. 7. Съгласно чл. 6 от наредбата играчки могат да се предоставят на пазара само ако имат СЕ маркировка, нанесена при спазване принципите на чл. 30 от Регламент № (ЕО) 765/2008 на Европейския парламент и на Съвета от 9 юли 2008 г. за определяне на изискванията за акредитация и надзор на пазара във връзка с предлагането на пазара на продукти и за отмяна на Регламент № (ЕО) 339/93 (ОВ, L 219 от 13.08.2008 г., стр. 30 - 47), като играчките, на които е нанесена CE маркировка, се счита, че отговарят на изискванията на наредбата и на действащото законодателство, предвиждащо нейното нанасяне. Нанасянето на СЕ маркировката е задължение на производителя, но разпоредбата на чл.11,ал.3 от наредбата вменява в задължение на търговеца, предоставящ играчката на пазара, преди да предостави играчка на пазара да провери има ли играчката нанесена СЕ маркировка. В случая се установява по делото, че посочените от контролните органи играчки не са съдържали такава СЕ маркировка, поради което търговецът не е изпълнил посоченото задължение по наредбата и е нарушил задължението си по чл.4б,т.2 от ЗТИП да предлага само продукти, които съдържат такава маркировка .

Наказателната отговорност на касатора за нарушението е ангажирана на основание чл.52б от ЗТИП. Съгласно чл.52б от ЗТИП търговец, който предлага продукти без маркировка за съответствие се наказва с глоба или с имуществена санкция от 250 до 1000 лв. Видно от установените обстоятелства от наказаното лице е осъществен от обективна страна съставът, въз основа на който е ангажирана административнонаказателната му отговорност, като наложеното административно наказание „имуществена санкция“ е в минимума, предвиден в разпоредбата.

Предвид гореизложеното законосъобразно е ангажирана административно-наказателната отговорност на касатора за визираните нарушения. Наложените санкции са в минимумите, предвидени в санкционните норми, поради което липсва правна възможност за съда за тяхното изменение.

При съставяне на АУАН не е допуснато съществено процесуално нарушение, което да е ограничило правата на привлеченото към административнонаказателна отговорност лице. Съгласно разпоредбата на чл.40, ал.1 от ЗАНН, актът за установяване на административното нарушение се съставя в присъствието на нарушителя и свидетелите, които са присъствали при извършване или установяване на нарушението. В чл.40, ал.2 от ЗАНН е посочено, че когато нарушителят е известен, но не може да се намери или след покана не се яви за съставяне на акта, актът се съставя и в негово отсъствие. В случая актът е съставен в отсъствието на нарушителя при наличие на предпоставките на чл.40,ал.2 от ЗАНН. Безспорно нарушителят е бил известен и на същия е отправена покана за явяване за съставяне на АУАН, но същият не се е явил .

Наказателното постановление съдържа необходимото съдържание съобразно чл.57,ал.1 от ЗАНН. Същото е издадено от компетентен орган-Началника на Регионален отдел „Надзор на пазара“ при условията на оправомощаване, като още в административно-наказателната преписка е приложена заповед на Председателя на ДАМТН, с която е предоставено в правомощията на началниците на регионалните отдели, вкл и процесния, да издават наказателни постановления по чл.52б, чл.52г и др. от ЗТИП. Чл.54,ал.2 от ЗТИП изрично предвижда възможността за оправомощаване на съответни длъжностни лица от председателя на ДАМТН. Съобразно чл.54,ал.1 от ЗТИП актовете за установяване на административни нарушения се съставят от длъжностни лица, определени от председателя на ДАМТН. В административната преписка се съдържа заповед № А-688/23.10.2019г., с която Председателят на ДАМТН е определил длъжностните лица, които могат да съставят актове и нарушенията, за които могат да съставят актове , като сред посочените са и нарушения по чл.52а-52е от ЗТИП. Сред посочените длъжностни лица е и главен инспектор Илияна Трифонова, която е съставила процесния АУАН. Предвид горното изложените доводи от касатора за липса на правомощия на актосъставителя и наказващия орган са неоснователни.

Неоснователно е и направеното възражение за съществено процесуално нарушение с оглед непосочване на броя на установените играчки. В административно-наказателната преписка се съдържа констативен протокол, неразделна част от който са данните за установените с несъответствия продукти, като е посочен точен брой на всеки от двата вида играчки. Същият е приложен и описан в акта за установяване на административно нарушение, въз основа на който пък е издадено обжалваното наказателно постановление. Предвид горното не е налице неяснота относно количеството играчки. Съществен пропуск в акта и наказателното постановление, водещ до опорочаване на същите , би бил налице ако същият не е установен от контролните органи, тъй като е от съществено значение за преценката на тежестта на нарушението, в частност и налице ли е основание за прилагане на чл.28 от ЗАНН. В случая е безспорно установено количеството, то е описано в протоколите , и същото не обуславя налагане на чл.28 от ЗАНН, тъй като не се касае за единични бройки. Ирелевантни за нарушението са мотивите за излагане на играчките за продажба, в каквато насока са събрани гласните доказателства, поради което и е неоснователен доводът за процесуално нарушение от страна на районния съд, че тези гласни доказателства не са обсъдени. Същите на практика не установяват различна от приетата от административно-наказващия орган фактическа обстановка.

Предвид горното жалбата е неоснователна.

Решението на Районен съд Видин, с което е потвърдено процесното наказателно постановление, е законосъобразно като постановено в съответствие с материалния закон и при липса на съществени нарушения на съдопроизводствените правила, поради което не са налице касационни основания за неговата отмяна.

Воден от горното и на основание чл.63,ал.1,изр.второ от ЗАНН във вр.с чл.221,ал.2 АПК Административен съд-Видин

 

                                    Р Е Ш И :

 

ОСТАВЯ В СИЛА Решение №185/05.08.2020г., постановено по НАХД № 543/2020г. по описа на Районен съд Видин, с което е потвърдено Наказателно постановление № ИПТ-03/24.04.2020г. на Началника на Регионален отдел „Надзор на пазара”-Северозападна България

Решението е окончателно.

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ :                                   ЧЛЕНОВЕ: 1.

 

                                                                                       2.