№ 75
гр. Асеновград, 01.07.2022 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – АСЕНОВГРАД, ЧЕТВЪРТИ НАКАЗАТЕЛЕН
СЪСТАВ, в закрито заседание на първи юли през две хиляди двадесет и
втора година в следния състав:
Председател:Стефка Т. Пашова
като разгледа докладваното от Стефка Т. Пашова Административно
наказателно дело № 20225310200281 по описа за 2022 година
Производство по чл.59 и следващите от ЗАНН.
Обжалвано е НП № 33 от 12.04.2022г. на Кмета на Община Асеновград, с което на В.
Д. Т.., ЕГН – ********** от град Асеновград, обл. Пловдивска, община Асеновград, ул.”Л.”
№ *****, е наложено административно наказание „Глоба” в размер на 100 лева – сто лева, за
нарушение по чл. 14, т.1, чл. 25, ал.2 от „Наредба за отглеждане на животни, птици и други в
жилищни имоти и парцели на територията на Община Асеновград”.
По същество:
Жалбоподателят, в съдебно заседание, пледира за отмяна на наказателното
постановление и наложената с него глоба, като изтъква, че няма нито постройки, нито
животни.
Въззиваемата страна община Асеновград, представлявана от ЮК М., пледира за
потвърждаване на обжалваното НП и да бъде оставена жалбата без уважение.
По процедурата:
1
АУАН е съставен длъжностно лице „Главен експерт в отдел „Екология и ОС” в
Община Асеновград, а НП е издадено от Кмета на Община Асеновград, за нарушение по
„Наредба за отглеждане на животни, птици и други в жилищни имоти и парцели, на
територията на Община Асеновград”, които са надлежни органи по тяхното съставяне,
респективно – издаване, съгласно нормите на чл.23 от Наредбата, съгласно който :
„Контролни органи по смисъла на Наредбата са Кмета на Община Асеновград
или упълномощени от него длъжностни лица, както и служители от отдел
„Екология и околна среда“ при дирекция „Инвестиционна политика и
устройство на територията" при Община Асеновград., както и на база Заповед
№ А – 65 от 11.01.2021г. на Кмета на Община Асеновград и Заповед № А 1119 от
04.06.2021г. на Кмета на Община Асеновград.
АУАН е съставен на 04.02.2022г. за нарушение, сочено за извършено на
24.01.2022г., а НП за него е издадено на 12.04.2022г., с което съдът намери, че са
спазени сроковете по чл. 34 от ЗАНН.
АУАН е съставен в присъствието на нарушителя и на свидетел по
установяване на нарушението, като екземпляр от него е надлежно връчен на
нарушителя, с разяснени права на възражения по него, в 3 – дневен срок, с което
са спазени нормативните изисквания, разписани за съставяне на акт за
установяване на административно нарушение.
АУАН не съдържа изискуемите от чл.42 от ЗАНН, а НП също не съдържа
изискуемите от чл.52 от ЗАНН реквизити.
При служебна проверка, се констатираха допуснати съществени нарушения
на административно – производствените правила, които напълно накърняват
правото на защита на жалбоподателя и налагат отмяната на обжалваното НП на
процесуално основание.
Те се изразяват в две неща:
Първо – налице са вменени правно, с цифрово посочване, без връзка между
2
тях, на нарушени на две правни норми, а именно : тази по чл.14, т.1 от Наредбата
и тази по чл.25, ал.2 от Наредбата, без да има посочване на два фактически
състава от правна страна на тези две сочени за нарушени правни норми. Няма
посочен фактически състав за вмененото нарушение по чл. 14 т.1 от Наредбата, с
което се стига до липса на предявено фактическо обвинение в извършване на
административно нарушение досежно вмененото адм.нарушение по чл. 14 т.1 от
Наредбата, с което са нарушени нормите на чл. 42 т. 3 и т.4 от ЗАНН относно дата
и място на извършване на това нарушение и неговото описание и в същия смисъл
– нарушение по чл.57, т.5 от ЗАНН.
На следващо място, е налице пълна невъзможност на жалбоподателя да
разбере какво точно адм.нарушение му е вменено, тъй като е налице пълно
несъответствие между посочен фактически състав на вмененото му
адм.нарушение и сочената на първо място за него нарушена правна норма по чл.
14 т.1 от Наредбата.
Тези две нарушения напълно правят невъзможно жалбоподателя да
организира защитата си поради неясно и непредявено обвинение, поради което по
своя характер те представляват съществени процесуални нарушения и налагат
отмяната на обжалваното НП на това процесуално основание.
Съдът разгледа делото и по същество:
По фактите:
Въз основа на събраните по делото доказателства, преценени поотделно и в
тяхната съвкупност, от фактическа страна, съдът намери за установено следното:
В Община Асеновград е постъпил писмен сигнал от К.Р.П., входиран на
25.11.2021г., в който сигнал той посочва, че община Асеновград е собственик на
3
поземлен имот № ****** и на поземлен имот с № ******, които в посока запад
граничат с пътя за квартал „Горни Воден”, който преминава над СОУ „ Свети
Свети Кирил и Методий”, като на около 100 метра от началото на западната
граница на имотите, гледано от отправна точка за ориентир чешмата, находяща се
на пътя за квартал „Горни Воден”, вървейки нагоре към местността „Аман Дере”,
са налични няколко броя полумасивни – от тухли и дърво и паянтови постройки.
Те са заградени с ограда и врата за вход към тях, като на входната врата има
поставена метална верига катинар. В посредствена близост до сградите са
налични изхвърлени животински отпадъци – карантии, както и множество
животински изпражнения, които се предполага, че са от едър добитък.
Посочено е, че има дървета, на които са закачени въжета, ползвани за
закачане на трупове на заклани животни, за да се оттича кръвта, като земята под
тях е била напоена с кръв.
Изтъква се, че това създава опасност от зарази и се иска извършването на
проверка.
Въз основа на така постъпилия сигнал, със Заповед № А – 2415 от
30.11.2021г. на Кмета на Община Асеновград, е назначена комисия в състав, със
задача да извърши проверка на място по поставените в сигнала въпроси. В
заповедта е указано тази комисия да се събере на място в описания участък на
07.12.2021г. в 11:00 часа, като за своята работа тя следва да изготви протокол с
предложения за разрешение на поставените проблеми.Указано е, че следва
протокола да се предостави до 10.12.2021г.
Проверка е извършена на 07.12.2021г., за което е съставен констативен
протокол № 12 от 07.12.2021г.,в поземлен имоти с № КИ ****** по кк на квартал
„Горни Воден” – общинска собственост и земеделска земя – имот с № ****** по
кк 1****** по кк на квартал „Горни Воден”, като е констатирано, че в общински
имот № ****** по кк на „Горни Воден” в дървени паянтови полумасивни
постройки и масивни постройки, се отглеждат от различни собственици едро
копитни животни – крави, дребно копитни животни – кози, кокошки, гъски и
други. В тези постройки е констатирано наличие на множество смесени битови
отпадъци, както и оборска тор. Поставени са известия ползвателите и
4
собствениците на животните да се явяват в община Асеновград..
Съставен е и Констативен протокол № 28 от 07.12.2021г., за извършена
проверка в поземлен имот с КИ ******, община Асеновград, квартал Долни
Воден, като е посочено, че проверката са установени наличието на дървени бараки
и масивни постройки. В поземления имот е установено наличието на множество
заграждения от телени мрежи, дървени врати и огради. Обособени са места за
отглеждане на животни – кози, кокошки, кучета. Постройките са обособени и като
за живеене, а в оградените постройки има място и за боклуци. В момента на
проверката не са установени хора. Залепени са съобщения на вратата.
Междувременно, преди проверките, в Община Асеновград е постъпило
заявление от 10 – десет лица, между които и жалбоподателя В. Д. Т.., вписан под
№ 9 и подписал заявлението, адресирано до Кмета на Община Асеновград, с което
посочват, всички те, включително и жалбоподателя, ползват пустеещата
земеделска земя в местността „Калдаръма” в квартал Горни Воден, повече от 30
години. Същите заявяват, че та облагородили тази земя и в нея отглеждат
животни, за да осигурят прехраната на семействата си. Повечето от подписали
заявлението са пенсионери с ниски доходи, като са получили покана незабавно да
освободят мястото. Молят община Асеновград да им продаде земята, както и
Кметът на Общината да отложи изнасянето им от местността „Калдаръма”,
защото идва зимен сезон, има натрупан фураж за животните, а ликвидирането на
животните изисква време, което не може да стане в исканото такова от страна на
Община Асеновград.
На всеки един от тези заявители, а относно жалбоподателя В.Т., също, нему
е изпратено препоръчано писмо, връчено му с обратна разписка от 19.12.2021г., в
което се указва, че горепосочените два имота са частна общинска собственост
първия, а втория – публична земеделска земя – пасище, като при извършената
проверка са били установени множество паянтови сгради и заграждения, в които
се отглеждат различни видове животни без надлежно разрешение за това.
Констатирани са натрупани и голямо количество смесени строителни, битови и
животински отпадъци.
5
В това писмо до жалбоподателя е посочено, че Комисията е решила да
предупреди писмено всички лица да премахнат постройките, оградите и
животните от общинските имоти, както и да бъдат почистени и извозени всички
натрупани отпадъци, като това следва да стане в срок от 30 календарни дни от
получаване на уведомлението.
В същото е посочено, че лице, което не изпълни писмено нареждане на
комисията, назначена със Заповед № 2415 от 30.11.2021г. на Кмета на община
Асеновград, подлежи на административна санкция – глоба, а постройките и
животните ще бъдат принудително премахнати, за сметка на извършителя.
Същата Комисия е извършила повторна проверка, за да провери дали са
изпълнени предписанията, за което е съставила протокол от 24.01.2022г., като
проверката установила, че предписанието не е изпълнено и е взела решение да
бъдат съставени на всеки един нарушител, актове за установяване на
административно нарушение.
Така, на всеки един от заявители, включително и на жалбоподателя В.Т., е
бил съставен акт за установяване на административно нарушение, въз основа на
който е било издадено и обжалваното НП.
По доказателствата:
Така приетите за установени факти по делото, съдът намери за доказани от
показанията на свидетелите К.И. и А.Т., които кредитира като логични,
последователни, непротиворечиви и подкрепени и от писмените доказателства по
делото.
Като надлежно приобщени, съдът кредитира и писмените доказателства по
делото, а именно: Заповед № А – 65 от 11.01.2021г., Заповед № А 1119 от
04.06.2021г., Заявление до Кмета на Община Асеновград, вх. № 14- 00 - 5959 от
05.11.2021г., Сигнал от К.Р.П., Заповед № А – 2415 от 30.11.2021г., Констативен
6
протокол № 12 от 07.12.2021г., Констативен протокол № 28 от 07.12.2021г.,
Предписание изх. № 14-00- 6930 от 14.12.2021г., известие за доставяне изх. №
19.12.2021г., Протокол от 24.01.2022г., Писмо до Началника на РУ на МВР –
Асеновград изх. № 16 -00- 23 от 08.02.2022г., Писмо от Началника на РУ на МВР
– Асеновград, до Кмета на Община Асеновград, изх. № 239 -000 – 2480 от
18.03.2022г..
От правна страна:
При така приетите за установени факти по делото, от правна страна, съдът
намери следното:
Съгласно Чл.25.(1) и ал.2 от „Наредба за отглеждане на животни, птици и други”,
/1/ В изпълнение на своите правомощия контролните органи дават предписания за
отстраняване на констатираните нередности, като определят срок за отстраняването
им.
(2) За констатирани нарушения по Наредбата, както и за неизпълнение на дадени преди
това предписания, съгласно чл.37 от ЗАНН контролните органи съставят актове, въз
основа на които, съгласно чл.47, ал.1 от ЗАНН, се издават наказателни постановления от
Кмета на Общината.
В случая, безспорно е констатирано, че жалбоподателят В.Т. ведно с още 9
лица от град Асеновград, повече от 30 години ползва два имота собственост на
Община Асеновград, а именно: имот с КИ ****** по КК на квартал „Горни
Воден”, община Асеновград, общинска частна територия, земеделска земя с НТ –
неизползвана нива, местността „Калдаръма”, с площ от 9 250 квадратни метра, в
ПИ с КИ ****** по КК на квартал „Горни Воден”, местността „Баира” община
Асеновград,, общинска частна земеделска земя, НТП – друг вид трайно
насаждение с площ 2 564 квадратни метра и в ПИ с КИ 99087.37.81 по КК на
квартал „Горни Воден”, местността „Чакъла”, общинска публична земеделска
земя – пасище с площ от 4 986 квадратни метра.
Установено е, че жалбоподателят В.Т. е посочил в заявление до Кмета на
Община Асеновград, че той ведно с още 9 човека, всички заедно и съвместно
ползват тези имоти, където отглеждат животни.
Извършена е проверка и това е установено като факт, като е дадено на всеки
7
един от тези 10 човека, които заедно стопанисват тези два имота на Община
Асеновград, предписание за освобождаване на имотите премахване на постройте
и животните, за срок от 30 дни.
На жалбоподателя В.Т. предписанието е връчено на 19.12.2021г., като с
констативен протокол от извършена проверка от назначената за тази цел комисия,
от 24.01.2022г., е констатирано, че постройките, торовете и фуражите, както и
телените и дървени заграждения и постройки, не са премахнати.
Така, в указания във връченото му предписание срок, жалбоподателят В.Т.,
ведно с още 9 човека, не е изпълнил даденото му предписание, с което от
обективна страна, чрез бездействие, той е осъществил състав на административно
нарушение по чл. 25, ал.2 от Наредбата, като не е изпълнено предписание на
контролен орган, което е задължително за него в указания в него срок.
Не е осъществено от обективна страна състав на вменено нарушение по чл.
14 т.1 от Наредбата, сочещ, че се забранява отглеждането и придвижването на
селскостопанските животни на територията на Община Асеновград, ако не са
идентифицирани, тъй като на първо място това е отделно нарушение, за което
няма съставен акт за установяване на административно нарушение, не е вписано
като отделно нарушение и при така съставения акт за установяване на
административно нарушение, като същото не е и доказано, тъй като не е ясно
колко броя, какви точно, какъв вид животни са отглеждани и дали те са
идентифицирани във Ветеринарната служба или не, тъй като доказателства за
това не са посочени и представени от страна на Административно – наказващият
орган, поради което и така вмененото цифром, административно нарушение не е
доказано.
Както се посочи по – горе, наличието на две отделни вменени от правна
страна административни нарушения на нормата на чл.25, ал.2 и чл.14, т.1 от
„Наредба за отглеждане на животни и птици” , без да има фактическо обвинение
за това по чл.14, т.1 от Наредбата, по своя характер представлява съществено
процесуално нарушение, поради което и налага отмяната на обжалваното НП на
това основание.
В случая следва да се посочи, че като правна квалификация на вмененото
адм.нарушение за неизпълнение на дадени предписания от контролните органи,
по наредбата, е квалифицирано неправилно, като е посочено, че от правна страна
това представлява нарушение по чл.14, т.1 от Наредбата, а едва на второ място и
без връзка, механично е посочено, че и по чл. 25, ал.2 от Наредбата. Не е налице
8
осъществено нарушение по чл.14, т.1 от наредбата, при така посочените факти,
поради което и от правна страна, издаденото НП се явява и напълно
незаконосъобразно и като такова следва да бъде отменено.
Макар преценката на административно – наказващият орган за липса на
маловажност на случая да е законосъобразна – ползваните имоти са в близост до
чешма, от която пият хора, до жилищен квартал, до училище, има опасност от
зарази и заетата площ е голяма, както е голям броя и на незаконните паянтови
постройки и отпадъците от животни, с което се създава опасност за живущите в
квартал „Горни Воден” в Асеновград, но въпреки това, тъй като издаденото за
това административно нарушение НП е незаконосъобразно и постановено при
съществени нарушения на административно – производствените правила, поради
което и подлежи на отмяна, въпреки законосъобразно направената преценка за
липса на маловажност на случая.
Наложената глоба от 100 лева е в завишен размер, тъй като не са отчетени
смегчаващите отговорността обстоятелства – първо нарушение, тези имоти,
постройки и животни не се ползват само от жалбоподателя, но и от още 9 лица,
поради което и същият има една десета участие в изпълнение на предписанието,
той не може сам да отстрани всички постройки и животни, които се ползват от
останалите още 9 човека, а друга страна е пенсионер с нска пенсия. Минималният
предвиден размер на глоба за физическо лице поради неизпълнение на
предписание в чл.25, ал.3 от Наредбата е 50 лева и именно това се явява
законосъобразният размер глоба, който следва да бъде наложен на жалбоподателя.
Наложеният такъв от 100 лева е незаконосъобразен, тъй като се явява
завишен и неотчитащ смегчаващите отговорността обстоятелства. Поради
цялостна отмяна на обжалваното НП обаче, не следва да се измяна НП в тази му
част.
В допълнение относно наведените доводи от страна на жалбоподателя съдът
намери за удачно да посочи, че те се отхвърлят, тъй като същият собственоръчно е
подписал под № 9 заявление до Кмета на Община Асеновград, в което изрично е
посочил, че повече от 30 години ползва ведно с още 9 човека НИ собственост на
община Асеновград, като отглежда животни в тях. Този факт е констатиран и от
извършената от назначена със Заповед на Кмета на Община Асеновград комисия,
която е проверила имотите на място и е констатирала тези обстоятелства, за което
е съставила два констативни протокола и е издала предписание за премахването
на постройките и животните. При тези проверки е било установено, че
9
животните, които се отглеждат са неидентифицирани, не са регистрирани, при
което съдът намери, не са спазени нормативните изисквания за тяхното
отглеждане и не е ясен собственикът. Той може да е всеки един от подписалите
заявлението, е отглеждат животни, както и всички заедно – какъвто факт те
посочват в него. Затова наведеното възражение на жалбоподателя, че няма
животни, се опровергава от доказателствата по делото и се отхвърля от съда, а
относно липсата на регистрация на животните – от неправомерен факт, поради
неизвършване на такава, не могат да се черпят права.
На следващо място, постройките също не са законни, те са на всички 10
човека, ползващи мястото, те са ползвани от всички тях, поради което и
наведеното от жалбоподателя възражение, че е премахнал ползваните от него,
както и че вече няма такива, се опроверга от втората проверка на Комисията,
назначена със Заповед на кмета на Община Асеновград, от 24.01.2022г., поради
което и се отхвърля като неоснователно.
По разноските:
По делото жалбоподателят се представлява сам, поради което и не следва да
се присъждат разноски.
РЕШИ:
ОТМЕНЯВА НП № 33 от 12.04.2022г. на Кмета на Община Асеновград, с което на В. Д.
Т.., ЕГН – ********** от град Асеновград, обл. Пловдивска, община Асеновград, ул.”Л.” №
*****, е наложено административно наказание „Глоба” в размер на 100 лева – сто лева, за
нарушение по чл. 14, т.1, чл. 25, ал.2 от „Наредба за отглеждане на животни, птици и други в
жилищни имоти и парцели на територията на Община Асеновград”, като постановено при
съществено нарушение на административно - производствените правила и като
незаконосъобразно.
Решението да се съобщи на страните.
Същото подлежи на обжалване пред Административен съд - Пловдив, чрез Районен съд -
Асеновград, в 14 - дневен срок от неговото съобщаване на страните, по реда на глава 12 от
АПК, на касационните основания, визирани в НПК.
Съдия при Районен съд – Асеновград: _______________________
10