Решение по дело №724/2022 на Районен съд - Севлиево

Номер на акта: 27
Дата: 20 февруари 2023 г.
Съдия: Христо Николов Христов
Дело: 20224230100724
Тип на делото: Гражданско дело
Дата на образуване: 7 юли 2022 г.

Съдържание на акта


РЕШЕНИЕ
№ 27
гр. Севлиево, 20.02.2023 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – СЕВЛИЕВО в публично заседание на осемнадесети
януари през две хиляди двадесет и трета година в следния състав:
Председател:Христо Н. Х.
при участието на секретаря Ивелина Ат. Цонева
като разгледа докладваното от Христо Н. Х. Гражданско дело №
20224230100724 по описа за 2022 година
Производството е по реда на чл. 145 и сл. АПК вр. § 4к, ал. 8, т. 1 вр. ал. 12 вр. ал. 13,
т. 1 ПЗР на ЗСПЗЗ вр. § 19, ал. 1 ПЗР на ЗИД на АПК.
Образувано е по жалба, подадена от М. К. М., с ЕГН **********, от ***, ул. „****,
***** срещу писмо с изх. № ДД-2-Г-11.59-/5/ от 30.05.2022 г. на заместник - кмет на
Община Севлиево, с което е отказано изменение на влязъл в сила план на новообразуваните
имоти за селищно образувание „***", местност „******" по отношение на имот № 551.282,
собствен на жалбоподателката М. К. М..
Жалбоподателката твърди, че обжалваното писмо се явява индивидуален
административен акт - издаден евентуално от компетентен орган, но при нарушение на
материалния закон и не в предвидената от закона форма. С обжалваното писмо се
отказвало нанасянето на границите на имот, придобит по наследство с кадастрален
идентификатор 65927.551.282, находящ се в м. ****, по плана на новообразуваните имоти на
селищно образование „***" - местност ****** в землището на гр. Севлиево. За имота имало
съставен Нотариален акт № 181, том I, дело № 306/ 1995 г. на нотариус Н.К..
Планоснимачният номер на имота към 1995г. бил 870 и бил с площ от 1 000 кв.м..
Понастоящем по плана на новообразуваните имати на селищно образувание *** - местност
„******", землището на гр. Севлиево, одобрен със Заповед № 309/ 20.07.2006 г. на Областен
управител на Област Габрово, имотът бил с площ 904,40 кв.м.. Близо 100 кв.м. от имота
били взети за имот с идентификатор 65927.551.510. Плановете на новообразуваните имоти
нямали отчуждително действие. За описания по-горе имот нямало одобрен и действащ
регулационен план. Поради предвидения достъп до определени имоти границите на имота
1
били нанесени с изменение, а същите следвало да бъдат нанесени без изменение. С
измененията и допълненията на ЗСПЗЗ и ППЗСПЗЗ били уредени реда за изменение на
влязъл в сила план на новообразуваните имоти, както и условията за нанасяне на
новообразуваните имоти в одобрената кадастрална карта. Съгласно § 4к, ал. 1 от ПЗР на
ЗСПЗЗ, както и на чл. 28б, ал. 1 от ППЗСПЗЗ, одобреният план на новообразуваните имоти
след одобряването на кадастралната карта и регистри се нанасял от Агенция по геодезия,
картография и кадастър в кадастралната карта. Към момента за селищно образувание *** -
местност „******", землището на гр. Севлиево нямало одобрена кадастрална карта и затова
корекциите следвало да бъдат нанесени от Община Севлиево. В КР на недвижимите имоти
се попълвали данни за собствениците и правата им за тези новообразувани имоти, за които
има издаден нотариален акт или има влязла в сила Заповед на кмета по чл. 28а, ал. 1 от
ППЗСПЗЗ, какъвто бил настоящият случай. Съгласно действащите технически изисквания
при изработването на плана на новообразуваните имоти, границите на имот, за който има
издаден нотариален акт за придобиване, съответно за възстановяване на собствеността
преди изработване на ПНИ, се нанасял в плана без изменение на местоположението. Имотът
бил ограден от вече над 30 години, а преди 3-4 години засадили и нови лозови насаждения.
Пътя с идентификатор 65297.551.510 осигурявал достъп единствено до един имот, който
понастоящем имал достъп от друг съществуващ на терен път. Заповедта за одобрение на
плана на новообразуваните имоти била влязла в сила, но същата нямала отчуждително
действие, а техническите правила повелявали друго. Били налице всички законови
предпоставки имотът на жалбоподателката да бъде нанесен на плана на новообразуваните
имоти с границите и квадратурата по съставения през 1995 г. нотариален акт.
Пред съда жалбоподателя, чрез процесуалния си представител, поддържа жалбата по
изложените в нея съображения. Уточнява, че оспорва и компетентността на заместник –
кмета на Община Севлиево да издаде обжалвания акт. Претендира разноски. Излага,
подробни доводи за уважаване на жалбата в писмена защита.
Ответникът по жалбата, в съдебно заседание, оспорва жалбата. Претендира разноски.
Излага, подробни доводи за отхвърляне на жалбата в писмена защита. Счита, че предвид
наличие на спор за материално право, административният орган правилно е преценил, че не
са налице предпоставките на § 4к, ал. 8, т. 1 от ПЗР на ЗСПЗЗ. Представеният титул за
собственост само сочел за наличие на спор за собственост между жалбоподателя и Община
Севлиево. Колизията на права между собственици и ползватели не можела да бъде
разрешена от административния орган, тъй като последния не разполагал с подобна
компетентност.
РП – Габрово, ТО – Севлиево, заявява становище за основателност на жалбата.
Съдът, след като обсъди събраните по делото доказателства и като взе предвид
становищата на страните по делото, намира за установено от фактическа страна следното:
Установява се от писмо с изх. № ДД-2-Г-11.59-/5/ от 30.05.2022 г. на заместник - кмет
на Община Севлиево, по повод на заявление от К.П.К. от 12.05.2022 г., че същият е
уведомен, че с плана на новообразуваните имоти на селищно образувание „***", местност
2
„******", одобрен със заповед № 309 от 20.07.2006 г. на Областен управител на област
Габрово, е обособен местен път - публична общинска собственост № 551.510 с площ 147 кв.
м., който да осигурява достъп до имот № 551.285. Имот № 551.285 по стария неодобрен план
на местност „******" не бил имал достъп до път. Планът на новообразуваните имоти на
селищно образувание „***", одобрен през 2006 г., бил съобразен с разпоредбата на чл. 28,
ал. 5 от Правилника за прилагане на Закона за собствеността и ползването на земеделските
земи. Съгласно чл. 28б от ППЗСПЗЗ, приетите планове по §4к, ал.1 от ПЗР на ЗСПЗЗ се
съобщавали от общинската администрация на заинтересуваните лица чрез обявление,
обнародвано в "Държавен вестник", и чрез разгласяване в средствата за масово
осведомяване и се излагали на подходящи места с публичен достъп в сградите на общината
и кметството. В едномесечен срок от обнародването на обявлението по ал. 4
заинтересуваните лица можели да направят писмени искания и възражения по плановете и
придружаващата ги документация до кмета на общината. Планът на новообразуваните
имоти се одобрявал със заповед на областния управител. Заповедта се изпращала в 3-дневен
срок за обнародване в "Държавен вестник". След обнародването на заповедта тя се
разгласявала по реда на § 4к, ал. 6 от преходните и заключителштте разпоредби на ЗСПЗЗ.
Жалби срещу одобрения план на новообразувааните имоти можели да се подават от
заинтересуваните лица чрез областния управител пред административния съд в 14-дненен
срок от обнародването на заповедта. Планът на новообразуваните имоти влязъл в сила, в
частта за процесния имот, тъй като не бил обжалван в горния срок, поради което
възражението от К.П.К. не можело да бъде уважено.
Установява се от нотариален акт № 181, том I, дело № 306/1995г. на нотариус Н.К., че
със същият К.П.К. и М.К. К., са признати за собственици по давност на земеделски имот,
находящ се в м. ****, ******, в землището на гр. Севлиево, с планоснимачен номер 870, с
площ от 1 декар.
Установява се от заявление от К.П.К., подадено чрез пълномощник М. К. М., че
същият е искал да бъде уведомен дали по реда на ЗТСУ или Закона за общинската
собственост е издавана заповед за отчуждаване на част от поземлен имот с идентификатор
№ 65927.551.510, попадаща в собствения му имот, описан в нотариален акт за собственост
на недвижим имот, придобит по давност № 181, том 1, дело № 306/1995 г. на нотариус Н. К.,
както и в случай че е издавана такава заповед за отчуждаване, да му бъде връчен препис от
тази заповед. Като от писмо от 16.03.2022 г. от заместник - кмет на Община Севлиево е
видно, че му е отговорено, че имота не е отчуждаван.
Установява се от заявление от 12.05.2022 г. от К.П.К., подадено чрез пълномощник
адвокат М. М., че със същото е поискано от Община Севлиево да бъдат предприети
необходимите действия за нанасяне на границите на имот с идентификатор 65927.551.282,
така както са описани в нотариален акт № 181, том I, дело № 306/ 1995г. на Нотариус Н.К.,
без изменение с площ от 1000 кв.м..
Установява се от удостоверения за наследници от 16.05.2022 г. на К.П.К. и М.К. К.,
че същите са починали, както следва: първият на 15.04.2022 г., а втората на 20.04.2022 г. и
3
тяхна дъщеря и единствен наследник е жалбоподателката М. К. М..
Установява се от заповед на кмета на Община Севлиево № 1161 от 14.11.2019 г., че
със същата К.С.Г., заместник кмет „****" е определена, да подписва от името на кмета на
Община Севлиево граждански договори, уреждащи правоотношения на Община Севлиево с
физически и юридически лица, свързани с дейността на ресора, за който отговаря и
подписва и резолира всички заявления за отпуск на служителите в дирекция „Финанси" и
дирекция „Приходи от местни данъци и такси" при Общинската администрация - Севлиево,
както и да изпълнява следните функции: да представлява Община Севлиево, в
качеството на страна по посочените граждански договори и подписва следните документи:
служебни бележки за доход и хонорар-сметки; справки и придружителни писма до различни
институции /НОИ, НАП и др./; документи, удостоверяващи трудов и осигурителен стаж
/УП-2 и УП-3/; отчети и информация до Инспекция по труда; отчет, справки и информация
за Агенция по заетостта и други агенции и техните териториални звена; да представлява
Община Севлиево и подписва следните документи: декларации по ЗДДФЛ, ЗДДС и ЗКПО;
отчети до териториалното статистическо бюро; отчети, декларации, справки и писма до
други институции; да одобрява разходи по план-сметки /заявки, доклади/ за материали,
храна, медикаменти, учебна и нормативна литература и други, в случаите, когато не се
налага процедура съгласно ЗОП и сключване на договор; да одобрява разходи за
квалификация на персонала в ресора, за който отговаря; да одобрява служебните аванси; да
подписва следните документи: месечни, тримесечни и годишни финансово-счетоводни
отчети на общината за изпълнението на бюджета, сметки за средства от Европейски съюз,
чужди средства и оборотни ведомости, съгласно указания на Министерство на финансите;
бюджета на Община Севлиево и второстепенните разпоредители, както и бюджетни сметки
за всички бюджетни звена с тримесечно разпределение, разработени в съответствие на
единната бюджетна класификация; кореспонденция до Министерство на финансите,
Сметната палата, други министерства, агенции, ведомства и общини; да подписва
кореспонденция до второстепенните разпоредители с бюджет към Община Севлиево,
свързани с ресора, за който отговаря; да одобрява искания за временни безлихвени заеми за
финансиране на проекти и програми; да подписва отговори по заявления, жалби и сигнали
на физически и юридически лица и други уведомителни писма свързани с дейността на
дирекция „Финанси" и дирекция „Приходи от местни данъци и такси"; да подписва отговори
по заявления, жалби и сигнали на физически и юридически лица и други уведомителни
писма, свързани с прилагането на ЗОС и подзаконовите нормативни актове по прилагането
му; да подписва отговори по заявления, жалби и сигнали на физически и юридически лица,
уведомителни и възлагателни писма, свързани с администрирането на местните данъци и
такси съгласно ЗМДТ, ДОПК и подзаконовите нормативни актове по прилагането им; да
подписва уведомителни писма, съобщения, заявления за извършване на услуги и издаване на
документи от държавни, общински и други организации, институции, органи и юридически
лица; да подписва и резолира всички входящи документи, свързана с дейността на дирекция
„Финанси" в дирекция „Приходи от местни данъци и такси"; да подписва всички изходящи
документи от дирекция „Финанси" и дирекция „Приходи от местни данъци и такси“,
4
свързани с дейността на ресора.
Установи се от заключението на вещото лице по съдебно - техническата експертиза и
от изслушването на същото в съдебно заседание следното: 1. имот с идентификатор
65927.551.282 се намира на територия по § 4 от Преходните и заключителните разпоредби
на Закона за собствеността и ползването на земеделските земи. За територията са
изработени два плана: - неодобрен кадастрален план на м. ******, з-ще гр. Севлиево,
изработен през 1980 г.; - план на новобразуваните имоти /ПНИ/ за м. ******, одобрен със
Заповед № 309 от 20.07.2006 г. на Областен управител – област Габрово. Имотът е бил
земеделски до обяването на м. ****** за вилна зона през 2000 година и впоследствие за
селищно образование, в края на 2003 г. С влезлия в сила през 2006 г. план на
новообразуваните имоти за м. ******, в южната част на имота, описан в Нотариален акт №
181 от 21.03.1995, том І, дело № 306/1995 г, изд. от РС – Севлиево, като имот с пл. 870, с
площ от 1 декар, е проектиран път, който съгласно чл. 28, ал. 5 от ПП на ЗСПЗЗ, следва да
осигури достъпа до имот 65927.551.285. Изработения, съгласно §4к от ПЗР на ЗСПЗЗ, план
на новообразуваните имоти за м. ******, няма отчуждително действие и проектирането на
нови пътища, които трябва да осигуряват достъп до имотите от плана, следва да се съобрази
със съществуващите на терена имоти и съществуващите документи за собственост върху
тях; 2. Съществуващите на терена граници, на имота, описан в нотариален акт № 181 от
21.03.1995, том І, дело № 306/1995 г, изд. от РС – Севлиево, напълно съвпадат с границите
имот пл. № 870 по неодобрения кадастрален план на м. ****** от 1980 г. Налице е
разминаване на границите на имот пл. № 870, с границите на имот 65927.551.282 по
действащия ПНИ на м. ******, тъй като в южната му част е проектиран път - имот
65927.551.510; 3. Проектираният път с иденитификатор 65927.551.510 осигурява достъп
само до имот 65927.551.285. На терена достъпът до имот 65927.551.285 се осъществява през
имот 65927.551.286. Възможни са различни варианти за проктиране на път, който да осигури
достъп до имот 65927.551.285, като при проектирането, правоспособното лице трябва да се
съобрази със съществуващата на терена ситуация и да се извърши обследване на
собствеността на имота, през който ще преминава новия път.

Въз основа на така установеното от фактическа страна, съдът достигна до следните
правни изводи:
Жалбата е допустима, като подадена в законоустановения срок от легитимирано лице
- наследник на на К.П.К., което излага твърдения, че обжалвания индивидуален
административен акт е неблагоприятен за него, като същият подлежи на обжалване пред РС
– Севлиево.

Разгледана по същество, жалбата е основателна.
При извършената проверка на валидността на обжалваният административен акт,
съдът намира, че същият е постановен извън компетентността на административния орган и
5
поради това по отношение на същият са налице основания за обявяване на нищожността му.
Административният орган е бил сезиран с искане, което по същността си е такова по
чл. 28в, ал. 2 ППЗСПЗЗ - за назначаване на комисия по §4, ал. 2 от ПЗР на ЗСПЗЗ за
изменение на влезлия в сила план на новообразуваните имоти в случаите по § 4к, ал. 8, т. 1
от ПЗР на ЗСПЗЗ. В разпоредбата на §4к, ал. 8 от ПЗР на ЗСПЗЗ са посочени основанията,
при които може да бъде изменен влязъл в сила ПНИ, а производството по изменение на
ПНИ може да бъде иницирано от заинтересуваните лица чрез искане до кмета на общината
за разглеждане от комисия, назначена със заповед на кмета по §4к, ал. 12 от ПЗР на ЗСПЗЗ.
Въз основа на решенията на тази комисия, съгласно ал. 13, т. 1 на посочената разпоредба, до
одобряване на кадастралната карта и кадастралните регистри кметът на общината издава
заповед за изменение на ПНИ. Кмета на общината, при условията на обвързана
компетентност следва да издаде заповед за назначаване на комисията по §4к, ал. 12 от ПЗР
на ЗСПЗЗ. Назначаването от кмета на общината на комисия по §4к, ал. 12 от ПЗР на ЗСПЗЗ е
задължителна последица при твърдения в искането за наличие на някоя от предпоставките
по ал. 8, т. 1, 2 и 3. В случая с обжалвания акт административният орган е иззел чужди
правомощия и се е произнесъл вън от своята материална компетентност. С обжалвания акт
заместник - кмета на Община Севлиево се е произнесъл по същество на въпроса налице ли
са предпоставките за изменяне на влязъл в сила план на новообразуваните имоти. Отделно
по делото не се установи от представената в настоящото производство заповед на кмета на
Община Севлиево № 1161 от 14.11.2019 г., със същата К.С.Г., заместник - кмет „****", да е
оправомощена да подписва от името на кмета на Община Севлиево административни актове
изменящи или отказващи изменение на влязъл в сила план на новообразувани имоти, като
обжалвания административен акт. Вън от своята материална компетентност заместник -
кметът е приел липса на предпоставките за изменяне на влязъл в сила план на
новообразуваните имоти. Горното е в правомощията на комисията по §4к, ал. 12 от ПЗР на
ЗСПЗЗ.
Настоящият съдебен състав в изпълнение на правомощията по чл. 168 АПК при
постановяване на решението си следва да прецени законосъобразността на
административния акт, съобразно посочената правна норма, т.е. актът дали е
законосъобразен, съответно нищожен или унищожаем. При наличието на един от
посочените пет порока в разпоредбата на чл. 146 от АПК, актът е нищожен или унищожаем.
Един от визираните пороци в посочената правна норма е този по т. 1 - липса на
компетентност, като некомпетентността може да бъде в следните три форми - материална,
териториална или некомпетентност по степен, като всяка една от тези форми води до
нищожност на административния акт. Настоящият съдебен състав констатира, след като
извърши служебна проверка и положи дължимите процесуални усилия, че обжалваният акт
е постановен при нарушаване изискванията за материална компетентност. По горните
съображения обжалваният индивидуален административен акт е нищожен, като постановен
от орган, неразполагащ с необходимата за валидно произнасяне властническа компетентност
и в нарушение на чл. 4, ал. 1 АПК, като съдът, сезиран с жалба срещу него, е длъжен да
6
прогласи този му порок, без да изследва законосъобразността на акта и останалите доводи
на страните.
На основание чл. 143, ал. 1 от АПК на жалбоподателя следва да се присъдят разноски
в производството за заплатено адвокатско възнаграждение и възнаграждение за вещо лице в
общ размер на 900,00 лева.
Воден от горното съдът
РЕШИ:
ОБЯВЯВА, по жалбата на М. К. М., с ЕГН **********, от ***, ул. „****,
НИЩОЖНОСТТА на писмо с изх. № ДД-2-Г-11.59-/5/ от 30.05.2022 г. на заместник - кмет
на Община Севлиево, с което е отказано изменение на влязъл в сила план на
новообразуваните имоти за селищно образувание „***", местност „******" по отношение на
имот № 551.282, собствен на жалбоподателката М. К. М...

ОСЪЖДА Община Севлиево да заплати на М. К. М., с ЕГН **********, от ***, ул.
„**** сумата от 900,00 лева, представляваща разноски в производството.
Съдия при Районен съд – Севлиево: _______________________
7