Р Е Ш Е Н И Е № 51
гр. Габрово, 06.04.2021 година
В ИМЕТО НА НАРОДА
АДМИНИСТРАТИВЕН
СЪД – ГАБРОВО в публично заседание на седемнадесети март две хиляди
двадесет и първа година в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: ГАЛИН КОСЕВ
ЧЛЕНОВЕ: ЕМИЛИЯ
КИРОВА-ТОДОРОВА
ДАНИЕЛА ГИШИНА
при
секретаря РАДОСЛАВА КЪНЕВА и с
участието на прокурор ЛЮДМИЛА РАЧЕВА като
разгледа докладваното от съдия Д. Гишина КАНД № 23 по описа за 2021
година и за да се произнесе взе предвид следното:
Производството е по реда на чл. 208 и сл. от
Административнопроцесуалния кодекс /АПК/ във връзка с чл. 63, ал. 1, изр. 2 от
Закона за административните нарушения и наказания /ЗАНН/.
Касационното производство е образувано по депозирана в
законния срок жалба от „*****“ ЕООД – гр. Габрово, подадена чрез надлежно
упълномощен процесуален представител – адвокат, против Решение № 260069 от 09.12.2020
година на Районен съд – Габрово, постановено по АНД № 648 по описа за 2020
година. С обжалваното решение въззивният съд е изменил Наказателно
постановление /НП/ № 477336-F489542 от 14.11.2019 година на Директора на Териториална
дирекция на Национална агенция за приходите /ТД на НАП/ - Велико Търново, с
което на “*****” ЕООД - гр. Габрово за нарушение на чл. 25, ал. 1, т. 1 от
Наредба Н-18 от 13.12.2006 година за регистриране и отчитане на продажби в
търговските обекти чрез фискални устройства във връзка с чл. 118, ал. 1 от
Закона за данък върху добавената стойност /ЗДДС/ на основание чл. 185, ал. 1 от ЗДДС е наложена имуществена санкция в размер на 1000 /хиляда/ лева, като е
намалил размера на санкцията на 500 /петстотин/ лева.
В жалбата се твърди, че съдът не е обсъдил всестранно доказателствата по делото, поради което е постановил незаконосъобразен съдебен акт. Навеждат се доводи за неправилна интерпретация и позоваване на „Х отчет“ от 03:23 часа, какъвто не е представен от ответник-жалба, не е описан в протокола за проверката и данните в него не съответстват на тези, констатирани от данъчните органи. Според касационния жалбоподател този „Х отчет“ е част от Z отчета, който дружеството е приложило по искане на ответник-жалба с цел установяване поредност и размер на всички плащания. Прави се искане жалбата да бъде уважена, като се заявява и претенция за присъждане на разноски.
Касационният жалбоподател не се представлява в открито съдебно заседание. В депозирани по делото писмени бележки се развиват доводи по същество и се поддържа искането по същество.
Ответната по жалбата страна не се
представлява в открито съдебно заседание, не се заявява становище по
касационната жалба.
Представителят на Окръжна
прокуратура – Габрово дава заключение за неоснователност на жалбата и оставяне
в сила на първоинстанционното решение като правилно и законосъобразно.
Касационната жалба е допустима като подадена в срок, срещу съдебен акт,
подлежащ на инстанционен контрол и от процесуално легитимирано лице – страна в
първоинстанционното производство.
Съдът, като прецени
доказателствата по делото, доводите и възраженията на страните, и извърши
служебна проверка за валидността, допустимостта и съответствието с материалния
закон на обжалваното решение /чл. 218, ал. 2 от АПК вр. чл. 63, ал. 1 от ЗАНН/,
намира касационната жалба за неоснователна по следните съображения:
Съгласно чл. 118, ал.
1 от ЗДДС, всяко регистрирано и нерегистрирано по този закон лице е длъжно да
регистрира и отчита извършените от него доставки/продажби в търговски обект
чрез издаване на фискална касова бележка от фискално устройство, независимо
дали е поискан друг данъчен документ. Прилагането на чл. 118 от ЗДДС, редът и
начинът за издаване на фискални касови бележки, както и минималните реквизити
на фискалните касови бележки се определят с Наредба № Н-18 от 13.12.2006 за
регистриране и отчитане чрез фискални устройства на продажбите в търговските
обекти, изискванията към софтуерите за управлението им и изисквания към лицата,
които извършват продажби чрез електронен магазин /загл. изм. ДВ, бр. 80/2018 г./. Според относимата към
процесния случай редакция на чл. 25, ал. 1, т. 1 от Наредбата, независимо от
документирането с първичен счетоводен документ задължително се издава фискална
касова бележка от ФУ или касова бележка от ИАСУТД за всяка продажба на лицата по
чл. 3, ал. 1 - за всяко плащане с изключение на случаите, когато плащането се
извършва чрез внасяне на пари в наличност по платежна сметка, кредитен превод,
директен дебит, чрез наличен паричен превод или пощенски паричен превод по чл.
3, ал. 1. От данните по делото се установява, че е нарушен чл. 118, ал. 1 от ЗДДС, който задължава всяко регистрирано и нерегистрирано по този закон лице да
регистрира и отчита извършените от него доставки/продажби в търговски обект
чрез издаване на фискална касова бележка от фискално устройство, независимо
дали е поискан друг данъчен документ. На това задължение на търговеца
кореспондира задължението на насрещната страна /получател/ да получи фискалната
касова бележка и да я съхранява до напускане на обекта. В случая от събраните
доказателства, като писмените такива са описани в протокола от извършената
проверка и са представени по делото като част от преписката, по безспорен начин
се доказва, че търговецът – касационен жалбоподател пред настоящата инстанция
не е регистрирал и отчел извършено в брой плащане на извършена от негов
служител продажба, при което е осъществил състава на вмененото му нарушение, а
представеният от страна на санкционираното дружество КЛЕН за процесната дата не
оборва констатациите на проверяващите, тъй като не установява регистрирано
плащане на сума в размер на 10 лева, относимо по време към началото на
проверката. Фактът на съвпадение на маркираното на касовите апарати с
установената касова наличност не може да опровергае извършването на нарушението
при липсата на доказателства за издадена касова бележка за заплатените 10 лева.
Противно на твърдяното от касационния жалбоподател, въззивният съд е обсъдил
въпросите за маловажност на деянието и прилагането на чл. 28 от ЗАНН, като е
достигнал до обосновани изводи, споделяни и от настоящата инстанция. Законодателят
е квалифицирал неиздаването на фискален бон като административно нарушение, без
да е фиксиран минимален размер на доставката/продажбата/. Административното
нарушение в случая се смята за извършено с факта на неиздаването на фискалния
бон и не зависи от размера на сумата.
При извършената
касационна проверка не се установяват основания за отмяна на обжалваното
съдебно решение. Районен съд – Габрово е постановил валидно, допустимо и
правилно решение, постановено при правилно приложение на материалния закон,
преценявайки всички събрани в хода на производството доказателства, без да
игнорира или анализира превратно което и да е от тях.
Водим от горното и на основание
чл. 221, ал. 2, предл. 1 от АПК във връзка с чл. 63, ал. 1, изр. 2 от ЗАНН,
съдът
Р Е Ш И :
ОСТАВЯ В СИЛА Решение № 260069 от 09.12.2020 година на Районен
съд – Габрово, постановено по АНД № 648 по описа за 2020 година.
Решението е окончателно.
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
ЧЛЕНОВЕ: 1.
2.