Р Е
Ш Е Н
И Е
№.............
град Шумен, 29.11.2019г.
В ИМЕТО НА
НАРОДА
Административен
съд – град Шумен, в публичното заседание на единадесети ноември две
хиляди и деветнадесета година в състав:
Председател: Кремена Борисова
Членове: Христинка Димитрова
Маргарита Стергиовска
при секретаря В.
Русева и с участие на прокурор Р. Рачев от Окръжна прокуратура – гр. Шумен,
като разгледа докладваното от административен съдия М. Стергиовска
административно дело № 433 по описа
за 2019 г. на Административен съд -
Шумен, за да се произнесе, взе предвид следното:
Производството
е по реда на чл.186, ал.2, във вр.с чл.191, ал.2, във вр.с чл.196 от АПК, във
вр.с чл.145 и сл. от Административно-процесуалния кодекс (АПК).
Образувано е по
протест от П.В.- прокурор в Окръжна
прокуратура - гр.Шумен, срещу Наредбата за условията и реда за управление и
разпореждане с общински жилищни имоти в Община Каспичан, приета с Решение№193 по Протокол№16/25.03.2005год.
на Общински съвет –Каспичан.
В протеста се
твърди, че е незаконосъобразна, постановена в противоречие с чл.28 от ЗНА, като
са изложени аргументи в подкрепа на тези твърдения.
Въз основа на
изложеното вносителят моли съда да отмени посочената Наредба, както и да
присъди направените по делото разноски. В съдебно заседание представителят на
Окръжна прокуратура – Шумен поддържа протеста на основание изложените в него
съображения.
Ответникът –
Общински съвет – гр. Каспичан не изразява становище по жалбата.
Шуменският административен съд, като прецени събраните по делото
доказателства, прие за установено следното:
С
Решение №193 по Протокол 16/25.03.2005 г. на
Общински съвет – Каспичан е приета Наредба
за условията и реда за управление и разпореждане с общински жилищни имоти в Община
Каспичан.
Видно
от Протокол 16/25.03.2005 г., на
заседанието на Общински съвет – Каспичан са присъствали 15 общински съветника от
общо 17, като 15 са гласували «за» приемането на наредбата. По делото е
приложена и докладна записка от П.В., кмет на Община Каспичан, съдържаща
предложение за проект приемане на наредба, регламентираща условията и реда за управление и разпореждане с общински
жилищни имоти в Община Каспичан.
Със съпроводително писмо с рег. №ДА-01-2566/05.09.2019 год. по описа на ШАдмС
ответникът-ОбС-Каспичан е изпратил на съда преписката, съдържаща материалите
във връзка с приемане на протестирания подзаконов нормативен акт. Приложена е
Заповед №РД-25-447/21.08.2019 г., с която е възложено в срок до 04.09.2019 г.
да бъде изготвен проект на Наредба за
условията и реда за управление и разпореждане с общински жилищни имоти в Община
Каспичан, в съответствие с ЗНА.
Към датата на съдебното заседание по далото, а и към настоящият момент
ответникът не е представил доказателства за предприети действия по изготвянето
на нов проект на Наредба за условията и реда за
управление и разпореждане с общински жилищни имоти в Община Каспичан.
При така установените факти, съдът прави следните правни изводи: Предмет на
оспорване е Наредбата за условията и реда за управление и разпореждане с
общински жилищни имоти в Община Каспичан, приета с Решение №193 по Протокол
16/25.03.2005 г. на Общински съвет – Каспичан, подзаконов нормативен акт по
смисъла на чл. 75, ал. 1 от АПК, подлежащ на проверка за законосъобразност. Протестът е подаден
от прокурор, който съгласно чл. 186, ал. 2 АПК
разполага с правомощието да оспори пред настоящия съд текстове на Наредбата,
приета от ОбС –Каспичан, като това оспорване, според чл. 187, ал. 1 от АПК, не е ограничено със срок. Предвид изложеното, оспорването е
допустимо.
Разгледан по същество и след проверка на административния акт, съгласно чл. 168, ал. 1 от АПК, във връзка с чл. 146 от АПК,
съдът приема, че протестът се явява основателен по следните съображения:
Оспореният подзаконов акт е приет от Общинския съвет - орган на местното
самоуправление, определящ политиката за изграждане и развитие на общината, във
връзка с осъществяването на дейностите от местно значение, както и на други
дейности, определени със закон. В изпълнение на правомощията си по чл. 21 от ЗМСМА
общинският съвет приема правилници, наредби, инструкции, решения, декларации и
обръщения. Съгласно чл. 8 от Закона за
нормативните актове, общинският съвет може да издава наредби, с
които да урежда съобразно нормативните актове от по-висока степен неуредени от
тях обществени отношения с местно значение. Съгласно чл.
45а ал. 1 от ЗОС условията и редът за установяване на жилищни нужди
и за настаняване под наем в общински жилища се определят с наредба на общинския
съвет. Със същата наредба по чл.
45а ал. 1 от ЗОС се определят и условията и редът за продажба на
общински жилища от общинския съвет, съгласно разпоредбата на чл. 47, ал. 3 от ЗОС.
Видно от посочените в чл. 1 от Наредбата обществени отношения, предмет на
регулация с подзаконовия нормативен акт са именно редът и условията
установяване на жилищни нужди, за настаняване под наем и продажба на общински
жилища, както и стопанисването, ремонтите и поддръжката на общинските жилищни
имоти, в съответствие със ЗОС. Следователно, налице е законова делегация на
компетентност за регулиране с подзаконов нормативен акт на обществени
отношения, свързани с прилагане на отделни разпоредби на ЗОС и в частност,
касаещите условията и реда за установяване на жилищни нужди, за настаняване под
наем и продажба на общински жилища, като Решение №193 по Протокол 16/25.03.2005
г. на Общински съвет – Каспичан, е прието при наличие на необходимия кворум и
мнозинство.
Съдът констатира, че подзаконовият нормативен акт е издаден при съществено
нарушение на административно производствените правила, разписани в чл. 28
от ЗНА в актуалната му редакция. Разпоредбата на чл. 28 от ЗНА,
в редакцията към момента на приемане на подзаконовия нормативен акт урежда
изисквания за мотивите към подзаконовите административни актове.
В
случая наредбата е внесена за разглеждане с докладна записка изх. №
0256/04.05.2005 г. от П.В., кмет на Община Каспичан, съдържаща предложение за
проект приемане на наредба, регламентираща условията
и реда за управление и разпореждане с общински жилищни имоти в Община Каспичан.
Съобразно
чл. 170, ал.1 от АПК в тежест на административния орган е да установи съществуването
на фактическите основания посочени в акта и изпълнението на законовите
предпоставки за издаването му.
Към преписката липсват протоколи от заседания на комисиите, на които е
обсъждана докладната записка и приложения към нея проект на подзаконов
нормативен акт. Внесеният проект е приет на заседание на общинския съвет,
проведено на 25.03.2005 г., като видно от протокол 16/25.03.2005 г. при
неговото разглеждане също не са посочени нито причините, нито цели, които се
поставят. В случая към проекта за наредбата липсват мотиви, поради което съдът
намира, че оспореният подзаконов номативен акте приет при съществени нарушения
на административно производствените правила.
Допуснатите нарушения съдът преценява като съществени, с оглед
разпоредбата на чл. 28 от ЗНА в актуалната й редакция към момента на приемане
на подзаконовия акт, която е със следното съдържание: „ Законопроектът се изготвя съобразно този закон и
указа за неговото прилагане. Той се придружава от мотиви.“
С посочената разпоредба се цели да се осигури
възможност на заинтересуваните лица да упражнят своето право на участие в
производството по подготовката на актовете, засягащи законните им интереси.
Мотивите за изработването
на нормативния акт осигуряват реализиране на предоставената от закона
възможност на заинтересованите лица за изразяване на мнения и становища и те
задължително следва да бъдат налице при обсъждането им и при запознаването на
заинтересованите страни с проекта. Мотивите дават представа как е формирана
волята на вносителя на акта, поради което те са от съществено значение за
адресатите на акта, така че последните да могат да разберат фактите и
причините, накарали вносителя на акта да възприеме съответния вариант на уредба
на обществените отношения. В случая към проекта за наредбата липсват мотиви.
Допуснатите
нарушения са съществени и са самостоятелно основание за отмяна на подзаконовият
акт, без да е необходимо да се разглежда спора по същество.
В подкрепа на гореизложеното е издадената Заповед №РД-25-447/21.08.2019 г.
на кмета на Община Каспичан, с която е възложено в срок до 04.09.2019 г. да
бъде изготвен проект на Наредба за условията и реда за
управление и разпореждане с общински жилищни имоти в Община Каспичан, в съответствие с ЗНА.
Следователно, налице е волеизявление за отстраняване на допуснатите нарушения
посредством изготвянето на нов проект на подзаконов акт, но доколкото към
момента на постановяване на съдебното решение липсват доказателства, а и не се
твърди, че е стартирала процедура в изпълнение на заповедта, настоящият съдебен
състав намира, че протестът е основателен по отношение на искането за отмяна на атакуваната Наредба за условията и реда за управление и разпореждане с
общински жилищни имоти в Община Каспичан, приета с Решение№193 по Протокол№16/25.03.2005год.
на Общински съвет –Каспичан, като незаконосъобразна.
Предвид изхода
на спора, на Окръжна прокуратура – Шумен следва да бъдат присъдени направените
съдебни разноски в размер на 20 лева, представляващи заплатен депозит за
публикация в «Държавен вестник».
Водим от горното, Шуменският административен
съд,
Р Е Ш
И :
ОТМЕНЯ Наредбата
за условията и реда за управление и разпореждане с общински жилищни имоти в
Община Каспичан, приета с Решение№193 по
Протокол№16/25.03.2005год. на Общински съвет –Каспичан
ОСЪЖДА Общински
съвет – гр. Каспичан да заплати на Окръжна прокуратура – Шумен разноски по делото в
размер на 20 (двадесет) лева.
Решението подлежи на касационно
обжалване пред Върховния административен съд на Република България гр. София в
14-дневен срок от съобщаването му чрез изпращане на препис по реда на чл.137 от АПК.
РЕШЕНИЕТО да се обяви по реда на чл.194 от АПК.
ПРЕДСЕДАТЕЛ:........................ ЧЛЕНОВЕ: 1.
...........................
2. ..........................