Решение по дело №571/2021 на Окръжен съд - Бургас

Номер на акта: 97
Дата: 26 май 2022 г.
Съдия: Катя Йорданова Господинова
Дело: 20212100200571
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 10 юни 2021 г.

Съдържание на акта


РЕШЕНИЕ
№ 97
гр. Бургас, 26.05.2022 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
ОКРЪЖЕН СЪД – БУРГАС в публично заседание на двадесет и шести
май през две хиляди двадесет и втора година в следния състав:
Председател:Катя Й. Господинова
при участието на секретаря Павлина Д. Костова
в присъствието на прокурора Елк. Р. Д.
като разгледа докладваното от Катя Й. Господинова Административно
наказателно дело № 20212100200571 по описа за 2021 година

РЕШИ:
НАЛАГА на „**********“ ******, ЕИК *********, със седалище и
адрес на управление в гр.Б., ул. „*******“ №**, с управител Е. Р. И., ЕГН
**********, ИМУЩЕСТВЕНА САНКЦИЯ в размер на 6 277,20 лв. /шест
хиляди двеста седемдесет и седем и двадесет стотинки/лева,представляваща
равностойността на сумата, която би получило дружеството, в резултат на
извършеното от Е. Р. И., ЕГН ********** престъпление по чл. 248а, ал. 3, вр.
ал.2 от НК, в качеството му на управляващ юридическото лице „********“
****,като отхвърля искането над тази сума до 38 334,02лв. като
неоснователно и недоказано.
ОСЪЖДА „**********“ ****, ЕИК ********, със седалище и адрес на
управление в гр.Б., ул. „********“ №**, с управител Е. Р. И., ЕГН **********
да заплати в полза на ВСС по сметка на Окръжен съд Бургас сумата от 449
лв, /четиристотин четиридесет и девет лева/ представляваща разноски
направени в съдебно производство за съдебно-счетоводна експертиза.
1
Решението подлежи на обжалване или протест пред Апелативен съд –
Бургас в 14 - дневен срок от съобщаването му на страните.



Съдия при Окръжен съд – Бургас: _______________________
2

Съдържание на мотивите



МОТИВИ по АНД №571/2021г по описа на Бургаски окръжен съд

Производството e по реда на чл. 83а и сл. от ЗАНН.
Образувано е по повод Предложение на прокурор от Окръжна
прокуратура Бургас, с което се иска налагане на имуществена санкция по
реда на чл. 83б ал.1, т.1 от ЗАНН на юридическото лице „*******“ ****с
ЕИК: *******, седалище и адрес на управление гр. Б., ул. „*********“ № **,
със собственик на дружеството Е. Р. И. ЕГН ********** представляваща
равностойността на имуществената облага, която би била получена от
юридическото лице,в резултат на извършено от собственика и управителя
Е.И., престъпление по чл.248а ал.3 вр.ал.2 от НК.
В съдебно заседание представителят на Окръжна прокуратура гр.Бургас
заявява, че поддържа внесеното предложение,като предвид приетата по
делото съдебно-счетоводна експертиза предлага за уважаването му
респективно за налагането на имуществена санкция на юридическото лице в
съответствие с посочения от вещото лице размер от 6 277,20 лв. /шест
хиляди двеста седемдесет и седем и двадесет стотинки/ лева, явяваща се
равностойността на облагата , която би получило юридическото лице в
резултат на извършеното от собственика и управителя Е.И., престъпление по
чл.248а ал.3 вр.ал.2 от НК.
Юридическото лице „********* с ЕИК: *******, седалище и адрес на
управление гр. Б., ул. „*********“ № **, със собственик на дружеството Е. Р.
И. ЕГН **********, редовно призовано, се явява лично и с упълномощен
защитник-адв.А.А. от АК-Стара Загора.
Защитата на юридическото лице счита предложението за частично
основателно. Моли съда да го уважи до размера на сумата,посочена в
приетата в съдебно заседание съдебно-счетоводна експретиза,а именно до
размера на 6 277,20 лв,като над тази сума до претендирания размер от
прокуратурата като неоснователен и недоказан да бъде отхвърлен.
В своя защита управителя на ЮЛ-Е.И. твърди,че не дължи
претендираната сума,защото не е получил никакви субсидии за тези
земи,напротив дори е бил наказан от фонд Земеделие.
В последната си дума представителят на юридическото лице оспорва
предложението на прокуратурата и моли съда да не го уважава.
Бургаският окръжен съд, след като прецени събраните в хода на
производството доказателства, приобщените материали по НОХД
№1332/2019г по описа на БОС и ВНОХД №154/2020г по описа на Апелативен
съд Бургас поотделно и в тяхната съвкупност, приема за установено следното
от фактическа страна:

1
С Присъда по ВНОХД №154/2020г. по описа на АС- Бургас, ,
потвърдена с решение от ВКС по КНД Е. Р. И., ЕГН:********** е признат за
виновен в това, че на 14.05.2016г. в гр. Средец, пред Общинска служба
„Земеделие“, гр. Средец, обл. Бургас, в качеството си на търговец,
управляващ и представляващ „********* с ЕИК: ********, седалище и адрес
на управление гр. Б., ул. „*******“ № **, е подал Заявление за подпомагане
2016 Форма за ЕТ/Юридически лица по чл.41, ал.1, вр. чл.32, ал.1 от Закона за
подпомагане на земеделските производители с Уникален регистрационен
номер /УРН/ 573104, прието с вх. № 18301834/14.05.2016 г. с УИН
02/060716/15251 и приложени към него „Таблица за използваните парцели
2016г.“, в което представил неверни сведения, че използва, обработва и
поддържа в добро земеделско и екологично състояние заявените общо 10 ха
като „постоянно затревени площи, поддържани в състояние, годно за паша
или косене“, в землището на с. С., община С., обл. Б., като при извършена
проверка на място, относно допустимите площи за подпомагане е
констатирано, че 9 /девет/ от общо заявените парцели по „Схема за плащане
на селскостопански практики, които са благоприятни за климата и околната
среда - зелени директни плащания (ЗДП)“, „Мярка 13/НР Плащания за райони
с природни или други специфични ограничения“, „Схема за единно плащане
на площ (СЕПП)“ и „Мярка 12 Плащания по Натура 2000: Защитена зона
Западна Странджа с код BG0002066“, са изцяло недопустими за подпомагане,
както следва:
1. Земеделски парцел композитен №67413-10-25-2, с декларирана площ
1.37 ха, заявен като „постоянно затревени площи, поддържани в състояние
годно за паша или косене“ по схеми по ЗДП, Мярка 13/НР и СЕПП;
2. Земеделски парцел композитен № 67413-12-38-1 с декларирана площ
99 ха, като „постоянно затревени площи, поддържани в състояние годно за
паша или косене“ по схеми по ЗДП, Мярка 13/НР и СЕПП;
3. Земеделски парцел композитен №67413-173-11-2 с декларирана
площ1.15 ха, заявен като „постоянно затревени площи, поддържани в
състояние годно за паша или косене“ по схеми BG0002066 - Западна
Странджа, ЗДП, Мярка 13/НР и СЕПП;
4. Земеделски парцел композитен №67413-173-12-2 с декларирана площ
1.23 ха, заявен като „постоянно затревени площи, поддържани в състояние
годно за паша или косене“ по схеми Мярка 12/Натура 2000:BG0002066 —
Западна Странджа, ЗДП, Мярка 13/НР и СЕПП;
5. Земеделски парцел композитен №67413-21-70-1 с декларирана площ
0.15 ха, заявен като „постоянно затревени площи, поддържани в състояние
годно за паша или косене“ по схеми Мярка 12/Натура 2000:BG0002066 -
Западна Странджа, ЗДП, Мярка 13/НР и СЕПП;
6. Земеделски парцел композитен №67413-34-20-1 с декларирана площ
0.59 ха, заявен като „постоянно затревени площи, поддържани в състояние
годно за паша или косене“ по схеми ЗДП, Мярка 13/НР и СЕПП;
2
7. Земеделски парцел композитен №67413-7-11-1 с декларирана площ
1.8 ха, заявен като „постоянно затревени площи, поддържани в състояние
годно за паша или косене“ по схеми ЗДП, Мярка 13/НР и СЕПП;
8. Земеделски парцел композитен №67413-7-12-1 с декларирана площ
1.8 ха, заявен като „постоянно затревени площи, поддържани в състояние
годно за паша или косене“ по схеми ЗДП, Мярка 13/НР и СЕПП;
9. Земеделски парцел композитен №67413-7-9-2 с декларирана площ
1.02 ха, заявен като „постоянно затревени площи, поддържани в състояние
годно за паша или косене“ по схеми ЗДП, Мярка 13/НР и СЕПП,

с цел да получи средства от Европейски фонд за гарантиране в земеделието
по схемите „Схема за плащане на селскостопански практики, които са
благоприятни за климата и околната среда - зелени директни плащания
(ЗДП), „Схема за единно плащане на площ (СЕПП) и от Европейски
земеделски фонд за развитие на селските райони по Мерки 12 и 13 - „Мярка
12 Плащания по Натура 2000: Защитена зона Западна Странджа с код
BG0002066 и „Мярка 13/НР Плащания за райони с природни или други
специфични ограничения“, поради което и на основание чл. 248а, ал. 3, вр.
ал.2 и чл.54 от НК му е наложено наказание лишаване от свобода за срок от
една година, отложено съгласно чл.66 НК за изпитателен срок от 3 години и
глоба в размер на 2000 лева в полза на държавата.

Е. Р. И. е управляващ и представляващ „**********, ЕИК ********.
Дружествените дялове са му били прехвърлени от Г. П. П. на 21.08.2012г., от
който момент И. е и едноличен собственик на капитала на
дружеството/документи - т.3, л. 13-20 от ДП/. Дружеството е със седалище и
адрес на управление в гр.Б., ул.”********” № ** и с предмет на дейност -
покупка на стоки или други вещи с цел препродажба, продажба на стоки от
собствено производство, както и всички дейности, незабранени със закон.
В качеството си на управляващ и представляващ „********“*****, Е. Р.
И. кандидатствал пред ДФ „Земеделие“ за получаване на финансова помощ,
предоставена от Европейския съюз на Българската държава, по условията и
реда на Закон за подпомагане на земеделските производители /ЗПЗП/.
Управляваното от И. дружество било регистрирано като земеделски
стопанин в Интегрираната система за администриране и контрол /ИСАК/ с
Уникален регистрационен номер /УРН/ ******/ с местоизвършване на
дейността си в землищата на село Сливово, област Бургас, село Жеравна,
област Сливен, село Воден, село Горска поляна и село Странджа, област
Ямбол.
Подпомагането на земеделските стопани по схемата за единно плащане
на площ /СЕПП/ е уредено в Регламент на Съвета /ЕС/ № 1782/2003 от
29.09.2003г., Регламент на Комисията /ЕС/ № 796/2004 от 21.04.2004 г.,
3
Регламент на Комисията /ЕС/ № 1973/2004 от 29.10.2004 г., Решение на
Съвета 2004/281/ЕС/ от 22.03.2004 г., /Решение № 281/; Закон за подпомагане
на земеделските производители /ЗПЗП/; Устройствен правилник на Държавен
фонд „Земеделие“ /УПДФЗ/; Наредба № 79 от 01.06.2006 г. за изискванията и
реда за акредитация и годишно сертифициране на Разплащателна агенция;
Устройствен правилник на Министерство на земеделието и храните.
Производството е насочено към предоставяне на финансово подпомагане на
земеделските стопани по Схемата за единно плащане на площ /СЕПП/ от
Разплащателната агенция в Република България със средства от
Европейските земеделски фондове. СЕПП представлява схема за получаване
на директни плащания от Европейските земеделски фондове за земеделски
площи, които земеделските стопани ползват на територията на Република
България. Плащането се определя на хектар използвана земя и не зависи от
обема на произвежданата продукция или брой отглеждани животни.
Минималният размер на земеделската площ за стопанство и на земеделските
парцели, за които може да се получи плащане по СЕПП е определен от
Министерски съвет на Република България, по предложение на Министъра на
земеделието и храните, съгласувано с Европейската комисия.
За плащане по СЕПП могат да кандидатстват земеделски стопани -
физически или юридически лица, които стопанисват земеделска земя,
включена в системата за идентификация на земеделски парцели /чл. 41 от
ЗПЗП/, създадена и поддържана от Министерство на земеделието и храните,
представляваща част от Интегрираната система за администриране и контрол/
ИСАК/, предназначена да обслужва функционирането на Разплащателната
агенция/ чл. 30 от ЗПЗП/, в съответствие с Регламент на Съвета 1782/ 2003 г.
и Регламент на Комисията № 796 от 2004 г. Системата за регистрация на
земеделски парцели е географска информационна система, създадена въз
основа на ортоизображения, чрез дигитализиране на физически блокове и
блоковете на земеделските стопанства / чл. 33 от ЗПЗП/. Сред категориите
земеделска земя, която може да получи подпомагане по СЕПП са постоянно
затревени площи (пасища и ливади).
В чл.43 ал.1 от ЗПЗП са регламентирани изискванията към
земеделските стопани и площите, за които последните кандидатстват.
Условията за допустимост за подпомагане на постоянно затревените
площи са уредени в Наредба №2/17.02.2015г. за критериите за допустимост
на земеделските площи за подпомагане по схеми и мерки за плащане на площ
/обн. ДВ бр.15/24.02.2015г. в сила от 24.02.2015г., отм.бр.29/30.03.2018г., в
сила от 30.03.2018г./. Съгласно чл. 9 ал.4 от Наредбата: “Постоянно затревени
площи, поддържани в състояние, позволяващо извършване на паша или
косене, са допустими за подпомагане, когато отговарят на изискванията на
ал.1 и върху тях са извършени минималните дейности по чл. 6, ал.1, т.3 и т.4,
които осигуряват максимална височина на тревостоя 0,35 м във всеки момент
на годината. В т.8 от Допълнителните разпоредби на Наредбата дефинитивно
е определено: „постоянно затревена площ“ и „постоянно пасище“ като
4
препращането е към чл.4, пар.1, б.“з“ от Регламент /ЕС/№1307/2013г.
На 14.05.2016г. Е. Р. И. лично подал заявление за подпомагане 2016г.
Форма за юридически лица, пред Общинска служба по земеделие в гр.Средец,
с Вх.№ 18301834 и Уникален идентификационен номер УИН
02/060716/15251. Заявлението било прието от Р. В.-И. - старши експерти при
ОСЗ-гр.Средец, ведно с таблици за използваните парцели през 2015 и 2016 г.
и таблици за отглежданите животни. На всяка страница от таблицата за
използваните парцели Е. Р. И. положил подпис и в уверение на това, че е бил
запознат с наказателната отговорност, която носел по чл.248а и чл.313 от НК,
като положил печата на дружеството. В същото заявление за подпомагане, И.
декларирал, че към датата на кандидатстване, заявените площи отговарят на
условията за допустимост по смисъла на Наредба №2/17.02.2015г. за
критериите за допустимост на земеделските площи за подпомагане по схеми
и мерки за плащане на площ, както и че е запознат със задължението да ги
поддържа в такова състояние до края на годината. И. декларирал също, че е
запознат, че заявените площи е необходимо да отговарят на условията за
подпомагане по смисъла на чл.32, параграф 2,3,4 и 5 от Регламент
/ЕС/№1307/2013г., като използва, обработва и поддържа в добро земеделско и
екологично състояние заявените общо 10 ха като постоянно затревени площи
поддържани в състояние, годно за паша или косене.
Р. В. очертала имотите за подпомагане, на които управляваното от Е. Р.
И. дружество имало регистрирано правно основание.И. посочил по какви
мерки и схеми искал да кандидатства. В. въвела данните в системата ИСАК,
пуснала четири броя входящи регистрации и дала на Е. Р. И. два комплекта
карти на очертаните имоти, които той подписал.
Заявлението за подпомагане, ведно с представените документи, било
изпратено в Областна дирекция на Държавен фонд „Земеделие“-Бургас, по
адрес на управление на дружеството. На 30.05.2016г. Т. Ц. - главен експерт в
ОПСМП-ДП при ОД на ДФ „Земеделие“-Бургас започнала да обработва
заявлението за подпомагане в ИСАК. Съгласно процедурата за работа, тя
попълнила контролен лист / КЛОПСМП/. Извършила проверка на
заявлението по отношение окомплектоването му и съдържанието на всички
реквизити, включително подпис и печат на управителя на дружеството.
Ценова проверила и съответствието на идентификаторите от картите на
блоковете на земеделското стопанство с тези от таблицата на използваните
парцели. Подаденото от Е. Р. И. заявление за подпомагане било
окомплектовано без наличие на грешки, като в съответствие с процедурата за
работа, Ц. го предала за обработване от втори експерт - З. Ч.. На 06.07.2016г.
Ч. започнал работа по заявлението на „*************. След като потвърдил
работата на първия експерт, Ч. създал процедурна проверка в КЛОПСМП,
след което генерирал УИН 0206071615251. Ч. не констатирал нередности по
заявлението за подпомагане.
Във връзка с откритата процедура за подпомагане на „************** -
5
гр.Бургас, със Заповед №321497/11.11.2016г. била възложена проверка на
място, извършена от Н. А. - старши експерт в РТИ при ОД“ДФЗ“-гр.Разград,
в периода 14.11.-29.11.2016г. Обект на проверката били заявените от Е. Р. И.
общо 87 земеделски парцела в землищата на: с. Воден, общ. Болярово, с.
Горска поляна, общ. Болярово, с. Странджа, общ. Болярово, с. Сливово, общ.
Средец и с. Жеравна, общ. Котел.
Н.А. направил неуспешен опит да уведоми И. за предстоящата
проверка, на посочения в заявлението телефонен номер, поради което
пристъпил към извършването й в негово отсъствие. При замерването на
заявените за подпомагане земеделски парцели, Н. А. установил, че отразеното
в заявлението, подадено от И., не отговаряло на истината, тъй като за 9 от
общо заявените парцели в землището на с. С., общ. С., обл. Б. по „Схема за
плащане на селскостопански практики, които са благоприятни за климата и
околната среда - зелени директни плащания /ЗДПУ, „Мярка 13/НР Плащания
за райони с природни или други специфични ограничения“, „Схема за единно
плащане на площ (СЕПП)” и Мярка 12 Плащания по Натура 2000“:3ащитена
зона Западна Странджа с код BG0002066 са изцяло недопустими за
подпомагане, тъй като не са поддържани в добро земеделско и екологично
състояние, като не са били извършени минималните дейности за поддържане
и нямало следи от паша на животни, а именно :
1. Земеделски парцел композитен № 67413-10-25-2, с декларирана площ
1,37 ха, заявен като „постоянно затревени площи поддържани в състояние,
годно за паша или косене“ по схеми по ЗДП, Мярка 13/НР, СЕПП;
2. Земеделски парцел композитен № 67413-12-38-1 с декларирана площ
0,99 ха, заявен като „постоянно затревени площи поддържани в състояние,
годно за паша или косене“ по схеми по ЗДП, Мярка 13/НР, СЕПП;
3. Земеделски парцел композитен № 67413-173-11-2 с декларирана площ
1,15 ха, заявен като „постоянно затревени площи поддържани в състояние,
годно за паша или косене“ по схеми BG0002066 - Западна Странджа, ЗДП,
Мярка 13/НР, СЕПП;
4. Земеделски парцел композитен № 67413-1173-12-2 с декларирана
площ 1,23 ха, заявен като „постоянно затревени площи поддържани в
състояние, годно за паша или косене“ по схеми Мярка 12/Натура
2000:BG0002066 - Западна Странджа, ЗДП, Мярка 13/НР, СЕПП;
5. Земеделски парцел композитен № 67413-21-70-1 с декларирана площ
0,15 ха, заявен като „постоянно затревени площи поддържани в състояние,
годно за паша или косене“ по схеми Мярка 12/Натура 2000:BG0002066 -
Западна Странджа, ЗДП, Мярка 13/НР, СЕПП;
6. Земеделски парцел композитен № 67413-34-20-1 с декларирана площ
0,59 ха, заявен като „постоянно затревени площи поддържани в състояние,
годно за паша или косене“ по схеми ЗДП, Мярка 13/НР, СЕПП;
7. Земеделски парцел композитен № 67413-7-11-1 с декларирана площ
площ 1,8 ха, заявен като „постоянно затревени площи поддържани в
6
състояние, годно за паша или косене“ по схеми ЗДП, Мярка 13/НР, СЕПП;
8.Земеделски парцел композитен № 67413-7-12-1 с декларирана площ
1,7 ха, заявен като „постоянно затревени площи поддържани в състояние,
годно за паша или косене“ по схеми ЗДП, Мярка 13/НР, СЕПП;
9. Земеделски парцел композитен № 67413-7-9-2 с декларирана площ
1,02 ха, заявен като „постоянно затревени площи поддържани в състояние,
годно за паша или косене“ по схеми ЗДП, Мярка 13/НР, СЕПП;
Н. А. изготвил доклад за проверка на площи, в който подробно описал
констатираните обстоятелства, като за всеки един от проверените парцели
изготвил и приложил снимков материал към доклада на проверката.
По делото бе назначена съдебно-счетоводна експертиза,относно
определяне на конкретния размер на облагата,която би получило дружеството
в резултат на извършеното престъпление по чл.248а ал.3 вр.ал.2 НК от
собственика и управителя Е.И.,предвид липса на категорични доказателства
по делото в тази насока.Вещото лице е констатирало,че сумата,с която
юридическото лице би се обогатило е в размер на 26 644,30 лв,като подробно
изброява установената разлика представляваща недопустими площи в
хектара,остойностени по приложимите ставки,като уточнява ,че в
експертизата е включила всички заявени парцели от юридическото лице,като
е отговорила на въпроси извън поставените от съда ,които не са предмет на
настоящото съдебно производство.Предвид това обстоятелство ,съдът с оглед
прецизиране на назначената и изготвена съдебно-счетоводна експертиза даде
възможност вещото лице да уточни и конкретизира същата,като отговори
само на поставения въпрос на съда,досежно облагата,която би получило
юридическото лице от деветте парцела,включени във влязлата в сила присъда
по НОХД №1332/2019г по описа на БОС,находящи се в землището на
с.С.,общ.С..
Със съдебно-счетоводна експертиза от 28.04.2022г,която бе приета в
съдебно заседание като компетентна и обоснована се установи,че конкретния
размер на облагата,която би получило дружеството в резултат на
извършеното престъпление по чл.248а ал.3 вр.ал.2 НК от собственика и
управителя Е.И. на основание влязла в сила присъда по НОХД №1332/2019г
по описа на БОС е в размер на 6 227,20 лв./шест хиляди двеста двадесет и
седем лева и двадесет стотинки/.
ОТ ПРАВНА СТРАНА:
От обективна страна категорично установено е ,че И. е осъществил
инкриминираното изпълнителното деяние като в качеството си на търговец,
управляващ и представляващ „*************, с ЕИК: ********, седалище и
адрес на управление гр. Б., ул. „**********“ № **, е подал Заявление за
подпомагане 2016 Форма за ЕТ/Юридически лица по чл.41, ал.1, вр. чл.32,
ал.1 от Закона за подпомагане на земеделските производители с Уникален
регистрационен номер /УРН/ 573104, прието с вх. № 18301834/14.05.2016 г. с
УИН 02/060716/15251 и приложени към него „Таблица за използваните
7
парцели 2016г.“, в което представил неверни сведения, че използва, обработва
и поддържа в добро земеделско и екологично състояние заявените общо 10 ха
като „постоянно затревени площи, поддържани в състояние, годно за паша
или косене“, в землището на с. С., община С., обл. Б., като при извършена
проверка на място, относно допустимите площи за подпомагане е
констатирано, че 9 /девет/ от общо заявените парцели по „Схема за плащане
на селскостопански практики, които са благоприятни за климата и околната
среда - зелени директни плащания (ЗДП)“, „Мярка 13/НР Плащания за райони
с природни или други специфични ограничения“, „Схема за единно плащане
на площ (СЕПП)“ и „Мярка 12 Плащания по Натура 2000: Защитена зона
Западна Странджа с код BG0002066“, са изцяло недопустими за подпомагане.
В конкретният случай при ангажиране на административната
отговорност на юридическото лице ,представлявано от собственика
Е.И.,съдът установи,че са налице безспорни доказателства, установяващи по
несъмнен начин,че дружеството би могло да се обогати в резултат на
доказаното по категоричен начин извършено престъпление по чл.248а ал.3
вр.ал.2от НК от собственика и управителя на дружеството И..В този смисъл
налице е безспорно установена връзка между извършителя на престъпното
деяние и „**************** .
Престъплението е извършено при форма на вина пряк умисъл по смисъла на
чл. 11 ал. 2 от НК, като Е.И. е заявил в писмен вид, че използва, обработва и
поддържа в добро земеделско и екологично състояние заявените общо 10 ха
като „постоянно затревени площи, поддържани в състояние, годно за паша
или косене“, в землището на с. С., община С., обл. Б. ,като е осъзнавал ,че в
действителност тези земи той не ги поддържа и обработва в добро състояние
и е съзнавал обществено опасния характер на деянието, предвиждал е
настъпването на обществено опасните му последици и е целял тяхното
настъпване.
Облагата би била в размер на 6 277,20 лв , представляваща облагата,която
би получило дружеството от заявените земеделски земи за получаване на
финансова помощ и е налице пряка връзка между нея и осъщественото от
управителя на дружеството престъпление.
При така установената фактическа обстановка, която бе съобразена с
начинът на осъществяване на престъплението, свързан и с преценка
механизма на евентуалното придобиване на неправомерната облага, връзката
между деянието и евентуалната облага, както и между дееца и търговското
дружество, съдът изведе следните правни изводи:
Предложението на Окръжна прокуратура – Бургас е допустимо,
доколкото е подадено от надлежна страна, по предвидения в закона ред по чл.
83б ал. 1 т. 1 от ЗАНН и отговаря на изискванията на чл. 83б ал. 2 и 3 от
ЗАНН.
Разгледано по същество е основателно,но в различен размер на
претендираната от държавното обвинение облага,с която би могло да се
8
обогати дружеството..
Налагането на имуществена санкция по реда на чл. 83а по ЗАНН е
възможно при кумулативното наличие на няколко, изрично посочени в
закона предпоставки: санкцията се налага само на юридическо лице; същото
се е обогатило или би могло да се обогати в резултат на извършено
престъпление от кръга на посочените в чл. 83а ал.1 от ЗАНН. Престъплението
да е извършено от някое от лицата посочени в точки 1-4 на цитираната правна
норма.
В конкретният случай, дружеството, посочено от прокуратурата, може да
бъде санкционирано по реда на чл.83а от ЗАНН. „ ********** „ е еднолично
дружество с ограничена отговорност и по смисъла на чл. 113 вр. чл. 63 ал.3 от
Търговски закон е юридическо лице, следователно е годен субект за носене на
имуществена санкция по чл. 83а от ЗАНН.
Към датата на осъществяване на престъпното деяние-14.05.2016г. Е. Р. И.
с ЕГН:********** е собственик и управител на търговското дружество т.е.
към момента на извършване на престъплението е бил овластен да взема
решения от името на юридическото лице и е представлявал същото.
Извършеното от него престъпление, за което е бил признат за виновен и
санкциониран с посочената по-горе влязла в сила присъда, а именно по
чл.248а от НК е сред визираните в чл. 83а ал.1 от ЗАНН.Налице е връзка
между извършителя на престъпното деяние и юридическото лице съгласно
чл.83г ал.6 т.2 от ЗАНН.

ОПРЕДЕЛЯНЕ НА ИМУЩЕСТВЕНАТА САНКЦИЯ

Въз основа на установеният от наказателния съд механизъм на
извършване на престъплението по чл.248а ал.3 вр.ал.2 от НК, следва да се
направи извод, че е налице и последната предпоставка посочена в чл.83а ал.1
от ЗАНН – дружеството би могло да се обогати следствие извършеното от
собственика и управителя му към инкриминирания период Е. Р. И.
престъпление по чл.248а ал.3 вр.ал.2 от НК, доколкото заявлението за
подпомагане е било подадено търговското дружество.
Ето защо, следва да се приеме за безспорно, че общата сума, с която
дружеството би могло да се обогати от продажбата на инкриминираните
вещи,съгласно притетата по делото допълнителна съдебно счетоводна
експертиза е в размер на 6 277,20 лв.
Съгласно чл.83а ал.1 от ЗАНН, имуществената санкция следва да се
определи в размерите, предвидени в тази разпоредба. Тъй като евентуалната
облага е имуществена, нормата предвижда налагане на санкция до 1 000 000
лв., но не по-малко от равностойността на облагата. Предвид факта, че
дружеството е могло да получи неправомерна облага в конкретно определен
размер, съдът реши, че имуществената санкция следва да се определи в
9
размер на 6 277,20 лв. /шест хиляди двеста седемдесет и седем и двадесет
стотинки/.
Съдът осъди „*************, ЕИК ***********, със седалище и адрес
на управление в гр.Б., ул. „********“ №**, с управител Е. Р. И., ЕГН
********** да заплати в полза на ВСС по сметка на Окръжен съд Бургас
сумата от 449 лв /четиристотин четиридесет и девет лева/ представляваща
разноски направени в съдебно производство за съдебно-счетоводна
експертиза.

Предвид изложеното, съдът постанови мотивите си.


10