Решение по дело №1153/2020 на Административен съд - Бургас

Номер на акта: 922
Дата: 24 юли 2020 г.
Съдия: Яна Димитрова Колева
Дело: 20207040701153
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 19 юни 2020 г.

Съдържание на акта

 

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

 

       922                                            24.07.2020 година                      гр.Бургас

 

В  И М Е Т О  Н А  Н А Р О Д А

 

Бургаският административен съд,                        XIX-ти административен състав,

на девети юли                                                    две хиляди и двадесета година,

В открито заседание в следния състав:

 

                ПРЕДСЕДАТЕЛ: ЧАВДАР ДИМИТРОВ

                       ЧЛЕНОВЕ : 1. ХРИСТО ХРИСТОВ

                          2. ЯНА КОЛЕВА

 

при секретаря И. Г.

с участието на прокурора Христо Колев

като разгледа докладваното от съдията Колева касационно наказателно административен характер дело № 1153 по описа за 2020 година, за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл.208 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс (АПК) във връзка с чл.63, ал.1, изречение второ от Закона за административните нарушения и наказания (ЗАНН).

Образувано е по касационна жалба на П.П.П., ЕГН **********, с адрес ***, против решение № 58/22.05.2020г., постановено по НАХД № 90/2020г. на Районен съд – Айтос, с което е потвърден електронен фиш серия К № 3057071/03.10.2019г. на ОД МВР Бургас, с който за нарушение на чл.21, ал.2, вр. чл.21, ал.1 от ЗДвП, на основание чл.189, ал.4 вр. чл.182, ал.2, т.3 от ЗДвП му е наложено административно наказание глоба в размер на 100 лв.

В касационната жалба се твърди, че съдебното решение е неправилно. Сочи се, че според писмо-отговор на АПИ относно пътните знаци и маркировки на пътния участък, където било установено нарушението, единствено пътен знак В24, км. 88+574, дясно е част от знаковото стопанство и е регламентирано поставен от собственика на пътя АПИ. Всички други пътни знаци, какъвто е В26 са поставени нерегламентирано, не са монтирани от собственика на пътя АПИ и за тях не е налична съгласувателна документация. Според същия отговор, АПИ предприела незабавни действия по премахване на незаконосъобразно поставените пъти знаци, вкл. В26. В жалбата не се отрича, че знакът бил на посоченото в ЕФ място, но се твърди, че бил поставен незаконосъобразно. Този факт се потвърждавал от Протокол за проверка, извършена на процесния участък. Иска се отмяна на съдебния акт и на наказателното постановление.

В съдебно заседание, касационният жалбоподател П.П. поддържа жалбата. Не ангажира доказателства.

Ответникът по касация – РУ на МВР гр.Айтос, не ангажира становище по оспорването.

Представителят на Окръжна прокуратура – гр. Бургас дава заключение за неоснователност на оспорването.

След като прецени твърденията на страните и събрания по делото доказателствен материал, Бургаският административен съд намира за установено от фактическа и правна страна следното:

Касационната жалба е подадена в преклузивния 14-дневен срок по чл. 211 от АПК от надлежна страна и в съответствие с изискванията за форма и реквизити, поради което се явява процесуално допустима.

Разгледана по същество е основателна.

С обжалваното решение Районен съд – Айтос е потвърдил електронен фиш серия К № 3057071/03.10.2019г. на ОД МВР Бургас, с който за нарушение на чл.21, ал.2, вр. чл.21, ал.1 от ЗДвП, на основание чл.189, ал.4 вр. чл.182, ал.2, т.3 от ЗДвП на П.П.П., ЕГН **********, с адрес *** е наложено административно наказание „глоба“ в размер на 100 лв. За да постанови решението си съдът е приел за безспорно установена фактическата обстановка. Съдът преценил, че нарушението е доказано, като установено с годно техническо средство. ЕФ бил издаден от компетентен орган и съдържал всички реквизити по чл.189, ал.4, изр. второ от ЗДвП. Правилно била ангажирана отговорността на жалбоподателя като водач на автомобила. Видът и размерът на наказанието съответстват на чл.182, ал.1, т.6 от ЗДвП.

Съгласно чл.63 от ЗАНН решението на районния съд подлежи на обжалване пред административния съд на основанията предвидени в НПК по реда на глава ХІІ от АПК.

Съгласно чл.218 от АПК съдът обсъжда само посочените в жалбата пороци, като за валидността, допустимостта и съответствието на обжалваното решение с материалния закон, съдът следи служебно.

Отговорността на жалбоподателя била ангажирана за това, че на 03.10.2019г. в 15,44 ч. на път 208-III, км. 88+5 с посока на движение от с.Руен към гр.Айтос, извън населено място, с автоматизирано техническо средство № TFR1-М 598 е заснет движещ се със скорост от 78 км/ч. автомобил – „Мерцедес Е 220“ с рег. № А2315ММ. На мястото на контролирания пътен участък скоростта била ограничена с пътен знак В26 –„ограничение на скоростта до 50 км/ч“. Нарушението било записано на файл с наименование Клип № 3138/ 03.10.2019г.“ Като собственик на автомобила бил установен именно касатора П.П..

Пред районния съд са представени снимката, която е изготвена от стационарно техническо средство и въз основа на която е установено нарушението, удостоверение за одобрен тип на средство за измерване, както и протокол от проверка. Нарушението е заснето и установено с техническо средство, което към датата на нарушението е доказано, че е било изправно. Ясно е определена скоростта и посоката на движение на превозното средство. Настоящият състав счита, че от доказателствата по делото безспорно се установява, че на посочените в ЕФ време и място, касационният жалбоподател П.П. бил заснет да управлява собствения си лек автомобил със скорост от 78 км/ч. при наличие на пътен знак В26 –„ограничение на скоростта до 50 км/ч.“.

Основното възражение на жалбоподателя е, че този пътен знак, макар и наличен към момента на нарушението, бил незаконно поставен, поради което бил неправилно наказан. В подкрепа на това твърдение представя писмо-отговор от 10.12.2019г. от директора на Областно пътно управление Бургас, в който се описва, че на 19.11.2019г. служители на ОПУ-Бургас, сектор „Пътна полиция“ при ОД МВР Бургас и РУ Айтос, извършили оглед относно наличната вертикална и хоризонтална сигнализация на път III-208 „Провадия – Айтос“, в участъка от км. 87+546 до км 88+620 на територията на община Айтос. При огледа се установило, че: 1. посоченият участък от републиканския път се намира извън територията на населено място и селищно образувание; 2. движението в този участък се осъществява с максимално допустимата скорост на движение, съгласно чл.21, ал.1 от ЗДвП; 3. при км.88+611 дясно, пътят се пресича от черен път и за вилна зона на гр.Айтос; 4. На км.88+574, дясно – монтирани ПЗ В26 (50) и ПЗ В24; 5. На км.88+611 дясно – монтиран ПЗ Ж7 с текст „Слънчева лъка2“; 6. На км.88+930 дясно – монтиран ПЗ Ж7 с текст „Слънчева лъка1“; 7. Хоризонталната маркировка в участъка на заустването е тип М3 прекъсната. В писмото е изрично посочено, че съгласно въведената постоянна организация на движение в участъка, единствено пътен знак В24 при км.88+574, дясно, е част от знаковото стопанство и е регламентирано поставен от собственика на пътя АПИ (ОПУ – Бургас). Всички други посочени пътни знаци били нерегламентирани, не били монтирани от собственика на пътя АПИ (ОПУ – Бургас) и за тях нямало наличие на съгласувателна документация, съгласно законовите изисквания и разпоредби. Хоризонталната маркировка в участъка от км.88+596 до км.89+006 е тип М1 непрекъсната. След направените констатации и с оглед възстановяване организацията на движение, осигуряване безопасността на движение и гарантиране сигурността и здравето и живота на пътуващите, ОПУ – Бургас незабавно пристъпил към действия по премахване на незаконната вертикална сигнализация и възстановяване на хоризонталната маркировка в участъка М3 (прекъсната) на М1 (непрекъсната). По делото са представени още заповедта на директора на ОПУ – Бургас за назначаване на комисия за оглед на процесния участък и протоколът от работата на самата комисия, в който са отразени констатации, които са напълно идентични с гореописаното писмо.

Посочените доказателства мотивират касационният състав да приеме, че към датата и часа на нарушението 03.10.2019г./15,44 ч. на път 208-III, км. 88+574 пътен знак В26 –„ограничение на скоростта до 50 км/ч.“ бил поставен не по установения ред. Това обстоятелство е било констатирано от компетентния административен орган, след установеното по настоящото дело нарушение, и същият бил незабавно премахнат. Следва да се вземе предвид обаче, че докато знакът е бил поставен на посоченото място, водачите е следвало да съобразяват поведението си с неговото указание, което е било ограничаване на скоростта на движение до 50км/ч. На по-късен етап, след извършване на нарушението на 03.10.2019г., от писмото от 10.12.2019г. на жалбоподателя е станало ясно, че знакът не е поставен от собственика на пътя АПИ и за него няма наличие на съгласувателна документация, съгласно законовите изисквания и разпоредби, което обаче не променя горния извод за извършено нарушение на правилата за движение.

Касационният състав намира, че макар от обективна и субективна страна да е осъществен състава на административно нарушение обществената опасност е ниска, с оглед незначителността на вредните последици. Съгласно Тълкувателно решение №1/12.12.2007г. на ВКС, преценката на административния орган за маловажност на случая е по законосъобразност и тя подлежи на съдебен контрол. В ЗАНН законодателят не е дал легална дефиниция на понятието "маловажен случай", поради което приложимите критерии при определяне на дадено административно нарушение като "маловажен случай" да се изведат от чл.93, т.9 от НК, с оглед препращащата норма на чл.11 от ЗАНН.

Легалното определение на "маловажен случай" по чл.93, т,9 от НК предвижда, че маловажен случай е този, при който извършеното престъпление с оглед на липсата или незначителността на вредните последици или с оглед на други смекчаващи обстоятелства представлява по-ниска степен на обществена опасност в сравнение с обикновените случаи на престъпление от съответния вид. В този смисъл следва да се преценяват фактите на липса или незначителност на вредните последици, характера на вредните последици, ако такива са настъпили от нарушението, както и смекчаващи отговорността обстоятелства, а именно реализирания механизъм, характеризиращите предмета на нарушението особености, липсата или незначителността на настъпилите вредни последици, мотивите и подбудите за извършване на нарушението, социалното отражение на нарушението, така и фактическите данни по отношение на нарушителя, поради което  „маловажен случай”. След съобразяване на посочените обстоятелства може да се направи извод за съответната степен на обществена опасност на конкретно извършеното нарушение в сравнение с обикновените случаи на административни нарушения от съответния вид.

В конкретния случай, след съвкупна преценка на събраните по делото доказателства, съдът приема, че административното нарушение, за което е санкциониран жалбоподателя, следва да се квалифицира като „маловажен случай”.

Безспорно жалбоподателя формално е осъществил състава на нарушението, но административнонаказващият орган не е преценил всички факти и обстоятелства, касаещи настоящото производство. Касационният състав намира, че безспорно установеният факт – незаконно поставен ограничителен знак, ведно с факта, че заснетата скорост не само не надвишава, но е значително под скоростта, която би била разрешена в пътния участък, ако знакът не беше монтиран незаконно там, следва да бъдат тълкувани като обстоятелства, въз основа на които може да се приеме, че конкретното деяние, макар и формално да осъществява признаците на предвиденото в закона нарушение е с по-ниска степен на обществена опасност в сравнение с обикновените случаи на нарушение от този вид, поради което е налице хипотезата на "маловажен случай" по смисъла на чл.28 от ЗАНН.

По посочените съображения, деянието следва да се квалифицира като маловажно по смисъла на чл.28 от ЗАНН и на основание буква „а“ от разпоредбата на жалбоподателя не следва да бъде налагано наказание.

По изложените съображения електронният фиш следва да бъде отменен. Като е стигнал до изводи различни от изложените и е обосновал краен резултат за потвърждаване на издадения електронен фиш, районният съд е постановил неправилно решение, което следва да бъде отменено и вместо него да се постанови друго, с което да се отмени потвърди електронния фиш.

Мотивиран от гореизложеното и на основание чл.221, ал.2 от АПК във връзка с чл.63, ал.1, изречение второ от ЗАНН, Административен съд – гр.Бургас, ХIX състав

 

Р Е Ш И:

 

ОТМЕНЯ решение № 58 от 22.05.2020г., постановено по НАХД № 90/2020г. по описа на Районен съд – Айтос и вместо него ПОСТАНОВЯВА:

ОТМЕНЯ електронен фиш серия К № 3057071/03.10.2019г. на ОД МВР Бургас, с който за нарушение на чл.21, ал.2, вр. чл.21, ал.1 от ЗДвП, на основание чл.189, ал.4 вр. чл.182, ал.2, т.3 от ЗДвП на П.П.П., ЕГН **********, с адрес *** е наложено административно наказание „глоба“ в размер на 100 лв.

Решението е окончателно и не подлежи на обжалване.

 

                                                                                  ПРЕДСЕДАТЕЛ:

 

 

                                                                                           ЧЛЕНОВЕ: 1.

                                                                                                                                                                                                                                                      2.