Протокол по дело №1375/2023 на Районен съд - Сливен

Номер на акта: 198
Дата: 2 февруари 2024 г. (в сила от 2 февруари 2024 г.)
Съдия: Анна Костадинова Димитрова
Дело: 20232230201375
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 12 октомври 2023 г.

Съдържание на акта

ПРОТОКОЛ
№ 198
гр. Сливен, 31.01.2024 г.
РАЙОНЕН СЪД – СЛИВЕН, V СЪСТАВ, в публично заседание на
тридесет и първи януари през две хиляди двадесет и четвърта година в
следния състав:
Председател:Анна К. Д.
при участието на секретаря НЕДЕЛИНА М. БОЖИЛОВА
Сложи за разглеждане докладваното от Анна К. Д. Административно
наказателно дело № 20232230201375 по описа за 2023 година.
На именното повикване в 14:30 часа се явиха:
Дружеството жалбоподател редовно призовано чрез процесуален представител М. Й.
от АК-София, надлежно упълномощен, се явява лично.
Възз.страна, редовно призована, се представлява от юриск. Велислава Д., надлежно
упълномощена.

Адв. Й.: Да се даде ход на делото.
Юриск. Д.: Да се даде ход на делото.

Съдът счита, че не са налице процесуални пречки за даване ход на делото, поради
което
О П Р Е Д Е Л И:

ДАВА ХОД на делото.
Делото е във фаза на съдебно дирене.

Адв. Й.: Г-жо съдия, водим и моля да бъде допуснат до разпит искания свидетел.
Юриск. Д.: Представям списък с разноски и пълномощно.
По доказателствата, съдът

О П Р Е Д Е Л И:

1
ДОПУСКА до разпит свидетеля Д. Е. Т.ОВ
САМОЛИЧНОСТ НА СВИДЕТЕЛЯ:
Д. Е. Т.ОВ – 65 г., бълг. гражданин, с висше образование, женен, работи, неосъждан,
без родство със жалбоподателя;
Предупреден за наказателната отговорност по чл. 290 от НК, обещава да каже
истината.

СВИДЕТЕЛЯТ Д. Е. Т.ОВ, РАЗПИТАН КАЗА : Работя като мениджър производство
в „Милат Карпет България“, като произвеждаме килими от началото на 2020 г. Разполагаме
с 8 тъкачни стана, две контролни маси за преглед на суровите килими, тъй като след тъкане
трябва да се отстранят евентуални грешки, следва стригална линия за изравняване на
височината на велура, след това следва латекс линия за фиксиране на гърба, а накрая на
линията има секция за надлъжно рязане и цепене, зависи от дължината на килимите и от там
следва първичен контрол, етикиране, следва надлъжно обримчване, след това напречно има
три вида финиширане - оверлог, оресняване и подлепване, след това краен контрол
рулиране, като килимите минават през автоматична опаковъчна линия и влизат в склада за
готова продукция. Тъкането е на 3 смени – първа, втора и трета, като през събота и неделя
тъкането не работи. Контролните маси са на две смени, а първичен контрол и останалите
процедури бяха на 2 смени до 2021 г., а към момента са на една смяна. Суровините са
полипропиленови, полиестерни прежди и юта. Всички суровини се внасят от Турция, тъй
като в България няма производство на подобни прежди. В зависимост от качеството на
килимите от 950-2200 кв. метра може да произведе един стан за 24 часа. Дружеството
разполагаше до 2022 г. с числен състав от 175 до 180 броя работници. В края на 2022 г.
месец август комисията за митнически контрол под мое ръководство съм им показал целия
технологичен процес + склада за суровини и готова продукция, но конкретно контрол и
преброяване на килимите не са правили, просто визуални впечатления да видят процеса.
Въпросните модели килими са произвеждани при нас. През месец април и май 2021 г. са
внасяни и сурови килими от Турция, а тук са дообработвани. Суровите килими идват на
рула, някои от тях непосредствено след тъкане, други са идвали латексирани и в зависимост
от състоянието в което пристигат ние довършваме до завършен етап. След м. април – май
2021 г. спряхме вноса от Турция и всички килими се произвеждат при нас. Дружеството
имаше капацитета и материали да произведе количеството килими, което е продадено. Тези
килими, които идваха с латексиран гръб, минават пак през тази линия, обаче без промазване,
тъй като няма как да стигнат до изрязването без да минат през линията. Първото нещо, което
се прави при нас е надлъжното рязане, след това първичен контрол и етикиране. В този
период са се заприхождавали в дневници, а не по електронен път, както и суровите килими
са се заприхождавали в дневници. Имаше отделни дневници за материали и за сурови
килими. От 01.01.2020 г. до момента на установяване на нарушенията, не знам дали е имало
внос на готови килими. Не съм виждал да е имало внесени готови килими. Готови,
завършени, пакетирани килими не е имало. Не зная дали дружеството има списък с лица за
2
оказване на съдействие. При проверката не съм виждал такъв списък и не знам дали аз
фигурирам в него. ЕРП системата започнаха да я въвеждат 2022 г., като тя е на турски и
идваха техни специалисти да я преправят на латиница с български смисъл на думите.
Дружеството разполагаше с необходимите материали и работници с които да произведе
цялото количество килими, което е продадено по процесните дела, които са образувани.
Месечното производство е от 180 000 до 220 000 кв. метра, а суровите килими са отделно от
това количество. След придобиването на оборудването се промени асортимента и започна
преустройство на машините и това беше причината за определен период да се внасят
полуготови килими. След посочения по-горе период машините бяха готови и преминахме на
производство. Не мога да кажа след преустановяване на внасяните сурови килими, кога е
бил дообработен последния килим, но има поръчки, които са произведени, но клиента ги
задържа за определено време затова не мога да кажа кога е приключило дообработването на
килимите. Мениджър производство е моята длъжност и я заемам от 14.02.2020 г. имам
поглед над целия производствен процес и той минава през моят поглед. Не съм виждал
готови внесени килими. Това което идва от Турция минава през товарна рампа, там където
се разтоварват и суровините. Дневниците съм ги виждал. Не знам да са идвали напълно
готови килими и в тези дневници също не съм виждал да са отчетени напълно готови
килими. Има дневник за получаване на суровини и в друг дневник се изписват. Всяко нещо
което излиза от склада за суровини минава в склада за готова продукция. Директно
разтоварване на готови килими в склада за готова продукция не е имало. При първото
посещение на инспекторите от митницата, аз бях в отпуск. След като се върнах групата,
когато дойде поискаха да им покажа технологичния процес, склада за готова продукция и
склада за суровини. Поискаха да видят дневника за суровините и колежката им го показа.
Има технологична карта на килима /на всеки един артикул/. Суровите килими, когато идват
се описват като незавършено производство в отделен дневник. Не е имало пристигане
готови килими и ако е имало е трябва да бъдат разтоварени в склада за готова продукция, но
такива не е имало.

Адв. Й.: Нямам въпроси. Оттегляме искането си за назначаване на експертиза.
Юриск. Д.: Нямам въпроси. Нямам доказателствени искания.
Юриск. Динева: Проверихме дали са представени писмата и всички са представени.
Това е една от служебните бележки като в нея се съдържа след приключване на проверката,
че митницата е уведомила Кралство Мароко, че „Милат Карпет България“ е декларирала
неверни данни в изброените сертификати, като приложение към самото писмо.
Адв. Й.: В предходните три писма изрично е отбелязано от заместник изпълнителния
директор на Агенция митници, че в период от година и половина по запитвания на
мароканските митнически власти е било изрично заявено, че при последващи проверки от
„Милат Карпет България“ са изискани и представени надлежни съпътстващи документи въз
основа на които Агенция митници заключава, че сертификатите за движение са валидни и
следва да се приложи преференциалния режим за произход. В този смисъл последното
3
описано от ответника писмо влиза в противоречие на собствените констатации на Агенция
митници, като в двата случая е описано, че се касае за извършена последваща проверка. В
същото време с 4 представени служебни бележки служители от Агенция митници – Бургас
потвърждават валидността на издадените сертификати.
Юриск. Д.: Казаното от адв. Й. не важи за нито един от сертификатите, които са
предмет на днешните дела за установяване на административно нарушение.
Съдът,
О П Р Е Д Е Л И:
ПРИМА И ПРИЛАГА изпратените от възз. страна писмени доказателства.
Съдът счита делото за изяснено от фактическа страна, поради което

О П Р Е Д Е Л И:
ПРИКЛЮЧВА съдебното дирене.
ДАВА ХОД на делото

П О С Ъ Щ Е С Т В О

Адв. Й.: Г-жо съдия, на първо място искам да посоча, че е налице е нарушение чл. 34
от ЗАНН, като конкретно е просрочен няколко пъти 3 месечния давностен срок за издаване
на акт при откриване на нарушителя, който е бил известен още с подаването на данъчната
декларация по всички точки от НП. Като варират периодите между 15-18 месеца, което е
доста пъти над 3 месеца, което самостоятелно основание за отмяна на НП. Ще посоча, че
липсата на предварително обсъждане на изготвения на Агенция митници доклад е
съществено процесуално нарушени и по този начин доверителят ми е бил лишен от право на
защита на онзи етап. За първата покана е представена уважителна причина с надежни
съпътстващи документи за невъзможността за присъствие, както и молба за нова дата за
възможност на защита. Моля да се обърне внимание на потвържденията на издадените
сертификати за движение EUR 1, издадени от Агенция митници. Като допълнение искам да
обърна внимание, че предвид твърдените нарушение в митническите декларации за износ
представени по делото липсва попълнена клетка 34, която през проверявания период се
декларира произход на стоки. Подобна липса в първичния митнечески документ няма как и
не следва да бъде замествана или допълвана от справки и извадки от електронна система,
направени години по-късно. В същото време моля да бъде отбелязано, че самите митнически
органи са потвърждавали издадените сертификати и предоставения преференциални
митнически правила за произход. В допълнение както сами твърдят органите на Агенция
митници са констатирани нарушения при подаването на декларация на произход, съответни
липси които при надлежно упражняване на правомощията им не би следвало да позволят,
още на етапа износ съответните стоки да бъдат освободени, още по-малко да получат
4
съответните преференциални документи за произход. На последно място ще посоча, че ЕРП
системата на дружеството е въведена и функционираща едва от края на 2022 г. - 2023 г.,
като позоваването на извадки от нея и още повече на извадки и справки, които са извлечени
от общ сървър или общи споделени папки без ясен издател и адресат и съответното му
качество като представител на едно или друго дружество не могат да бъдат счетени за
валиден източник на информация, още по-малко за надлежно събрани доказателствени
средства. Съответно, моля за отмяна на НП и присъждане на съдебно деловодни разноски за
което представям списък за разноски. Твърди се, че са изнесени стоки, които не са били
вдигнати за свободно обръщение. В тази връзка ще посоча че Наредба Н-9 от 07.11.2018 г. за
регистрите водени от Агенция митници, опровергава изцяло свидетелските показания на
актосъставителката Р. Т., че не е било възможно проследяването в реално време на даване
на направления за износ на килими, които според свидетелката са внесени на територията на
България с цел да бъдат изнесени. В този смисъл след, като икономическия оператор има
възможност в реално време да достъпи в системата на Агенция митници и да провери
статуса на съответната стока или митническа декларация, то на още по силно основание е
такъв достъп е налице за съответните служители на Агенция митници. Включително и тези
които одобряват декларациите за износ. Решението за вдигането на килимите е в следствие
на решението на Агенция митници. Във всеки един момент въз основа на въведените данни
в регистъра по чл. 12 и 13 от наредба Н9 е било възможно в реално време да се направят
компетентните проверки. В заключение непонятно остава как стока за която се твърди, че е
била в режим „транзит“ или под режим на „митнически надзор“, тоест не е освободена за
свободно обръщение е дадено направление за износ. Моля да ми дадете срок за изготвяне на
подробна писмена защита.
Юриск. Д.: Г-жо председател, моля да потвърдите изцяло НП, като правилно и
законосъобразно. Считам, че сроковете за съставяне на АУАН са спазени, тъй като е спазен
двугодишния срок при условията ЗАНН, за митнически нарушения, каквито всъщност е
извършило дружеството. Последяващият контрол се извършва с множество действия
касаещи проверка на материалната и счетоводната отчетност на дружеството, а
първоначалната проверка на подадените митнически декларации на дружеството се
извършва по документи които дружеството жалбоподател представя пред митническите
органи и има задължението да представи верни, автентични документи с коректни данни в
тях. Също така по повод на производствения капацитет на дружеството, предмет на делата
не е дали дружеството има капацитета да ги произведе съответните килими, а дали е
представило верни данни по които да се направи безспорен извод, че това е така. В тази
връзка, моля да потвърдите НП в цялост, моля в полза на Агенция митници да бъде
присъдено юрисконсултско възнаграждение в полза на митниците. Алтернативно правя
възражение за прекомерност на адвокатски хонорар. Моля да ми предоставите възможност
за подробна писмена защита. По повод на казаното всъщност дружеството чрез
икономическия оператор който подава съответната митническа декларация за внос на стоки
с несъюзен статус, той вижда във всеки един момент какво се случва и какъв е статуса на
негова декларация и всъщност митническите служители които са обработвали тяхната
5
декларация и не са вдигнали стоките те съответно няма как да знаят във вносната
митническа декларация няма попълнена клетка за контрол „Ц“, че именно стоките
предназначени да бъдат внесени на територията на съюза, същите стоки ще бъдат предмет
на износ на декларация и всъщност икономическия оператор е този, който подава
последващата износна декларация за същите стоки, които все още са с несъюзен статус.
Именно задължението за проследяване на състоянието на декларацията изначално е на
икономическия оператор, представител на дружеството жалбоподател.
ДУПЛИКА адв. Й. : Режима на митнически надзор както говори самота
наименование предполага надзор и проследимост на стоките, които са под въпросния
режим, а дори да се приеме, че такъв контрол не е осъществен или е неправилно осъществен,
подобен пропуск може да се вмени само на Агенция митници и обезсмисля съответния
режим на надзор. По този начин би се позволило напълно безконтролно преминаване през
граница, съответно изнасяне на стоки без те да получат съответното надлежно и проверено
направление за износ.
ДУПЛИКА юриск. Д.: Няма митнически режим – „митнически надзор“.
Съдът ОБЯВИ, че ще се произнесе с решение в законоустановения срок.
Протоколът се изготви в с.з.
Заседанието по делото се закри в 15:00 часа.
Съдия при Районен съд – Сливен: _______________________
Секретар: _______________________
6