Решение по дело №109/2018 на Районен съд - Луковит

Номер на акта: 133
Дата: 30 ноември 2018 г. (в сила от 21 февруари 2019 г.)
Съдия: Мая Йосифова Кирчева
Дело: 20184320200109
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 13 април 2018 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ №

гр. Луковит, 30 ноември 2018 г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

            ЛУКОВИТСКИЯТ РАЙОНЕН СЪД, в открито заседание на пети юни две хиляди и осемнадесета година, в състав:

ПРЕДСЕДАТЕЛ: МАЯ КИРЧЕВА

 

при секретаря И. Д.а, като разгледа докладваното от съдията а.н.д. № 109 по описа за 2018 г., за да се произнесе, съобрази:

 

            Производството е по чл. 59 и сл. ЗАНН.

            Образувано е по жалба от „С.-**“ ЕООД, със седалище и адрес на управление: гр.Луковит, общ. Луковит, обл. Ловеч, ул. „В.“ № *, подадена чрез управляващия и представляващ дружеството Л.С.Ц., срещу Наказателно постановление № 2018-0044589 от 26.02.2018 г. на Директора на Регионална дирекция за областите Габрово, Велико Търново, Русе, Ловеч и Плевен със седалище Русе към ГД „Контрол на пазара“ към Комисията за защита на потребителите, с което на основание чл. 46, ал.1 от Закона за тютюна, тютюневите и свързаните с тях изделия на дружеството е наложена имуществена санкция в размер на 2000 лева за нарушение на чл. 30, ал.2, т.8 от Закона за тютюна, тютюневите и свързаните с тях изделия. В жалбата се правят оплаквания за незаконосъобразност, неправилност и необоснованост на наказателното постановление и се иска отмяната му.

            В съдебно заседание за жалбоподателя се явяват управляващият и представляващ дружеството Л.С.Ц., с процесуален представител адв.Р.М., който поддържа жалбата и моли за отмяна на обжалваното наказателно постановление. Счита, че в случая дори и да е допуснато вмененото с НП нарушение, то същото се явява маловажно по смисъла на чл. 28 от ЗАНН, като в писмено становище излага подробни доводи за това. 

Административнонаказващият орган не взема участие в съдебното заседание – лично или чрез процесуален представител. Депозирано е писмено становище по жалбата, подадено чрез юрисконсулт В.С.Б., с което моли наказателното постановление да бъде потвърдено като правилно и законосъобразно, тъй като нарушението е безспорно установено и при съставяне на АУАН и издаване на наказателното постановление са спазени всички разпоредби на ЗАНН и ЗЗП.

Въз основа на събраните по делото доказателства и предвид становищата на страните, съдът прие следното:

От ФАКТИЧЕСКА СТРАНА:

На 26.10.2017 г. е извършена проверка от св. В.Г.Ч. - инспектор в КЗП - РД Русе съвместно със служители на ИП при РУ Луковит и ОДБХ - Ловеч в хранителен магазин, стопанисван от "С.-**" ЕООД, находящ се в гр. Луковит, ул. "В." № *. Проверката е била във връзка с писмо заведено в КЗП РД Русе № Р-01-305/12.10.2017 г. относно спазването на изискванията на ЗТТСИ. При проверката е установено, че в търговския обект се предагат за продажба хранителни стоки, перилни и почистващи препарати, тютюневи изделия - цигари. На територията на обекта имало поставен надпис: "Тук се продават цигари". При проверката е установено, че предлаганите за продажба  марки цигари  "ММ", "KARELIA", "VICTORY", "DUNHILL", "EVA", "ROTHMANS" и "DAVIDOFF" са били поставени на рафт под касовия апарат, не са били на видно място и цените им не са били обявени..

Констатациите от проверката са описани в съставения констативен протокол 2017 № К-0256646 от 26.10.2017 г.. Със същия документ е наредено управителят или упълномощено от него лице да се яви на 02.11.2017 г.  в офиса на КЗП в гр. Ловеч и да представи доставни фактури за цигари.

На 02.11.2017 г. управителят на „С.-**“ ЕООД Л.С.Ц. се явил в офиса на КЗП в гр. Ловеч и представил доставни фактури за цигари, за което св. В.Г.Ч. съставила съответен протокол за проверка на документи № К-0103437 от 02.11.2017 г.. Освен този протокол св. Ч., в присъствието на св. К.С.И. и В.Н.И., съставила и АУАН № К-0044589 от същата дата,  за това, че при извършената на 26.10.2017 г. съвместна проверка в магазина, стопанисван от „С.-**“ ЕООД, е констатирано, че предлаганите за продажба опаковки цигари са поставени на рафт под касовия апарат, не са на видно място, цените не са обявени. На територията на обекта има поставен надпис: "Тук се продават цигари". Актосъставителят е отразил, че търговецът предлага за продажба тютюневи изделия без да е обявил цените им на достъпно за клиента място и по подходящ за възприемане начин и е квалифицирал нарушението като такова по чл. 30, ал.2, т. 8 от ЗТТСИ.  В акта е отразено, че нарушението е първо. Актът е подписан от управителя на дружеството с възражението, че цигарите са съхранени в обекта на място, недостъпно за клиенти. Не е продавал, нито предлагал цигари по това време.

Въз основа на съставения АУАН е издадено обжалваното наказателно постановление, в което обстоятелствата са описани по идентичен с АУАН начин.

Изложената фактическа обстановка съдът извежда след анализ на събраните по делото гласни и писмени доказателства, подробно описани в съдебния протокол. Актосъставителят  - св. В.Г.Ч. потвърждава отразените в АУАН фактически констатации. От показанията на разпитаните по искане на жалоподателя свидетели М.М.Ц.и М.П.П., както и от обясненията на управителя на дружеството се установява, че действително при проверката на посочената дата предлаганите за продажба опаковки цигари са били поставени на рафт под касовия апарат, тъй като стелажът, на който  по принцип са поставяни и на който е била изписана цената им, предишния ден се е бил счупил.

ОТ ПРАВНА СТРАНА:

Жалбата е подадена в преклузивния срок по чл. 59, ал. 2 от ЗАНН, от легитимиран субект (срещу когото е издадено атакуваното НП), при наличие на правен интерес от обжалване и пред компетентния съд (по местоизвършване на твърдяното нарушение), поради което е процесуално ДОПУСТИМА.

Разгледана по същество е ОСНОВАТЕЛНА.

АУАН е съставен от оправомощено за това лице, видно от Заповед № 357 ЛС от 22.04.2015 г. на Председателя на Комисията за защита на потребителите, с която В.Г.Ч. е определена за длъжностно лице, което да съставя актовете за установяване на административни нарушения на територията на областите Габрово, Велико Търново, Русе, Ловеч и Плевен. Наказателното постановление е издадено от компетентен  административнонаказващ орган, видно от Заповед № 290от 22.04.2015 г. на Председателя на Комисията за защита на потребителите.

Разпоредбата на чл. 30, ал.2, т. 8 от ЗТТСИ забранява продажбата на тютюневи и свързани с тях изделия без обявяване на цените им на достъпно за клиента място и по подходящ за възприемане начин.

            Безспорно е, че при извършената на 26.10.2017 г. проверка в обекта са се предлагали цигари без обявени продажни цени на достъпно за клиентите място и подходящ за възприемане начин, поради което и съдът приема, че от формална страна действително е налице нарушение на разпоредбата на чл. 30, ал.2, т. 8 от ЗТТСИ.

Същевременно обаче съдът намира, че в конкретния случай извършеното нарушение  може да се квалифицира като „маловажен случай“ по смисъла на чл. 28 от ЗАНН и изцяло приема изложените в този смисъл доводи на процесуалния представител на жалбоподателя.

При преценката дали извършеното административно нарушение представлява маловажен случай, следва да се изхожда от цялата съвкупност на смекчаващи и отегчаващи вината обстоятелства, стойността на вредите, кръга на засегнатите интереси, времетраенето на нарушението, значимостта  на конкретно увредените обществени отношения.  На първо място съдът съобрази, че за цените на тютюневите изделия е налице специална регламентация в Наредба за условията и реда за регистриране на цените на тютюневите изделия, издадена на осн. чл. 29 ЗТТСИ. С наредбата  се създава публичен регистър на цените на тютюневите изделия, в който освен други данни се вписват и продажната цена за съответната марка цигари. До регистъра има  свободен достъп по интернет на страницата на Министерство на финансите.  Регистрираната в публичния регистър продажна цена се отпечатва върху акцизния бандерол, с който е облепена всяка опаковка . Съгл. чл. 7, ал.1 от цитираната наредба всички тютюневи изделия се продават с бандерол с обозначена върху него продажна цена, а според чл. 7, ал.2 тютюневите изделия не могат да се продават на дребно на цена, различна от продажната цена, обозначена върху бандерола, с който е облепена потребителската опаковка. В случая при проверката е констатирано, че  предлаганите в обекта за продажба цигари са облепени с бандерол, с обозначена върху него цена, което обстоятелство е отразено в констативния протокол от проверката. Следва да се приеме, че потребителят е имал реална възможност да се информира за цената на цигарите от наличния по тях бандерол в момента, в който същите му бъдат предоставени във фактическа власт. Предвид съществуващия публичен регистър на цените на цигарите и предвид забраната да се продават на цена различна от посочената на бандерола и в регистъра, не е съществувала възможност у потребителя да се създаде неяснота, заблуждение или объркване досежно продажната цена. На следващо място, касае се за малък търговски обект - квартален магазин за хранителни стоки, в който са предлагани само седем марки цигари, предназначени за обичайните клиенти от квартала. Следва да се отбелжи, че при проверката не са констатирани други нарушения, което е видно от констативния протокол, а констатираното единствено нарушение е първо за търговеца, както и изрично е отбелязал актосъставителят в акта. Спазени са всички други изисквания на закона, касаещи защитата на правата на потребителите, което  е установено при проверката и е отразено в съставения констативен протокол.

Анализирайки всички установени и изброени по - горе обстоятелства, съдът, намира, че процесното административно нарушение, за което е наказан жалбоподателя, представлява  маловажен случай по смисъла на  чл. 28 от ЗАНН,  тъй като в незначителна степен е засегнало правата на потребителите. При наличието на предпоставките на чл. 28 от ЗАНН, наказващият орган е следвало да приложи посочената разпоредба, като не накаже нарушителя, а го предупреди устно или писмено, че при повторно извършване на нарушението, ще му бъде наложено административно наказание. Съгласно задължителните указания, дадени в ТР № 1 от 12.12.2007 г. по т.н.д. № 1/2007 г., ОСНК на ВКС, когато съдът констатира, че предпоставките на чл. 28 от ЗАНН са налице, но наказващият орган не го е приложил, това е основание за отмяна на наказателното постановление.

 

Мотивиран от горното и на основание чл. 63, ал. 1 ЗАНН, съдът

 

Р Е Ш И:

 

ОТМЕНЯ наказателно постановление № 2018-0044589 от 26.02.2018 г. на Директора на Регионална дирекция за областите Габрово, Велико Търново, Русе, Ловеч и Плевен със седалище Русе към ГД „Контрол на пазара“ към Комисията за защита на потребителите, с което на основание чл. 46, ал.1 от Закона за тютюна, тютюневите и свързаните с тях изделия на „С.-**“ ЕООД, със седалище и адрес на управление: гр.Луковит, общ. Луковит, обл. Ловеч, ул. „В.“ № 3, представлявано от управителя Л.С.Ц. е наложена имуществена санкция в размер на 2000 лева за нарушение на чл. 30, ал. 2, т.8 от Закона за тютюна, тютюневите и свързаните с тях изделия.

Решението може да се обжалва пред Ловешкия административен съд, в 14-дневен срок от съобщаването му.

 

                        РАЙОНЕН СЪДИЯ: