Решение по дело №2534/2020 на Районен съд - Бургас

Номер на акта: 260176
Дата: 18 септември 2020 г. (в сила от 5 февруари 2021 г.)
Съдия: Мартин Рачков Баев
Дело: 20202120202534
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 2 юли 2020 г.

Съдържание на акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

260176

 

гр.***, 18.09.2020г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

 ***КИ РАЙОНЕН СЪД, 46–ти наказателен състав, в публично заседание на трети септември през две хиляди и двадесета година в състав:

                                                                     

                                              РАЙОНЕН СЪДИЯ: МАРТИН БАЕВ

 

 при участието на секретаря М.Р., като разгледа НАХД № 2534 по описа на БРС за 2020 г., за да се произнесе, взе предвид следното:

   Производството е образувано по повод жалба на „***” ЕООД с ЕИК: ***, със седалище и адрес на управление: гр. ***, ул. „***” № 18, чрез пълномощник – адв. П.Н. – БАК, с посочен съдебен адрес:***, срещу Наказателно постановление 44372/10.12.2019г., издадено от Николай Стойков – Директор на Регионална дирекция за областите ***, Сливен и Ямбол – към Главна дирекция „Контрол на пазара” към Комисията за Защита на потребителите (КЗП), с което за нарушение на чл.115, т.1 от Закона за туризма (ЗТ) на основание чл. 210 ЗТ на жалбоподателя е наложена имуществена санкция в размер на 500 лева.  

С жалбата се моли за отмяна на атакуваното наказателно постановление. Посочва се, че санкционният акт е лишен от фактическо, а от там и от правно основание, както и е издаден в разрез с императивните норми на закона. Конкретни доводи в подкрепа на тези твърдения не се сочат.

В открито съдебно заседание жалбоподателят се представлява от управителя Таня Пашова, както и от пълномощник – адв. Н. – БАК. И двамата заявяват, че поддържат жалбата, като пълномощникът допълва, че НП е издадено в противоречие с принципа „non bis in idem. В тази връзка допълва, че туристическата дейност се е осъществявала от управителката и нейния съпруг, в качеството им на физически лица, като към датата на проверката дружеството-жалбоподател не е извършвало дейност, поради което и неправилно е санкционирано. Пледира за отмяна на НП.

В съдебното заседание, в което приключи разглеждането на делото - административнонаказващия орган не изпраща представител. В съпроводителното писмо, с което преписката се изпраща в съда, жалбата се окачествява като неоснователна.

Съдът приема, че жалбата е подадена в рамките на седемдневния срок за обжалване по чл. 59, ал.2 ЗАНН - видно от известието за доставяне (л.6) НП е връчено на представител на жалбоподателя на 18.06.2020г., а жалбата е депозирана на 22.06.2020г. Жалбата е подадена от легитимирано да обжалва лице срещу подлежащ на обжалване акт, поради което следва да се приеме, че същата се явява процесуално допустима. Разгледана по същество жалбата е основателна, като съдът след като прецени доказателствата по делото и съобрази закона в контекста на правомощията си по съдебния контрол намира за установено следното:

На 12.07.2019г. св. Д.К. – гл. инспектор в КЗП – РД-***, съвместно с колегата си Д.Р., извършил регулярна проверка в обект: „Апартаменти за гости“, находящ се в гр. ***, ул. „***“ № 26. В хода на проверката свидетелят установил, че обектът се стопанисва от дружеството-жалбоподател, както и че функционира, но без на видимо място в близост до рецепцията да има поставен ценоразпис на предлаганите услуги.

За констатираното на място бил съставен Констативен протокол № К-2661938/12.07.2020г. и АУАН с бл. № 0044372 от същата дата, в който актосъставителят квалифицирал горните факти като нарушение по чл. 115, т. 1 от ЗТ. Актът бил връчен на управителя на „***“ ЕООД срещу подпис, като възражения не били направени.  

В срока по чл. 44, ал. 1 ЗАНН било депозирано писмено възражение (л. 23-24), в което дружеството посочило, че към датата на проверката не е предлагало туристически услуги в обекта, поради което и не може да е субект на нарушението.

   Въз основа на АУАН-а на 10.12.2019г. било издадено и атакуваното НП, в което била пресъздадена фактическата обстановка, изложена в акта. Административнонаказващият орган не дал вяра на възражението, а също счел, че горните факти нарушават задълженията, регламентирани в чл. 115, т.1 ЗТ, поради което и на основание чл. 210 ЗТ, наложил на дружеството-жалбоподател имуществена санкция в размер на 500 лева.

   Горната фактическа обстановка се установява по безспорен начин от събраните по делото материали по АНП, както и гласните и писмени доказателства събрани в хода на съдебното производство, които са безпротиворечиви и кредитирани от съда изцяло.

Съдът въз основа на императивно вмененото му задължение за цялостна проверка на издаденото наказателно постановление относно законосъобразност и обоснованост, както и относно справедливостта на наложеното административно наказание/санкция и предвид така установената фактическа обстановка, направи следните правни изводи:

Съгласно нормата на чл. 232, ал.2 от ЗТ, наказателните постановления се издават от министъра на туризма, председателя на Комисията за защита на потребителите, председателя на Държавната агенция за метрологичен и технически надзор, областния управител и кмета на общината или от оправомощени от тях длъжностни лица. По делото е представена заповед № 675/21.08.2018 година на председателя на КЗП (л.7), с която директорът на регионална дирекция за областите ***, Сливен и Ямбол към главна дирекция "Контрол на пазара" в Комисията за защита на потребителите е оправомощен да налага административни наказания по редица закони в това число и по ЗТ, с което е изпълнено изискването на закона за надлежно оправомощаване на наказващия орган да налага санкции. От своя страна, актосъставителят е оправомощен да съставя АУАН със Заповед № 245А/01.04.2019година на председателя на КЗП (л.14), съобразно нормата на чл. 232, ал.1 от ЗТ.

Административнонаказателното производство е образувано в срока по чл. 34 от ЗАНН, а наказателното постановление е издадено в шестмесечния срок, като вмененото нарушение е индивидуализирано в степен, позволяваща на жалбоподателя да разбере в какво е „обвинен” и срещу какво се защитава.

Въпреки това съдът счита, че в конкретния случай АНО неправилно е определил субекта на нарушението, а от там и неправилно е санкционирал дружеството-жалбоподател.

Съгласно разпоредбата на чл. 115, т. 1 ЗТ - лицата, извършващи хотелиерство, са длъжни да обявяват цените на нощувките и на другите предлагани от тях услуги чрез ценоразпис, поставен на видно за потребителите място в близост до рецепцията. Съгласно легалното определение, дадено в § 1, т. 56 от ДР на ЗТ, "хотелиер" е лице, което извършва хотелиерство във всички видове категоризирани по закона или с издадено временно удостоверение за открита процедура за категоризиране, места за настаняване, туристически хижи, туристически учебни центрове и туристически спални, а съгласно § 1, т. 55 от ДР на ЗТ "хотелиерство" е предоставяне на настаняване и други услуги, съобразно вида и категорията на обекта.

От анализа на горните факти и дефиниции може да се направи извод, че за да бъде годен субект на нарушението по чл. 115, т. 1 ЗТ лицето следва да извършва хотелиерство – т.е. да предоставя настаняване и други услуги, съобразно вида и категория на обекта.

От предоставеното Удостоверение № 3214, цитирано в НП, е видно че обектът, за който е издаден санкционният акт, е „Апартаменти за гости № 1, 2, 3, 7 и 8“ със собственик св. Н.П.. Видно от приложения договор (л. 44-45) свидетелят и неговата съпруга са предоставили на „***“ ЕООД използването на категоризирани обекти, включително и процесните пет апартамента, считано от 16.07.2019г. Преди тази датата дружеството е имало задължение да извърши съответните подготвителни и ремонтни дейности, но реално е започнало да ползва обекта едва от 16.07.2019г. Предоставеното копие на договор е нотариално заверено на 26.06.2019г., поради което не остава никакво съмнение в неговата достоверност. В тази връзка са показанията и на св. Пашов, както и Фактура № 1/10/07.2019г., съгласно която именно Николай Димитров, като физическо лице, е предоставил апартаментите за нощувка на дружеството „***“ ЕООД за периода от 05.07.2019г. до 15.07.2019г. От проведения разпит на този свидетел става ясно, че се касае за организирано настаняване участващи в ежегоден фестивал в гр. ***.

При това положение съдът счита, че към датата на проверка 12.07.2019г. лицето, което реално е предоставяло настаняване в апартаментите за гости с удостоверение за категоризация № 3214 е Н.П., а не дружеството-жалбоподател, поради което и именно физическото лице е извършител на нарушението по чл. 115, т. 1 ЗТ, а не санкционираното дружество.

С оглед всичко казано по-горе, съдът счита, че в конкретния случай, въпреки че безспорно е било установено извършване на административно нарушение, неправилно АНО е определил неговия субект, поради което и издаденото НП се явява незаконосъобразно и следва да се отмени.

Към момента е настъпила законодателна промяна и в разпоредбата на чл. 63, ал.3 ЗАНН (нова - ДВ, бр. 94 от 2019 г.), съгласно която - в производството по обжалване на НП въззивният съд може да присъжда разноски на страните. Уредбата препраща към чл. 143 АПК, който пък от своя страна препраща към чл. 77 и чл. 81 ГПК, регламентиращи, че съдът дължи произнася по възлагане на разноските, само ако съответната страна е направила искане за присъждането им. В конкретния случай, с оглед изхода на правния спор разноски се дължат в полза на жалбоподателя, но той не е направил искане за присъждането им, поради което и съдът няма как служебно да се произнесе по тях.

                                                                                                                                  

Така мотивиран, на основание чл.63, ал.1, предл.3 ЗАНН, ***кият районен съд

 

Р  Е  Ш  И :

 

ОТМЕНЯ Наказателно постановление № 44372/10.12.2019г., издадено от Николай Стойков – Директор на Регионална дирекция за областите ***, Сливен и Ямбол – към Главна дирекция „Контрол на пазара” към Комисията за Защита на потребителите (КЗП), с което за нарушение на чл.115, т.1 от Закона за туризма (ЗТ) на основание чл. 210 ЗТ на „***” ЕООД с ЕИК: *** е наложена имуществена санкция в размер на 500 лева. 

РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване с касационна жалба пред Административен съд – гр.*** в 14 - дневен срок от съобщаването му на страните.

ПРЕПИС от решението да се изпрати на страните на посочените по делото адреси.

 

 

                                                                                                ПРЕДСЕДАТЕЛ: /п/

Вярно с оригинала: М.Р.