Решение по дело №1912/2020 на Районен съд - Ловеч

Номер на акта: 260006
Дата: 22 март 2022 г. (в сила от 25 октомври 2022 г.)
Съдия: Ирена Василева Рабаджиева
Дело: 20204310101912
Тип на делото: Гражданско дело
Дата на образуване: 13 ноември 2020 г.

Съдържание на акта Свали акта

 

                             Р    Е    Ш    Е    Н    И    Е

 

                                                        гр.Ловеч, 22.03.2022  г.

 

                                             В   И М Е Т О  Н А  Н А Р О Д А

 

 

            Ловешкият районен съд, гражданска колегия, четвърти състав, в открито съдебно заседание на пети октомври, две хиляди и двадесет  и първа година, в състав:

 

                                                                              ПРЕДСЕДАТЕЛ: ИРЕНА РАБАДЖИЕВА           

 

при секретаря МАРИЯ КАРАЛАШЕВА като разгледа докладваното от съдията гражданско дело №1912 по описа за 2020 г. на ЛРС, и за да се произнесе съобрази:

 

            Обективно съединени искове по чл.67, ал.7 т.2 и т.3 ЗДСл.с обща цена 3 507,90 лева  

С определение №260105/17.02.2021г. са разделени исковета на осн. чл.210, ал.2 ГПК като по чл.104, ал.1 ЗДСл с цена 6000,00 лева е изпратен на АС–Ловеч. В постъпилата искова молба от Й.С.Н., с ЕГН: **********, с адрес: ***, чрез адв. С.Л. от ЛАК, със съдебен адрес:***, ****, срещу  ИЗПЪЛНИТЕЛНА АГЕНЦИЯ ПО РИБАРСТВО     И     АКВАКУЛТУРИ,    ЕИК: ****, представлявана от изпълнителния директор, се излага, че доверителят й е работил при ответника като държавен служител на длъжност „главен инспектор РК", в отдел Рибарство и контрол" - Централен Дунав-гр. Русе, ГДРК, при 5-дневна работна седмица, с дневно работно време от 8 часа и основна месечна заплата в размер на 1000 лева. На основание чл. 106, ал. 1, т.2 от ЗДСл, считано от 23.02.2018г., служебното му правоотношение е прекратено със Заповед № ЧР-13/23.02.2018г. на Изпълнителния директор на ИАРА поради съкращаване на длъжността като същата е оспорена пред Ловешкия административен съд, а впоследствие и пред Върховния административен съд, който с окончателно Решение № 1983/07.02. 2020г. по а.д. № 1529/2019г., пето отделение, е отменил Заповед №ЧР-13/23.02.2018г., но в рамките на установения в чл. 122, ал. 1 от ЗДСл срок, Йорданов, поради нежеланието си, не се е явил да заеме длъжността, на която е възстановен. Твърди се още, че през периода от месец април 2016г. до прекратяване на служебното му правоотношение на 23.02.2018г., последният е положил при ответника извънреден труд по време на официални празници и почивни дни, който ответникът не му е заплатил, в приблизителен размер: от 80 часа в официални празници и 280 часа в почивни дни като през целия период, ищецът е полагал извънреден труд по установен от ответника месечен график. При основна месечна работна заплата от 1100 лева за 8-часов работен ден при средна продължителност на работната седмица от 21 работни дни, възнаграждението за един работен ден е в размер 52,38 лева, а за един час - 6,55 лева. Твърди се, че вземането за допълнително възнаграждение за извънреден труд, положен в почивни и в дните на официалните празници за посочения период е в приблизителен размер от 550 лева и 1 365 лева за положения труд през почивните дни. Излага, че съгласно чл. 67, ал. 1 и ал. 2 от ЗДсл и чл. 67, ал. 7, т. 2 и 3 от ЗДсл и чл. 19, т. 2 и 3 от Наредбата за заплатите на служителите в държавната администрация /Наредбата/, брутната заплата се състои от основна заплата и допълнителни възнаграждения за извънреден труд и допълнително възнаграждение за работа през официалните празници. Относно допустимостта, продължителността, отчитането и заплащането на извънредния труд се прилагат съответните разпоредби на КТ / арг. чл. 50а, ал. 2 от ЗДсЛ/, като според чл. 55, ал. 1 от ЗДСл официални празници за държавните служители са дните, посочени в чл. 154, ал. 1 от Кодекса на труда. За положения извънреден труд се заплаща допълнително възнаграждение за отработеното време, изчислено върху индивидуалната основна заплата, в размер на 75 на сто за работа през почивните дни и 100 на сто за работа през дните на официални празници / справка чл. 21, ал. 1, т. 2 и 3 от Наредбата/. За работа в дни на официални празници, включени в месечния график, за отработеното време на този ден служителят получава допълнително възнаграждение в размер 100 на сто, изчислено върху индивидуалната основна заплата. За работа в дни на официални празници извън месечния график освен допълнителното възнаграждение за извънреден труд по чл. 21, ал, 1, т. 3 служителят получава и допълнително възнаграждение в размер 100 на сто, изчислено върху индивидуалната основна заплата за отработеното време /арг. чл. 22 от Наредбата/. Във всички случаи на работа по време на официални празници следва да се заплаща възнаграждение в удвоен размер съгласно чл. 21, ал.1, т.3 от Наредбата за заплатите на служителите в държавната администрация. Вземането за допълнително възнаграждение за извънреден труд, положен в почивни и в дните на официалните празници за посочения период е: 550 лева и 1 365 лева за положения труд през почивните дни, поради което за него възниква правен интерес от предявяване на настоящия иск, тъй като поканата за изпълнение, която отправили до ответника, останала без последствия.

 МОЛИ да се осъди  ответника да заплати на Н. сумата от 550 лева, представляваща дължимо и неплатено допълнително възнаграждение за положен труд по време на официални празници в периода 01.04.2016г. - 23.02.2018г. и сумата от 1365 лева, представляваща дължимо и неплатено допълнително възнаграждение за положен труд по време на почивни дни за периода от 01.04.2016 г. до 23.02.2018г., ведно със законната лихва върху посочените вземания, считано от предявяването на иска до окончателното изплащане, както и да се осъдите ответника да заплати на доверителя й направените по делото разноски.

С уточнителна молба ищецът посочва по брой дни и месеци положения извънреден труд, в резултат на дадени дежурства по утвърден от работодателя ежемесечен график:

-           месец април 2016 г.: - 9 часа за официални празници и 24 часа за почивни дни;

-           месец юни 2016 г.: - 31 часа за официални празници и 66 часа за почивни дни;

-           месец септември 2016 г.: - 50 часа за почивни дни;

-           месец декември 2016 г.: - 12 часа за официални празници и 8 часа за почивни дни;

-           месец януари 2017 г.: - 22 часа за почивни дни;

-           месец март 2017 г.: - 10 часа за почивни дни;

-           месец април 2017 г.: - 15 часа за официални празници и 11 часа за почивни дни;

-           месец май 2017 г.: - 7 часа за официални празници и 31 часа за почивни дни;

-           месец юни 2017 г.: - 10 часа за официални празници и 38 часа за почивни дни;

-           месец юли 2017 г.: - 9 часа за почивни дни;

-           месец август 2017 г.: - 9 часа за почивни дни ;

и с втора-по разпореждане по чл.140 ГПК-по брой дни и месеци положения по утвърден от работодателя ежемесечен график извънреден труд:

месец март 2016 г.: - 9 часа за официални празници на 03.03.2016г. и 24 часа за почивни дни - 12.03.2016г., 19.03.2016г. и 27.03.2016г.

месец май 2016 г.: - 31 часа за официални празници - по 8 часа на 03.05.2016г., 04.05.2016г. и 05.05.2016г., 2 часа на 23.05.2016г. и 5 часа на 24.05.2016г., 38 часа в почивни дни, както следва: 8 часа на 08.05.2016г., 8 часа на 14.05.2016г., 7 часа на 21.05.2016г., 8 часа на 30.05.2016г. и 7 часа на 31.05.2016г. - почивни дни

месец юни 2016г. - 8 часа на 04.06.2016г., 9 часа на 18.06.2016г. и 8 часа на 19.06.2016г., 8 часа на 25.06.2016г., 10 часа на 26.06.2016г. или общо 43 часа в почивни дни

месец август 2016г. - 50 часа за почивни дни, положен на 06.09.2016г., 07.09.2016г., 13.09.2016г., 14.09.2016г.

месец септември 2016г. - 8 часа на 10.09.2016г. и 8 часа на 17.09.2016г., общо 16 часа в почивни дни;

месец ноември 2016г. - 12 часа за официални празници, положен на 01.12. 2016г. и 8 часа за почивни дни, положен на 05.12.2016г.;

месец декември 2016г. - 03.12.2016г. - 10 часа, 04.12.2016г. - 9 часа, 3 часа на 11.12.2016г., общо - 22 часа в почивни дни;

месец февруари 2017 г.: - 10 часа за почивни дни, положен на 19.02.2017г. месец март 2017 г: - 15 часа за официални празници, положен на 03.03.2017г. и 11 часа за почивни дни, положен на 05.03.2017г.;

месец април 2017 г.: - 7 часа за официални празници, положен на 14.04.2017г, и 31 часа за почивни дни, положен на 02.04.2017г. и на 29.04.2017г.;

месец май 2017 г.: - 10 часа за официални празници - 01.05.2017г. и 38 часа за почивни дни-06.05.2017г., 07.05.2017г., 13.05 и 14.05.2017г.

месец юни 2017 г.: - 9 часа за почивни дни, положен на 03.06.2017г. ;

месец юли 2017 г.: - 9 часа за почивни дни, положен на 01.07.2017г. като се уточнява, че претенцията им е за допълнително възнаграждение за положен извънреден труд в почивни и празнични дни по установен от ответника месечен график, положен от ищеца в периода от 01.03.2016г. до прекратяване на служебното правоотношение на 23.02.2018г.

В срока по чл.131 ГПК е подаден отговор, в който чрез юриск. Кр. Кирова-П. ответникът оспорва  иска както по основание, така и по размер. Изтъква се, че лицето е заемало длъжност като главен инспектор, а в Агенцията служителите полагат труд, освен във времетраенето на пълното работно време от осем часа, така и при условията на ненормиран работен ден в определени случаи. В Устройствения правилник на ИАРА, както и в допълнителни споразумения със служителите е известно, че те ще полагат труд при условията на ненормиран работен ден, за да се реагира на получени сигнали от Центъра за наблюдение от Националния телефон 112. Това са дни от месеца, в които за служителите възниква задължение да бъдат на разположение на Администрацията при нужда. Тяхното задължение е да могат да реагират адекватно, като не са обвързани да изпълняват това свое задължение в помещение на службата отделено за това, а са в домашна обстановка и само в случай на нужда следва да се отзоват. Твърди още, че администрацията компенсира служителите с допълнителна почивка или увеличен размер на платен годишен отпуск, в замяна на задължението им да полагат ненормиран труд.  

Изпълнено е производството по чл.140 ГПК, разпределна доказателствената тежест.

Във връзка с последното е постъпила Молба изх.№11-00-210/ 08.03.21г., в която се твърди, че за периода няма издадена заповед за извънреден труд, който се подчинява на строги правила и условия съгласно ПВТР и се следва след Заповед, като ищецът не е полагал извънреден труд, не е отчитан и заплащан такъв, а ако съдът приеме, че е полаган – прави възражение за прихващане; съответно-Молба изх.№11-00-303/ 02.04.21г., с която оспорва твърдението,че е полаган извънреден труд в резултат на дадени дежурства по утвърден от работодателя ежемесечен график, като се смесват понятията дежурства и счита, че ненормирания работен ден не е работа при дежурство. Оспорва представените книжа от ищеца с аргумент-не представляват утвърден от работоданеля ежемесечен график, а са форма-76,отразяваща присъствие, отсъствие, болнични и др., не са съгласувани с пряк ръководител и не са били утвърдени от Гл.д-р на ГД Рибарство и контрол. Твърди се, че когато служителя е бил на разположение е компенсиран с допълнителна почивка, различна от почивни дни: събота и неделя и с допълнителен платен годишен отпуск.

В съдебно заседание, ищецът редовно призован, се явява лично и чрез адв. С. Л. поддържа иска и моли да се уважи, съгласно допуснатото изменение /увеличение/ на осн. чл.214, ал.1 ГПК: претенцията за неплатено допълнително възнаграждение за положен труд по време на официални празници в периода 01.03.2016 г. - 23.02.2018 г. се счита предявена за сумата от 723,24 лв, а претенцията за  неплатено допълнително възнаграждение за положен труд по време на почивни дни за периода от 01.03.2016 г. до 23.02.2018 г.-за сумата от 2 784,66 лв., ведно със законната лихва върху посочените вземания, считано от предявяването на иска до окончателното изплащане и присъдят разноските по представения списък. Изтъква, че по делото били събрани множество доказателства писмени и гласни, както и заключения на вещи лица и от тяхната съвкупност се установява по безспорен начин размера на този труд–икономическата експертиза, която детайлно по месеци и годините е установила броя на часовете положен извънреден труд в почивните дни и официалните празници. Представили са писмени доказателства: КП за извършени проверки, в които е участвал доверителя й, заедно с други служители, АУАН, които той е съставял в хода на извършените проверки, присъствени форми, с които установят безспорно, че са достигнали до Централата на ответника в Бургас и са били и изпращани ежемесечно от служител, който също бил изслушан като свидетел по делото и потвърдил този факт. Счита, че безспорно са установени както периода на полагане на труда в почивни и празнични дни, така и неговия размер. Изтъква също, че ответникът не твърди и не спори, че някога е заплащал този положен труд от страна на доверителя й. Законът за държавния служител е категоричен като препраща и към КТ, включително и към Наредбата за заплати на Държавната администрация, че труда положен в почивни и празнични дни и официални празници се заплаща с увеличение, независимо от това дали служителят работи на ненормирано работно време като за него ограничението е, че не може да се изплаща извънреден труд в рамките на работните дни, но не и такъв в почивни и празнични дни. Затова счита, че искът е изцяло основателен и доказан и моли да се уважи и присъдят направените разноски. Развива доводите си и в писмена защита.

Ответникът, редовно призован не се представлява в хода на делото по същество, но представя писмени бележки, в които прави подробен анализ и критика на писмените доказателства, представени в подкрепа на ищцовата претенция; оспорва подробно твърденията и становищата, поддържани по делото и моли за отхвърляне на исковете като неоснователни и недоказани.

Съдът като съобрази събраните писмени и гласни доказателства, отделеното като безспорно, производството по чл.151 ГПК, заключенията на в.л. по икономическата и техническата експертизи: А. и С., изявленията и писмените становищата на пълномощниците, защитите им, преценени поотделно и в тяхната съвкупност взаимна връзка и обусловеност, приема за установено следното:

Относно допустимостта на производството:

Нормата на чл.32 от ЗДСл. разписва, че за изпълнение на държавната служба държавният служител има право на брутна заплата, която включва основна заплата и допълнителни възнаграждения. Според чл.67, брутната му заплата се състои от основна заплата и допълнителни възнаграждения, в това число: за извънреден труд-т.2; за работа през официални празници-т.3; за времето на разположение-т.4 като в ал.12 се предвижда, че на други основания не могат да му се определят допълнителни възнаграждения, а така също и с други закони.

По делото не е спорно, че ищецът Н. е бил в служебно правоотношение с ответника - държавен служител на длъжност „главен инспектор РК", място на работа: отдел Рибарство и контрол" - Централен Дунав-гр. Русе, ГДРК, ранг четвърти: старши, преназначен със заповед №ЧР 165/12.05.2015г. и с основна месечна заплата в размер на 1100 лева. Същият е бил преназначаван и преди това, като са запазвани продължителността на работното време – 8 часа, 40 часа седмично, при 5-дневна работна седмица.

Видно от положения му подпис, ищецът е запознат с длъжностната си характеристика, като в цел на длъжността му е да осъществява контрол по спазване правилата при извършване на любителски и стопански риболов, рибовъдство и първа продажба на риба и други водни организми, която е включвала множество основни задължения: организиране и извършване на наблюдения във връзка с дейности по зарибитилен и друг генофондов материал; контрол на търговски обекти, надзор на любителски риболов, аквакултури, съставяне на актове за УАН по ЗРА и много други. /посл. дл. х-ка:стр.253 и особено: цел и обхвати на дейност./

Работното време за една категория специалисти в отдел РК се е определяло по реда на Раздел втори от ПВТР-чл.54: от 09,00ч-17,30ч.

Преди това чл.52 дава възможност за установяване на ненормиран работен ден за някои длъжности, определени със Заповед на Изп.д-р, но и чл.8, ал.3 от Устройствения правилник на агенцията предвижда за служители с контролни функции установяване на ненормиран работен ден, като при получен сигнал те реагират съгласно трудовото законодателство.

Съгласно чл. 55 ПВТР-началният и крайният час на работното време на служителите в отдел РК към ГД РИ, които осъществяват контролна дейност, се установява в зависимост от изготвения месечен график за планираните проверки,  изготвян от н-к отдел  РК и се съгласува с Гл.д-р ГД РК, ресорен зам. изп.директор при изискванията по ал.3: а) графиците да не допускат полагане на труд над нормативно установеното за всеки служител, б) да осигурава редуване за да се осигурят почивките: междудневната/ мин.12ч. и седмичната /2 последователни дни/, в) да осигурява и 30 мин. почивка за хранене. И още-чл.58 от същия предвижда да може да се установи за служителите по чл.45,1 /Гл.“АО в отдел РК“ задължение да бъдат на разположение на работодателя през определено време на денонощието, като това време на разположение се определя с месечен график, утвърден от работодателя и това време на разположение, не се включва и не се отчита като работно време и се заплаща съгласно Наредбата за структурата и организацията на работната заплата-ал.3. Фактически извършената работа през времето на разположение се отчита и заплаща като извънреден труд-ал.4. В чл.61, ал.4 и ал.5 ПВТР е установено заплащане на извънреден труд служителите по чл.45, ал.1 в два  случая  като ако е положен в 2-та дни от седмичната почивка при подневно изчисляване на работното време, освен увеличено заплащане и на непрекъсната почивка през следващата работна седмица в размер не по-малко от 24 часа при осигуряване на минималния размер на непрекъснати: междудневни и междуседмични почивки. Наред с това, разпоредбата на чл.60 ПВТР  предвижда и сумарно изчисляване на работното време.

При тези различни категории служители и възможности за различно работно време /и при спор за месечните графици в хода на производството от страните и непредставянето им по делото, началния и крайния час на работното време на ищеца, според твърденията на ищеца е съгласно чл.55 ПВТР - в зависимост от изготвения месечен график за планираните проверки. Именно от последния защитата му извежда отработените дни в събота и неделя като извънреден труд, който претендира, че не му е платен. В депозираното заключение вещото лице също потвърждава, че във фишовете за трудово възнаграждение няма начислен/заплатен такъв, нито заповеди обаче, които да го установяват.

За работещите на ненормиран работен ден е начисляван и допълнителен платен отпуск, с който са компенсирани, като пълномощникът на ответната страна - юрк. П.

твърди, че такъв е бил начисляван и на ищеца Н., което е видно и от заповедта за прекратяване на ТПО - за 2017г.-29дни, но е категорична, че не са били издавани заповеди за извънреден труд при доверителя й. Същата твърди още, че следва да се съобразят компенсациите, получавани от Н., отразени във формата,че „след посочен в графика ден, в който е работил /почивни дни/, не е бил на работа през седмицата“. Акцентира, че в подкрепа на това им твърдение, че възнаграждението му е плащано в пълен размер, което означава, че празните дни в графиците са компенсирани от страна на работодателя. Вещото лице А. обратно счита, че ако е имало компенсации, то те не са били отразявани във формата, представени от ищеца към ИМ. Последната заяви също /стр.319/, че графиците, които е следвало да се съставят би трябвало да се съхраняват в съдебно-деловодната им програма, но същата-Акстър е била сменена, а според юриск. П. са унищожени с оглед изтичането на 3г. им срок за съхранение.

По искане на ответника по делото е разпитана свидетелка В. Т., която заяви, че в Агенцията не се полага извънреден труд и не се работи в такива условия, като поясни, че към формата следва да има протоколи за инспекция, които са съвсем други, но такива протоколи въобще не са правени и прилагани към нея от Н., били са разписани само във вътрешните правила и никой друг не е представял от инспекторите, но че те са представяли КП от 1 до 5 число и са изпращани отделно от формата за месеца, която тя е представяла, като ги е сканирала и пращала в Агенцията в Бургас. Констатациите на техническата експертиза за периода /стр.332 /таблицата отразява именно изпращането на присъствените форми, като „към всеки един изходен номер са прикрепени сканирани документи: графика за отчитане на работата за съответния месец-формуляр на ИАРА; справки за положен труд на всеки служител.

Вещото лице А. потвърди, че са й представени заповеди, с които на ищеца е определена отпуската за ненормиран работен ден. В заключението си /стр.99/ вещото лице отразява, че във връзка с възможността по ПВТР за изпълнение на неотложни задачи през почивни дни или на официални празници-да се издава писмена заповед по съответния ред и положения извънреден труд да се отчита в специална книга-няма издавани такива за процесния период за работа извън одобрените графици, както и за работа в празнични дни. Няма издавани заповеди за работа в такива и за звеното в ЛОВЕЧ /писмо изх.№91-0012-1/09.03.21г/. Също така е категорична /стр.319/, че план-графици за месеца не са й били представени за процесния период, а само примерен й е представен за запознаване-за район Бургас и той няма общ с документите към делото-посочва се обекта на проверката, автомобила, лодка и лицата, които ще участват.

Ищецът заяви в о.с.з., че именно по твърдения в молбата му начин-по график в почивните дни се е работило-практиката била такава, тъй като през почивните дни е имало най-сериозен натиск върху рибните ресурси, тогава се практикува хобито и са получавали множество сигнали, отработвали ги в почивните и празничните дни, че АУАН са изпращани и съответните юристи знаят, че са съставяни в почивен ден и не е получавал информация да не ги съставя и да не работи през почивните дни, което се оспори от ответната страна като абсурдно- през седмицата в работно време да не се съставят , а да се извършва това в почивните и празничните дни.

Следва да се отбележи, с оглед критиката от страна на ответника, на ангажираните доказателства  в подкрепа на иска, застъпено в хода на делото и в писмената защита както досежно допустимостта, относимостта така и за годността им, че КП не доказват реално положен труд, има разминавания в километрите и мястото, където са написани, всички са съставени от ищеца и шофьора Г. Тодоров, който е присъствал  при съставянето им/в.л. А. в о.с.з./. Единствено съгласие от страна на ответника има по отразеното в пътните книжки с оглед на това, че са бюджетна организация и всичко е осчетоводено и платено като разходи гориво, като представя такава на вещото лице и заявява,че по случайност е била съхранена при тях. Твърди се още от пълномощника на ответника, че при Агенцията не е налице неотложна работа, има планови проверки; че в крайна сметка, през работно време не са съставяни такива актове, но в събота и неделя се е работило над осем часа. Поддържа, че документа, с който се е отчитал положения труд е единствено Протокол от инспекция и представя Вътрешни правила на организацията на контролната дейност на ГД РК, Бургас 2019, където са посочени различните видове Доклади от инспекции, които се съставят /стр.228/ със конкретни правила за попълване както и установености във връзка с планиране и отчитане на контролната дейност в структурите на ГД РК при подадени сигнали във връзка с нарушения на ЗРА, където е предвидено изготвяне на график на планираните дейности /Гл.VI/, съответно отчет, сканиране на съставените актове, съставяне на ежедневна форма 76, съставянето на  АУН.

Документацията представена от ответника води съда до потвърждаване на извода за специфична многообразна контролна дейност, която е била непрекъсната с оглед специфичните дейности: планови проверки на рибни ресурси, добив, продажба на рибни продукти, зарибяване, риболов /нар. отговорен/ при определени изисквания и т.н. и обезпечаването на тази дейност със съответните служители, техника и дежурства е било извършено, включая и с работа на екипа в почивни дни и съответно на официални празници. Но как съответстват представените доказателства с контролната дейност на Н., как е определно и кой е разпоредил кога, как в какво участие и технически средства да се извършва, не се изясни в хода на производството. Въпреки положените усилия на ищеца и изследванията на деловодните им продукти, търсената информация в подкрепа на твърденията му по ИМ, не се установи да е налична. /стр.384-заключението на в.л. С. досежно системата Св. Н. Чудотворец-„за всеки от записите са налични „График за отчитане на работата за месеца и „Справка за положен труд“, сканирани и всяка в отделен файл.“/ Според извършеното от него изследване, до системата „Акстър“ няма достъп поради изтичане на договорни отношения и няма наличие на КП и актове в копията им, които е видял в делото в системата „Св. Н. Чудотворец“. Петкова /стр.319-„няма за процесния период план графици защото са били унищожени“.

С оглед на изложеното и тъй като не се представи твърдения от ищеца график на  дежурствата за процесния период, съдът не приема за доказано, че именно във връзка с него се е работило в почивни дни и на официални празници, тъй като това задължение за служителя е следвало да бъде възложено по определения в ПВТР начин, а не самоволно решение на Гл. специалист отдел РК и в произволни дни или защото практиката го е наложила да е така с оглед залавяне на нарушители. От една страна, контролната дейност е строго регламентирана по ЗАНН и е свързана и с правата на други участници в административното производство. От друга - ако не е строго планирана - и нарушило изискването за видовете почивки, а и Наредба №2 за реда за установяване на задължение за дежурство или за разположение на работодателя въвежда ограничения за времето на разположение: чл.5, което не може да превишава: не повече от 100 часа за един месец,…,през почивни дни-48 часа; не може да е в два последователни работни дни, в повече от два почивни дни в един календарен месец - последното е в противоречие с работеното по КП, и ако работодателят го е разпоредил, то той е в нарушение на горната. От представените протоколи е видно, че някои от тях са били съставени в два последователни дни:18.06 и 19.06.2016; 25.06 и 26.06.2016;03.12. и 04.12.2016г. и 05.12.2016/понед/ и др.

 В.л А. е посочило за план-графиците за месеца, ведно със заявка за гориво за месеца, консумативи и режийни, които не се осчетоводяват, че  се съхраняват в Агенцията-гр. Бургас като съгласно номенклатурата срока за съхранение е 3 год. Същите не се представиха на съда с аргумент от ответника, че не се съхраняват на хартия.

За доказване на иска, освен допускането на различни по вид експертизи, ищецът ангажира и писмени доказателства, а именно: Представените от стр. 146 до стр. 151 вкл., или КП № 17/01.03.16 г.; КП № 18/01.03.16 г.; КП № 27/19.03.16 г.; КП № 28/19.03.16 г. ; КП № 32/27.03.16 г. , не касаят процесния период, тъй като първоначалния петитум на исковете е от 01.04.2016г. и съдът не следва да ги обсъжда.

за м. май 2016 г.:

08.05.2016 г. – КП № 55, в присъствието на Г.А.Т– специалист на РК Ловеч на обект язовир „Сопот“ за спазване на правилата за отворен риболов, указано съдействие и извършена проверка на 27 бр. рибари, която проверка е започнала в 10,30 ч. и приключила в 11,50 ч., с 4 подписа – двама на свидетели /неделя/

21.05.2016 г. – КП № 64, язовир „Сопот“, в присъствието на Дл. Г.-от гр. Пловдив и С.Б-риболовци/доброволци, по сигнал за риболов с мрежа. Проверени 28 бр. рибари за време 10,50 ч. до 15,00 ч., с 3 подписа  /събота/

21.05.2016 г. – КП № 65, язовир „Сопот“, в присъствието на С.Б В.-риболовец/доброволец. Иззети две мрежи с различна дължина по описание, унищожени чрез няразване, подписан с 2 подписа за времето от 10,00 ч. до 17,50 ч. /събота/

24.05.2016 г. – КП № 66, язовир „Сопот“, в присътвието на С.Б В. - риболовец/доброволец с лодка по подаден сигнал за риболов с мрежи за времето от 22,00 ч. на 23.05.2016 г. до 04.30 ч. на 24.05.2016 г. /понеделник/вторник/ - 2 бр. подписи

за м. юни 2016 г.

04.06.2021 г. – КП № 70, язовир „Сопот“, в присъствието на Г.Т.– специалист на РК Ловеч при проверка по ЗРА за спазване правилата за риболов – Протокол за зарибяване. Начало на проверката 08.00 ч. до 13.00 ч. /събота/ - 2 бр. подписи

18.06.2016 г. – КП № 72, река Вит, река Бели Вит, река Ст. Рибарица, река Заводска, река Костина в присъствието на Г.Т.– специалис на РК Ловеч при проверка по ЗРА с използван служебен автомобил. Начало 06.00 ч. до 14,00 ч. /събота/ -  2 бр. подписи.

18.06.2016 г. - КП № 71, река Костина, река Заводска, река Ст. Рибарица,  в присъствието на Калоян Атанасон – ГЛСП „Паркова охрана“ и  Г.Т.– специалист на РК Ловеч при проверка по ЗР, съвместна със служител ДНПЦБ - офис „Рибарица“ са проверени 7 бр. рибари, нарушенияне са констатирани, а предмет напроверката ебило спазване правилата за риболов. Използван е сл. Автомобил. Начало на проверката 08.30 ч. до 13,00 ч. /събота/ - 3 бр. подписи

19.06.2016 г – КП № 74, река Топля, общ. Троян в присъствието на  Г.Т.– специалист на РК Ловеч при проверка по ЗРА за правилата за риболов не се констатира нарушение. Начало на проверката 14.00 ч. до 15.00 ч. /неделя/ - 2 бр. подписи.

19.06.2016 г – КП № 73, язовир Сопот, в присъствието на  Г.Т.– специалист на РК Ловеч при проверка по ЗРА по сигнал за нарушение от риболовци /за наличие на риоловен билет, брой, количество  и размер на улова/, констатирани 3 нарушения на ЗРА и съставени три акта с № Б009903/19.06.2016; № Б0009904 И № Б009904/19.06.2016 г и № 0009905, предадени на гл. специалист АО – В. Т. за администриране, използван е частен автомобил на други лице, тъй като служебният не е в състояни да се движи. Проверени 48 риболовци. Начало 09.00 ч. до 14,00 ч. /неделя/

25.06.2016 г. - № 75, язовир Сопот, при проверка по ЗРА в присъствието на Г.Т.– специалист на РК Ловеч. Използван патрулна лодка на ИАРА. Не са възниквали инциденкти с проверени лица. Начало 10,00 ч. до 14.30 ч. /събота/

26.06.2016 г. - № 77, река Вит до с. Бежаново, общ. Луковит в присъствието на Г.Т.– специалист на РК Ловеч и проверен Ст. Калпазанов уловил половин риби от вида „Европейски сом“ , които са над мин. допустимите 65 см. – нарушение на ЗРА. Съставен акт за нарушение по чл. 20, ал. 1 от ЗРА, рибата пусната във водата. Няма други нарушения. Начало 10,30 ч. до 11,20 ч. /неделя/.

м. август 2016 г.

07.08.2016 г. – КП № 91, река Вит, с. Бежаново, общ. Луковит. При проверката се установиха три лица с една далеководна мрежа. Извърши се наблюдение на 40 мин. при изваждане на мрежата, за да бъдат заловени и съставен АУАН. Присъствал: Г.Т.– специалист на РК Ловеч – 2 подписа. Начало 17.10 ч. до 18,20 ч. /понеделник/

07.08.2016 г. – КП № 92, река Вит до с. Ъглен, общ. Луковит. Проверка на риболов със цабранени средства, вид и количество на улова. Проверени 12 рибара. Установени две нарушения. Съставени 2 бр. АУАН по ЗРА. Указано съдействие на МВР Луковит за установяване самоличността на нарушителите при съставянето на актовете: № В0009959; № В0009915. Г.Т.– специалист на РК Ловеч. Начло 18,30 ч. до 20,30 ч. /понеделник/

13.08.2016г.-КП № 104, язовир Сопот, общ. Угърчин. Извършена проверка по сигнал за бракониерски риболовни мрежи. Търмъчи с котва при която се откриха три мрежи, като следва опис на същите, освободена риба и описана по вид, общо тегло 5,850 кг. Съставени актове: № В0009962 и № В0009920. Предадени за издаване на АУАН. Отказа да подпише актовете. Отправя обиди, квалификации и псувни. Г.Т.– специалист на РК Ловеч. Начло 01,30 ч. до 05,00 ч. /неделя/

14.08.2016 г. – КП № 105, река Костина до с. Рибарица, общ. Тетевен. Извършена съвместно с ДНПЦБ за спазване правилата за отговор риболов и Заповед № 0988/26.02.2016 г. на М – ра на МЗХ. Улов на раби. Няма нарушения. Г.Т.– специалист на РК Ловеч и Ст. Х– Гл. инсп. ПК. УЧ. Тетевен ДНПЦВ – три подписа. Начало 11,00 ч. до 12,20 ч., /понеделник/

14.08.2016 г. – КП № 106, река Заводска до с. Рибарица, общ. Тетевен. Съвместна проверка с ДНПЦБ за спазване правилата за отговор риболов и Заповед № 0988/26.02.2016 г. на М – ра на МЗХ. Улов речна балканска пастърва. Няма нарушения. Г.Т.– специалист на РК Ловеч и Ст. Х– Гл. инсп. ПК. УЧ. Тетевен ДНПЦВ – три подписа. Начало 12,30 ч. до 13,30 ч. /понеделник/

14.08.2016 г. – КП № 107, река Ст. Рибарица до с. Рибарица, общ. Тетевен. Съвместна проверка с ДНПЦБ за спазване правилата за отговор риболов и Заповед № 0988/26.02.2016 г. на М – ра на МЗХ. Констатирани две нарушения. Съставени два бр. АУАН по ЗРА № В0009963 и № В0009921. Указано съдействие от МВР Тететевен за установяваване на самоличността на нарушителите. Проверени 16 рибаря. Г.Т.– специалист на РК Ловеч и Ст. Х– Гл. инсп. ПК. УЧ. Тетевен ДНПЦВ – три подписа. Начало 13,31 ч. до 16,00 ч. /понеделник/

 14.08.2016 г. – НП № 108, река Бели Вит от Тетевен до Черновитски мост. Правилата за отговорен риболов. Проверка наличие на билет и вид улов. Проверени рибари. Съставени АУАН по ЗРА № В0009964 И № В0009922. Предадени за издаване на НП. Указано съдействие от МВР Тететевен за установяваване на самоличността на нарушителите. Г.Т.– специалист на РК Ловеч и Ст. Х– Гл. инсп. ПК. УЧ. Тетевен ДНПЦВ – три подписа. Начало 16,30 ч. до 17,50 ч. /понеделник/

м. септември 2016 г.

10.09.2016 г. – КП № 118, река Осъм от с. Йоглав по старо корито. Проверка по ЗРА  а спазване правилата за отговорен риболов. Проверени 2 рибари. Нарушение няма. Начало 14,00 ч. до 14,30 ч. Тодоров – специалист на РК Ловеч – 2 подписа /събота/

10.09.2016 г. – КП № 119, язовир Александрово. Проверка за спазване нпавилата на отговорен риболов. Преверини 3 рибари с улов над размери. Рибите пуснати живи, провелрени 38 рибари. Не са констатирани други нарушения. Начало 14,30 ч. до 15,30 ч. Г.Т.– специалист на РК Ловеч – 2 подписа /събота/

13.09.2016 г. – КП № 123, язовир Гостиня, Г. Сливово за ползване. Проверени 12 рибаря по ЗРА за спазване правилата за отговорен риболов. Не са констатирани нарушения. Начало 14,30 ч. до 15,20 ч. Г.Т.– специалист на РК Ловеч – 2 подписа /вторник – работен ден/

м. декември 2016 г.

03.12.2016 г. – КП № 152, Общински пазар Луковит. Проверявано – ФЛ С. Николов, съвместна проверка със служител на ОДБХ Ловеч във връзка с търговията на продукти от риболов. Установено, че лицето продава риба на общински пазар в 11,50 ч. без да представи документи по чл. 49, т. 1, т. 2 от ЗРА, за което е съставен акт за установяване на нарушение В009923/03.12.2016 г., рибата иззета. Г.Т.– специалист на РК Ловеч и д- р В.Д.Върбанова – 3 подписа и на провереното лице. Начало 10.40 ч. до 12,30 ч. /събота/

03.12.2016 г. – КП № 155, язовир Тополовец, общ. Луковит. Проверяване наползвател на язовира. Отглеждат се 4 вида риба. Не се извършва риболов и продажба на рибни продукти. С Г.Т.– специалист на РК Ловеч – 2 подписа вкл. и на проверения. Начало 14,00 ч. до 14,20 ч. /събота/

04.12.2016 г.- КП № 156, площад „Гарата“ Ловеч. Не са установени търговци на рибни продукти. С Г.Т.– специалист на РК Ловеч – 2 подписа. Начало 10,25 ч. до 10,30 ч. /неделя/

04.12.2016 г. – КП № 157, Пазар кв. „Ч. Бряг“ Ловеч. Не е устаноена продажба на продукти от риболов. С Г.Т.– специалист на РК Ловеч – 2 подписа. Начало 10,30 ч. до 10,40 ч. /неделя/

04.12.2016 г. - КП № 158, Ловеч Общински пазар.  Проверка по заповед РД357/28.11.16 г. Нарушение няма. С Г.Т.– специалист на РК Ловеч – 2 подписа. Начало 10,45 до 11,10 ч. /неделя/

04.12.2016 г. – КП № 159, село Горан – център. Проверка за търговия на продукти от риболов. Установен нарушител. Съставен АУАН по ЗРА № 0009924. С Г.Т.– специалист на РК Ловеч – 2 подписа. Начало 11,30 ч. до 11,50 ч. /неделя/.

04.12.2016 г. – КП № 160, с. Дойренци – търговска мрежа. Проверка за търговия с рибни продукти на открито. Няма нарушители. С Г.Т.– специалист на РК Ловеч – 2 подписа. Начало 12,05 ч. до 12,10 ч. /неделя/

04.12.2016 г. – КП № 161, гр. Летница. Проверка за търговия с рибни продукти на открито. Няма нарушители.с  Г.Т.– специалист на РК Ловеч – 2 подписа. Начало 13,10 ч. до 13,30 ч. /неделя/

05.12.2016 г. – КП № 164, кв. „Лъгът“ пазар – Троян. Съвместно със служител от ОД на БАБХ . Проверяване на продукти от риболов по документи на открито. Няма нарушения. Г.Т.– специалист на РК Ловеч – 2 подписа. Начало 11,15 ч. до 11,30 ч. /понеелник/

05.12.2016 г. – КП № 162, кв. „Младост“ Ловеч – пазар на открито. Търговия с рибни пордукти в търговски обекти за наличие на документи. Съвместно със служител на ОД на БАБХ. Проверен 1 търговец КП № 217.  С Г.Т.– специалист на РК Ловеч – 2 подписа. Начало 10,00 ч. до 10,10 ч. /неделя/

05.12.2016 г. – КП № 163, Троян – Общински пазар – голям. Търговия с рибни пордукти на открито за документи за рибата. Проверка на един търговски обект. Нарушители няма.  С Г.Т.– специалист на РК Ловеч – 2 подписа. Начало 10,50 ч. до 11,10 ч. /неделя/.

На съда са представени още и: Протокол  №296/03.03.2017г.-петък, за проверка по чл.54, 55 ЗРА, на язовир Сопот-на цялата площ на язовира за бракониерски мрежи-не са намерени, присъствал Г. ТОДОРОВ, за времето от 10,30ч-14,30ч.; мото часа-4,28л.гориво;

Отчет-сметка за изразходвано гориво от моторна лодка за периода 01.03.2017г.-31. 03. 2017г. за отработени моточасове 1432 мото часа /03.03.2017/петък/; 13.03. 2017-понеделник,  14.03.2017-вторник, но не са обявени за празнични или почивн/;

Установява се, че от представените 6 бр. актове, само три са в периода на иска: А№ В0009935/ 29.04.17г. /събота/-за админ. нарушение на Ю. Мехмедов-стоп.риболов с немаркирани мрежи, иззети с АУАА9930/ 29.04.17г. в яз. Александрово, в 4,30ч., подпис: нарушител и двама свидетели; А№В0009937/ 07.5.17г./неделя/ за административно нарушение на Р.Ахмедов в яз. Сопот-улов на количество риба над допустимото, която е иззета, подпис: нарушител и двама свидетели; А№В0009938/13.5.17г./събота/ за риболов без билет  в яз. Сопот в 15,00ч.; подпис: нарушител и двама свидетели, а другите са неотносими.

За вписаното в някои от тях, че са в резултат на сигнал, не се ангажираха от ищеца доказателства за такъв при режима, въведен в  подзаконовите актове -за изключване на анонимните.

 За останалите през 2017г. вещото лице А. е направило подробен анализ в допълнителното заключение вх.№262776 където е съобразило и пътните книжки и А за нарушение и съдът няма подробно да ги описва.

Ненормираното работно време е уредено в чл. 139 а, ал.1 от Кодекса на труда. Този вид работно време е обвързано изцяло с особения характер и естество на работа. Ето защо за някои длъжности работодателят може да установи ненормиран работен ден. Това се осъществява след консултация с представителите на синдикалните организации и с представителите на работниците и служителите. Работодателят издава заповед, съдържаща списък с длъжностите, за които се установява този вид работно време. Работниците/служителите, изпълняващи посочените длъжности са задължени при необходимост да изпълняват трудовите си задължения и след изтичането на редовното работно време. Трудът, който е положен извън рамките на нормалното работно време, не се счита за извънреден. Тези часове не се заплащат от работодателя, а се компенсират с допълнителен отпуск, който съгласно чл. 156, ал. 1, т. 2 КТ е не по-малко от 5 работни дни/съобразени на стр.317 от заключението/ Изработените извънредни часове не е задължително да отговарят на броя на допълнителните часове отпуск. При този вид работно време съществуват същите ограничения по отношение на задължителната междудневна почивка, която е в размер на 12 ч. и междуседмична – 48 ч. Работата над редовното работно време в работни дни се компенсира с допълнителен платен годишен отпуск, а работата в почивни и празнични дни - с допълнително възнаграждение съгласно чл.67,ал.1,т.2 и т.3 Здсл. Според чл. 3, ал. 1-4 от НАРЕДБА № 2 за реда за установяване задължение за дежурство или за разположение на работодателя е възможно да се уговори с колективния или индивидуалния трудов договор задължение за работника/служителя да бъде на разположение на работодателя извън територията на предприятието с готовност да осъществи при необходимост трудовата си функция. Мястото за разположение се уговаря между работника/служителя и работодателя. Времето, през което работникът/ служителят се намира на разположение, не се включва и не се отчита като работно време и се заплаща съгласно Наредбата за допълнителните и други трудови възнаграждения. Фактически извършената работа през времето на разположение се отчита и заплаща като извънреден труд. С горната се установява реда за онези работници/служители, които поради особения характер на работата им може да се установява задължение да дежурят или да бъдат на разположение, което е свързано с утвърждаването на категориите обаче по съответния ред от Министъра на ТСП и се определя с месечен график, като обаче дежурството представлява специфична организация на работа при подневно и сумирано отчитане на работното време при спазване на КТ/видовете почивки/, т.е не би следвало да се прилага към ненормираното работно време. В чл.4 се определя и този вид организация на работа да се определя с месечен график при максимална продължителност и други изисквания по чл.5 /не може да е на разположение в повече от два  почивни дни в един календарен месец/ както съда изтъкна по-горе.

В молба вх.№261285, ответникът, отричайки полагането на извънреден труд при него и въобще липсата на условията за установяване на такъв за периода, твърди, че представя заповеди на ИД, с които е определян размер на допълнителен платен годишен отпуск за категория служители, които изпълняват задължения на разположение  като и от заповедта за прекратяване на ТПО било видно, че такъв му е определян и платен при прекратяването /6 стр./ и именно с доказаването на тези факти са поискали гласни доказателства. Поддържа се още, че по принцип не е бил задължен да се намира в службата си, а напротив – извън нея, в дома си като при необходимост е следвало да се отзове – на разположение. Това  кореспондира и с Протокол за сътрудничество от 10.11.2015г. между МВР и ответника във връзка със приемане и обслужване на сигнали към Единен европейски номер 112-безсрочен, като за тези сигнали е доразвито и с вътрешните  правила за ОКД на ГД „РК“- Гл.5 като се предвижда неразглеждане на анонимни сигнали, процедура в случай на констатирани нарушения и конкретно за АУАН: съставяне, подписване. Съгласно свидетелката Т. преди това не е било определено как ще се подават сигналите и включително и тя е получавала на служ.телефон. Същата уточни, че се касае за един офис в Ловеч -Дом Преслав към Плевен-един кабинет, има инспектори, те стоят и не стоят в офиса в зависимост от задачите, ходят на терен, до пето число са й носили документите, които и тя попълвала включая пътните книжки.

Съгласно чл. 143 от КТ понятието извънреден труд е трудът, който се полага с разпореждане или със знанието и без противопоставянето на работодателя или на съответния ръководител, извън установеното за работника работно време. По принцип работата в празничен, почивен или неприсъствен ден винаги е извънреден труд. При работа в неприсъствен ден се заплаща с увеличение единствено извънредният труд за работещите по трудов договор на ненормиран работен ден. Извънреден в тези дни е и трудът за работещите при подневно отчитане на работното време. В тези случаи работодателят трябва да възложи работата с нарочна заповед за извънреден труд, издадена поне 24 часа по-рано, с която работникът да е запознат срещу подпис. Ако работодателят е въвел сумирано отчитане на работното време, трудът в празничните, почивните и неприсъствените дни, положен по график, не е извънреден и не се заплаща с увеличение. В този случай работниците имат право на по-висока надница само за работата си през дните на официален празник, която трябва да е минимум двойна, т.е работодателите са длъжни да изплащат минимум двойно възнаграждение на работниците и служителите си. Разпореждането на работодателя за полагане на извънреден труд представлява изрично волеизявление, съобщено на работника, чрез което се възлага работа в повече от установеното работно време, а във втората хипотеза на цитираната норма от страна на работника и по негова инициатива се изпълнява работа в повече от установеното работно време със знанието и мълчаливото допускане на работодателя. Положеният извънреден труд се отчита в специална книга по смисъла на чл.149 от КТ, като от неизпълнението на това си задължение работодателят не може да черпи права. В настоящия случай по делото следва да е безспорно установено, дали такава книга в ответното дружество  е водена или не при съобразяване на въвеждането й с чл.61, ал.6 от ПВТР. Защото се приема, че ако липсва подобна отчетност не може да се приеме, че няма положен извънреден труд. Тогава полагането на извънреден труд подлежи на доказване с всички доказателствени средства -в първото заключение т.2 на в.л. не е представена книга, заповеди и на ищеца по фишове няма  начисляван извънреден труд, нито информация за полаган такъв.

Съгласно разпределената доказателствена тежест в тежест на ищеца Н. е да установи твърденията си за положен от него труд в почивни  дни и на официални празници, за което са допустими всички доказателствени средства, в т.ч. и свидетелски показания. Следователно, съобразно правилото за разпределение на доказателствената тежест, ищецът следва да докаже служебно правоотношение между него и ответника, полагане на извънреден труд в сочените времеви и стойностни параметри, както и размера на претенциите си.

В тежест на ответника е да докаже сочения от него механизъм за заплащане труда на ищеца, който води до отпадане на последващите задължения на ответника, евентуално – плащането на дължимите  възнаграждения. В настоящия случай по делото е безспорно установено, че книга не е водена и не са налице заповеди. Източниците на правила-подзаконовите актове, действащи в Агенцията,  са разгледани по-горе.

В писмената защита пълномощникът на ищеца адв. Л. поддържа, че  работата в почивни дни и на официални празници е доказана. Тя  е полагана въпреки знанието на работодателя и непротивопоставянето му и е ползването от него и недобросъвестното му процесуално поведение да представи доказателствата за това при него. Опора намира в съставената от служителката В. Т. форма, работата, отразяваща дните, сканирана и изпращана от нея по реда, КП, пътните книжки и другите писмени документи и заключението на в.л. като счита, че не е получавал и компенсации за това, въпреки посоченото от вещото лице по допълнително заключение вх. № 262776/18.06.21г. /стр.317/, където по спорния въпрос, идващ от твърдението на ответника, че след като е работил в почивни дни, в работен ден Н. е почивал: май 2016-един ден; юни 2016-пет дни, декември 2016-два дни; февруари 2017г-два дни; март 2017г-един, юни 2017-два дни както и, че по Заповед №334/04.11.2016г. на ИАРА, на осн.50,ал.1,ал.2 ЗДСл Чл. 50. (1) (Доп. – ДВ, бр. 57 от 2016 г.) При необходимост държавният служител е длъжен да изпълнява задълженията си и след изтичането на работното време в работни дни, без да се нарушава междудневната и междуседмичната почивка(2) За изпълнение на задълженията извън работното време държавният служител има право на допълнителен платен годишен отпуск в размер до 12 дни (3) Редът за изпълнение на задълженията извън работното време и начинът за конкретизиране на размера на допълнителния отпуск по ал. 2 се определят от органа по назначаването, във вр. с чл.5,ал.1, т.1 и т.8 от УП на ИАРА/ правомощията на ИД/ - определя за длъжности на ненормиран работен ден / в т.ч. ищеца/-допълнителен платен отпуск-5 раб. дни. Според нея, при различни основания е отсъствиета му, отразено във формата в работни дни, за разлика от  регламентирания му по друг ред полагащ  се допълнителен отпуск за работа при ненормирано работно време.

При този доказателствен материал, съда прави извода за недоказване в хода на производството, че е работено въз основа на месечен график и как се е стигнало до полагането на труд в почивни дни и на официални празници само на база представените КП и форма 76,  съставени от ищеца, макар и да отчита и факта, че не е неосъществен достъп до деловодните прогарми на ответника.

 Затова приема втората хипотеза-за полагане на труд със знанието и непротивопоставянето на работодателя. Тя намира опора в констатираното от в.л. А., че така съставната форма от ищеца, отразява часовете, въведени от него по ИМ, същите са отразени и в КП /А.-стр.304/, и в крайна сметка са изпратени в Агенцията от свидетелката Т. и получени. Последните като частни свидетелстващи документи  не са оспорени в хода на производството, въпреки, че вещото лице С. не потвърди наличността на КП въобще в системата на ответника и нещо повече- заключи, че приложените документи към делото въобще не съществуват там.  И доколкото приема за доказано това твърдение, а и ответникът не доказва по някакъв начин да се е противопоставил на този труд или да го е привел точно и ясно  към съответната система на заплащане при него, същият се явява задължен да заплати така положения труд.

По размера:

Според ищеца е приложима Наредбата за заплатите на държавните служители в държавната администрация-19,ал.1,т.2,т.3 в каквато връзка са изчисленията по делото по чл.22. В НАРЕДБА № 2 за реда за установяване задължение за дежурство или за разположение на работодателя се препраща също към горепосочената-чл.3,ал.3.

За определянето му е от значение и установеното от в.л /доп.заключение на А.-стр.317, че е имало почивни дни за Н. след твърдението му за работа в събота и неделя: м.март 2016г.-4дни; м.май 2016г.-един ден; юни 5 дни, м.декември-два дни; м. февруари 2017г.-два дни; м.март.2017г.-един ден и м.юни 2017г.-два дни, т.е уважава възражението на Агенцията и изключва месеците с такива компенсации, тъй като не се установи безпротиворечиво на какво основание са му дадени през седмицата.

Следва да се съобрази и решение №935/30.11.2015г. на МС за отработването на обявени за почивни дни през 2016г.: на 23.05.2016г. се отработва на 14.05.16г.; 05.09.2016г. – на 10.09.2016г. /издаден са 2 КП на същия/ ; 23.09.2016г. – на 17.09.2016г., което отпада с промяната в КТ за 2017г.

 Следва да се съобрази и че по ИМ са посочени дни, които са работни: 05.12.2016г- понеделник-работен;13.09.2016г.-вторник и други по заключението на в.л. А..

 Поради изложеното, съдът счита, че са безпорно доказани претенциите за дните през 2016г. : август-34ч., септември: 16,00ч.- п.ч., ноември: 12ч.-оф.пр., 8ч. поч.дни; за 2017г.: от април до юли 2017; или общо за този период: 29дни на оф.пр. и 145ч.-поч.дни /таблица на в.л./ или 358,48лева  за първите и 1553,04 лева-за вторите, а претенциите досежно пълния претендиран размер на сумите 723,24 лева и 2 784,66, следва да се отхвърлят.

 По таксите и разноските:

 Държавната такси по делото с оглед размера на уважените осъдителните искове е: 14,33 лева / но не по малко от 50,00 лева/ и 62,12 лева и следва да се задължи   ответника да ги заплати по сметка РС-Ловеч или общо 112,12 лева.

По разноските:

По делото са сторени разноски, както следва: 320,00 лева-за съдебно-икономическа експертиза, от които 80,00 лева-внесени от ответника, останалите-от бюджета на съда, и 497,31 лева – възнаграждение за съдебно  техническа експертиза.

Съгласно представения Договор за правна защита и съдействие ищецът е заплатил 720,00лева-адв.възнаграждение. Ответникът не е претендирал юрисконсултско възнаграждение. В случая съразмерно уважения/отхвърления размер на исковете – 1911,52 лева и интереса 3507,90 лева,  ответникът следва да заплати на ищеца 392,34 лева – разноски по делото съразмерно уважения размер, а ищеца на ответника-36,41 лева, съобразно отхвърлената част от иска.

Разноските за в.л. следва да се разпределят, както следва: за ищеца 43,59 лева, които следва  да останат в тежест на бюджета на осн. чл.359 КТ, а ответникът следва да заплати по сметка на РС-Ловеч сумата 401,77 лева възнаграждение за вещи лица.

Водим от гореизложеното съдът

 

                                                            Р    Е    Ш    И  :

 

            ОСЪЖДАИЗПЪЛНИТЕЛНА АГЕНЦИЯ ПО РИБАРСТВО И  АКВАКУЛТУРИ“,    ЕИК: ****, представлявана от изпълнителния директор, ДА ЗАПЛАТИ на Й.С.Н., с ЕГН: **********, с адрес: ***, на осн. чл. 67, ал.7,т.3 от ЗДСл., сумата 358,48 лева 8 триста петдесет и осем лева и 48ст/ - неплатено допълнително възнаграждение за положен труд по време на официални празници в периода 01.04.2016 г./началния период по петитума на ИМ – до 23.02.2018 г., ведно със законната лихва върху тази сума, начиная от подаване на иска-13.11.2020г. до окончателното изплащане на сумата, а претенцията до пълния претендиран размер на сумата 723,24 лева като неоснователен и недоказан, отхвърля.

            ОСЪЖДА ИЗПЪЛНИТЕЛНА АГЕНЦИЯ ПО РИБАРСТВО И    АКВАКУЛТУРИ,    ЕИК: ****, представлявана от изпълнителния директор, ДА ЗАПЛАТИ на Й.С.Н., с ЕГН: **********, с адрес: ***, на осн. чл. 67, ал.7,т.2 от ЗДСл., сумата 1553,04 лева / хиляда петстотин петдесет и три лева и 4 ст/ -неплатено допълнително възнаграждение за извънреден труд, положен по време на почивни дни за периода от 01.04.2016 г. /началния период по петитума на ИМ до 23.02.2018 г. /, ведно със законната лихва върху посочените вземания, считано от предявяването на иска-13.11.2020г. до окончателното изплащане на сумата, а претенцията до пълния претендиран размер на сумата 2784,66 лева като неоснователна и недоказана, отхвърля.

          ОСЪЖДА ИЗПЪЛНИТЕЛНА АГЕНЦИЯ ПО РИБАРСТВО  И  АКВАКУЛТУРИ-Бургас, с горните данни, ДА ЗАПЛАТИ по сметка на РС-Ловеч , сумата общо 112,12 лева / сто и дванадесет лева и 12ст/-държавна такса съразмерно уважения размер на исковете, както и сумата 401,77 лева / четиристотин и един лева и 77ст/ -изплатено от бюджета на съда възнаграждение за вещи лица.

         ОСЪЖДА ИЗПЪЛНИТЕЛНА АГЕНЦИЯ ПО РИБАРСТВО И  АКВАКУЛТУРИ-Бургас, с горните данни, ДА ЗАПЛАТИ на  Й.С.Н., с горните данни, разноските по делото пред настоящата инстанция съобразно уважения размер на иска или сумата 392,34 лева / триста деветдесет и два лева и 34ст/.

ОСЪЖДА Й.С.Н., с горните данни, ДА ЗАПЛАТИ на ИЗПЪЛНИТЕЛНА АГЕНЦИЯ ПО РИБАРСТВО  И АКВАКУЛТУРИ-Бургас, с горните данни, сумата 36,41 лева / тридесет и шест лева и 41ст/-разноските по делото съразмерно отхвърления размер на иска.

Сумата може да бъде внесена по сметката на Й.С.Н.-BG54STSA*********, Банка ДСК АД, BIC ***: STSA BGSF.

            Решението подлежи на обжалване в двуседмичен  срок от връчването му на страните пред Окръжен съд – Ловеч.

          

 

 

                                                                                    РАЙОНЕН СЪДИЯ :