О П Р Е Д Е Л Е Н И Е
№ 23.02.2021г. Стара Загора
СТАРОЗАГОРСКИЯТ
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД
На
двадесет и трети февруари 2021г.
в
закрито заседание в следния състав:
СЪДИЯ: Дарина Драгнева
Като разгледа докладваното
от съдия Дарина Драгнева административно дело №114 по описа за 2021г. и за да
се произнесе взе предвид следното:
Производството
е по реда на чл. 42 ал.5 от ЗМСМА вр. с чл.459 от Изборния кодекс, образувано
по жалбата на К.Ш.С. против Решение №256/17.02.2021г на Общинска избирателна
комисия Казанлък за предсрочно прекратяване на пълномощията му като кмет на
кметство село Копринка и обезсилване на Удостоверение №12/05.11.2019г издадено
на К.Ш.С., че е избран за Кмет на кметството.
С
жалбата е направено особено искане по чл.166 ал.4 вр. с ал.2 от АПК за спиране
на предварителното изпълнение на обжалваното решение, допуснато по силата на
закона – чл.459 ал.4 от Изборния кодекс. Искането е обосновано с опасността да
се причини значителна или трудно поправима вреда на жалбоподателя, поради встъпване в длъжност на другия кандидат за
кмет, като се поддържа и, че отстраняването му ще наруши и затрудни работата на
администрацията на село Копринка.
Настоящия състав на Административен съд Стара Загора като взе предвид
доводите на жалбоподателя, въз основа на представената преписка и закона,
намира за установено следното:
Съгласно чл. 459 ал.4 от Изборния кодекс, решенията на Общинската
избирателна комисия за определяне на резултатите от изборите не спира
изпълнението му, освен ако съдът разпореди друго. Разпоредбата на чл.459 ал.4
от ИК намира приложение и спрямо решенията на общинската избирателна комисия,
постановени на основание чл. 42 ал.3 и ал.4 от ЗМСМА – за прекратяване пълномощията
на избрания и встъпил в длъжност кмет, тъй като в чл. 42 ал.5 от ЗМСМА се
съдържа препращане към чл.459 от ИК относно реда за тяхното обжалване, в това
число и правилото за дерогиране на суспензивния ефект на обжалването. При
извършеното препращане обаче, трябва да се държи сметка за предмета на
решенията на Общинската избирателна комисия, чието предварително изпълнение
законодателя допуска в обществен интерес. В случая по чл. 459 ал.4 от ИК с
допускане на предварително изпълнение на решението за обявяване на изборните
резултати се цели бързина на изборния процес с оглед упражняване на местната
изпълнителна власт от избраните представители, независимо от възможността при
съдебния контрол изборните резултатите да бъдат обявени за недействителни. За
обезпечаване на посочения обществен интерес, който е и правен принцип, с
разпоредбата на чл. 459 ал.4 от Изборния кодекс е допуснато предварително
изпълнение на решението за обявяване на изборните резултати – охранява гарантираното
от Конституцията на РБ право на местните общности да избират кмет и общински
съветници, които да упражняват местната изпълнителна власт. Решенията за предсрочно прекратяване на
пълномощията на Кмета на общината, регламентирани от ЗМСМА имат различни правни
последици и характер. При наличие на основанията по чл. 42 ал.1 т.1, т.2, т.3,
т.4, т.6, т.7, т.8, т.9, т.11, т.12 и т.13, общинската избирателна комисия обявява
прекратяване на пълномощията на кмета след постъпване на съответните
удостоверителни документи. Прекратяването на пълномощията в посочените хипотези
е правна последица, която настъпва по силата на закона със сбъдването на фактите,
посочени в цитираните разпоредби на чл.42 от ЗМСМА, поради което и общинската
избирателна комисия обявява съществуването на новото правно положение – липса
на лице, което да изпълнява длъжността кмет. В случаите по чл.42 ал.1 т.2, т.5
и т.10 от ЗМСМА, предсрочното прекратяване на пълномощията е ново правно
положение, което се създава с влизане в сила на решението на общинската
избирателна комисия. С решението се санкционира спазването на установения ред
за заемане на длъжността кмет, съответно се осигурява интереса от непрекъснато
упражняване на властническите правомощия от лице, което има субективната и
правна възможност да ги изпълнява. Решението засяга личното право на встъпилия
в длъжност да бъде избиран и да участва в органите на местното самоуправление,
а обезпечителната нужда посочена в чл.166 ал.2 от АПК, възниква тъй като поправянето на вредите е невъзможно. Възниква
и въпроса дали предварителното изпълнение на решението позволява избиране на
временно изпълняващ длъжността кмет, тъй като по силата на закона срокът на
този избор е до встъпване в длъжност на новоизбрания кмет. Това законодателно
разрешение предполага влязло в сила решение за прекратяване на правомощията или
за обявяване на тяхното прекратяване, тъй като при отмяната му, прекратяването
ще се унищожи, считано от датата на приемане на решението, а при влизане в
сила, пълномощията ще бъдат прекратени от този момент. Ето защо предварителното
изпълнение в настоящия случай няма да постигне охрана на обществения интерес
без да засяга в повече от необходимата степен личното право на засегнатия да
бъде избиран в органите на местното самоуправление и да участва в упражняване
на предоставената от избора му власт. Предварителното изпълнение на оспореното
решение изисква избор на временно изпълняващ длъжността кмет до встъпване в
длъжност на новоизбран кандидат тоест до стартиране на нова изборна процедура
при правната възможност основанието за новото правно положение да бъде отменено
и съответно вредите да не могат да бъдат поправени- правното положение преди
издаване на акта да бъде възстановено. В това е и смисълът на чл.166 ал.2 от АПК, а именно обезпечителна нужда е налице, когато вредите ще бъдат значителни
или няма да е възможно да бъде възстановено положението преди издаване и
изпълнение на административния акт тоест трудно е да бъдат поправени. Ето защо аргумента,
че след като няма да бъдат поправени, то те ще могат да се обезвреждат не
намира опора в закона, който държи сметка за възстановяване на фактическото
положение и не засягане в прекомерна степен на личния негативен интерес при
изпълнение на административен акт преди да влезе в сила.
Мотивиран от изложеното и на основание чл.166 ал.4 от АПК, Административен
съд Стара Загора
О П Р Е Д Е Л И
СПИРА предварителното
изпълнение на Решение №256/17.02.2021г на Общинска избирателна комисия Казанлък.
Определението подлежи на обжалване пред ВАС на РБ в 7-дневен
срок от връчването му на страните.
Административен съдия: