Решение по дело №116/2021 на Административен съд - Габрово

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 30 юли 2021 г. (в сила от 24 август 2021 г.)
Съдия: Емилия Кирилова Кирова Тодорова
Дело: 20217090700116
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 27 май 2021 г.

Съдържание на акта

 

Р Е Ш Е Н И Е

№ 98

гр. Габрово, 30.07.2021 година

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Административен съд Габрово в открито съдебно заседание от втори юли, две хиляди двадесет и първа година, в състав:

ПРЕДСЕДАТЕЛ: ЕМИЛИЯ КИРОВА- ТОДОРОВА

и секретар: Радина Церовска, постави за разглеждане докладваното от председателя адм. д. № 116 на Административен съд Габрово по описа за 2021 година и за да се произнесе взе предвид следното:

 

Производството по настоящото адм. дело е образувано въз основа на депозирана в деловодството на Административен съд Габрово Жалба с вх. № СДА-01-894 от 27.05.2021 г., подадена от С.Б.П.,***, с ЕГН: **********, чрез адв. С.Т. ***, против Заповед за прилагане на принудителна административна мярка /ПАМ/ № РД-14-1528 от 12.05.2021 г. на Началник областен отдел „Автомобилна администрация“ – Габрово /ОО “АА“/, Регионална дирекция „Автомобилна администрация“ – Плевен, към Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“ /ИА“АА“/, с искане за отмяна на заповедта като незаконосъобразна.

С оспорения индивидуален административен акт /ИАА/ на жалбоподателя са наложени ПАМ: спиране от движение за срок от 10 месеца чрез сваляне и отнемане на предна табела с регистрационен номер и отнемане на свидетелството за регистрация на лек автомобил ***, собственост на жалбоподателката, до отстраняване на нарушението, но за не повече от 10 месеца; временно отнемане на свидетелството за управление на същата до отстраняване на нарушението, но за не повече от 10 месеца.

Мерките са наложена на основание чл. 107, ал. 1, във вр. с чл. 106а, ал. 1, т. 1, б. „б“ и ал. 2, т. 1 и т. 4, б. “б“ от Закона за автомобилните превози /ЗАвтП/ затова, че на 12.05.2021 г., при извършена проверка за спазване разпоредбите на същия закон е установено, че жалбоподателката извършва превоз на шестима пътника, посоени в процесната Заповед с имена и ЕГН, срещу заплащане и издадени от водача билети – три билета по два лева и един билет на стойност 3 лева, по маршрут, посочен в снетите от три от лицата обяснения, с МПС ***, което не е включено в списъка към удостоверение за регистрация за извършване на таксиметров превоз на пътници, което е основание за налагане на процесните ПАМ.

Жалбата е подадена в законния срок от заинтересовано лице против подлежащ на съдебно оспорване индивидуален административен акт /ИАА/ и се явява редовна и допустима, поради което съдът следва да се произнесе по нейната основателност.

Мотивите на жалбоподателката, поради които тя намира, че заповедта е незаконосъобразна, са следните:

За прилагането на ПАМ е необходимо да е извършено нарушение, но в случая в Заповедта то не е описано по ясен и непротиворечив начин. Видно от мотивите в ИАА, то съставлява липса на документ – невключване в списъка към удостоверения на регистрация за извършване на таксиметров превоз, но в обстоятелствената част на акта не са налице такива твърдения, нито преписката съдържа подобни доказателства. Жалбоподателят не оспорва това, че при проверката в процесния автомобил е имало шестима пътника, но това не означава, че жалбоподателката е осъществявала таксиметров превоз. При такъв тип превоз не се издават билети и не е налице движение по маршрут. В случая може да става въпрос за обществен превоз на пътници или за друга правна фигура, но това не е посочено като точна квалификация в Заповедта, което я прави неясна и необоснована. При условие, че П. не е осъществявала таксиметров превоз на пътници, то тя не е имала задължението да включи процесното МПС в списък към удостоверение за регистрация за извършване на таксиметров превоз на пътници. На следващо място административният орган е определил срок на действие на процесните ПАМ, който е определяем – „до отстраняване на нарушението“, но не е ясно какво е това нарушение, за да се проследи дали и кога е отстранено то. Жалбоподателката не е извършвала таксиметров превоз на пътници, не е имала намерение да го прави, нито да включва автомобила в такъв списък и поради това няма как да отстрани такова нарушение.

В проведено по делото о.с.з. жалбоподателят се представлява от адв. Г., преупълномощен, който поддържа жалбата.

За ответната страна се явява А. П.П. – лицето, осъществяващо функциите на административния орган, издал процесната Заповед – началник Областен отдел „Автомобилна администрация“ – Габрово, който оспорва жалбата.

Съдът направи проверка както за наведените в жалбата доводи за отмяна на процесния ИАА, така и за наличието на всички основания по чл. 146, във вр. с чл. 168, ал. 1 от АПК.

От фактическа и правна страна се установява следното:

Заповедта е издадена от началник Областен отдел „Автомобилна администрация“– Габрово към Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“. Съгласно нормата на чл. 107, ал. 1 от ЗАвтП, принудителните административни мерки по чл. 106 и 106а се прилагат с мотивирана заповед на изпълнителния директор на Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация" или упълномощени от него длъжностни лица. В тази връзка на съда е известна и по делото е приложена Заповед № РД-01-43 от 23.01.2020 г. изп. директор на ИА „АА“ към МТИТС, с която на това основание са упълномощени посочените в нея длъжностни лица, които могат и следва да прилагат с мотивирани заповеди ПАМ по чл. 106 и чл. 106а от същия нормативен акт, сред които са и началниците на Областни отдели „АА“, какъвто е авторът на процесната заповед и настоящ ответник по делото. С оглед така изложеното съдът намира, че процесният ИАА е издаден от компетентен орган, в изпълнение на предоставените му по закон правомощия. 

По делото няма спор, че на процесната дата – 12.05.2021 г., С.П. е управлявала посоченото в заповедта МПС, нейна собственост. Няма спор и за това, че тя е превозвала шестима пътника по предварително определен маршрут и срещу предварително направено от тях заплащане, за което им е издала билети. В тази връзка по делото са приложени билетите, писмени обяснения на трима от пътниците, списък на пътниците на автомобила, а актосъставителят на съставен преди издаването на процесната Заповед АУАН е разпитан като свидетели в съдебно заседание. Приложен е АУАН № 286260 от процесната дата, съставен срещу жалбоподателката П., за нарушение на чл. 6, ал. 1 от Закона за автомобилните превози. Нарушението, съгласно така съставения АУАН, е за това, че жалбоподателката е извършвала таксиметров превоз на пътници, без да притежава удостоверение за регистрация на такава дейност. 

Според разпоредбата на чл. 106а, ал. 1, т. 1, б. „б“, предл. първо и ал. 2, т. 1 от ЗАвтП, посочени като основания за издаването на акта, за преустановяване на административните нарушения се прилагат следните принудителни административни мерки: временно спиране от движение на моторно превозно средство до отстраняване на нарушението, но за не повече от 12 месеца, което не е включено в списък към удостоверение за регистрация за извършване на таксиметров превоз на пътници или е без разрешение за извършване на таксиметров превоз на пътници за съответната община. Другата цитирана норма – тази, на чл. 106а, ал. 2 от ЗАвтП, е процесуална и предвижда начина на налагане на мярката – чрез снемане на предната регистрационна табела на МПС и отнемането й заедно с документа, удостоверяващ регистрацията на превозното средство. Третата цитирана разпоредба е тази, на чл. 106а, ал. 1, т. 4, б. „б“ от същия закон, според която се налага ПАМ - временно отнемане на свидетелството за управление на моторно превозно средство на водач, който извършва обществен превоз на пътници или товари с моторно превозно средство, без да има издадено удостоверение за обществен превоз на пътници или товари или не е включено в списък към удостоверение за регистрация за извършване на таксиметров превоз на пътници, или без да има заверено копие към лиценз на Общността – до отстраняване на нарушението, но за не повече от една година.

В случая са налице две различни хипотези за налагането на двата вида мерки – извършване на „таксиметров превоз на пътници“ по ал. 1, т. 1, б. „б“ и „извършване на обществен превоз“ – по ал. 1, т. 4, б. „б“ от закона. Двете хипотези се изключват взаимно – П. следва да е наясно в извършването на какво точно по вид нарушение е обвинена, за да организира своята защита – дали за неправомерно извършван таксиметров превоз или за обществен такъв. Създаването на неяснота в тази връзка с диспозитивната част на Заповедта води до немотивираност на процесния ИАА и до затруднения в организиране правото й на защита. Цялостното затруднение и за адресата на ИАА, и за съда относно преценката за вида нарушение, в извършването на което е обвинена П. и поради което са наложени ПАМ, идва и от там, че в Заповедта никъде не е посочена конкретна нарушена правна норма от даден нормативен акт, а целта на чл. 106а от ЗАвтП е мерките да се налагат не самоцелно, а за „преустановяване на административни нарушения“, поради което тези нарушения следва да посочени ясно и непротиворечиво в самия ИАА, което в случая не е направено.

Конкретизацията на вида на нарушението е изключително съществена и от гледна точка на определяне срока на наложените ПАМ. И двете мерки са наложени „до отстраняване на нарушението“, а в случай, че то е неясно посочено, то и времетраенето на мярка остава неопределено, а за адресата на акта остава неизпълнимо отстраняването му, т.к. той не е наясно какво поведение следва да осъществи, за да отпадне приложението на процесните мерки.

В мотивите на акта не се сочи изобщо, че П. е извършвана обществен превоз на пътници, твърди се, че е осъществявала евентуално таксиметрова дейност с МПС, което не е включено в удостоверение за регистрация за извършване на таксиметров превоз на пътници. Следователно липсва обвинение за неправомерно осъществяване на обществен превоз на такива и втората мярка – временно отнемане на СУМПС при извършване обществен превоз на пътници или товари с моторно превозно средство в разрез с изискванията по ал.1, т. 4, б. „б“, не следва да се налага.

От изложеното до тук обаче съдът намира, че не става въпрос и за осъществяване на таксиметров превоз на пътници, т.к. съгласно разпоредбата на §.1, т. 26 от ДР на ЗАвтП такъв е налице, когато превозите на пътници се извършва срещу заплащане, извършвани от регистрирани превозвачи или от водачи, извършващи дейността от името на регистриран превозвач, но за своя сметка, с леки автомобили до седем места, включително мястото на водача, които водачите държат в готовност, за да изпълнят пътуване до определена от клиента цел. В случая пътници срещу заплащане са били превозвани, но не от регистриран превозвач или от водач, извършващ дейност от името на такъв превозвач, но за своя сметка. В случая би могло да се обсъжда евентуално неправомерно извършване на обществен превоз или превоз на пътници по смисъла на §.1, т. 1 и 2 от ДР на ЗАвтП, но тези хипотези не са посочени в мотивационната част на оспорената заповед. А съдът не може в последствие, при наличието на вече висящ правен спор за законосъобразност на ИАА, сам да издирва и заменя или допълва несъдържащи се в него фактически и/или правни основания.

В заповедта административният орган е приел, че с процесния автомобил е извършван таксиметров превоз, без да посочи по какви критерии е дефинирал превоза като "таксиметров" и коя точно законова разпоредба е нарушена с извършването му. Относно различните видове превози законодателят е дал дефиниции в специалния закон (§ 1 на ДР на ЗАвП), като регламентацията им (включително необходимите документи и условията за извършването им) се подчинява на различни законови разпоредби. Различни са и законовите разпоредби, които предвиждат ПАМ за преустановяване на административни нарушения при извършването им.“ - Решение № 6454 от 28.05.2021 г. на ВАС по адм. д. № 13522/2020 г., VII о.

Следва да се отбележи, също така, че немотивиран се явява и определеният размер на ПАМ – административният орган може да наложи такава мярка, но в един доста широк диапазон – до 12 месеца. В случая не става ясно по каква причина мярката е наложена за срок, близък до максималния – 10 месеца.  

„Законодателят е предвидил максимална продължителност на мярката от 12 месеца, като продължителността на действието й зависи от поведението на адресата на мярката – мярката има действие "до отстраняване на нарушението". Колкото по-скоро нарушителят отстрани нарушението, толкова по-скоро ще се преустанови действието на мярката, съответно нейните неблагоприятни последици. Чрез това законодателно решение интензивността на държавната принуда се поставя в зависимост от поведението на нейния адресат. В случая обаче предвид липсата на посочена в заповедта нарушена законова разпоредба не става ясно какви действия и/или бездействия следва да предприеме превозвачът, за да се приведе в съответствие с изискванията на административния орган, както и при какви обстоятелства органът би приел, че нарушението е отстранено. Следователно макар и в заповедта да е предвидено, че мярката се прилага до отстраняване на нарушението, продължителността й фактически се свежда до определения срок от /от 10 месеца – б.м./, с което е нарушен принципът на съразмерност и по-конкретно разпоредбата на чл. 6, ал. 2 АПК, която предвижда, че административният акт и неговото изпълнение не могат да засягат права и законни интереси в по-голяма степен от най-необходимото за целта, за която актът се издава. Безспорно е, че една от целите на закона е да се осигури безопасност на автомобилните превози на пътници, но това трябва да става със законосъобразни средства.“ - Решение № 6454 от 28.05.2021 г. на ВАС по адм. д. № 13522/2020 г., VII о.

Съгласно т. 2 от ТР № 4 от 22.04.2004 година по ТД № 4/2004 година на ВАС, в случаите, когато административният орган е овластен да реши въпроса по свободна преценка, неизлагането на мотиви съставлява основание за отмяна на административния акт. Същият е постановен в нарушение на чл. 59, ал. 1 от АПК във връзка с ал. 2, т. 4 от същия нормативен акт. Определянето на срока, за който се налагат ПАМ, е по преценка на административния орган, но в случая той е бил длъжен да изложи мотиви, което не е сторил. В този смисъл, например: Решение № 7663 от 25.06.2021 г. на ВАС по адм. д. № 5911/2021 г., VII о.

В заключение настоящият съдебен състав намира, че обжалваната Заповед следва да бъде отменена като издадена при съществено нарушение на процесуалните правила и изискване за форма на ИАА и по-конкретно – липса на ясно фактическо и правно мотивиране, както и поради липса на установеност на хипотезата на правната норма, която се сочи като основание за налагане на ПАМ и, в тази връзка – налично е нарушение и на материалния закон.

При този изход на спора претенцията на процесуалния представител на жалбоподателката, адв. Т., за възлагане в полза на тази страна на направените от нея разноски, се явява обоснована и следва да бъде уважена, на основание чл. 143, ал. 1 от АПК. Същите се равняват на 10.00 заплатена държавна такса и 300.00 /триста/ лв. договорен и заплатен адвокатски хонорар, който не е оспорен от ответника по размер като прекомерен, а и съдът намира, че не се явява такъв.

 

Воден от горното и на основание чл. 172, ал. 2, предл. последно, във вр. с ал. 1 от АПК, Административен съд Габрово

РЕШИ:

ОТМЕНЯ по Жалба с вх. № СДА-01-894 от 27.05.2021 г. по описа на същия съд, подадена от С.Б.П. ***, ЕГН: **********, Заповед за прилагане на принудителна административна мярка /ПАМ/ № РД-14-1528 от 12.05.2021 г. на Началник областен отдел „Автомобилна администрация“ – Габрово /ОО“АА“/ към Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“ /ИА“АА“/, с което на същата са наложени принудителни административни мерки: Спиране от движение за срок от 10 месеца чрез сваляне и отнемане на предна табела с регистрационен номер и Отнемане на свидетелството за регистрация на лек автомобил „***, собственост на жалбоподателката, до отстраняване на нарушението, но за не повече от 10 месеца; Временно отнемане на свидетелството за управление на същата до отстраняване на нарушението, но за не повече от 10 месеца.

ОСЪЖДА Областна дирекция „Автомобилна администрация“ - Габрово към Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация – София, да заплати на жалбоподателката С.Б.П. ***, ЕГН: **********направените от нея разноски в настоящото производство на обща стойност 310.00 /триста и десет/ лв., от които 10.00 лв. заплатена държавна такса и 300.00 /триста/ лв. договорен и изплатен адвокатски хонорар.

           

Решението подлежи на обжалване с касационна жалба, подадена чрез Административен съд Габрово до Върховен административен съд в 14-дневен срок от получаване на съобщението за изготвянето на настоящия съдебен акт.

 

Препис от съдебното решение да се връчи на страните в едно със съобщението.

 

 

 

 

                                                                                                СЪДИЯ:

ЕМИЛИЯ КИРОВА- ТОДОРОВА