Решение по дело №231/2020 на Административен съд - Ловеч

Номер на акта: 120
Дата: 29 юни 2020 г. (в сила от 29 юни 2020 г.)
Съдия: Габриела Георгиева Христова Декова
Дело: 20207130700231
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 14 май 2020 г.

Съдържание на акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

град Ловеч, 29.06.2020 година

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

ЛОВЕШКИЯТ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД, втори административен състав, в открито съдебно заседание на двадесет и трети юни две хиляди и двадесета година в състав:

 

                                             ПРЕДСЕДАТЕЛ: ГАБРИЕЛА ХРИСТОВА

             

при секретаря Антоанета Александрова и в присъствието на прокурора .........................., като разгледа докладваното от съдия Христова а.х.д. № 231/2020г. по описа на Административен съд Ловеч, и на основание данните по делото и закона, за да се произнесе съобрази:

 

Производството е по реда на чл.145 и сл. от АПК във връзка с чл.40, ал.1 от Закон за достъп до обществена информация (ЗДОИ).

Административното дело е образувано по жалба на Х.С.В. с ЕГН ********** и посочен в жалбата адрес ***, чрез адв. Т.Т.-ПлАК, подадена против мълчалив отказ за предоставяне на достъп до обществена информация на Кмета на община Мъглиж по т.3 и т.4 от подадено от В. заявление.

В жалбата се излага, че по подадено по имейл заявление за достъп до обществена информация оспорващият е получил отговор на 02.03.2020г., в който се съдържа част от търсената информация, но не е отговорено на въпроси 3 и 4. Така постановеният частичен отказ се оспорва като незаконосъобразен и се иска съдът да го отмени и да задължи АО да постанови писмено решение за достъп до исканата обществена информация. Претендират се направените разноски и адвокатско възнаграждение.

В съдебно заседание оспорващият не се явява и не се представлява. В писмено становище поддържа жалбата на заявените в нея основания и претендира присъждане на разноски и адвокатско възнаграждение.

В съдебно заседание ответникът не се представлява. В депозирано писмено становище оспорва жалбата като неоснователна с доводи, че в отговора си на заявлението е предоставил и информацията по т.3 и т.4. Претендира присъждане на юрисконсултско възнаграждение

Съдът, като обсъди събраните по делото доказателства, намира за установено от фактическа страна следното:

Х.В. подава по електронен път на 16.02.2020г. в 18:22 ч. до Кмета на община Мъглиж заявление за достъп до обществена информация с пет конкретно формулирани въпроса, и с посочен електронен адрес, на който да й бъде предоставена информацията. Заявлението е подадено на електронен адрес ob_maglizh@mail.bg и е регистрирано в общината с вх.№ 3/17.02.2020г. С писмо изх.№ 3#1 от 02.03.2020г. Кметът на община Мъглиж предоставя на заявителката исканата информация, писмото е изпратено на посочения в заявлението адрес на електронна поща и е получен от В., за което тя връща потвърждение с благодарности за предоставената информация.

На интернет сайта на Община Мъглиж в раздел „Администрация“, подраздел „Достъп до обществена информация“ са публикувани Вътрешни правила за достъп до обществена информация в Община Мъглиж, както и информация за отговорния служител по заявления за достъп до ОИ, адреса на общината с кабинет и телефон на служителя, номер на факс, адреса на електронна поща за подаване на заявления за достъп до ОИ ob_maglizh@mail.bg и мястото в общинската администрация, в което се приемат заявления по ЗДОИ – стая 303, всеки работен ден от 8.30 часа до 17.00 часа (без прекъсване) на адрес: гр. Мъглиж 6180, пл. „Трети март“ №32. Именно на посочения на интернет страницата на общината адрес на електронна поща е подадено и процесното заявление, което видно от входящия номер е получено в общината и е регистрирано.

Въз основа на така приетото от фактическа страна, съдът направи следните правни изводи:

Жалбата е подадена в срок, от лице, притежаващо активна процесуална легитимация и интерес от оспорване, и пред местно компетентния административен съд по постоянен адрес на адресата на отказа, поради което е процесуално допустима.

Разгледана по същество в съвкупност със събраните по делото доказателства и становищата на страните, Ловешки административен съд, втори административен състав намира жалбата за неоснователна по следните съображения:

Според правилото на чл.38 от ЗДОИ задълженият субект е длъжен изрично да се произнесе в законоустановения срок по подаденото пред него заявление за достъп до обществена информация с решение за предоставяне или за отказ от предоставяне на достъп до исканата обществена информация и да уведоми писмено заявителя за своето решение.

С оглед характера на обществените отношения, които урежда приложимия материален закон (предмета и целта на закона) и при изричните разпоредби на чл.28, ал.2, чл.34, чл.38 и чл.39 от ЗДОИ за формата и съдържанието на решението, както и за връчването му, е налице императивна законова разпоредба, която изисква и задължава субектите по чл.3 от закона да се произнесат писмено по заявленията за предоставяне на достъп до обществена информация.

В случая Кметът на община Мъглиж в законоустановения срок е издал писмен акт (макар и ненаименуван Решение), с който е предоставил на заявителя исканата в 5 въпроса информация. При издаването на акта не са нарушени съществено специалните административнопроизводствени правила, регламентирани в ЗДОИ, това не се и твърди от жалбоподателя. Актът е издаден в изискуемата писмена форма, подписан е от неговия издател.

Настоящият състав намира, че административният орган е спазил и приложимите материалноправни разпоредби. След като е приел, че исканата информация е обществена по своя характер, в отговора си до заявителя е предоставил наличните при него данни и информация по петте въпроса в заявлението.

Неоснователни са възраженията на оспорващата, че с отговора не й е предоставена информация по точки 3 и 4, което е формирало и частичен отказ.

В отговора на Кмета на община Мъглиж по т.3 от заявлението е посочено, че използваният от тях софтуерен продукт не позволява разделяне на исканата информация, тъй като в т.ч. се включват данъци за предходни години, платени през 2014г. и следващите до 2020г. лихви, недобори и др. Този отговор обхваща и исканата информация във втория въпрос от заявлението. В случая оспорващата противно на всякаква логика е приела отговора за достатъчен по отношение на т.2, но като липса на отговор по първото изречение на т.3. По останалата част от въпроса в отговора е посочено, че за събиране на дължимите суми за ДНИ в общинската администрация периодично се извършва преглед за наличието на лица, които не са платили задълженията си и срещу длъжниците се съставят актове по законоустановения ред; в случай, че длъжниците не заплатят сумата изцяло или отчасти в указания срок, се извършват всички необходими действия за принудителното им събиране. Предоставената информация по второ и трето изречение на тази точка от заявлението е изчерпателна и дава отговор на поставените въпроси, по първото изречение е посочена причината, поради която не е възможно да се предостави детайлна информация само за данъците от 2014г., следователно не е налице отказ за предоставянето й, поради което жалбата на В. в тази част е неоснователна.

В отговора на Кмета на община Мъглиж по т.4 от заявлението изрично е посочено, че за сочения период са съставени общо 71 акта за установяване на публично общинско вземане, от тях 50% са заплатени в указания срок, а за останалите 50% са образувани изпълнителни дела, 70% от които са събрани. Предоставената информация и по тази точка от заявлението е изчерпателна и дава отговор на поставения въпрос, не е налице отказ за предоставянето й, поради което жалбата на В. и в тази част е неоснователна. Нещо повече – начинът на предоставяне на информацията по т.4 е почти идентичен на начина, в който същата е посочена в отговора на Община Велико Търново, който оспорващата е приложила към жалбата си като пример за коректен отговор на заявлението.

По изложените съображения съдът счита, че в случая не е налице твърдения частичен отказ за произнасяне по заявление за достъп до обществена информация, и оспорването на Х.В. следва да се отхвърли.

При този изход на спора е неоснователна претенцията на жалбоподателката за възстановяване на направените по делото разноски за внесена държавна такса в размер на 10 лева, оттам и акцесорното искане за присъждане на адвокатско възнаграждение на адв. Т. за оказана безплатна правна помощ.

Неоснователна е и претенцията на Кмета на община Мъглиж за присъждане на юрисконсултско възнаграждение. Съгласно чл.78, ал.8 от ГПК във вр. с чл.144 от АПК, в полза на юридически лица или еднолични търговци се присъжда и възнаграждение в размер, определен от съда, ако те са били защитавани от юрисконсулт. В случая обаче ответникът е депозирал по делото единствено писмено становище по жалбата, подписано лично от Кмета на община Мъглиж, и негов процесуален представител не се е явил в проведеното съдебно заседание, т.е. Община Мъглиж не е била защитавана от юрисконсулт в нито една фаза на процеса, не е представено и пълномощно за такъв юрисконсулт.

Водим от горното и на основание чл.172, ал.2, предл. последно от АПК във вр. с чл.41, ал.1 от ЗДОИ, Ловешки административен съд, втори административен състав,

 

Р  Е  Ш  И:

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на Х.С.В. с ЕГН ********** и адрес ***, против частичен отказ на Кмета на община Мъглиж да се произнесе по т.3 и т.4 от заявление за достъп до обществена информация, подадено на 16.02.2020г. от В..

Решението е окончателно и не подлежи на касационно оспорване на основание чл.40, ал.3 от ЗДОИ.

Препис от решението да се изпрати на страните по делото.

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: