Р Е Ш Е Н И Е
№ 260011 / 14.10.2020г. , град Карнобат
В ИМЕТО НА
НАРОДА
КАРНОБАТСКИЯТ
РАЙОНЕН СЪД І наказателен
състав
На двадесет и първи септември, две хиляди и двадесета година
В публично заседание в следния състав:
Председател : ТАТЯНА СТАНЧЕВА
Съдебни заседатели :1.
2.
Секретар: Веска Христова
прокурор ………...........................
като разгледа докладваното от съдията
Станчева
АНД № 166 по описа за 2020 година, за да се произнесе взе предвид
следното:
Производството е по реда на глава трета,
раздел пети от ЗАНН, образувано по жалба на В.П.П.,
ЕГН-**********,***, против наказателно постановление № 11-01-8 от 26.06.2020
година на Директора на Агенция за държавна финансова инспекция, с което на
жалбоподателя е наложено административно наказание „глоба“ в размер на 200 лв.,
на основание чл.32, ал.1, т.1 от ЗДФИ, вр. чл.35, ал.1 от ЗДФИ, за нарушение на
чл.20, ал.7 от Наредбата за условията и реда за предоставяне на средства
за компенсиране на намалените приходи от прилагането на цени за обществени
пътнически превози по автомобилния транспорт, предвидени в нормативни актове за
определени категории пътници, за субсидиране на обществени пътнически превози
по нерентабилни автобусни линии във вътрешноградския транспорт и транспорта в
планински и други райони и за издаване на превозни документи за извършване на
превозите (Приета
с ПМС
№ 163 от 29.03.2015 г., обн., ДВ, бр.
51 от 7.07.2015 г., изм., бр. 53 от
4.07.2017 г., доп., бр. 83 от 25.09.2020 г., в сила от 25.09.2020 г.).
Жалбоподателят В.П.П., редовно призован не се явява в
съдебно заседание, представлява се от пълномощник, който пледира за отмяна на
НП, с твърдения за допуснати нарушения на материалния и процесуалния закон при
издаването на АУАН-а и НП.
Административнонаказващият орган се представлява
от упълномощен юрисконсулт, който оспорва жалбата и моли наказателното
постановление да бъде потвърдено.
Наказателното
постановление е връчено на жалбоподателя на 30.06.2020г. Към административната
преписка е представено копие на пощенски плик, с който жалбата е изпратена по
пощата на административния орган, от което обаче не може да се установи дата на
пощенското клеймо, но тъй като по делото не са направени възражения относно
нейната допустимост, съдът приема жалбата за подадена в срока по чл. 59, ал.2
от ЗАНН.
Съдът, като взе предвид събрания по
делото доказателствен материал и като съобрази закона, намира за установено
от фактическа и правна страна следното:
Наказателното
постановление е съставено за това, че на 10.09.2018 г. в
Община Сунгурларе, гр. Сунгурларе, област Бургас, В.П.П. в качеството си на
кмет на Община Сунгурларе, не е сключил договор с директора
на Основно училище „Отец Паисий“, с.Съединение, община Сунгурларе, за
делегиране на правото му да организира безплатни превози на деца и ученици от
община Сунгурларе по реда на Наредбата за условията и реда за предоставяне на
средства за компенсиране на намалените приходи от прилагането на цени за
обществени пътнически превози по автомобилния транспорт, предвидени в нормативни
актове за определени категории пътници, за субсидиране на обществени пътнически
превози по нерентабилни автобусни линии във вътрешноградския транспорт и
транспорта в планински и други райони и за издаване на превозни документи за
извършване па превозите (Наредбата).
Община Сунгурларе е
юридическо лице, кметът на Общината организира изпълнението на общинския бюджет
и е орган на изпълнителната власт, съгласно разпоредбата на чл. 44, ал. 1, т. 5
и чл. 38, ал.1 от Закона за местното самоуправление и местната администрация
(ЗМСМА).
По смисъла на чл. 11,
ал. 3 от ЗПФ кметът на Общината е първостепенен разпоредител с бюджета на
Общината, а съгласно чл. 7, ал. 5 от Закона за публичните финанси (ЗПФ), кметът
организира и ръководи съставянето, внасянето в общинския съвет и изпълнението
на бюджета на Общината.
Ежегодно в едномесечен срок от влизането в сила на постановлението на Министерския
съвет за изпълнението на държавния бюджет за съответната година министърът на образованието
и науката въз основа на определен от него максимален размер на средствата за компенсиране на километър
от общия пробег и на предоставената от кметовете
на общините информация със справката но чл. 13 от Наредбата разпределя годишния размер и размера за първото тримесечие на предвидените по централния
бюджет средства за компенсиране иа превозвачите за извършените
безплатни пътнически превози на децата и учениците по чл. 19, т. 8
по общини.
Съгласно разпоредбата на чл. 283, ал. 2 изречение
второ от Закона за
предучилищното и училищното образование, средства
от държавния бюджет за транспорт се предоставят и за ученици, които пътуват
ежедневно до най-близкото училище в друго населено място, в което се обучават
за придобиване на квалификация по професия, ако такова обучение, не се провежда
в населеното място, в което живее ученикът.
Съгласно чл. 20, ал. 1 от Наредбата превозите на децата и
учениците по чл. 19, т.8 се организират от общината по местонахождение на
училището и детската градина, съответно от училищата или детските градини, на
които е делегирано това право, чрез: сключване на договор за специализиран
превоз с автомобилен транспорт;
превоз по автобусни линии по утвърдена транспортна схема; железопътен транспорт
с пътнически влак II класа; превоз за собствена сметка; таксиметров превоз.
Стойността на безплатните превози на децата и учениците по чл. 19, т. 8 от Наредбата се компенсира на превозвачите със средства от централния бюджет чрез бюджетите на общините - чл. 43, ал. 1 от Наредбата, ал.2 на същия член предвижда, когато кметът на общината е делегирал на училище или на детска градина организирането на безплатни превози на ученици, той му предоставя и средствата, които е получила общината от централния бюджет за тази цел. В чл. 20, ал. 7 от Наредбата е регламентирано, че делегирането на правото за организиране на безплатни превози се осъществява въз основа на договор, сключен между кмета на общината и съответното училище или детска градина.
По административната
преписка е представена Заповед № 006/06.01.2016
г., на основание чл. 44, ал. 2 от ЗМСМА, кметът на Община Сунгурларе инж. В.П.
е предоставил за безвъзмездно управление на Основно училище „Отец Паисий“, с. Съединение,
община Сунгурларе автобус „***** местен, заедно с принадлежностите. На
основание чл. 258, ал. 1, т. 1 и чл. 259 от ЗПУО и във връзка с опазване живота
и здравето на учениците, със заповед № 143/10.09.2018 г. директорът на ОУ „Отец
Паисий“, с. Съединение е определил маршрут и график за движение на училищния
автобус *****, както следва: сутрин: с. Съединение - с. Завет - с. Съединение -
22 км; сутрин: с. Съединение - с. Камчия - с. Съединение - 12 км; обяд: с.
Съединение - с. Завет - с. Съединение - 22 км; обяд: с. Съединение - с. Камчия
- с. Съединение - 12 км; вечер: с. Съединение - с. Завет - с. Съединение - 22 км.
Установено е с
представените доказателства, че утвърдените средства от централния бюджет за
компенсиране на превозвачите за безплатните превози на деца и ученици по чл.
19, т. 8 от Наредбата за 2018 г., общо в размер на 7 815,00 лв. чрез бюджета на
Община Сунгурларе през 2018 г., са преведени на Основно училище „Отец
Паисий", с. Съединение, община Сунгурларе, както следва: с преводно
нареждане от 07.03.2018 г. - 2 626,00 лв.: с преводно нареждане ог 21.05.2018
г. - 2 378,00 лв. и с преводно нареждане от 20.12.2018 г. - 2 811,00 лв., но В.П.П., в качеството си на
кмет на Община Сунгурларе, не е сключил договор с директора на Основно
училище „Отец Паисий“, с. Съединение, община Сунгурларе, за делегирането на
правото му да организира безплатни превози на деца и ученици по чл. 19, т. 8 от
Наредбата, с което е нарушил разпоредбата на чл. 20, ал. 7 от Наредбата.
За посоченото нарушение на 08.01.2020 г. срещу кмета на община Сунгурларе инж. В.П.П. е съставен АУАН № 11-01-8. В АУАН е описано достатъчно ясно и подробно начинът на осъществяване на нарушението и обстоятелствата, при които е осъществено, като тази фактическа обстановка е пренесена в наказателното постановление. АУАН-ът е съставен в присъствието на нарушителя. При връчването на АУАН-а, нарушителят и изложил възражения, като отделно от тези при съставянето на акта, възражения са постъпили и в срока по чл.44, ал.1 от ЗАНН. Въз основа на АУАН № 11-01-8/08.01.2020г., наказващият орган на 26.06.2020 г. е издал атакуваното наказателно постановление, в което са обсъдени и възраженията на нарушителя, в срока по чл.44, ал.1 от ЗАНН.
При съставянето на акта и издаването на
наказателното постановление не са допуснати съществени нарушения на
процесуалните правила, водещи до отмяна на наказателното постановление.
Актосъставителят и административнонаказващият орган са спазили разпоредбите,
съответно на чл.40-44 и чл.57, 58 от ЗАНН. Голословни са твърденията за
допуснати нарушения на процесуалните правила- неспазен срок за издаване АУАН-а,
тъй като давностните срокове за погасяването на административната отговорност
за нарушения на бюджетната и финансово –стопанската дейност са значително
по-дълги, съгласно чл.34, ал.2 от ЗАНН, а именно: ако не е съставен акт за
установяване на нарушението в продължение на шест месеца от откриване на
нарушителя или ако са изтекли повече от пет години от извършване на
нарушението, като в тези случаи, предвидените срокове в ал. 1 на чл.34 от ЗАНН
не се прилагат.
Настоящият състав не споделя доводите на
жалбоподателя за наличието на маловажен случай по смисъла на чл. 28 от ЗАНН. Извършените
нарушения не се отличават по нищо от обичайно извършените такива по чл. 32, ал. 1,
т. 1 от ЗДФИ.
Съобразявайки се с тежестта на нарушението и вредните последици, на
жалбоподателя е наложено наказание в минимума, предвиден в чл.32, ал.1 т.1 от
ЗДФИ.
Водим от горното и на основание чл. 63,
ал. 1 от ЗАНН, съдът
Р Е
Ш И :
ПОТВЪРЖДАВА наказателно
постановление № 11-01-8 от 26.06.2020 година на Директора на Агенция за
държавна финансова инспекция, с което на В.П.П.,
ЕГН-**********,*** е наложено административно наказание „глоба“ в размер на 200
лв. на основание чл.32, ал.1, т.1 от ЗДФИ, вр. чл.35, ал.1 от ЗДФИ за нарушение
на чл.20, ал.7 от Наредбата за условията и реда за предоставяне на
средства за компенсиране на намалените приходи от прилагането на цени за
обществени пътнически превози по автомобилния транспорт, предвидени в
нормативни актове за определени категории пътници, за субсидиране на обществени
пътнически превози по нерентабилни автобусни линии във вътрешноградския
транспорт и транспорта в планински и други райони и за издаване на превозни документи
за извършване на превозите.
НАСТОЯЩОТО РЕШЕНИЕ подлежи на
касационно обжалване пред Административен съд Бургас в четиринадесетдневен
срок, считано от съобщаването му на страните.
СЪДИЯ: