Решение по дело №10/2021 на Административен съд - Ловеч

Номер на акта: 60
Дата: 5 май 2021 г. (в сила от 3 май 2022 г.)
Съдия: Любомира Любенова Кръстева
Дело: 20217130700010
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 13 януари 2021 г.

Съдържание на акта Свали акта

 

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

№……

гр. Ловеч, 05.05.2021 г.

 

В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД ЛОВЕЧ, шести административен състав, в открито съдебно заседание на двадесет и трети април две хиляди двадесет и първа година в състав:

 

                                                  ПРЕДСЕДАТЕЛ: Любомира Кръстева    

при секретаря Татяна Тотева, като разгледа докладваното от съдия Кръстева адм. дело  № 10 по описа на съда за 2021г., за да се произнесе, съобрази следното:

 

Производство по чл. 145 и сл. от Административно-процесуалния кодекс (АПК), във вр. с чл. 166 от Данъчно-осигурителния процесуален кодекс (ДОПК) и чл. 27, ал. 5 от Закона за подпомагане на земеделските производители (ЗПЗП).

Делото е образувано по жалба с вх.№ 89/13.01.2021 г. подадена от „ВИЛМАРТУР” ЕООД, ЕИК  *********, със седалище и адрес на управление  гр. Априлци, област Ловеч, ул.”Младост” № 26, с управител П.Г.П., чрез адв. З.И. от САК, против Акт за установяване на публично държавно вземане №11/312/00368/3/01/04/01  издадено от Изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие” (ДФЗ), с което на основание чл. 59, ал. 1 и 2 от Административно-процесуалния кодекс и във връзка с чл. 165 и чл. 166 от Данъчно-процесуалния кодекс, и чл. 20а, ал. 1 от Закона за подпомагане на земеделските производители, и на основание чл. 3, ал. 1 от Правилата за определяне на размера на подлежащата на възстановяване безвъзмездна финансова помощ при установени нарушения по чл. 27, ал. 6 и 7 от Закона за подпомагане на земеделските производители по мерките от Програмата за развитие на селските райони 2007 - 2013 г, на търговското дружество-жалбоподател е определено подлежащо на възстановяване публично държавно вземане с размер на наложената финансова корекция от 370 540, 27 лв. (триста и седемдесет хиляди петстотин и четиридесет лв. и 27 ст.), след извършена проверка на място след плащане, цялостна проверка и допълнителни административни проверки на изпълнението на задълженията по Договор № 11/312/00368 от 10.10.2014 г. за отпускане на финансова помощ по мярка 312 „Подкрепа за създаване и развитие на микропредприятия“ от Програма за развитие на селските райони за периода 2007-2013г. (ПРСР), подкрепена от Европейския земеделски фонд за развитие на селските райони (ЕЗФРСР, поради неизпълнението на чл. 2, чл. 16, ал. 2 от Наредба № 29 от 11.08.2008 г., т. 4. 12 и т. 4. 18 от Договор № 11/312/00368 от 10.10.2014 г.

Иска се отмяна на оспорения АУПДВ като незаконосъобразен поради неспазване на установената форма и съществено нарушение на административно-производствените правила.

Жалбата е подадена чрез административния орган. Към жалбата е приложено копие от административната преписка по издаване на оспорения административен акт.

В съдебно заседание жалбоподателят, представляван от адв. И. поддържа жалбата. Счита, че атакуваното решение е незаконосъобразно. Иска се отмяна на оспорения административен акт и присъждане на сторените деловодни разноски.

Ответникът по делото - Изпълнителният директор на Държавен фонд „Земеделие”, се представлява от адв.Б., оспорва жалбата, поддържат се всички изложени до момента доводи за законосъобразност на оспорения административен акт, прави се искане за присъждане на разноски и се прави възражение за прекомерност на адвокатския хонорар платен от жалбоподателя.

Жалбата е процесуално допустима като подадена от надлежно легитимирана страна в законоустановения срок. Разгледана по същество е неоснователна.

Дружеството „ВИЛМАРТУР” ЕООД е кандидатствало за подпомагане по мярка 312 „Подкрепа за създаване и развитие на микропредприятия“ по Програмата за развитие на селските райони (2007-2013 г.) за финансиране на проект за създаване и развитие на микропредприятие в гр.Априлци обл.Ловеч, представляващо „къща за гости и бистро за интегриран селски туризъм“, на обща стойност 559969,91 лв., съгласно бизнес-плана, като безвъзмездната финансова помощ е в размер на 70% от одобрените и реално извършени разходи.

На 10.10.2014 г. е сключен Договор № 11/312/00368 между Изпълнителния директор на ДФЗ и ползвателя с УРН 409835 „ВИЛМАРТУР” ЕООД гр. Априлци (лист 26), представлявано от управителя П.Г.П., по силата на който ДФЗ предоставя на търговското дружество безвъзмездна финансова помощ в размер на 390 928,94 лева, представляваща 70% от одобрените и реално извършени разходи от ползвателя, свързани с осъществяване на проект № 11/313/00368 (т.1.1 и 2.1 от Договора).

В Договора е отразено, че, когато одобрената сума надхвърля реално направените разходи, ДФЗ изплаща сума в размер до 70 % от реално извършените и доказани разходи. Окончателният размер на помощта се определя от фонда след представяне на всички изискуеми документи за направени инвестиционни разходи.

Ползвателят се задължава да извърши инвестицията в срок до 15.09.2015 г.

В този договор са определени правата и задълженията на страните.

Според т.8.1 от договора, в случай, че ползвателят на помощта не изпълнява свои нормативни и договорни задължения след изплащане на каквато и да е част от договорената финансова помощ, или е представил декларация или документи с невярно съдържание, неистински или подправени такива, Фондът може да поиска връщане на вече изплатени суми, заедно със законната лихва върху тях и/или да  прекрати всички договори, сключени с ползвателя на помощта. В този случай РА прилага чл. 46 и чл. 47 от Наредба № 29/11.08.2008 г. за условията и реда за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по мярка „Подкрепа за създаване и развитие на микропредприятия“.

Към Договора е сключен Анекс I от 29.12.2014 г. (лист 39) и Анекс ІІ от 20.10.2015 г. (лист 40), с който се определя размер на първоначално одобрената безвъзмездна финансова помощ 370 540,27 лв.. С този анекс е уговорено Приложение 1 към Договор № 11/312/00368 от 10.10.2014 г. да бъде заменено с Приложение 1 към Анекс ІІ. Това приложение представлява таблица за одобрени разходи по проекта, в което са дадени одобрените разходи, в т.ч. авансово и междинно плащане. Размерът на разходите, за които се кандидатства, е 603111,88 лв. Размерът на одобрените разходи е 529343,24 лв., а размерът на одобрената субсидия е 370540,27, от които от ЕЗФРСР 296432,21  лв., а на одобрената субсидия от НБ - 74108,05 лв.

Проектът на жалбоподателя е за изграждане на обект „Къща за гости с бистро“ в гр.Априлци, кв.Ново село, строителен полигон „Свинова поляна“, м.Черни връх, ПИ №52218.533.65 по КККР на гр.Априлци.

Строежът е завършен и на 07.12.2015 г. на бенефициента е изплатен цялата сума на безвъзмездната финансова помощ по сключения договор /лист 108-110/. 

Със Заповед № 373987/17.06.2019 г. на Началник отдел РТИ гр.Плевен е разпоредено извършването на проверка на място по заявление УИН 11-160409/15566, на кандидат УРН 409835, т.е. проекта за процесната къща за гости на бенефициента.

Проверката е извършена на 19 и 20.06.2019 г./лист 170/. Установеното при проверката на място е отразено в Контролен лист в.01 /лист 114-170/. Въз основа на данните от проверката на място и Докладна записка №05-2-152/135 от 26.06.2019 г. /лист 178/ е извършена и проверка по документи на проекта на 03.07.2019 г., която е отразена в Контролен лист в.04 /лист 182-211/.

В контролните листи са отразени установените от проверяващите служители неизпълнения на задълженията на Ползвателя по сключения Договор:

Предвидените по БП дейности „атракциони“ и „хранене в ресторант“ не се предлагат, установен е 1 бр.работно място, при предвидени в БП 7 бр.работни места /лист 117, 119, 185/, и за целия период на проверката 2016 – 2019 г. не са налице приходи от атракциони и хранене в ресторант /лист 168, 189/, като приходите не изпълняват заложените в БП прогнозни стойности.

Въз основа на установеното неизпълнение на заложените в БП стойности на приходите и брой работни места, на „ВИЛМАРТУР“ ЕООД е изпратено Уведомително писмо № 01-152-2600/85 от 05.07.2019 г., с което на Ползвателя е предоставен срок за представяне на възражение по констатираните несъответствия при извършената проверка.

„ВИЛМАРТУР“ ЕООД е представило възражение в срока /лист 218 и 234/, с приложена справка за реализираните приходи в периода 2016 - 31.05.2019 г.

ДФЗ е изпратил до жалбоподателя Писмо с изх. № 01-2600/6483 от 25.10.2019 г., с което на осн. чл. 26, ал. 1 от АПК се уведомява дружеството, че се открива производство по издаване на акт за публично държавно вземане и е указана възможността да представи писмени възражения в 14-дневен срок от получаване на писмото. В писмото подробно са описани установените неизпълнения на задължения по одобрения Бизнес план /БП/ по Договор № 11/312/00368 /лист 247 и сл./: установено средноаритметично изпълнение на приходи по БП за три пълни финансови години 2016, 2017 и 2018 г. в размер на 11,28 % от заложените приходи, както и неизпълнение на заложените бройки работни места – вместо посочените в БП 7 бр.работни места, при проверката е установено само 1 работно място по трудов договор на двучасов работен ден.

Управителят на търговското дружество е представил възражения до ДФЗ във връзка с направената проверка и констатациите от нея /лист 252/.

С административната преписка е представен Бизнес-плана за изграждане на Къща за гости с бистро за интегриран селски туризъм в Община Априлци /лист 42 и сл./.

На 21.09.2020 г. е издаден Акт за установяване на публично държавно вземане № 11/312/00368/3/01/04/01 издадено от Изпълнителният директор на Държавен фонд „Земеделие” (ДФЗ) /лист 17/, обжалван в настоящото производство.

В АУПДВ е описана подробно установената от органа фактическа обстановка при извършените проверка на място и проверка по документи:

Т.1. По представени документи за 3 (три) пълни финансови години - 2016-та финансова година, 2017-та финансова година и 2018-та финансова година, установеното изпълнение на Бизнес плана средно аритметично е в размер на 11,28% от заложените приходи. За всяка от тях, както следва:

За финансовата 2016 година:

Приходи от нощувки - Апартамент 4 легла 27 000 лв. (без ДДС);

Приходи от атракциони - 0 лв. (без ДДС);

Приходи от хранене в ресторант - 0 лв. (без ДДС);

Общо приходи за 2016 г. - 27 000 лв. (без ДДС),

което е 8,61 % изпълнение на одобрения бизнес план за годината.

За финансовата 2017 година:

Приходи от нощувки - Апартамент 4 легла 38 000 лв. (без ДДС);

Приходи от атракциони - 0 лв. (без ДДС);

Приходи от хранене в ресторант - 0 лв. (без ДДС);

Общо приходи за 2017 г. - 38 000 лв. (без ДДС),

което е 11,96 % изпълнение на одобрения бизнес план за годината.

За финансовата 2018 година:

Приходи от нощувки - Апартамент 4 легла 46 000 лв. (без ДДС);

Приходи от атракциони - 0 лв. (без ДДС);

Приходи от хранене в ресторант - 0 лв. (без ДДС);

Общо приходи за 2017 г. - 46 000 лв. (без ДДС),

което е 13,04 % изпълнение на одобрения бизнес план за годината.

Т.2. При извършената проверка е установено, че към датата на извършване на проверката е назначено само едно лице на длъжност „Организатор работа с клиенти“, на двучасов работен ден, вместо плануваната с БП устойчива заетост, както следва: за 2016 г. - 5,5 работни места; за 2017 г. - 6 работни места и за 2018 г. - 7 работни места.

Органът е направил извод, че е налице неизпълнение на сключения Договор и на Наредба № 29 от 11.08.2008 г. за условията и реда за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по мярка 312 „Подкрепа за създаване и развитие на микропредприятия“ от Програмата за развитие на селските райони за периода 2007-2013 г., поради което е определил на „ВИЛМАРТУР“ ЕООД подлежащо на възстановяване публично държавно вземане в размер на 370540,27 лв. по всяка от двете точки, с общ размер на финансовата корекция от 370540,27 лв. /лист 23/.

Като правни основания за установяване на публичното държавно вземане са посочени чл. 46, ал. 1 и ал. 2 от Наредба № 29 от 11.08.2008 г. за условията и реда за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по мярка "Подкрепа за създаване и развитие на микропредприятията" от Програмата за развитие на селските райони за периода 2007 - 2013 г., т. 8.1 от Договор № 11/312/00368 от 10.10.2014 г., във връзка с неизпълнението на чл. 2, чл. 16, ал. 2 от Наредба № 29 от 11.08.2008 г., т. 4.12 и т. 4.18 от Договор № 11/312/00368 от 10.10.2014 г., както и чл. 59, ал. 1 и 2 от Административно-процесуалния кодекс и във връзка с чл. 165 и чл. 166 от Данъчно- процесуалния кодекс, и чл. 20а. ал. 1 от Закона за подпомагане на земеделските производители.

Съдът, след анализ на установените факти и приложимите правни норми, счита за установено следното:

Оспореният акт е издаден от материално компетентен орган, съгласно чл. 20а, ал. 5 и чл. 27, ал. 7 от ЗПЗП във вр. с чл. 46, ал. 1 от Наредба № 29 от 11.08.2008 г., в писмена форма и съдържа необходимите реквизити.

Възстановяването на безвъзмездна финансова помощ от Ползвателите поради неспазване на критериите за допустимост, ангажимент или друго задължение от страна на ползвателите, извън основанията по чл. 27, ал. 6 от ЗПЗП, се установява с издаване на АУПДВ по реда на ДОПК, съгласно ал.7 на същия член. Видно от фактическите основания за издаване на акта, той се основава на неизпълнение на финансовите показатели и показателите за устойчива заетост по одобрения бизнес план, на базата на които проектът е определен като допустим, сключен е договор за подпомагане и е изплатена субсидията. Актът се основава на неспазване критериите за допустимост и не попада в хипотезата на чл. 27, ал. 6 от ЗПЗП, поради което не е приложим ЗУСЕСИФ.

При издаването му не са допуснати нарушения на процесуалните норми, като са спазени всички изисквания на закона, предвидени за защита правата и законните интереси на бенефициентите по договори за предоставяне на безвъзмездна помощ.

Спорно по делото е дали са били налице материално-правните предпоставки за издаване на АУПДВ – дали са били налице процесните нарушения от страна на жалбоподателя.

По делото са събрани писмени доказателства и е прието заключение по допусната съдебно-икономическа експертиза.

От доказателствата по делото и заключението на вещото лице, което съдът кредитира, се установява по безспорен начин, че приходите от дейност на процесната къща за гости за 2016, 2017 и 2018 г. не съответстват на прогнозните стойности, залегнали в Бизнес плана, въз основа на който е оценен и финансиран проектът.

Процентът на изпълнение на Бизнес-плана по отношение на реализираните приходи от субсидираната дейност по години е както следва :

За 2016 г - 27 459,67 лв. при прогнозни 313 600,00 лв., което е 8,76 % ;

За 2017 г - 37 724,81 лв. при прогнозни 317 600,00 лв., което е 11,88 % ;

За 2018 г - 46 226,22 лв. при прогнозни 352 800,00 лв., което е 13,10 % ;

Средно аритметично за трите финансови години 2016, 2017 и 2018 г е 11,25% .

Съгласно точка 4.12 от договор № 11/312/00368 от 10.10.2014 г. ползвателят е длъжен да извърши изцяло одобрената инвестиция в срока по този договор и в съответствие с одобрения проект (лист 29) и Таблицата за одобрените инвестиционни разходи, а съгласно точка 4.18 (лист 29) ползвателят е длъжен да спазва одобрения проект за срок от 5 години от сключване на договора. Клаузите от административния договор съответстват на разпоредбите на чл. 16 от Наредба № 29 от 11.08.2008 г. и § 1, т. 6 и т. 19 от ДР на  Наредба № 29 от 11.08.2008 г.

Дефиниция на „одобрен проект“ е дадена и в раздел IX „Други условия", т.9.1. буква „г" от договор № 11/312/00368 от 10.10.2034 г., „Одобрен проект" е подаденото от ползвателя на етапа на кандидатстването по мярката и одобрено от Фонда заявление за подпомагане заедно с всички изискуеми, съгласно Наредба № 29 от 11.08.2008 г. документи (включително и представения от ползвателя и одобрен от Фонда бизнес план), както и съвкупността от материални, нематериални активи и свързаните с тях разходи, заявени от ползвателя/и допустими за финансиране по мярка 312.

Т.е. ползвателят е длъжен да изпълнява заложеното в БП по отношение всеки един показател за срок от 5 години. Проектът не е завършен и не приключва с построяването на къщата за гости, той е насочен не към строителство на сгради, а към създаване на икономически жизнеспособно микропредприятие и устойчива трудова заетост в района, затова е налице и договорно и нормативно задължение да се доказва икономическа жизнеспособност и устойчивост за период от 5 години.

С неизпълнението на заложените показатели за приходи в периода 2016 -2018 г., които са първите три пълни финансови години за проекта след изграждане на къщата за гости и окончателното плащане през м.12.2015 г., жалбоподателят не е изпълнил договорното си задължение по т. 4.12 и 4.18 от Договора.

Материалноправните основания за възстановяване на предоставената със средствата от Европейския земеделски фонд за развитие на селските райони помощ за процесния програмен период се съдържат в разпоредбите на приложимите към този програмен период Регламент (ЕО) № 1290/2005 на Съвета от 21 юни 2005 година относно финансирането на Общата селскостопанска политика/ОВ L 209, чл. 33, § 2, във връзка с чл. 72, § 2 от Регламент на Съвета (ЕС) № 1698/2005 от 20 септември 2005 за подкрепа на развитието на селските райони чрез Европейския селскостопански фонд за развитие на селските райони /ЕСФРСР/, като те са детайлизирани в материално-правните разпоредби на чл. 46, ал. 1, 2 и 3,  чл. 16, ал. 1 и ал. 2, чл. 43, ал. 1, т. 1 и чл. 50 от Наредба № 29 от 11.08.2008 г.

Изводът на административния орган, че са налице основанията по чл. 46, ал. 1 и ал. 2 от Наредбата е правилен.

Посоченото в т.2 от АУПДВ нарушение на Договора, изразяващо се в неизпълнение на заложените в БП показатели за устойчива заетост, съдът счита също за безспорно доказано. От данните в административната преписка, съдържаща не само справки но НАП, но и изрична писмена декларация от управителя на дружеството, е видно, че към датата на проверката в къщата за гости е налице само едно работно място и един сключен договор за двучасов работен ден.

Съгласно легалната дефиниция, дадена с § 1, т. 19 от ДР на Наредба № 29/2008 г. за условията и реда за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по мярка „Подкрепа за създаване и развитие на микропредприятия" от Програмата за развитие на селските райони 2007-2013 г. (Наредба №29/2008) - „проект" е заявлението за подпомагане, заедно с всички изискуеми документи, както и съвкупността от материални и нематериални активи и свързаните с тях разходи, заявени от кандидата и допустими за финансиране по ПРСР, като кандидатите за финансово подпомагане подават в областната дирекция на фонда заявление за подпомагане по образец приложение № 5 и прилагат документите, указани в същото приложение (чл. 26, ал. 1 от Наредбата). Един от задължителните реквизити към заявлението е изготвен от кандидатите Бизнес план, който трябва да доказва икономическата жизнеспособност и устойчива заетост, водещи до реализиране на целите по чл. 2 от Наредбата /чл. 16, ал. 2/. В Допълнителната разпоредба към Наредбата § 1, т. 6 и т. 26 са описани значенията на понятията „икономическа жизнеспособност" и „устойчива заетост", а именно: генериране на доходи от дейността, гарантиращи устойчивост на предприятието и запазване на съществуващите работни места и/или създаване на нови в него за периода на бизнес плана.

Съгласно Бизнес плана дружеството е заявило, че ще бъдат разкрити и поддържани следните работни места по години:

за 2016 г. - 5,5 работни места;

за 2017 г. - 6 работни места и

за 2018 г. - 7 работни места.

Към датата на извършване на проверката в туристическия обект е било назначено на трудов договор едно лице на длъжност „Организатор работа с клиенти“, на двучасов работен ден. Това обстоятелство се установява и от представените по делото справки от НАП /лист 240 - 246/. От заключението на вещото лице е видно, че изпълнението на поетия ангажимент за устойчива заетост за всяка от трите пълни финансови години е било както следва:

След 25.08.2015 г. /датата на въвеждане в експлоатация на Къщата за гости/ от „ВИЛМАРТУР" ЕООД са разкрити следните работни места:

1.     камериерка, безсрочен трудов договор от 07.03.2016 г. до 01.06.2017 г.

2. готвач, безсрочен трудов договор от 18.01.2016 г. до 09.10.2017 г.

   3. организатор, допълнителен трудов договор, от 14.08.2017 г. до 10.05.2018 г.

4. организатор, допълнителен трудов договор, от 28.03.2018 г. и към датата на проверката.

   Към датата на проверката в НАП за актуалното състояние на трудовите договори на „ВИЛМАРТУР" ЕООД е налице само 1 лице наето с допълнителен трудов договор по чл.111 от КТ при 2 - часов работен ден.

В Бизнес-плана /лист 93/ е предвидено да бъдат наети на работа по трудов договор в „Къща за гости“ на „ВИЛМАРТУР" ЕООД следните бройки и видове персонал:

През 2016 г - 5,5 бр., от които 1 административен и 4,5 производствени,

през 2018 г - 6 бр., от които 1 административен и 5 производствени и

през 2019 г - 7 бр., от които 1 административен и 6 производствени.

Очевидно е, че за трите последователни пълни финансови години 2016, 2017 и 2018 г. това не е изпълнено, той като:

През 2016 г. заетите лица са били 1 бр. от 18.01.2016 г. на постоянен трудов договор, и 1 бр. от 07.03.2016 г. с допълнителен трудов договор на 2 часа. Средно-списъчен брой заети лица за цялата 2016 г. - 0,5 бройки.

През 2017 г. заетите лица са били 1 бр. от 01.01.2017 г. до 09.10.2017 г. с постоянен трудов договор за период от 9 месеца, и 1 бр. по допълнителен трудов договор на 2 часа от 01.01.2017 г. (сключен на 07.03.2016 г.) до 01.06.2017 г. Т.е. средно-списъчен брой заети лица за цялата 2017 г. е 1 бр. лица, които са регистрирани в НАП и за същите са заплащани социалните и здравни осигуровки.

През 2018 г. заетите лица са били: 1 бр. от 01.01.2018 г. (сключен на 14.08.2017 г.) до 10.05.2018 г. по допълнителен трудов договор на 2 часа, и 1 бр. от 28.03.2018 г. до 31.12.2018 г. по допълнителен трудов договор на 2 часа - общо 3 месеца. Т.е. средно-списъчният брой заети лица за 2018 г. е 0,25 бр. лица, за които са заплащани социалните и здравни осигуровки.

Процентът на изпълнение на заетите лица спрямо заложените параметри за брой заети лица в Бизнес-плана за 2016 г. е 9,09 %, за 2017 г. е 16,67 %, за 2018 г. е 3,57%. Средно за трите финансови години реалната заетост е в размер на 9,78 % спрямо заетостта, заложена в бизнес плана.

Решението за одобряване на заявлението за подпомагане се взема въз основа на съответствието на заявлението с:

1. целите, дейностите и изискванията, определени с Наредба №29/2008 г. за условията и реда за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по мярка „Подкрепа за създаване и развитие на микропредприятия" от Програмата за развитие на селските райони 2007-2013 г. (Наредба №29/2008) и

2. критериите за оценка, посочени в приложение № 6.

Т.е. оценката не е само на база критериите в приложението, но и съответствието с целите, дейностите и изискванията, определени с Наредба № 29/2008 г.

Изготвянето на бизнес плана и предвидените в него стойности са дело на кандидата за получаване на подпомагане, като доказаната чрез него жизнеспособност на инвестицията е била основание да бъде одобрен проектът му за финансиране.

Несъмнено в случая е налице нарушение на т. 4.12 от Договор № 11/312/00368 от 10.10.2014 г., съгласно която ползвателят е длъжен да извърши изцяло одобрената инвестиция в срока по този договор и в съответствие с одобрения проект (т.е. бизнес-плана) и таблицата за одобрените инвестиционни разходи. Бизнес планът е относим към преценка за постигане на целите на мярка 312, тъй като с него се доказва икономическата жизнеспособност и устойчива заетост на проекта за съответния период. Целите по мярка 312 за отпускане на финансова помощ са посочени в чл. 2 от Наредба № 29/2008 г., като за конкретното дружество целта е насърчаване на растежа и създаване на нови работни места в микропредприятия за неземеделски дейности в селските райони. Само с построяването на къщата за гости не може да се оправдае отпускането на финансово подпомагане от ПРСР.

Съдът счита, че изводът на административния орган за установено неизпълнение на одобрения бизнес план по отношение на създадени и поддържани работни места е обоснован и правилен.

Относно установените нарушения приложение може да намери разпоредбата на чл. 46, ал. 1 от Наредба № 29/2008 г., съгласно която, в случай че ползвателят на помощта не изпълнява свои нормативни или договорни задължения след изплащане на финансовата помощ, РА може да поиска връщане на вече изплатени суми заедно със законната лихва върху тях и/или да прекрати всички договори, сключени с ползвателя на помощта, а съгласно ал. 2 разплащателната агенция определя размера на средствата, които трябва да бъдат възстановени от ползвателя на помощта, като взема предвид вида, степента и продължителността на неизпълнението.

Правилно административният орган е установил конкретните нарушения на дружеството по т. 1 и т. 2 от АУПДВ, представляващи неизпълнение на одобрения бизнес план, което не съответства на целите, дейностите и изискванията на мярка 312, определени в Наредба №29/2008 година. Административният орган се е позовал на разпоредбата на чл. 46, ал. 1 и ал. 2  от Наредбата, в които са описани неизпълненията на задължения, при които РА има правомощие да поиска връщане на изплатената финансова помощ.

Размерът на подлежащата на възстановяване сума се определя по реда на Правила за определяне на размера на подлежащата на възстановяване безвъзмездна финансова помощ при установени нарушения на чл. 27, ал. 6 и 7 ( в случая - нарушения по ал. 7) от ЗПЗП по мерки от Програмата за развитие на селските райони 2007 - 2013 г. (Правилата), докато неспазването на договорните и/или нормативни задължения от страна на ползвателя на помощта са уредени преди това в Наредба №29/11.08.2008 г., регламентираща условията и реда за предоставяне на финансова помощ, издадена от министъра на земеделието, храните и горите по мярка 312 от ПРСР за програмния период 2007 - 2013 г. Правилата не въвеждат конкретна норма на поведение, а се прилагат съгласно чл. 2, ал. 1 в случаи на нарушения, установени от ДФ "Земеделие" - РА, или друг оправомощен да извършва контрол орган, произтичащи от неспазване на критерии за допустимост или нарушения на ангажименти или други задължения, поети от ползвателите на безвъзмездна финансова помощ по мерките от ПРСР 2007 - 2013 г., произтичащи от предоставена безвъзмездна финансова помощ.

Правилата нямат обратно действие и не преуреждат развилите се вече правоотношения, а се прилагат спрямо юридически факти настъпили преди влизането им в сила, за да им се предаде нова правна оценка. Във всяка една от приетите наредби по прилагане на мерките от ПРСР се съдържат разпоредби, указващи конкретни правила за поведение на ползвателите на съответната помощ и правните последици при установяване неизпълнение на договорни и нормативни задължения, а именно правомощието на РА да поиска връщане на вече изплатени суми, заедно със законната лихва върху тях, и/или да прекрати всички договори, сключени с ползвателя на помощта. По мярка "Подкрепа за създаване и развитие на микропредприятия" от ПРСР за периода 2007 - 2013 г. е приета Наредба № 29/11.08.2008 г. за условията и реда за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ, в чийто чл. 46 изрично е регламентирано, че, в случай, че ползвателят на помощта не изпълнява свои нормативни или договорни задължения след изплащане на финансовата помощ, РА може да поиска връщане на вече изплатени суми заедно със законната лихва върху тях и/или да прекрати всички договори, сключени с ползвателя на помощта. В тези случаи РА определя размера на средствата, които трябва да бъдат възстановени от ползвателя, като взема предвид вида, степента и продължителността на неизпълнението.

С обжалваното решение на изпълнителен директор на ДФЗ-РА подлежащата на възстановяване финансова помощ за нарушенията по т. 1 и т. 2 от процесния АУПДВ е определена като размер в съответствие с чл. 3, ал.1 от Правилата за определяне на размера на подлежащата на възстановяване безвъзмездна финансова помощ при установени нарушения по чл. 27, ал. 6 и 7 от Закона за подпомагане на земеделските производители по мерките от Програмата за развитие на селските райони 2007 – 2013 г. /ДВ бр.69 от 2019 г./.

Установените нарушения по чл. 26, ал.7 от ЗПЗП са:

По т.1 от АУПДВ попада в хипотезата по т. 30 от Приложение към раздел I "Общи положения" от Правилата: „Ползвателят не изпълнява одобрения проект (не са постигнати нивата на финансовите показатели, предвидени в бизнес плана)“, когато реализираните приходи от подпомаганата дейност са под 20% от предвидените приходи, съгласно одобрения бизнес план, и нарушението е продължило повече от две пълни финансови години. В тази хипотеза размерът на подлежащата на възстановяване финансова помощ е 100 % от получената финансова помощ.

По т.2 от АУПДВ попада в хипотезата по т. 18 от Приложение към раздел I "Общи положения" от Правилата: „Ползвателят по ….мярка 312 не е спазил параметрите, заложени в одобрения бизнес план по отношение на устойчива заетост – не е разкрил нови и/или не е запазил съществуващите работни места“, когато неизпълнението е по-голямо от 50 % спрямо заложените в бизнес плана параметри. В тези случаи тежестта на нарушението се определя като голяма и предвидения размер на подлежащата на възстановяване финансова помощ е 100 % от получената финансова помощ.

Административният орган не е кумулирал подлежащата на възстановяване помощ, съгласно чл. 3, ал. 1 от Правилата, и след като е определил размера по всяко от двете нарушения, правилно е приложил най-големия определен размер на подлежащата на възстановяване финансова помощ, в случая 100 % от получената финансова помощ.

Налице са били и материално-правните предпоставки за издаване на процесния АУПДВ, същият съответства и на целта на закона.

Неоснователна се явява предявената жалба и следва да бъде отхвърлена.

При този изход от спора следва да бъде уважено искането на ответника за присъждане на направените разноски по делото.

Размерът на разноските за адвокат на ответника е 7482,48 лв., а за депозит за вещо лице е 400 лв., като деловодните разноски общо са 7882,48 лв.

При това положение следва да се осъди жалбоподателят да заплати на ответника сумата от 7882,48 лв. /седем хиляди осемстотин осемдесет и два лв. и 48 ст./. По изложените съображения и на основание чл. 172, ал. 2, пр.последно от АПК, Ловешки административен съд, шести административен състав,

 

                                                 Р  Е Ш  И :

 

ОТХВЪРЛЯ като неоснователна жалба с вх.№ 89/13.01.2021 г. подадена от „ВИЛМАРТУР” ЕООД, ЕИК  *********, със седалище и адрес на управление  гр. Априлци, област Ловеч, ул.”Младост” № 26, с управител П.Г.П., против Акт за установяване на публично държавно вземане №11/312/00368/3/01/04/01 от 21.09.2020 г. издаден от Изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие”, с който на основание чл. 59, ал. 1 и 2 от Административно-процесуалния кодекс и във връзка с чл. 165 и чл. 166 от Данъчно-процесуалния кодекс, чл. 20а, ал. 1 от Закона за подпомагане на земеделските производители, на основание чл. 46, ал. 1 и ал. 2 от Наредба № 29 от 11.08.2008 г. и т.8.1 от Договор № 11/312/00368 от 10.10.2014 г., и на основание чл. 3, ал. 1 от Правилата за определяне на размера на подлежащата на възстановяване безвъзмездна финансова помощ при установени нарушения по чл. 27, ал. 6 и 7 от ЗПЗП по мерките от ПРСР 2007 - 2013 г., на търговското дружество „ВИЛМАРТУР” ЕООД, ЕИК  ********* е определено подлежащо на възстановяване публично държавно вземане в размер на 370 540, 27 лв. (триста и седемдесет хиляди петстотин и четиридесет лв. и 27 ст.), за неизпълнението на задължения по т.4.12 и т.4.18 от Договор № 11/312/00368 от 10.10.2014 г. за отпускане на финансова помощ по мярка 312 „Подкрепа за създаване и развитие на микропредприятия“ от Програма за развитие на селските райони за периода 2007-2013г. и неизпълнение на чл. 2 и чл. 16, ал. 2 от Наредба № 29 от 11.08.2008 г.

ОСЪЖДА „ВИЛМАРТУР” ЕООД, ЕИК  *********, със седалище и адрес на управление  гр. Априлци, област Ловеч, ул.”Младост” № 26, с управител П.Г.П.,, да заплати на Държавен фонд „Земеделие” сумата от 7882,48 лв. /седем хиляди осемстотин осемдесет и два лв. и 48 ст./, представляваща сторени деловодни разноски за адвокат и вещо лице.

Решението може да бъде обжалвано с касационна жалба чрез Административен съд Ловеч пред Върховния административен съд в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

                                      АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: