Р Е Ш Е Н И Е
№ 62 18.05.2021 г. град Търговище
В ИМЕТО НА НАРОДА
Административен
съд - Търговище касационен състав
На единадесети
май 2021 година
В открито заседание в следния състав:
Председател: Красимира Тодорова
Членове: Албена Стефанова Иванка Иванова
Секретар: Гергана Бачева
Прокурор: Васил Ангелов
Като разгледа докладваното от
съдията-докладчик Иванка Иванова
КНАХД № 61 по описа за 2021 година
За да се произнесе взе
предвид следното:
Производството е по реда на Глава ХІІ от АПК, във
връзка с чл. 348 от НПК и чл. 63 от ЗАНН.
Делото е образувано по жалбата на РИОСВ гр. Шумен,
представлявана от директора д-р Н.Г., чрез гл. юрк. Е.Г.
против
решение № 13/19.02.2021 г., постановено по НАХД № 233/ 2020 г. по описа на РС-Омуртаг,
с което е отменено НП № 61/ 08.09.2020 г. на директора на РИОСВ-Шумен, с което на
„...“ ЕООД гр. Шумен, представлявано от управителя Цв.В. за нарушение и на
основание чл. 134, ал. 1 предл. 1 от Закона за управление на отпадъците е наложено
адм. наказание „глоба” в размер на 1 400 лв. В жалбата е посочено като
касационно основание за отмяна: неправилно, поради допуснати съществени
нарушения на материалния и процесуалния закон, постановено в противоречие с
материално-правни разпоредби, както и в противоречие със събраните по делото
доказателства. В съдебно заседание по делото касаторът редовно призован не се
явява, а се представлява от гл. юрк.Г., която поддържа жалбата и изразява
становище за отмяна на оспореното съдебно решение.
Ответникът по касация – „...“ ЕООД гр. Шумен,
представлявано от управителя Цв.В., редовно призован, не се явява и не се
представлява. От процесуалния му представител – мл.а.. А.Р. *** са получени
писмен отговор и писмени бележки със становище за даване на ход на делото в
негово отсъствие поради служебна ангажираност и са изложени мотиви по
неоснователността на подадената касационна жалба. С писмения отговор е
направено искане за присъждането на разноски по делото за а.. възнаграждение,
като е представен списък на същите по смисъла на чл. 80 от ГПК във вр. с чл.
144 от АПК.
Прокурорът счита жалбата за основателна по изложените
в нея съображения, а решението за неправилно и
незаконосъобразно, поради което следва да бъде отменено, издадено ново,
с което да се потвърди процесното НП.
Съдът, след като обсъди оплакванията в
жалбата във връзка със събраните
доказателства по делото пред първата инстанция, и съобрази правомощията
си в касационното производство, намира за установено следното:
Касационната жалба е подадена в срок и е процесуално
допустима, а разгледана по същество е основателна при следните съображения.
За да отмени процесното НП първоинстанционния съд е
приел за установено от фактическа страна, че на 08.06.2020г. била извършена
извънредна проверка от служители на РИОСВ – гр.Шумен на „...“ ООД, със седалище
и адрес на управление: с. Ястребино, общ. Антоново, обл. Търговище, ул. „…“ №2,
ЕИК ********* със законен представител З. Б. Й. – управител, на обект намиращ
се в УПИ ІІІ, кв. 9 по плана на с.Ястребино, общ.Антоново, като констатациите
от същата са отразени в съставения Протокол за проверка № ДЙ-31 от 08.06.2020г.
В цитирания протокол е посочено, че обекта се стопанисва от „...“ ООД. Отразено
е, че проверката е извършена в присъствието на Ц. Б. В. – упълномощен
представител и Г. Н. Г. – жител на с.Ястребино, както и че същата е осъществена
във връзка с постановление на РП – Търговище, ТО – Омуртаг за извършване на
проверка по повод получена жалба от жители на с.Ястребино. В констативния
протокол е отразено, че била извършена проверка на място и по документи и са
описани представено уведомление от „...“ ООД в РИОСВ – Шумен за инвестиционно
предложение и писмо от директора на РИОСВ – Шумен, както и строителни книжа –
разрешение за строеж и искане за регистриране и въвеждане на обект в
експлоатация от ІV категория за строеж „Промяна на предназначението на цех за
сушене на плодове и зеленчуци в цех за производство на изделия от дърво и метал“.
Посочено е в протокола, че съгласно договор от 04.04.2019 г. „...“ ООД
предоставило за временно и възмездно ползване проверявания обект на “...” ЕООД.
Изрично е посочено, че към момента на проверката в обекта не се извършва
производствена дейност, и че по данни на упълномощеното лице, в чието
присъствие е била извършена проверката, наличните машини в обекта са били
пуснати само за извършване на тестови изпитания. Отразена е в протокола
констатация, че към момента на проверката на открита бетонирана площадка в
рамките на имота са налични отпадъци от дървени изрезки, съхранявани в
„биг-бег“ чували, 21 на брой. Посочено е, че във връзка с посочена в жалбата на
жителите на с. Ястребино информация, относно изхвърляне на отпадъци от „...“
ООД, бил извършен оглед на място между гр.Антоново и с.Моравица, с географски
координати N 43º 09´ 23.5´´ и Е 026º 07´
55.7´´, с площ от около 50 – 100 кв. м., на което се установило
нерегламентирано сметище, съдържащо смесени битови отпадъци, отпадъци от
опаковки и отпадъци от ремонтни дейности, като на мястото се установило и
наличие на 1 брой „биг-бег“ чувал, с налични в него отпадъци от дървени
изрезки, които сравнени с тези налични на площадката на „...“ ООД били от същия
вид и материал.
На дружеството ответник е бил съставен АУАН № ДЙ-05 от
25.06.2020г., за това, че на 08.06.2020г. на място с географски координати N
43º 09´ 23.5´´ и Е 026º 07´ 55.7
´´, находящо се между гр.Антоново и с.Моравица, общ.Антоново,
обл.Търговище, извършило административно нарушение, изразяващо се в
нерегламентирано изхвърляне на производствени неопасни отпадъци на неразрешено
за целта място на основание чл.134, ал.1, предл. 1-во от ЗУО. АУАН е подписан
от актосъставителя, двама свидетели и законния представител на дружеството визирано
като нарушител, който е посочил, че има възражения и ще ги представи в законово
установения срок и е депозирал такива в срока по чл.44, ал.1 от ЗАНН. Въз
основа на съставения АУАН е издадено НП № 61 /08.09.2020 г. на директора на
РИОСВ - гр.Шумен, с което, на основание чл.134, ал.1, предл. 1-во от Закона за
управление на отпадъците, за административно нарушение, квалифицирано по същата
законова разпоредба, на ответника е наложено административно наказание „имуществена
санкция“, в размер на 1 400.00 лева.
От правна страна въззивният съд е намерил, че при така
установеното от фактическа страна жалбата за основателна. Съдът е счел, че при
съставяне на АУАН и издаване на процесното НП са допуснати съществени процесуални
нарушения, които ги опорочават. На първо място въпреки, че в приложения
констативен протокол, въз основа на който е съставен АУАН е отразено, че при
проверката бил представен договор за наем по силата на който проверявания обект
бил предоставен от „...“ ООД за временно и възмездно ползване на “...” ЕООД, в
същия протокол изрично е посочено, че обекта се стопанисва от „...“ ООД.
Въпреки това в АУАН е посочено, че обекта се стопанисва от дружеството ответник,
без да са изложени каквито и да е съображения в тази насока, като единствено е
цитиран договора за наем. При издаване на процесното НП АНО също е приел, че
към момента на проверката обекта е бил стопанисван от “...” ЕООД, като също е
цитиран договора за наем. Същевременно договор за наем, сключен между „...“ ООД
и “...” ЕООД на 04.04.2019г. не е приложен към материалите по административно-наказателната
преписка. Това обстоятелство, с оглед разминаването в констатациите относно
правния субект стопанисващ проверявания обект, отразени в констативния протокол
от проверката и АУАН и НП води до невъзможност да се установи по безспорен и
категоричен начин правилно ли е определен субекта на твърдяното административно
нарушение. Освен това при съставяне на АУАН и издаване на НП са допуснати
нарушения на императивните разпоредби на чл.42, ал.1, т.3, предл. 1-во и т.5 от ЗАНН и чл.57, ал.1, т.5, предл.2-ро и т.6 от ЗАНН. В АУАН и НП като дата на
извършване на нарушението е посочена датата на извършване на проверката, без да
са налице каквито и да е данни, че нарушението – нерегламентирано изхвърляне на
производствени неопасни отпадъци на неразрешено за целта място, е извършено
именно на тази дата. Не са изложени никакви мотиви, както от актосъставителя,
така и от АНО, поради какви доказателства и съображения датата на извършване на
проверката е приета и за дата на извършване на нарушението. Неточно и непълно е
определена и сочената като нарушена законова разпоредба. Нормата на чл.135,
ал.1 от ЗУО регламентира, че се наказва с имуществена санкция в размер от 1400
до 4000 лв. едноличен търговец или юридическо лице, което: т.1 „изхвърля
неопасни отпадъци на неразрешени за това места или в съдове или торби, различни
от определените от общината за измерване на количество битови отпадъци по чл. 67,
ал. 8 от Закона за местните данъци и такси“; т. 2 „нерегламентирано изгаря или
извършва друга форма на нерегламентирано третиране на неопасни отпадъци“. От
цитираните разпоредби е видно, че чл.134, ал.1 предвижда две хипотези – за
санкциониране на ЕТ или ЮЛ, което е извършило някое от визираните в т.1 и т.2
административни нарушения.
Настоящата съдебна инстанция намира изводите на
въззивния съд за неправилни и незаконосъобразни. Подадената касационна жалба е
основателна. От събраните по делото доказателства безспорно се установява
извършеното от наказаното лице адм. нарушение. С нормата на чл.
29, ал. 2 от ЗУО се забранява изоставянето, нерегламентираното изхвърляне и
изгаряне или друга форма на неконтролирано управление на отпадъците. В чл. 134, ал. 1 от ЗУО се предвижда, че се
наказва с имуществена санкция в размер от 1400 до 4000 лв. едноличен търговец
или юридическо лице, което: 1. изхвърля неопасни отпадъци на неразрешени за
това места или в съдове или торби, различни от определените от общината за
измерване на количество битови отпадъци по чл.
67, ал. 8 от Закона за местните данъци и такси.
Съдът счита, че нарушението е безспорно установено и
доказано пред въззивния съд от АНО. Съдът не споделя доводите на въззивния съд
за нарушение на чл. 42, ал.1, т.3, предл. 1-во и т.5 от ЗАНН и чл.57, ал.1,
т.5, предл. 2-ро и т.6 от ЗАНН. Съдът не споделя и възраженията на въззивния
съд, че е налице разминаване в констатациите за правния субект стопанисващ
проверявания обект, като приема, че правилно е определен субекта на
нарушението. Налице са достатъчно данни по преписката, че нарушението –
нерегламентирано изхвърляне на производствени неопасни отпадъци на неразрешено
за целта място, е установено именно към момента на проверката – 08.06.2020 г.
Проверката е във връзка с постановление на РП – Търговище ТП гр. Омуртаг по
повод на жалба от жителите на с. Ястребино за неприятна миризма във въздуха от
изгорял бакелит, изхвърлянето на отпадните води и нерегламентирано сметище от дейността на наказаното лице от 18.05.2020
г. на указаното място са установени 1 бр. биг-бег чувал с налични в него
дървени изрезки, които са били идентични с наличните на площадката на
ответника.
Касационната инстанция намира, че не са налице
предпоставките за приложение на института по чл.
28 ЗАНН. Преценката за маловажност
е дължима самостоятелно за всяко нарушение при съобразяване на относимите към
него конкретни фактически обстоятелства. Разглежданото деяние не представлява
маловажен случай по смисъла на чл.
93, т. 9 НК, тъй като не
разкрива по-ниска степен на обществена опасност, в сравнение с обикновените
случаи на нарушения от този вид. По делото не са установени обстоятелства,
които да понижават обществена опасност на деянието.
Предвид изложеното касационната инстанция намира,
че решението на въззивния съд е постановено в нарушение на материалния закон -
касационното основание по чл.
348, ал. 1, т. 1 НПК, поради което
следва да бъде отменено, а наказателното постановление – потвърдено.
Мотивиран така и на основание чл. 63, ал. 1 от ЗАНН, във вр. с чл. 221, ал. 2 и чл. 222, ал. 1 от АПК, съдът
Р Е Ш И:
ОТМЕНЯ Решение № 13 от 19.02.2021 г.,
постановено по НАХД № 233/ 2020 г. по описа на РС - Омуртаг, с което е отменено НП № 61 от 08.09.2020 г. на директора на РИОСВ - Шумен, и вместо него ПОСТАНОВЯВА
ПОТВЪРЖДАВА НП № 61от 08.09.2020 г. на
директора на РИОСВ - Шумен, с което на „...“, ЕИК
********* със седалище гр. Шумен, ул. „Б.“ № 5, ап. 26, представлявано от
управителя Ц. В. на основание чл. 134, ал. 1, предл. 1 от ЗУО е наложено адм.
наказание – имуществена санкция в размер на 1400 лв.
РЕШЕНИЕТО е окончателно и не подлежи на обжалване или
протест.
ПРЕДСЕДАТЕЛ: ЧЛЕНОВЕ: ………. . ………